Het Multiplex Twinstar 2 topic

is de twinstar 2 nog ergens gewoon te koop zonder motortjes erop?

Hoeveel ampere trekken de standaard motors bij volgas op 2cel lipo?
Ik heb nog een 2200mAh lipo liggen met 10C ontlading, max 15C. dus 33 A max. zou dat genoeg zijn?

hoi jvhert, je hebt de motortjes er dan blijkbaar toch op gekregen. De mounts die erbij zijn passen idd niet, maar als de originele motormount uitboort van 10 naar 11mm dan kan je de motoren erin vastzetten.
Zelf heb ik ondertussen wel alu plaatjes gemaakt met de gaatjes overeenkomstig de gaatjes in de ronde alu motorplaat.

En bevalt de setup zo'n beetje ? ;-) Hebben de clubleden al gezegd van 'amaai, dat isomo geval van jou gaat nogal een gang ?'

Oh, nog een tip : voor je heftige loopings gaat trekken is het verstandig de op de onderkant van de vleugels een lange strip vezel versterkte tape te plakken. Anders buigen je vleugels door dat je er bang van wordt ;-)

Ik ben blij dat je tevreden bent met de power setup jvthert :-) Dat knalt er lekker op los he :-) Je kunt zo heel lang plezier beleven aan de setup.
Mijn motortjes draaien bij laag toerental ook niet hetzelfde, maar in de vlucht merk ik daar niet echt veel meer van dan bij de stardaard permax motortjes. In beide gevallen moest ik een beetje bijtrimmen met het richtingsroer. Eventueel kan je in je zender de esc's wat bijregelen met de subtrim.

filmpje van de setup (gevlogen met opgezwollen lipos die al wat capaciteit hadden verloren). Op het einde kan je vrij goed de snelheid zien bij de low passes :

twinstarIIb.wmv

twinstar-speed-gen2-7cycles.jpg

Zoals je ziet loopt de temperatuur van de motortjes slecht 12°C op, dus daar is nog speelruimte voor een grotere prop. Ik heb nog 8x6 props liggen welke ik binnekort nog wel es probeer (nu was 't te koud)

twinstar-049.jpg

Laatst bewerkt:
De mijne is al eens van 20m hoogte naar beneden gedonderd. Esc stekkertje uit de ontvanger gekomen => geen stroom meer naar ontvanger en servo's. Voortaan plak ik stekkertjes vast.

Neus opengespleten en vleugels eraf, plastiekjes nog heel, maar uit de elapor getrokken. Romp ook opengebarsten zodat de plastieken tegenhouders eruit konden komen.

De vervormde delen overgieten met kokend water en dan een kwakje secondenlijm en voila, resultaat zoals op de foto :-) De barst in de romp was aan de kant die je op de foto ziet, maar zelfs met het blote oog moet ik goed zoeken om die barst terug te vinden.

Ook heb ik al eens in een boom gevlogen in mijn begintijd :-) Twinstar donderde uit de boom. Ik dacht dat ik een nieuwe kon kopen : nee hoor, gewoon 2 kleine deukjes in de vleugels en verder niks => kokend water op de deukjes en weg zijn ze.

Hier zie je hoe ik de vleugelconnectors gemaakt heb : alle draden naar de ontvanger worden verbonden met slechts 1 multiplex 6 polige stekker en de stroomdraden met 1 deans connector. Dus bij verwijderen van de vleugels moet ik slechts 2 stekkers uit het vliegtuig halen, lekker handig :-)
Je kan ook zien dat ik de vleugels aan de onderkant met glasvezeltape versterkt heb. Dat is met deze powersetup geen overbodige luxe als je niet wilt dat de twinstar in zijn handjes klapt bij een felle looping.
twinstar-vleugelconnectors.jpg

Laatst bewerkt:
Die glasvezeltape helpt heel wat. Dat merk je als je eens een flesje water van 0.5l onder je twinstar hangt en dan een looping doet. ;-)

Als je die tape onder de hele vleugellengte plakt maakt deze de vleugel stijver tegen doorbuiging naar boven. Normaal zou het tape dan namelijk moeten uitrekken om de vleugel naar boven te laten buigen, maar dat glasvezeltape rekt niet.

Vleugelhouders kunnen volgens mij prima van triplex nagemaakt worden.

