Het grote heli 'vliegtips' topic

hoi,

Ik heb er ook enorm last van om die bochten naar mijn toe te draaien. Het zit toch allemaal tussen de oren denk ik. En misschien ben ik idd er bang voor dat dat ding straks echt tussen me oren zit :D.

Met loopings heb ik niet echt problemen. Ik zorg er voor dat ik genoeg voorwaartse snelheid heb. en dan geef ik vol pitch en trek ik een grote bocht omhoog. als hij bijna op de kop hangt gaat de stick naar iets negatieve pitch. tot dat ik net weer over het midden punt van de looping ben. dan gaat de stick naar neutraal dus 0 graden pitch en trek ik langzaam de neus weer op tot dat de heli bijna recht hangt en dan geef ik weer pitch bij om de voorwaartse vlucht voort te zetten. doordat je je heli langzaam met 0 pitch er uit trekt krijg je vanzelf genoeg snelheid om dat je heli naar beneden word getrokken door de zwaarte kracht. wel is belangrijk om dit met een evenwijdig bocht te doen als dat je er in kwam. ( in het begin is het misschien even wennen. maar probeer er steeds iets ruimer uit te komen.) je krijgt anders meer een halve looping met daar achter een halve flip.

Met rolls heb ik iets meer problemen.
ik denk ook dat het met een kleine heli iets makkelijker gaat dan een grotere. Ik vlieg zelf een Raptor E550. Zelf heb ik er last van de mijn staart er tijdens de roll niet helemaal recht achter blijf. en dat het een halve kurken trekker word. Ik heb er op gelet dat ik niet per ongeluk rudder geef als ik vol rechts geef. maar dat is geloof ik niet het geval.

gr,

marvin

Laatst bewerkt:
Ik vond het als beginner erg hulpzaam toen iemand me zei: hoe minder je doet, hoe beter het gaat.

De truck is om zo weinig mogelijk correcties te maken (dit gaat dan vooral op voor het hooveren, iets waar beginners mee bezig zijn).

Met rolls heb ik iets meer problemen.
ik denk ook dat het met een kleine heli iets makkelijker gaat dan een grotere. Ik vlieg zelf een Raptor E550. Zelf heb ik er last van de mijn staart er tijdens de roll niet helemaal recht achter blijf. en dat het een halve kurken trekker word. Ik heb er op gelet dat ik niet per ongeluk rudder geef als ik vol rechts geef. maar dat is geloof ik niet het geval.

gr,

marvin

Het kan zijn dat je heli met de neus iets naar beneden hangt omdat je immers voorwaartse snelheid wilt houden. Probeer net voordat je de roll inzet minder nick te geven en dan gelijk de roll beginnen, dan zul je zien dat het geen kurketrekker wordt.
(Verder natuurlijk pitch neutraal net voordat je de roll inzet)
Tenminste, zo lukt het bij mij aardig ....

Ik vind bochten naar mezelf toe nog lastig. Het lukt wel, maar het gaat niet van harte, op grotere afstand gaat het beter dan dichtbij, ach het zal wel tussen de oren zitten !
Trainen , trainen, trainen !

Het kan zijn dat je heli met de neus iets naar beneden hangt omdat je immers voorwaartse snelheid wilt houden. Probeer net voordat je de roll inzet minder nick te geven en dan gelijk de roll beginnen, dan zul je zien dat het geen kurketrekker wordt.
(Verder natuurlijk pitch neutraal net voordat je de roll inzet)
Tenminste, zo lukt het bij mij aardig ....

bedankt ik zal het eens gaan proberen, ik hou je op de hoogte.

gr.

Hoe houden jullie de zender vast? met de duimen op de stick of de zender tegen de borst laten hangen en dan met 2 vingers een stick bewegen?

Als je uit een manouvre komt en de oriëntatie kwijt bent ga dan niet afwachten tot het te laat is maar zet een bocht in met veel rudder. Je heli komt vanzelf recht en aan de richting van het rondje kun je je oriëntatie herleiden.

Ik gebruik dit ook als ineens de staart wegklapt bij een looping oid en ik niet direct zie hoe hij er uit komt.

????????????????
hoe/wat bedoel je?
Gaarne even wat meer specifiek omschrijven svp. Ben je ´even kwijt´

jvthert,

ik ben je kwijt en wel om het volgende.

je schrijft dat wanneer je de orientatie kwijt bent, je een bocht in moet zetten met veel rudder en dat (de heli neem ik aan) daarna recht komt.

