Het grote Lama V3 en V4 topic

• Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
Volgens mij is je innershaft krom :mrgreen:
Het is volgens mij 1 van de symptomen die aangeven dat hij krom is

Dat effect noemen TBE het "toilet bowl effect" en heeft heel vaak te maken met de uitlijning van de Flybar en de tracking van de bovenste bladen....

BTW: heeft hoegenaamt niks met een kromme as te maken, kromme assen veroorzaken trillingen ;)

Laatst bewerkt:
Ferdy, kun je dat wat preciezer uitleggen? volgens mij is de stabilisatorstang behoorlijk recht en de bladen zijn ook splinternieuw..

Dat effect noemen TBE het "toilet bowl effect" en heeft heel vaak te maken met de uitlijning van de Flybar en de tracking van de bovenste bladen....

BTW: heeft hoegenaamt niks met een kromme as te maken, kromme assen veroorzaken trillingen ;)

Je moet de ballink van je stabilizator afhalen en hem 360 graden draaien, maakt niet uit welke kant. Wordt het erger dan moet je de andere kant op draaien

Je moet de ballink van je stabilizator afhalen en hem 360 graden draaien, maakt niet uit welke kant. Wordt het erger dan moet je de andere kant op draaien

waar zit die en hoe doe je dat?

-edit- Ik wist niet dat die zwarte dingetjes eraf konden, iets rechter gebogen en zag dat 1 blade een beetje omhoog liep.
Hij cirkelt nog een keer klein beetje nu!

Laatst bewerkt door een moderator:
die 2 balllinkjes zitten met een klein schroefdraadje aan elkaar vast, door deze te variëren in lengte krijg je het TBE er zo goed als uit.
Even losklikken van de kogeltje en een hele of een halve slag uit of indraaien.
Na elke aanpassing en vliegen en kijken of het effect heeft...

Wat ook wel eens een oorzaak zijn is als er ruimte tussen de assen zit.
Til de heli aan het bovenste centraal stuk op (daar waar de flybar loopt) als je dan speling voelt moet je die eerst proberen weg te werken.

gr
Ferdy

Waar moet je die oranje en blauwe sticker precies plakken en hoe kun je zien of je een TBE hebt? (behalve als ie gaat cirkelen in de lucht) want dat moet je via de stickers kunnen zien ofzo?

Waar moet je die oranje en blauwe sticker precies plakken en hoe kun je zien of je een TBE hebt? (behalve als ie gaat cirkelen in de lucht) want dat moet je via de stickers kunnen zien ofzo?

Tuurlijk niet :mad:
Want normale blades hebben dat ook niet
Die stickers zijn voor het mooi

Via die stickers kun je zien of je last hebt van bladspoor.
Door de kleur kun je zien welke van de twee laag of hoog zit. Anders kun je ook niet corrigeren. Want je weet niet welke van de twee...
Dus niet voor het mooie.

Willem.

Waarom hebben normale blades dat niet dan?
En ik dacht dat ze voor het mooi waren maar ze begonnen bij mij te rafelen dus ik heb ze weggegooid :P

Via die stickers kun je zien of je last hebt van bladspoor.
Door de kleur kun je zien welke van de twee laag of hoog zit. Anders kun je ook niet corrigeren. Want je weet niet welke van de twee...
Dus niet voor het mooie.

Willem.

Juist Willem, dat is wat ik bedoelde.
dank

dun reepje rood en zwart elektriciteit tape doet ook wonderen.
Onderste bladen kunnen natuurlijk ook last hebben van een verkeerd bladspoor alleen kun je dat niet verhelpen door aan linkjes te draaien.
Zelf heb ik dat verholpen door de bladen iet te verbuigen...... PAS OP vooral bij de zwarte standaard bladen, die zijn daar niet zo dol op

Ik heb al 1 van de normale bladen doordemidden gebroken, ze zijn gewoon niet flexibel

Ik vloog tegen het dak aan en nu is mijn landingsgestel kapot, een beetje secondelijm erop en nu voelt hij een stuk steviger dan dat iets gelijmd is met bison kit, ik heb de bladen erafgehaald en de stabilisator, en nu hangt hij op z'n kop in een doos tot morgen (24 uur drogen)

Heb m'n Lama even in de kast staan, heb weer wat kleine 3ch heli-tjes uit Honk-Kong binnen. Vliegt toch wat relaxter in een kleine woonkamer. :) Ook een reden waarom ik ff minder vlieg: ik wil m'n Lama upgraden (convertion kit + metal upgrades) maar weet niet hoe. :rolleyes:

Als iemand me wil helpen heb ik wat nieuwe lipo's en een metal upgrade kit liggen als dank. Ik kan wel een keer de auto pakken, misschien kan ik anders een keer naar Wateringen komen Ferdy? :mrgreen:

Heb m'n Lama even in de kast staan, heb weer wat kleine 3ch heli-tjes uit Honk-Kong binnen. Vliegt toch wat relaxter in een kleine woonkamer. :) Ook een reden waarom ik ff minder vlieg: ik wil m'n Lama upgraden (convertion kit + metal upgrades) maar weet niet hoe. :rolleyes:

Als iemand me wil helpen heb ik wat nieuwe lipo's en een metal upgrade kit liggen als dank. Ik kan wel een keer de auto pakken, misschien kan ik anders een keer naar Wateringen komen Ferdy? :mrgreen:

Als je voorzichtig dingetjes op een rijtje zet samen met de exploded view kan er niks mis gaan. Als er iets niet lukt, niet direct in paniek raken. Dorodat je denkt dat het niet lukt zal het ook niet lukken. Een beetje moed verzamelen, zet je heli op de tafel en haal de exploded view erbij. En dan haal je onderdeel voor onderdeel los en leg je op een rijtje. Binnen een uur zou je klaar moeten zijn

Thanks, zat er idnerdaad al over te denken om het rustig aan zelf te doen.
Volgende week heb ik de hele week vrij dus tijd zat!

Er staan ook zoveel hulp-topics online, en mocht er iets misgaan dan vraag ik hier wel even rond. Oeh, spannend! ;)

Back