Het Multiplex Twinstar 2 topic

De 9x4 props zullen je meer trekkracht geven en minder snelheid. Waarom wil je eigenlijk meer trekkracht ? Wil je verticaal kunnen gaan ? Indien ja, dan kan je misschien ook een 3200mAh lipo steken ipv 2x2200mAh. De twinstar wordt dan lichter, wat verticaal gaan ook sterk vergemakkelijkt.

Die oemrc regelaars zijn idd dezelfde als de H-wings. Prima regelaars hoor. Ik heb er 2 van 25A in mijn (overleden) tomcat en 1 van 60A in de SJM500 (de standaard bijgeleverde SJM esc is eigenlijk ook een Hwing pentium 60A).

Ik heb vorige week ook de 8x6 props eens op mijn twinstar gezet en de datalogger erin gestoken. De log staat thuis nog op mijn laptop (als ik er aan denk zet ik die hier ook nog wel)
Ik herinner me nog dat piek amp draw vooraan in de 60 amp was en in vlucht stabiliseerde het volgas ampereverbruik rond de 45-50A dacht ik.

Topsnelheid in een duik was nu 140 km/h en cruise speed bij volgas rondvliegen varieerde tussen 90 en 110 km/h (er was redelijk veel wind dus het was niet zo makkelijk om netjes rechtdoor op gelijke hoogte te vliegen)

Verticale prestatie met de 8x6 props was beter dan met de 7x6 props, maar nog altijd niet unlimited verticaal. Ik heb wel de indruk dat het er niet ver meer af is, dus 9x4 props zouden misschien wel unlimited verticaal kunnen geven.

Laatst bewerkt:
Heb je spoilerons ? Hiermee kan je de twinstar bij het landen toch merkelijk sneller laten dalen als je ziet dat je wat hoog zit. Ik heb die ook en komt soms toch wel van pas als je niet te ver wil lopen :-) Let er wel op dat je een klein beetje hoogte meemixed als je spoilers omhoogzet, want dan wil de twin een beetje duiken. Als je echter hoogte meemixed blijft hij netjes stabiel, maar zakt sneller en verliest sneller snelheid.

Toen ik nog met 7x5 propjes vloog heb ik eens een flesje water van 0.5l onder de twinstar gehangen als test. Ik heb toen wel met slechts 1 lipo gevlogen zodat het AUW iets van 1850g was. Dat ding trok nog zonder veel moeite loopings met dat flesje onder zijne buik :-) Versterk wel de vleugels met tape als je dit doet, anders klapt hij in zijn handjes denk ik :-)

Twinstar II met BM2409/12 1600kv motoren, 2x HXT D9 Gen2 2200mAh lipo's en 8x6 apc style props :
140 km/h topsnelheid
90km/h kruissnelheid
62A piekstroom bij start
45A in vlucht bij volgas

twinstar-8x6-2xD9-Gen2-2200mAh.jpg

sorry voor de vervuiling

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
iemand kopen?? :D

Ja , maar je bent veel te duur :rolleyes:
Er staat er nog een te koop maar die is veel goekoper , maar woont weer veel te ver en die heeft er twee brushless motoren opstaan, ps die van Sjoerd

Laatst bewerkt door een moderator:
ja,maar ik heb daar een Flightpower 3300Mah lipo inzitten en 4 srvo's van 20euro per stuk en multiplex regelaar,...
En mijn twinstar koste +/-25euro meer als in andere winkels,ik heb hem gewoon daar gekocht omdat die man mij zéér goed helpt,...

Jongens: zo'n veelzijdige kist ga je toch niet verkopen! Verzin een leuk projectje en je kunt er weer maanden mee knutselen. Denk eens aan video/fotografie, FPV, UAV, een compartimentje om spullen te droppen, water conversie enz.. Het zal nooit een stuntvliegtuigje worden maar dat hoeft toch niet persé. Veel geld krijg je er niet voor in de verkoop dus ik zie het als puur verlies om hem van de hand te doen.

Je hebt gelijk,je kunt er veel bij verzinnen,...
Mijn plannen zijn dan ook 3D,...deze moet weg voor een 3D vlieger te kopen...

ik doe hem weg omdat ik er een multiplex microjet bij wil , om het makkelijke vervoer naar het veld.. ;) [ op de brommer... ]

duss.. iemand die van z`n microjet af wil? , er valt wat te overlegen :lol:

en idd als ik er niet af kan komen, dan maak ik er wat leuks van.. :P

haha jvthert, naar je zender kijken terwijl je vliegt daar komen vodden van :-)
Ook als je op de club met meerdere twinstars tegelijk vliegt is naar je zender kijken leuk.

