Het grote MPX Easystar Tips, Tuning & Informatie topic

• Topicstarter Topicstarter klaaz
  • Startdatum Startdatum
Ik heb de knoop maar doorgehakt en liep tegen een (gebruikte) hitec system X Flash 5 aan. 5 kanalen, digitale trim, 5 vliegtuig geheugens en meerdere mix mogelijkheden. Ik kan flaps V-tail, hoogte-trottel en ailerons en richtingroer mixen.
Er zit een leeraar/leerling uitgang op. Kan ik hiermee ook sim.programma's besturen op mijn PC? Klopt het indien ik ailerons en staartroer mix deze tegengesteld reageren???mijn gevoel zegt mij dat dit klopt en daarmee een soort slip krijg.
Mijn EZ met ontvanger en regelaar weegt 397 gram. Als ik er een speed 480 in plaats moet ik 300 gram accu's in de neus laden om het zwaartepunt (gemeten onder de koolstof staaf van de vleugels) goed te krijgen. alles bijelkaar kom ik dan op 855gram vlieg klaar.Ik vind dit eigenlijk wel een beetje veel. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de zware speed 480 ACHRER het zwaarte punt. . Ik snap dat met een borstelloze dit probleem een heel stuk beter wordt. Maarja dat is weer een hele investering. Ik hoor graag andermans ervaringen met bovenstaande vragen.

Bedankt Awol, Het is belangrijk dat mensen die overstappen van borstel naar borstelloos gebruik kunnen maken van de ervaringen van anderen.
Het is niet altijd duidelijk hoeveel watt een borstellozemotor kan leveren en met welk NETTO wattage kun je die vergelijken met een speed 400 of 480?
Ik heb de 1611 bestelt samen met een zwaardere ESC 18 A voor de toekomst. Ik hoop dat dit gaat werken met de Easystar. Hij zal in iedergeval een stuk lichter gaan uitvallen dan die 855 gram.

Ik laat nog even weten wat het totaalgewicht is geworden van mijn EZ met de 1611 BL en 150 gram NImh 1000ma.
Door de lichtere motor achter het zwaartepunt hoef ik nu ook minder gewicht in de neus te plaatsen waardoor ik nu op 638 gram uit kom. Echter bij het proefdraaien bleek mijn ESC al binnen 10 sec bloed heet te worden. Om dit op te lossen heb ik een nieuwe vraag aan het form gestelt.

vind niet een duidelijk antwoord hier maar;

mijn easy wil altijd naar rechts ,heb al de servo uitgetrimd (volledig) via zender en richting staat nu zeker
5 mm uit het center,zou ik de motor ook domp moeten geven,zo ja naar welke kant vanuit vooraanzicht

in zweefvlucht doet hij dat niet en op half gas ook niet,wel bij volgas

heb naden van de romp lopen nog mooi recht ;gemeten met meetlat

en 'mag je een prop die te lang is niet korter maken?en waarom?

offset;2212-15 brushless motor Kv , RPM/V: 1500
jeti regelaar 18p
lipo's 11v 3s 1500mah 20c
prop 8x6

Als je recht tegen de motor aankijkt moet de motor dan een paar graden naar rechts, de as moet vanuit het achteraanzicht dus een stukje naar rechts

ja dat is het geval bij toestellen waar de motor vooraan zit maar de ez heeft een motor achteraan
met een duwprop ,is dat dan ook het geval dat hij domp naar rechts moet hebben?

Ik krijg vandaag als het goed is de RTF versie binnen voor een vriend van me om hem even af te stellen nog enzo, dan zal ik even kijken of ik kan zien welke kant de motor dan op staat met zijn as

Net terug van het invliegen van mijn Easy Star, stevig (storm-)briesje van 45 km/u, het leek wel een helikopter!
7-Cels 1100 mAh Nimh-pakje ver voorin gestopt, blij dat ik dat gedaan heb anders zou er geen sturen aan geweest zijn.

Ging allemaal perfect maar toen werd ie verliefd op de verlichtingspaal van het voetbalveld. :roll:
Resultaat: deuk in de vleugel en staartvin afgebroken op het stuk waar ik hem net niet verstevigd heb (met tape, net als het stabilo en de vleugels).

