Het grote heli 'vliegtips' topic

En regel jij die pitch zelf of doe je dat dmv een schakelaar op de zender die de neutraalpitch op -4 graden zet ?
Ik heb geen flauw idee hierover ...

Nog iets ; als je staart gekoppeld is met je hoofdrotorbladen , dan neem ik aan dat je gewoon yaw kunt blijven geven en dus kunt blijven sturen ?

De kans is i.d.d. veel kleiner dan bij een brandstof heli.
Maar ik heb het toch al een keer moeten doen (losgekomen motorpinion)...
En het is wel een officieel vliegfiguur op bijv. de 3DM.
Vanaf 600 size heeft de rotor ook genoeg massa om een goede autorotatie te maken.
Dus ik zou dat met een grote e-heli zeker gaan proberen, het is ook best wel gaaf om je vluchten te beeindigen met een mooie sliding auto :)

edit: was een beetje traag en anderen leggen het prima uit...LOL :D
Eric

Nog iets ; als je staart gekoppeld is met je hoofdrotorbladen , dan neem ik aan dat je gewoon yaw kunt blijven geven en dus kunt blijven sturen ?

Je kunt blijven sturen, hoewel je dit wel tot een minimum moet beperken. Elke verandering van richting kost kracht en dus headspeed.

En qua pitch, die staat gewoon lineair. Geen speciale instellingen bij Thold.

Bij mijn zender is de TH gewoon gekoppeld aan de auto instellingen. Lijkt me normaal, niet?

Zelf heb ik de filmpjes van Finless gedownload, zowel sim als real life waar hij de ene na de andere doet met een 450. En nu ben ik stilaan op de sim aan het oefenen...

Goh. Als ik jullie hier zo bezig hoor dan besef ik dat ik nog een hele weg te gaan heb. In vergelijking kan ik amper vliegen.
Toch een vraagje, je weet maar nooit dat ik is durf, kan je dan als je je throttle hold inschakelt en de landing inzet. Je weer herpakken, terug de motor inschakelen en niet landen als je ziet dat het fout gaat? Of is het dan alles of niks?

Lijkt me indrukwekkend zo'n auto landing.

Robin

Alles of niks denk ik...
Het aanschakelen duurt denk ik te lang om op tijd weer voldoende toeren te hebben en je bent volledig bezig met de autorotatie op zich.
Misschien als je hem hoog genoeg inzet...
Maar ik vermoed dat je zowiezo een hele rare slinger maakt als je de throttle hold er weer afhaald :D

Eric

Denk niet echt dat dat gezond is nee. en het duurt te lang meestal heb je het denk ik pas door als je hem opvangt net boven de grond ( bijna vol pitch) en als je er dan achter komt dat hij hem toch niet genoeg afvangt om dat er te weinig snelheid in de bladen zit. Met dat jij dan die knop om hebt staat/ ligt dat ding al op de grond.

gr

Denk niet echt dat dat gezond is nee. en het duurt te lang meestal heb je het denk ik pas door als je hem opvangt net boven de grond ( bijna vol pitch) en als je er dan achter komt dat hij hem toch niet genoeg afvangt om dat er te weinig snelheid in de bladen zit. Met dat jij dan die knop om hebt staat/ ligt dat ding al op de grond.

gr

Ben ook bang, mocht je net op tijd je motor inschakelen, je gyro i.c.m je heckrotorsnelheid een probleem oplevert. Staart slaat gewoon weg.

Ok. Dat is duidelijk, niet doen dus. Ga dan toch nog even wachten voor ik daar aan begin. Want als je faalt heb je denk ik een hele hoop schade.

groeten robin

Ik zou het wel regelmatig oefenen in de simulator.
Heb je het dan een keer nodig, dan red je waarschijnlijk je heli in zo'n geval.

Op de autorotatiestand kun je beter een andere pitch-curve maken !
Met -12 graden zal je heli namelijk als een steen uit de lucht vallen.
-5 is prima om mee te beginnen.

