Het grote MPX Easystar Tips, Tuning & Informatie topic

• Topicstarter Topicstarter klaaz
  • Startdatum Startdatum
Nieuwe vraag:

Een kamaraad van mij vliegt een Easystar in low-budget mode. Dat wil zeggen, hij gebruikt wat onderdelen die hij nog had liggen ipv alles meteen nieuw te kopen.
Multiplex raadt aan om de Easystar met 6 of 7 cellen Nicad te vliegen (geen woord over NiMH of Lipo - hoe oud is die Easystar eigenlijk?).

Hij vliegt hem echter met een 8 cel Nicad pack, zover mogelijk naar achter geschoven.
Zwaartepunt ligt net vóór het punt waar de carbonstaaf in de vleugel zit. We krijgen het niet verder naar achter.

Het ding vliegt ... nauwelijks. Gisteren gevlogen, neus voortdurend omhoog (maar 't vliegtuig ging niet omhoog).

Vraagjes:
- Waarom ging de neus omhoog? Wij vermoeden dat het ZP tever naar voren ligt maar ik zou denken dat met het ZP te ver naar voren de neus juist omlaag zou gaan.
- Weet iemand uit het hoofd of Nicad zwaarder is dan NiMH?
- Zou 8 celletjes gewoon te zwaar zijn, of kan de Easy* het gewicht wel hebben maar is het zwaartepunt het probleem?

Als je neus telkens omhoog komt is het misschien handig om de boel wat naar voren te plaatsen :) . Als je easy op het zwaartepunt op de vleugels op je nagels laat 'balancere'n' moet ie in balans zijn of liefst nog ietsje naar voren hangen.

Awol zei:
Als je neus telkens omhoog komt is het misschien handig om de boel wat naar voren te plaatsen :) . Als je easy op het zwaartepunt op de vleugels op je nagels laat 'balancere'n' moet ie in balans zijn of liefst nog ietsje naar voren hangen.

Ok, bedankt... maar nóg verder naar voren? Twee dingen:
1) Het ZP zit al verder naar voren dan Multiplex aangeeft. Volgens MP moet het ongeveer op 1/3 van de vleugel (vanaf de voorkant). Het zit dus nog iets verder dan dat.
2) Ik heb zelf een Easy* met een hele lichte lipo erin; daar ligt het ZP op de helft van de vleugel.
Ik heb wel eens gevlogen met extra gewicht voorin maar hij zweeft veel prettiger zonder dat gewicht.

Volgens de beschrijving van Multiplex zit mijn ZP dus fout (te ver naar achteren), maar hij vliegt lekker;
En het ZP van mijn vriend's Easy* zit ietsje tever naar voren (en hij is een stuk zwaarder) en hij vliegt als een bureaustoel.

Wat voor gedrag kun je verwachten met het ZP tever naar achter, tever naar voren, en wanneer weet je dat het goed is?

tja je moet niet altijd de raad volgen van mpx eh :P
gwn zorgen dat als je je vingers op de plek van de CG zet dus op de twee vleugels dat ie een graad of 10 mag meer, naar voren buigt.

grts

Samuel, hoe en wat heb je precies gedaan om de vleugels "strak" te maken? Zou je wat details kunnen vertellen en misschien wel plaatjes..

Milcoi zei:
Samuel, hoe en wat heb je precies gedaan om de vleugels "strak" te maken? Zou je wat details kunnen vertellen en misschien wel plaatjes..

Ik denk dat deze vraag voor mij bedoeld is... 8)

Als je je vleugels wil "vlak" maken, dus zonder opstaande vleugeltip, dan kan je je toevlucht nemen tot heet water. Let op voor brandwonden 8O .

Gewoon onder de hete kraan (85° Celcius komt er uit onze kraan) even goed heetstomen, en dan in de tegengestelde richting duwen, buigen, pletten. Een paar keer herhalen, en je zal zien dat ze mooi recht worden.
Uiteraard komt dit de beginnerseigenschappen van de Easy Star niet ten goede (zakt wat gemakkelijker door bij scherp bochtenwerk, en vliegt in combinatie met een beetje meer power aan boord veel heftiger. )Rugvlucht is gemakkelijker aan te houden, en de zweefeigenschappen zijn misschien nog wat verbeterd.

Dit doe je beter niet in de beginfase van het vlieg-leerproces, maar pas als je je Easy Star in de lucht goed beet hebt. Je zal zien dat het vliegbeeld behoorlijk wat verandert. Het wordt een echte ragbak. :lol:

mGerben zei:
Wat voor gedrag kun je verwachten met het ZP tever naar achter, tever naar voren, en wanneer weet je dat het goed is?

