Het Multiplex Twinstar 2 topic

@ jefff
ik heb de twinstar rr gekocht dus enkel ontvanger erin en vliegen.Ik heb er dacht ik 150€ voor betaald.Ik heb de speed 400 motoren laten zitten.En vervang ze nu pas want ze zijn stuk.Trekkracht verloren.Wat ik wel zou veranderen zijn de props.Want die zijn echt wel slecht.Scheuren heel gemakkelijk.Ook soms tijdens de vlucht.Velen hebben me gezegd ze te vervangen door cam speed props.Veel steviger,krijgt er iets meet power door.En ik ga hem nu gaan vliegen met een 3 cell lipo wat de power ook ten goede komt.

Ik ben allesinds heel blij met de TS II,heeft in zen korte levensduur al heel wat doorstaan.En er is nog niet echt iets aan stuk gegaan,behalve de props dan.

Jeff, als je goedkoop goed spul wil hebben en een klein beetje geduld hebt doe dan zoals ik :

twinstar II kit bestellen bij natterer-modellbau : 72euro.
Zender + ontvanger graupner mx-12 bestellen bij natterer-modellbau : 133 euro
Graupner lipo charger 4 : 15 euro
verzendingskosten : 9 euro
Totaal : 230 euro
Levertijd 3-5 dagen.

De rest bestel je bij United Hobbies (levertijd ongeveer 2 weken)
Servo's : HXT 9320MG : 4x 15$
motoren : 2 x BM2409-12T, 1600kv : 19.90 $
regelaars : 2 x TP30W towerpro 30A regelaars : 30$
props : 2x APC style 7x5 props : 2$
Lipo's :2x Hextronic 2200 mAh D9 3S lipo's : 59.98$
verzending : 15$
Totaal : 190$ (ongeveer 150 euro)

Nog wat connectortjes enzo en voor 380 euro heb je een volledig pakket met alles wat je nodig hebt om te kunnen vliegen. Je twinstar haalt met deze setup een snelheid van een 90 km/h en klimt vrijwel verticaal naar boven. Je kan er nu ook mee opstijgen vanop gras, gewoon door hem op zijn buik te laten voortglijden.

Als dit teveel is kan je eventueel een goedkopere zender nemen (krijg je later toch spijt van) of de speed400 motortjes behouden. Ook kan je bij unitedhobbies wel goedkopere servos vinden.

u4eake zei:
Als dit teveel is kan je eventueel een goedkopere zender nemen (krijg je later toch spijt van) of de speed400 motortjes behouden. Ook kan je bij unitedhobbies wel goedkopere servos vinden.

ik heb al een zender een futaba 4ex, dat is toch ook wel een fatsoenlijke zender, maar met dde zender is iets mis (hij stoort), moet ff teruggestuurd worden en als ik dan alles binnen heb hoop ik ook de zender weer terug te hebben.

bedankt voor alle info !!!

jefff

ik ga de twinstar 2 ook kopen :)
hij lijkt me leuk voor erbij en neem aan dat ik hem brushless met een beetje wind ook nog goed vliegen kan..?
en hoezo 2 accu`s ? :p er gaat er tog 1 in ? o doe je 2 van die 2200 mah`s erin ? ( heb er wel 2 ligen.. :) )
en die motoren wat er in dat lijstje hierboven staan doe ik er ook in, die passen op de motorschotjes van de ts ?

Ik doe 2 lipo's in de twinstar. Heeft hij totaal geen problemen mee hoor. Ik heb er zelfs al eens een flesje water van 0.5kg onder gehangen en dan deed hij nog zonder probleem loopings :-) Ik heb wel een strook vezelversterkt plakband onder de vleugels geplakt.

Met 1 lipo gaat ook, maar dan vlieg je wat minder lang :-)

Die BM2409 motoren passen NIET in de motorholtes. Je moet ze er vooraan op schroeven en dan heb je in de motorholtes lekker plek zat voor de regelaars (zie ook de fotos van mijn twinstar enkele posts vroeger)

Wind is met mijn setup geen enkel probleem. 4 beaufort knalt hij makkelijk door :-) Als ik aan de grond blijf, blijven de brandstoffers ook aan de grond :-)