Maar het moet dan ook mogelijk zijn om max pitch van zeker 12graden te halen denk ik.
Als ik het dus samenvat moet de aparte schakelaar voor een normale (head-up )autorotatie als volgt geprogrameerd worden :
- motor uitzetten
- pitch bereik aanpassen van -5 tot +12 graden
- lineaire pitchcurve

Bij mij is het namelijk nu zo dat als ik de motor uitzet met de schakelaar ("stand 0"), het pitchbereik hetzelfde is als stand 1 (=hoovermode) en dus een kleiner pitchbereik heeft als de "3D stand". En er zit ook expo op.
Daarom is het programmeren van een nieuwe schakelaar net zo handig, deze schakelaar overruled dan alle anderen en zorgt gelijk voor de bovengenoemde zaken.
Doen jullie het ook zo ?

Yep, bij mijn zender is dit een aparte vliegfase en ben ik helemaal vrij met de instellingen.

Met -12 bouw je geen energie op in de rotor, het makkelijkst is het om snelheid in de heli te houden.

Tip : laat de heli met de wind mee op ong. 20 meter hoogte voorbij vliegen, vlak voor het moment dat hij je passeert geef je vol negatief (-5) negatief houden en de heli indraaien zodat hij je aan de andere kant op ooghoogte passeert tegen de wind in, tijdens het passeren ga je "flairen" dus de heli afremmen door hem achterover te trekken, al die tijd houd je negatief, goed kijken en luisteren naar de rotor ! deze zal tijdens deze manouvre flink optoeren en dat hoor en zie je ! Daarna zet je de heli in 1 vloeiende beweging aan de grond. Zorg dat de heli voorwaartse snelheid houd ! en probeer een nose-inn landing te voorkomen. Dit oefen je gewoon met motor aan en daarna ga je het gas wat terugnemen, zo krijg je vanzelf vertrouwen dat het eigenlijk heel makkelijk gaat !

Hebben jullie ook de heli zo afgesteld dat hij de neiging heeft om (als je geen input geeft) vooruit wilt gaan?

Op de club vliegen veel mensen zo maar vraag me af hoe de echte 3d piloten hierover denken. Opzich is het handig als je de orientatie wat zoek bent.

Yep, bij mijn zender is dit een aparte vliegfase en ben ik helemaal vrij met de instellingen.

Met -12 bouw je geen energie op in de rotor, het makkelijkst is het om snelheid in de heli te houden.

................. en de heli indraaien zodat hij je aan de andere kant op ooghoogte passeert tegen de wind in, ..................

Ok , heel duidelijk allemaal. Ik heb alleen 1 probleem en dat is het feit dat de staarrotor NIET meedraait op mijn logo 10 3D als er geen aandrijving is ...... dus dan kan ik niet zelf een bocht maken , klopt ?

@bart:
ik ben ben geen 3D piloot, maar nee, dat doe ik zelf niet. Op een wedstrijd moet je nogal eens hoover-oefeningen doen, en dan wil je niet dat de heli 1 kant op neigt

Wel vind ik het aan te raden als het zwaartepunt een tikkeltje voor het midden van de hoofdrotor-as ligt.

Als je voorwaartse snelheid erin houdt, zal de staart altijd de heli volgen.
Je kunt dus gewoon (net als een vliegtuig) de heli de bocht om trekken door te "banken", eerst rol en daarna met de nick trek je hem zo de bocht door.
Gewoon flink de vaart erin houden, zodra je gaat flairen komt dat ruimschoots goed !

Note : wellicht gebruik je slow-start op je logo 10, dan kun je dit beter niet doen.
Het optoeren gaat te langzaam om de heli nog te redden.
Plots vol vermogen geven kost je je tandwielen.

Laatst bewerkt:
Note : wellicht gebruik je slow-start op je logo 10, dan kun je dit beter niet doen.
Het optoeren gaat te langzaam om de heli nog te redden.
Plots vol vermogen geven kost je je tandwielen.

Geen slow-start gebruiken is niet goed, dat kost je je tandwielen. Voor auto's te oefenen kun je altijd een beetje (klein percentage) gas programmeren in de throttle hold zodat de esc niet "reset" en weer een slow-start gaat doen.

Ron

kraaijer; zei:
Geen slow-start gebruiken is niet goed, dat kost je je tandwielen. Voor auto's te oefenen kun je altijd een beetje (klein percentage) gas programmeren in de throttle hold zodat de esc niet "reset" en weer een slow-start gaat doen.Ron

Yep, dat is ook een mogelijkheid, ik heb nog nooit met de Logo een autorotatie gedaan, maar weet zeker dat dit heel makkelijk gaat, ik zet hem welleens uit op 2 meter hoogte en kan hem dan heel rustig neerzetten, energie zat dus.

Back