Als je flaps naar beneden doet bij de twinstar dan blijft hij eeuwig zweven. 'T is zonder flaps al zo erg :-) Met flaps naar beneden kan je hem uitmelken tot hij gewoon verticaal naar beneden valt (mits je voldoende landingsbaan hebt)
Met de flaps naar boven daalt hij sneller, maar nu ook weer niet zooo spectaculair. Als je wat hoogte meemixed (eerst op grote hoogte uittesten hoeveel om hem niet te laten duiken) dan zie je even een klein knikje bij inschakelen van spoilerons en dan daalt hij een beetje sneller, maar niet verrassend veel.

Ik zit de flaps pas omhoog na de laatste bocht, in de final approach dus. Een bocht nemen met de flaps omhoog lijkt me inderdaad niet zo prettig.
Ook heb ik een landingsgestel onder de mijne, dus een hoge stallsnelheid is bij mij niet zo erg, ik kan met hoge snelheid op de wieltjes landen.
Jij zit natuurlijk met je beperkte ruimte terwijl ik ruimte zat heb bij ons op de club.

Maar uiteindelijk komt het gewoon neer op oefenen en uitproberen wat best werkt in jouw situatie hoor.

Een knop om de mixing af te zetten heb ik ook. Bij landingen is het inderdaad handiger om geen motor mixing te hebben.

Ik heb trouwens ook een knop om 1 motor af te zetten. Hiermee kan je motorpech simuleren of een LVC (de motoren slaan niet gelijk af bij LVC). Best wel nuttig om daar een beetje op te oefenen want de eerste keer dat er een propje afvliegt of een motor ermee stopt begint de twin gewoon naar beneden te spiralen. Als je dan niet vlug doorhebt wat er aan de hand is kan dat slecht aflopen. Als je het eenmaar doorhebt gewoon gas minderen + tegensturen of als je voldoende hoogte hebt is het nog simpeler om gas helemaal dicht te gooien en te zweven.

Als je op 2 meter hoogte een LVC krijgt red je het niet zonder oefening :-)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat ferrietkernen door je servokabers halen niet veel uitmaakt, ik denk
dat het aan het eerder besproken probleem lag, maar een AR6100 is wel een
beetje klein voor zo'n vliegtuig, in ieder geval veel succes

Skyhigh

Ik ben sinds kort ook in bezit van een (2e-handse) Twinstar. Deze is o.a. uitgerust met 2 brushless motoren, 2 x 20A regelaars en 4x servo, maar de elektriciteitsvoorziening moet nog wel geregeld worden 8-O Zal ik net als de vorige eigenaar er 2 accupacks 2100 mAh (3s lipo's) in gooien of 1 grotere 3s lipo van bijv. 3200 mAh? Wat ik belangrijk vind dat ie stabiel vliegt en redelijk lang in de lucht kan blijven.

Stel ik besluit om voor de optie van 2 accupacks te gaan. Moet ik dan elke motor een eigen accupack geven of is het verstandiger om de 2 accupacks parallel te sluiten (dus 4200 mAh) en deze met een Y-verbinding op de beide motoren aan te sluiten?

Opmerking: Lipo's, regelaars, ontvangers etc. is voor mij nogal een nieuwe materie en ik hoop dat jullie me iets wijzer kunnen maken :D Ik heb al wel veel gelezen over deze onderwerpen op dit forum, maar niet alles is op dit moment even duidelijk voor mij.

hey,

ik had er 2x 2200 mah 3cells in.
vloog er erg lang mee, [ als ik gewoon rustig rondvloog en een beetje zweven zelfs 40/45 min ] .
het maakt niets uit of je een 3cells 4400 erin zet of 2x 2200 , ik heb voor 2x2200 gekozen omdat deze in veel vliegtuigen passen [ funjet / 3d bakje van me../ f16/ minimag ] en aangezien jij elektro wou gaan vliegen lijkt me dit het handigst.

ontvanger: de E-sky ontvanger van 14 euro , deze voldoet ondanks dat hij zo goedkoop is prima.

Bedankt voor de snelle info en tips :D

Ik zal eens opzoek gaan naar 2 accupacks van rond de 2200 mAh en eventuele kabels, stekkers etc. om e.e.a. te kunnen aansluiten.

PS. jvthert nu ben je niet helemaal alleen meer ;)

Laatst bewerkt:
excuseme, 3 kilo trekkracht:shock::shock::shock:, waar heb je dat voor nodig
maar in ieder geval veel succes met tha Beast :D , knettergek, echt helemaal geflipt......

Skyhigh

Back