Jeff, als je al een zender hebt, maar je hebt nog een ontvanger nodig : die corona ontvangers van United hobbies doen het prima en kosten belachelijk weinig (minder dan 15 euro)

ik heb de zelfde setup besteld bij UH als u4eake
ik heb alleen de props van master airscrew..
en ook de twinstar besteld bij natterer ( 3 dagen geleden betaald en krijg geen enkel berichtje, ook niet van verzonden of geld ontvangen ofzo is dit normaal ?)
en die motoren .. als ik nou de motorschotjes iets verder achterin de openingen plaats dan? of kan dit niet ?
en er zitten tog wel van die voetjes op de motors waar je schroevjes in draaien kan ? ( dacht ergens te lezen van niet...?)

en nog een vraagje, ik had in gedachten om : de stekkers van de regelaars die in de ontvanger gaan samen te solderen , en dus beide regelaars met 1 stekker in kanaal 1 plug . en aan elke regelaar appart een accu hang dus 2x 2200 mah 3 cells...
dit kan wel tog??

gr sjoerd

sjoerd zei:
de twinstar besteld bij natterer ( 3 dagen geleden betaald en krijg geen enkel berichtje, ook niet van verzonden of geld ontvangen ofzo is dit normaal ?)

Heel normaal.Ik heb ongeveer na 11 dagen men bestelling ontvangen.Maar verder geen bericht van geld ontvangen of iets dergelijks¨.Pas na een week de link door gekregen om men pakket te kunnen opvolgen.
Ik had dezelfde dag besteld bij RC Technics en die was na 4 dagen binnen.Natterer begint van zijn pluimen te verliezen.

WeZZe zei:
sjoerd zei:
de twinstar besteld bij natterer ( 3 dagen geleden betaald en krijg geen enkel berichtje, ook niet van verzonden of geld ontvangen ofzo is dit normaal ?)

Heel normaal.Ik heb ongeveer na 11 dagen men bestelling ontvangen.Maar verder geen bericht van geld ontvangen of iets dergelijks¨.Pas na een week de link door gekregen om men pakket te kunnen opvolgen.
Ik had dezelfde dag besteld bij RC Technics en die was na 4 dagen binnen.Natterer begint van zijn pluimen te verliezen.

Dat ligt dus aan de privatisering van de Duitse Post. :lol:

Paketen gaan naar een verdeelpunt , van waar ze naar bv. Nederland gestuurt worden.
vroeger gingen er op vaste tijden een lkw naar Nederland bv. 3 keer in de week.
Nu gaat er een rijden als ze zoveel hebben om een lkw vol te krijgen.

Ik koop veel in Duitsland en rekene al bij privat met 14 dagen. :wink:
Firma´s zijn meest een paar dagen sneller.

Mvg Johan

De post was het niet.Het was met DPD koerierdienst.Ik betaal toch voor een snelle en verzekerde zending?

Ik en een vriend die tesamen met me de bestelling had uitgevoerd hebben al 3 emails naar Natterer verstuurd om dat er een onderdeel verkeerd is toegekomen.Maar je moet niet denken dat er al een antwoord is toegekomen.

Hij heeft de motor teruggestuurd op hoop van zege

sjoerd zei:
en die motoren .. als ik nou de motorschotjes iets verder achterin de openingen plaats dan? of kan dit niet ?
en er zitten tog wel van die voetjes op de motors waar je schroevjes in draaien kan ? ( dacht ergens te lezen van niet...?)
Ja dat kan, maar ik denk niet dat je ze ver genoeg naar achteren krijgt om de motoren helemaal te verbergen.
Op die motoren zit een rond plaatje met 3 gaatjes in van 2mm voor schoefjes. Ik heb de gaatjes wel tot 3mm uitgeboord omdat ik M3 schroefjes liggen had.
sjoerd zei:
en nog een vraagje, ik had in gedachten om : de stekkers van de regelaars die in de ontvanger gaan samen te solderen , en dus beide regelaars met 1 stekker in kanaal 1 plug . en aan elke regelaar appart een accu hang dus 2x 2200 mah 3 cells...
dit kan wel tog??
Mja, nadeel van elke regelaar apart zijn accu te geven is dat de ene niet even snel leeg is als de andere, en dan slaat 1 motor af. Das dan wel ff schrikken en hopen dat je hoog genoeg bent om te corrigeren.
Als je de stekkers naar de ontvanger gaat samensolderen moet je wel 1 bec uitschakelen, dwz, van 1 regelaar het rode draadje NIET meesolderen, maar gewoon stukje krimpkous rond en ongebruikt laten hangen.