Kleuren

Hallo u4eake,

mooie kleuren gebruikt voor je twin.
Welke verf gebruikte je en welke tape om af te plakkken?

Groeten,

Gust

Hoi gust, bedankt :-). Ik heb gewoon akdyl spuitbussen van in de brico gebruikt en papieren afplaktape.
Je moet wel het elapor eerst goed afwrijven met alcohol, anders pakt de verf niet.
Zelfs nu zit ze er niet zo heel stevig op. Als je een stevig stuk plakband op de twinstar kleeft trek je de verf er mee af. Maar bij gewoon gebruik blijft de verf netjes zitten.

Voor je verft is het altijd verstandig een stukje te proberen op die elapor stukken die je in het begin van de motoren moet afsnijden. Gewoon om zeker te zijn dat je het elapor niet gaat invreten.

er bestaat ook nog zoiets als "importtaks" hier in België.
als je pecht hebt komen er nog een hoop centjes bij en dat is het misschienal even duur als in Europa bestellen?

Verdikke, das dik balen jvthert. Wie sloopt nu je vleugels ? Blijkbaar kende die der nog wat van ook als hij/zij de escs en motoren eruit heeft gehaald (ofwel wou hij/zij netjes afval sorteren en liggen die respectivelijk bij het elektronisch afval en het metaal.
Ik hoop dat je snel weer met je twinstar aan de slag kan. En van bomen moet je weg blijven want die zijn altijd veel korter bij dan je denkt. Ik spreek helaas ook uit ervaring :-)

Sorcerer, die setup die je aanhaalt zal best wel vliegen, maar niet zo snel. Zal niet veel sneller gaan dan met de speed400 motortjes op 3S lipos, maar zal wel meer trekkracht hebben en zal dus verticaal kunnen gaan, wat de speed400jes niet lukt.
Wil je EN kracht volg dan de setup van jvthert en mij. Enkele posts terug staat een filmpje van mijn twinstar met die unitedhobbies setup.

[media=youtube]zlvwz7bbT0Q[/media]

Invoerrechten en BTW : tja, als je pech hebt kan je dat inderdaad aan je been hebben, maar tot hiertoe heb ik nog maar 1x 10 euro moeten bijbetalen. Ik heb mezelf al veeeeeel meer bespaard dan die 10 euro.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo u4eake,

mooie kleuren gebruikt voor je twin.
Welke verf gebruikte je en welke tape om af te plakkken?

Groeten,

Gust

Ik heb gewoon akdyl spuitbussen van in de brico gebruikt en papieren afplaktape.
Je moet wel het elapor eerst goed afwrijven met alcohol, anders pakt de verf niet.

Je kan ook op de te spuiten onderdelen eerst wat tape kleven en de tape er direct erug afhalen.Dan word het EPP iets poreuzer dan je het gaat invrijven met alcohol.Maar dat is natuurlijk een werkje van iets langere tijd.:teacher: Zo kan de verf in het materiaal dringen wat dan weer beter houd.

Geen 9X6 props gebruiken jvthert. Op het forum van hobbycity is er eentje die daarmee al 2 BM2409/12 - 25A esc - 9X6 combos verbrand heeft op 3S. 9X4.5 of 8X6 moet kunnen, maar 9X6 op 3S is teveel, dat houden ze blijkbaar niet.

Met een 8X6 zit je al aan 28A op 3S, dus met een 9X6 ga je zeker dik over de 30A zitten.

Die hobbywing escs zijn kwalitatief wel beter dan de towerpro's (ook flink duurder), maar de towerpros voldoen bij mij prima. Dat niet synchroon lopen had ik ook op lage toerentallen. Gewoon in de vlucht uittrimmen met het rudder of als je echt wil de motorkanalen met subtrim in je zender synchroon trimmen.

Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren weer de zelfde motoren besteld (ben ik zeer tevreden over) en een iets duurdere ESC. De ESC's van Towerpro waren allemaal uitverkocht dus ik heb twee HobbyWing Pentium 30A controllers besteld. Ik hoop dat die een iets hogere resolutie hebben en wat strakker synchroon lopen. Als alles binnen is post ik een klein reparatieverslagje en een vliegrapport. Ik heb de grotere props besteld 8x6 en 9x6 en ik zet er ook meteen een landingsgestel onder.

Kan je ook gebruik maken van 1 krachtige ESC en die 2 motoren?

Back