Het grote FPV (First person view) draadje.

Mee krijgen, hhmmm...

Beetje mosterd na de maaltijd, je kan de vleugel heel makkelijk deelbaar maken. Je zaagt de vleugelverbinden precies doormidden, en lijmt de twee halve vleugelverbinders wel in (deze houden de liggers op de juiste afstand, zodat de vleugel niet uit elkaar komt). Je maakt (ook van ducktape) een (groot) scharnier aan de rechte onderkant. Je kan de vleugel dan op elkaar klappen met de vlakke onderkant tegen elkaar aan.
Op ca 65cm vanaf de scharnier maak je van een stukje 2mm staaldraad een soort van U met lange pootjes, welke je vanaf de onderkant door de vleugel drukt met een pootje van de U aan iedere kant van de ligger. De uiteinden die aan de bovenkant weer uitsteken (uiteraard ook voor en achter de ligger) buig je om de ligger en druk je weer in de vleugel.
Je hebt nu een oog aan de onderkant van de vleugel, welke om de beide liggers zit. Aan de onderkant plak je een triplex plankje met een sleuf, waar het oog doorheen komt.
Ook buig je van 2mm staaldraad een langgerekte O, welke je onder de romp t.h.t. het zwaartepunt monteert. Je hebt nu aan de romp een oog, en aan de vleugel, hiertussen haak je een strut (gemaakt bijvoorbeeld net als de stuur"stangen").

Ik hoop dat het duidelijk is zo, en deze "modificatie" is ook achteraf wel te doen.

Net zo sterk, maar de vleugel is in opgeklapte toestand nog maar een meter.

Hugo wat gaaf man! Hij ziet er echt ontzettend goed uit. Ben jij ook tevreden? Mooi dat je die lijmkleur niet zien, dan blijft hij lekker strak:)

Nog wat dingen:

Hoe komt je CG uit? Ik maak me daar redelijk zorgen over.
Hoe vind jij de stevigheid van de vleugel? Misschien even de vleugel ondersteunen met een twee stoelen onder de tippen, en eens zien wat hij doet.
Stevigheid stabilo naar je zin?

je hebt in ieder geval lekker doorgewerkt:).

De mijne is inmiddels helemaal klaar, alleen wacht ik nog op mijn setup:(..Wachten duurt lang, maar ach, ik kan hopelijk alvast genieten van jou maiden op video:).

(Ps Aldert, ik heb jou voorgestelde idee over het deelbaar maken toen mee genomen maar ik heb het tóch anders gedaan. Aan beide kanten van de vleugel heb ik 40cm afgesneden, en dat deelbaar gemaakt. Dit met die gele pvc pijp en een soort lange houten duvels. De grootste krachten komen op het midden van de vleugel, dus heb ik die wél gelijmt. op de 40cm lange "tippen" zijn de krachten wat minder, dus daar maak ik me verder geen zorgen over.

Laatst bewerkt:
Vleugel etc. laat ik allemaal lekker in 1 deel. Vorige keer bij de trenerka is dat niet helemaal goed gegaan misschien bij een volgende vleugel. Denk dat ik hem gewoon in de bolderkar gooi. Dat moet wel lukken.

CG. Heb ik nog niet naar gekeken remy, ben dit weekend weer bij mijn vader. Dus had hem net klaar. Heb nog niets geprobeert met accu's erin. Maar met 2x 3s 4000mah en mijn kodak verwacht ik dat dit geen probleem moet zijn.

Leuke manier van deelbaar maken! Foto'tje misschien ;) ?

Hoe vind jij de stevigheid van de vleugel? Misschien even de vleugel ondersteunen met een twee stoelen onder de tippen, en eens zien wat hij doet.

Ik heb bij iedere bouw van het toestel m'n bedenkingen er bij. Voldoende PU lijm en een ruime halve meter ducktape over de onderste liggers moet ruim voldoende zijn.
Zelfs na een stevige crash, waarbij de vleugel op meerdere plaatsen stevig scheurde, bleef de verbinder en de liggers toch één geheel.
Voor mijn gemoedsrust doe ik bij iedere maiden een vleugel stress test ;) .