Ikzelf heb gewoon de 2 regelaars elk een apart kanaal gegeven. Als je voldoende kanalen hebt lijkt mij dit veruit de eenvoudigste oplossing + je kan dan met mixers gaan spelen als je een computerzender hebt.

bedankt voor de antwoorden :)
maar nu snap ik het ff niet meer,
als ik van 1 regelaar de rode draad naar de ontvanger weg laat, dan heeft 1 regelaar toggeen plus stroom of signaal meer en de andere wel ? :roll:
en bijde op een appart kanaal lijkt me moeilijker...
dus doe wel beide op 1 kanaal.

en de accu, hoe moet dat dan? moet ik de rode en de zwarte draad gewoon samen solderen ? maar dan moet ik ook de accu`s aan elkaar door schakelen? , lijkt mij niet wat :P land wel optijd ;)

dus ik doe straks: de regelaar stekkers naar de ontvanger soldeer ik samen, wit aan wit , zwart aan zwart , en 1 rode zit geen stekker aan , en laat ik gewoon los hangen, er gaat dus 2x wit en 2x zwart en 1x rood in de ontvanger op 1 kanaal ?
en de accu ga ik wel gewoon elke regelaar 1 accu aan doen.. :)

gr sjoerd

sjoerd zei:
er gaat dus 2x wit en 2x zwart en 1x rood in de ontvanger op 1 kanaal ?
Ja, zo kan je het doen. Zou prima moeten werken. Wel even checken dat de bec van je regelaar geschikt is voor 4 servo's.

Zelf heb ik de 2 aileron servo's op 1 bec (regelaar) staan en de hoogte en richtingservo op de andere. Zo is de load verdeeld over de 2 becs. Als je wil maak ik wel eens een fotootje en uitleg over hoe je 't dan precies moet solderen.

ik heb de regelaars aan elkar gesoldeert, en 1 rode doorgeknipt..
ik proberen.. en ja hoor het werkte prima , mooi gelijk optoeren.. :)
de eerste vlucht heeft hij gisteren gehad :) alleen dacht ik dat hij behoorlijk wat wind kon hebben maar,
het waaide een heel klein beetje en tog had hij er last van, er viel zat te vliegen maar tog..
hij is volgens mij best zwaar, ik ga vandaag ff wegen bij m`n oma :P ( mijn weegschaal is stuk)
er zit 2x 2200mah 11.1v 20-30c in ( merk vislero )
het starten ging ook goed en (heel) makkelijk , na de eerste landing ( waar ik er achter kwam dat je wel wat snelheid moet houden van anders valt hij weg naar links of rechts.. ) heb ik een grondstart geprobeert, dat gaat heel simpel :lol:
met 3 meter los ( op de buik glijdend..)
verder zweeft hij ook best goed merkte ik.. :P en ook egt heeel langzaam tegen de wind in..
ik ga zo kijken of ik foto`s op pc kan krijgen ( pc doet raar met het programma daarvoor)
en misschien ff filmpje maken zo.. :)

Tja, er is natuurlijk een verschil tussen kunnen vliegen met wind en er geen last van hebben. Je merkt het wel een beetje aan de twinstar als er wind is... Zonder wind kan je probleemloos rondjes rond je hoofd draaien of met de vleugeltippen over het gras scheren. Met wind is iets dergelijks vragen om problemen, maar op wat hoogte vliegen zou nog prima moeten gaan, zelfs bij windkracht 4 met die setup van mij. De twin zal wel wat bokken, maar dit zou allemaal goed onder controle moeten te houden zijn.
Ligt je zwaartepunt wel goed ?

Ik heb de mijne vandaag gelanceerd door em gewoon met zijn neus verticaal omhoog te houden, vol gas te geven en los te laten :-) En hop, weg was ie :-) Doe dit wel pas als je hem goed onder controle hebt en er geen mensen in de buurt zijn. Je weet maar nooit ;-)

Welke betere props zijn er voor de twinstar.Ik vlieg nog altijd met de guntherprops maar wil andere.Heb vandaag op een andere twinstar andere props gezien maar ben de grootte van prop vergeten.Iemand advies?

onder controle heb ik hem wel.. das niet zo moeilijk met de twinstar.. :P
maar rechtomhoog starten zou net gaan denk ik ..( met 2 van die nogal zware accu`s..)
grondstarts maken is ook leuk. :P en ook heel makkelijk en leuk is een tuch and go met de twinstar :P

en andere props wil ik ook nog,
ik heb er nu 7.5x4 op geloof ik :P anders is het 7.5x4.5...(graupner slowfly..)
ik wil er 7x5 of 7x6 op hebben.. maar ik heb dan wel brushless motoren..
wat er op een speed 400 goed kan weet ik niet..

Back