Straks even plakken met CA en morgen opnieuw, naar het schijnt gaat het maar 25 km/u waaien. :lol:

Even een vraagje hier, ik heb van een ander projectje nog wat onderdelen liggen:

- 2x Speed 400 7.2V met 125mm Gunters
- Multiplex Multicont X-16 regelaar
- 9grams Towerpro servo's
- Doos vol 2000 mAh AA cellen
- Accoms 40 Mhz 2-kanaals zendersetje.. ( :| )

Wat zou ik hier nog aan toe moeten voegen / vervangen om zo'n easystar in de lucht te krijgen? :?
Die 2-kanaals zender moet er sowieso aan, heeft iemand daar een mooie maar goedkope (+/- 100/150 euro?) oplossing voor?
(Een Graupner MX 12? Als ik daar de komende 5+ jaar ofzo mee vooruit kan ben ik wel bereid zo'n bedrag neer te leggen ;))

mx-12 is sowieso een goede keus, veel positieve verhalen over gelezen.

die accu's zou ik vervangen door lipo''s.. maar die zijn duur en daar heb je een speciale ( speciaal=duur) lader voor nodig...

Danny Mulders zei:
die accu's zou ik vervangen door lipo''s.. maar die zijn duur en daar heb je een speciale ( speciaal=duur) lader voor nodig...

Ja.. nou.. lipo's zijn heel fijn enzo maar de NiMh cellen zijn idd wat gemakkelijker nu! Dat hele laadgebeuren staat me niet zo aan ;)
Gewone AA celletjes, zijn die makkelijk te solderen trouwens? Lijkt me dat je daar behoorlijk wat Watt's voor nodig hebt!

gewone cellen zijn inderdaad meoilijk te solderen.. ik heb het gedaan door ze op te schuren aan de polen, enz elfs dan gaat het moeilijk...

Hey,

Ik weet niet of deze vraag hier al vaak gepasseerd is, maar ik vroeg me af of iemand hier
een leuke brushed motor weet voor een E*? Momenteel vlieg ik nog met de standaard, maar die
trekt hem maar met moeite omhoog vind ik.
Het is dus niet de bedoeling om echt loeihard te gaan, maar met de huidige setup is vliegen met een
beetje wind al een hele opgave... Ik dacht zelf aan een speed 400, maar is deze wel sterker dan de PERMAX 400/6V die er nu op staat?

Weet btw iemand misschien een linkje naar wat uitleg over waarmee je rekening moet houden als
je een electromotor wil kopen? Er zijn vaak nogal veel specs, en ik heb geen flauw idee waarop ik
moet letten... (buiten gewicht, voltage en amperage dan :wink: )

Thx alvast :)

Sander

Standaard motorje is een Permax 400 7,2V, als ik niet mis ben. Dat is exact dezelfde motor als een Speed 400 7,2V
Als je die vervangt door een Speed 400 6V zal ie al wat rapper gaan, een Speed 480 (linksdraaiend!) lijkt me zo'n beetje het maximum zonder in de motorbehuizing te moeten snijden.
Recepten Speed400 klasse
Vuistregels voor electrovliegen

Maar als je met meer wind wilt vliegen kan je ook best meer gewicht meenemen, het toestelletje weegt tenslotte maar een 600-tal gram.
Zie enkele posten hierboven de tip over draadstang, tige filtée in correct Vlaams :wink:

EDIT: Ik zie nu net dat het inderdaad een Permax 400 6V is :oops: , aan een Speed 400 6V ga je dus weinig hebben.
Blijft over de Speed 480...

Commander Clumsy zei:
EDIT: Ik zie nu net dat het inderdaad een Permax 400 6V is :oops: , aan een Speed 400 6V ga je dus weinig hebben.
Blijft over de Speed 480...
Ah k, ik had het net ook nog even opgezocht, het was idd toch 6V. :wink:
Thx voor de links, die FAQ's lees ik strax wel even een paar keer volledig door.
Geeft een 6 V dan meer kracht dan een 7.2V? Ik had het net omgekeerd verw8 eig... :oops:

Back