Het zwaartepunt zit goed, wanneer je in zweefvlucht (motor uit) zonder bijsturen zachtjes daalt. Geen pompgedrag, geen baksteeneffect.

Wil je lang en ontspannen vliegen, doe het dan op 6 cellen.
Ietsje sneller? Celletje extra.
Wil je nog wat sneller? Nog een celletje erbij.

Met 6 cellen heb je de mogelijkheid om wat zwaardere exemplaren te benutten (binnen het bestek van zwaartepuntsbepaling)
7 Cellen; uiteraard wat lichtere exemplaren (per cel) nemen, evenzo voor acht cellen. Wanneer het totaal gewicht van het cellenpakket "ongeveer" gelijk blijft, verandert er niks aan het zwaartepunt. Denk erom, hoe meer cellen, hoe minder capaciteit, hoe korter de motorlooptijd wordt. Maar ook omdat de motorspanning oploopt wordt ook het stroomverbruik hoger. (de wet van Ohm)

Mischien is het reeds te laat om te vermelden, maar heb je je motor "ingelopen"? Dat doet de levensduur erg toenemen, en laat het stroomverbruik dalen. Wordt op dit forum veel aangeraden/toegepast. Ik prefereer de "natte methode". http://www.hoppenbrouwer-home.nl/ikarus/tip24.htm

rafgol zei:
Milcoi zei:

Ik denk dat deze vraag voor mij bedoeld is... 8)

Als je je vleugels wil "vlak" maken, dus zonder opstaande vleugeltip, dan kan je je toevlucht nemen tot heet water. Let op voor brandwonden 8O .

Gewoon onder de hete kraan (85° Celcius komt er uit onze kraan) even goed heetstomen, en dan in de tegengestelde richting duwen, buigen, pletten. Een paar keer herhalen, en je zal zien dat ze mooi recht worden.
Uiteraard komt dit de beginnerseigenschappen van de Easy Star niet ten goede (zakt wat gemakkelijker door bij scherp bochtenwerk, en vliegt in combinatie met een beetje meer power aan boord veel heftiger. )Rugvlucht is gemakkelijker aan te houden, en de zweefeigenschappen zijn misschien nog wat verbeterd.

Dit doe je beter niet in de beginfase van het vlieg-leerproces, maar pas als je je Easy Star in de lucht goed beet hebt. Je zal zien dat het vliegbeeld behoorlijk wat verandert. Het wordt een echte ragbak. :lol:

Thanks!! heb je een langere carbon staaf gebruikt in de vleugels?
worden er nog ailerons gemaakt?

Ik heb een easystar gekocht met standaart motor en robbe air control 819 lipo. deze is ook geschikt voor 6 ...10 NC/NIMH.

als ik de stappen volg van de Robbe handleiding hoort de motor 1 x te piepen in de stopstand als je de regelaar aanzet. bij mij blijft de motor piepen en doet verder niets.

wat kan dit zijn. servo`s reageren wel op beweging van de zender ?

Batterij aansluiten, gas dicht, even wachten, volgas, even wachten, en terug gas dicht. Normaal gesproken is je regelaar dan geladen met je stick-uitslag-gegevens. Klaar.

Neus in de wind, zachtjes weggooien en het gas even vol open. En je vliegt. 8)

Ondertussen hangen de servootjes eronder en de rolroertjes eraan.

Servootjes in uitgefreesde houdertjes geplaatst, rolroertjes uitgesneden, vluchtboord met 1x3 mm koolstoflatje verstevigd, toch maar 3mm carbonstaafje in de vleugel gefreeds/gelijmd. (overbrugging van originele carbonstff tot voorbij de rolroeren--> vleugeltipjes raken elkaar haast bij scherpe snelle snedige bochten 8O )

Het boeltje is aan't drogen, zondag te bekijken te Schaffen (bij leven, welzijn en droog weer) Misschien straks even snel proefvluchtje in't wild :lol: ...

freaky-pyro zei:
rafgol zei:
Neen, geen langere carbonstaaf in de vleugel gebruikt, en ja, rolroertjes komen erop van zodra ik de "3 euro rommel servootjes" heb ontvangen.

http://www.bidproduct.com/part/Product_view_SERVOS_1.html

:wink:

Ik ben dat winkeltje ook al tegen gekomen, zijn de servo's wat of is de kwaliteit net zo laag als de prijs? :lol:

Ja, je verwacht uiteraard geen topkwaliteit van deze kleinnoodjes, maar ik heb gisteren en vandaag geen rare dingen opgemerkt, toch al bijna 60 minuten mee gevlogen, en nog geen speling op de roerhorentjes... ik klaag hoegenaamd niet over de levering of inhoud ervan.