Maar dan gaat de heli toch naar beneden, en wel díe kant op welke de richting is van de ingezette bocht.
anders gezegd, aileron naar rechts, rudder naar links, heli gaat naar rechts en staart draait om as naar links, nose heli naar rechts, naar beneden.

of vergis ik me nu?

Bijzonder leuk topic...

Ik heb de tip van de rolls daarstraks in de praktijk omgezet : eerst de neus mooi vlak en dan pas rollen, en het is inderdaad beter ! Minder kurketrekker.

Verder wat veel wind om gekke toeren te doen...alhoewel dat ook wel eens leuk is.

Is er eigenlijk een volgorde die je dient te volgen in het leren ? Na de FF ben ik overgestapt op flips, rolls en loops omdat ik daar zin in had. Eigenlijk tussenin eerst nog stallturns. Maar wat nu ? Ik heb het gevoel dat ik nu eerst autorotaties moet kunnen voordat ik verder ga. Ben via de Finless vids en simulator aan het oefenen.

Inverted is iets voor tijdens de winter op simulator te oefenen. Volgend voorjaar de eerste 'echte' inverted vlucht. En dan zien we wel. Of sla ik iets over ?

Als we zo doorgaan kunnen we binnenkort inderdaad een mooie sticky verzorgen.
Over de achterwaardse vlucht, hier ben ik ook niet zo'n fan van aangezien het dan meestal de soep in loopt. Snel staart anders. Zie ook niet zoveel mensen die snel en goed achteruit knallen. Tips?

Zo ben ik eigenlijk benieuwd of het zin heeft om autorotaties te gaan leren met een elektroheli.
Ik vlieg nu sinds een jaar pas echt rond met alleen elektroheli's (daarvoor was het meer hooveren en afstellen etc.) en de kans dat er daar iets mis gaat doordat er helemaal geen aandrijving is, is relatief klein in vergelijking met brandstof heli's.

Ik heb wel eens een tandwiel gestript en daardoor onzacht geland (doordat ik en kunststofmotorplaat gebruikte ipv alu) maar dat was op zeer lage hoogte, daar had een autorotatie ook niks geholpen.

Ik heb wel eens wat auto's gedaan maar de truk is eigenlijk het volgende. Zorg dat je een beetje snelheid hebt neus wat naar beneden. En de pitch rond de -4 a -6. Hangt enorm van de heli af. Hoe kleiner de heli hoe harder je naar beneden wilt komen om de bladen op snelheid te houden.

Als je dan vlak boven de grond bent ( 30 cm ) geef je pitch en wat elevator zodat de heli hovert (snel doen ) en dan meteen naar beneden brengen. Met een trex 450 doe je dat laatste eigenlijk al niet meer. Daar is het gewoon laten vallen en op het laatste moment pitch zodat je niet hoeft te hoveren. Dat lukt meestal toch niet meer dan.

Ja, daar zit wel wat in, niet eens zo direct aan gedacht, dus toch wel verstandig.

Wat betreft jou autorotatie met een 450heli , ik heb me laten vertellen dat dat heel erg lastig is, oa. omdat de heli erg licht is. Het schijnt met een grote 90size brandstof heli relatief gemakkelijker te zijn.

En hoe moet ik autorotatie programmeren op de zender, iemand tips ? Dat moet een schakelaar zijn die dan zorgt dat je maximale pitchuitslag krijgt en direct iets van -4graden pitch geeft ??

Ik heb al mijn pitch curves hetzelfde, lineair, dus ook voor auto's. Dat vind ik het makkelijkst, zeker als je inverted auto's doet e.d.

Ik heb met zowel de 450 als met een trex 500 auto's gedaan. De 450 is gewoon een baksteen, snel zijn energie kwijt en "no second chance"... In hoog gras is dat echter meestal niet zo'n probleem als je er een beetje naast zit. Er zit geen energie meer in de bladen dus meestal gaat er niet veel stuk. Ik miste de auto's zo'n 50% met die heli, eigenlijk gewoon een gecontroleerde crash ;-)

De trex 500 echter is al veel beter. Ook niet echt veel marge, maar kan toch een stuk langer "hangen" dan de 450.

+1 graden is mijns inziens geen goed idee, door de positieve pitch verlies je headspeed en die heb je aan het eind nodig om hem netjes neer te zetten. Ik zit meestal tussen de -3 a -4 graden of zo, net boven 1/4 stick.

Back