CG kan idd lastig zijn als je setup en apparatuur "aan de lichte kant" is. Met 2 stuks 3S 4000 en een kodak is het idd geen punt!

Ik kan bijna niet wachten op jullie maiden vluchten, ik vind het geweldig! Vooral ook de nieuwe en originele manier van deelbare vleugel, top!

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Ben gister voor het eerst over de 1 km bereik gegaan, ben overgestapt op dit setje 1.3GHz 800mW FPV video transmitter w/antenna & harness [tx-bp-1280-antenna-harness] : RangeVideo!, Wireless video solutions. en met een standaard antenne op de rx en een 2,4 ghz van futaba.

Zelfs nog geen streep storing in beeld gehad, de vtx zit op de staart met een inverted vee

full

Hier nog een filmpje opgenomen met een kodak ZX1 ( hij is wel wat lang want ik ben geen ster in video editor)

Hallo

Ben gister voor het eerst over de 1 km bereik gegaan, ben overgestapt op dit setje 1.3GHz 800mW FPV video transmitter w/antenna & harness [tx-bp-1280-antenna-harness] : RangeVideo!, Wireless video solutions. en met een standaard antenne op de rx en een 2,4 ghz van futaba.

Zelfs nog geen streep storing in beeld gehad, de vtx zit op de staart met een inverted vee

full

Hier nog een filmpje opgenomen met een kodak ZX1 ( hij is wel wat lang want ik ben geen ster in video editor)

Hoi Pino,

Mooi man, ik dacht even die vliegt door de windmolen heen, dat zou mooi zijn:) ik heb nu ook een set op 1,3 GHz aangeschaft dus ik ben benieuwd.

Henk

Ik wil ook! :cry: Sinds het vliegen met Frank zijn model kriebeld het iedere dag.
Schiet nu eens op Hobbyking, mijn nemo moet motors hebben, anders wordt het zon kort vluchtje!

Hoi Pino,

Mooi man, ik dacht even die vliegt door de windmolen heen, dat zou mooi zijn:) ik heb nu ook een set op 1,3 GHz aangeschaft dus ik ben benieuwd.

Henk

Toen ik door de bril keek viel het wel mee, maar toen ik de opname zag zat ik toch dichterbij dan verwacht.

Verder ben ik dik tevreden over 1,3 Ghz, voor die tijd had ik 5,8 maar had dan veel meer last van storing, maar dat kan misschien ook wel aan de plaatsing op het vliegtuig liggen

en de ontvanger heb ik nou op een statief staan en met 5,8 had ik de ontvanger aan de bril hangen, misschien dat dat ook wel wat storing opleverd

Toen ik door de bril keek viel het wel mee, maar toen ik de opname zag zat ik toch dichterbij dan verwacht.

Verder ben ik dik tevreden over 1,3 Ghz, voor die tijd had ik 5,8 maar had dan veel meer last van storing, maar dat kan misschien ook wel aan de plaatsing op het vliegtuig liggen

en de ontvanger heb ik nou op een statief staan en met 5,8 had ik de ontvanger aan de bril hangen, misschien dat dat ook wel wat storing opleverd

Nou hou me maar op de hoogte... Heb je ook een tracker aan de antenne ? En want oor antenne heb je. Oja en het merk van de 1,3 GHz set..
Ik ga deze set in een grotere zwever bouwen. Hopen dat het goed werkt.
Gr. Henk

Ik heb nou deze zender 1.3GHz 800mW FPV video transmitter w/antenna & harness [tx-bp-1280-antenna-harness] : RangeVideo!, Wireless video solutions.

en deze ontvanger 1.3GHz standard receiver [RX-1300-standard] : RangeVideo!, Wireless video solutions.

ontvanger met de bijgeleverde antenne erop heeft bij mij al mooi bereik, maar ik ben van plan nog wel een keer een tracker aan te schaffen van immersionrc in combinatie met een 500mw booster voor de 2,4 Ghz besturing die ik nog heb liggen

En als alles dan goed werkt gaat de cloudsfly met pensioen (allemaal tape en hotglue) en dan bouw ik alles in een protech voyager

Back