Niks mis met de 3 $ servootjes, 10 gram, leuk in rolroeropstelling op m'n E.S. En nog lekker flashy gekleurd ook :lol:

Ik heb er nog wat over, en ga een kroepoek trainertje snijden voor mijn zoon, daar dan het 4 $ ontvangertje met 3 $ kristalsetje. En laat ons dan maar oefenen; hij met de zender, en ik met 5-minuten epoxy. 8)
We zullen dan samen het ontvangertje grondig op de proef stellen.

rafgol zei:
Batterij aansluiten, gas dicht, even wachten, volgas, even wachten, en terug gas dicht. Normaal gesproken is je regelaar dan geladen met je stick-uitslag-gegevens. Klaar.

Neus in de wind, zachtjes weggooien en het gas even vol open. En je vliegt. 8)
Nou bij mij dus niet! Heb een Easystar gekocht maar als ik hem werp gaat ie direct in een rechter roll de grond in. Wie wil hem voor mij controleren / trimmen / 1e vlucht maken?? Alles lijkt in evenwicht te zijn qua zwaartepunt en links-rechts verhoudingen dus ik vindt het probleem niet. Ik woon in ermelo (veluwe) maar kom graag naar je toe op een dag met mooi vliegweer als 't niet te ver uit de buurt is. John van Kampen, Ermelo.

Limburg is wat ver, maar je bent zoals al eerder gezegd welkom mits mode 2 gevlogen wordt.

Theo Coenen zei:
Limburg is wat ver, maar je bent zoals al eerder gezegd welkom mits mode 2 gevlogen wordt.
Oké Theo, ik houd je aanbod in beraad, bedankt overigens. Even afwachten wie er nog meer reageert, Limburg is inderdaad nogal verweg, maar je weet nooit. Groet, John.

J.G.A. van Kampen zei:
Nou bij mij dus niet! Heb een Easystar gekocht maar als ik hem werp gaat ie direct in een rechter roll de grond in. Wie wil hem voor mij controleren / trimmen / 1e vlucht maken?? Alles lijkt in evenwicht te zijn qua zwaartepunt en links-rechts verhoudingen dus ik vindt het probleem niet. Ik woon in ermelo (veluwe) maar kom graag naar je toe op een dag met mooi vliegweer als 't niet te ver uit de buurt is. John van Kampen, Ermelo.

Arnhem ook goed?
Ik heb ook een Easystar en een ruim veld waar gevlogen kan worden. Op een rustige avond ga ik zelf ook vliegen, dus ik wil best even naar die van jou kijken.

Edit: Wow, 60 kilometer... je moet er wat voor over hebben zeg, zo'n hobby.

Hoe heb je je easystar gekocht, RTF, of losse onderdeeltjes?
Zitten de servo's goed vast (geen speling)?
Wat voor accu gebruik je en ligt hij netjes in het midden?
Vleugeltjes staan keurig recht en staan netjes in het midden?
Heb je de schroefjes van hoogte- en richtingroer netjes niet helemaal strak gedraaid (de busjes moeten kunnen draaien in de gaatjes) zodat de staart niet kromtrekt?
Waar heb je R-roer en h-roer in geschroefd? Ik heb zelf het hoogteroer op het buitenste gaatje staan en het richtingroer op het 3e gaatje vanaf de buitenkant.

mGerben zei:
J.G.A. van Kampen zei:

Arnhem ook goed?
Ik heb ook een Easystar en een ruim veld waar gevlogen kan worden. Op een rustige avond ga ik zelf ook vliegen, dus ik wil best even naar die van jou kijken.

Edit: Wow, 60 kilometer... je moet er wat voor over hebben zeg, zo'n hobby.

Hoe heb je je easystar gekocht, RTF, of losse onderdeeltjes?
Zitten de servo's goed vast (geen speling)?
Wat voor accu gebruik je en ligt hij netjes in het midden?
Vleugeltjes staan keurig recht en staan netjes in het midden?
Heb je de schroefjes van hoogte- en richtingroer netjes niet helemaal strak gedraaid (de busjes moeten kunnen draaien in de gaatjes) zodat de staart niet kromtrekt?
Waar heb je R-roer en h-roer in geschroefd? Ik heb zelf het hoogteroer op het buitenste gaatje staan en het richtingroer op het 3e gaatje vanaf de buitenkant.
Ik hem hem 2e hands, al geheel gebouwd en voorzien van andere motor (typhoon) lipo accu en regelaar gekocht. Alleen eigen ontvanger erin gezet dus. Volgens mij zit alles op z'n plaats maar ik hou je aanbod in beraad. Bedankt in ieder geval daarvoor. groet, john.

Back