Beste Modelbouwers,
N.a.v. de post van Raymond (Fotor) over het programmeren van ailerons in meerdere standen voor een MX12 t.b.v. remkleppen, sneller vliegen, meer lift e.d., heb ik met hem privé-contact gehad. De reden was dat ik hem gevraagd heb of hij ook “los” is op een Futaba FF9 omdat deze topic over de MX12 gaat. Als vliegtuigbouwkundige heeft hij me een aantal aerodynamische- en programmeer-tips kunnen geven, ondanks het feit dat hij de Futaba niet voldoende kent, die me aan het denken gezet hebben.
Aldoende aldus heb ik nu toch de mogelijkheid gecreëerd om de ailerons geheel vrij in zowel positieve- als negatieve-bereiken afstelbaar en met twee gemakkelijk te bereiken schakelaars te bedienen.
Futaba-bezitters die op deze topic verzeild raken wil ik deze ervaring niet onthouden en ik houd me van harte aanbevolen als deze mensen adviezen hebben voor betere en/of andere instellingen.
En misschien heeft Sietse tijd dit ook voor de Futaba-gebruikers op rij te zetten.
1.
Ik heb mijn zwever onder GLID 1 FLAP geprogrammeerd.
Linker aileron op kanaal 1 en rechter op kanaal 6
Onder [FLAPPERONS] heb ik nu staan: ( let op: het zijn mijn instellingen)
MIX>ACT (L) (R)
RATE- QUE1> +120% +50% In deze twee rijen kun je de differentiëring van de ailerons instellen
QUE2> +50% +120%
FLAP2> +120%
FLAP1> -120%
Standaard wordt de GEBER A gekozen en kun je de uitslagen proportioneel instellen. Echter UP-uitslag is gelijk aan DOWN-uitslag. Maar daar heb je niets aan, aangezien dat een draaischakelaar naar min en plus is en je onder het vliegen op de zender moet kijken “tja, waar sta ik toch”??
Dat wil je op een uitgeprobeerde stand aan een schakelaar koppelen!
2.
Onder [BASIC<GLID>] <2> ga naar GEBERWAHL > CH6> en verander Vr-A in de driestanden schakelaar Sw-C. De middenstand is dan UIT en UP-stand laat de ailerons de ingestelde waarde van 45% omhoog gaan. De DOWN-stand om de ailerons 45% naar beneden te zetten.
Zo heb ik altijd gevlogen maar het bevredigt niet, je wilt minimaal een tussenstand voor UP om een stabielere landing te maken en DOWN om de ailerons voor meer lift uit te proberen.
3.
Daar “misbruik” ik onder [ADVANCE<GLID>] <2>, TRIMM 1 voor.
[TRIMM-PROGRAMM 1 ]
MIX>ON A B
RATE- QUER> -1% <29> Bij GEBER naar voren.
HOEH> 0% Is te gebruiken voor elevator mee te laten lopen, maar niet tweezijdig. Beter is met een MIX.
FLAP> -4% <34> Bij GEBER naar voren
VR> -VrE
In kolom A kun je beide ailerons netjes naar neutraal trimmen, daarom heb ik daar -1% en -4% staan. De som van kolommen A en B is bij mij 30. Dat is afhankelijk van de door jou ingestelde eindpunten van je servo en het vaste trimbereik. Bij verstelling van GEBER E zie je de waarden in kolom B meelopen.
4.
Stel de maximale uitslag in onder:
[FLAP-TRIMMUNG]
MIX>ACT
RATE> +45%
5.
Alles werkte perfect totdat ik de zender uitzette! Je kent het wel dat bij aanzetten er een waarschuwing komt als er MIXEN aanstaan.
Het duurde even om het spul aan de praat te krijgen omdat ik niet meegekregen had dat, LET OP, de driestanden-schakelaar E, kennelijk door het misbruiken van de FLAP-TRIMMUNG gekoppeld wordt aan de GEBER <E>!!!! Geen idee waarom.
Maaaarrreee, het WERKT!!
En je kunt zonodig GEBER E dus heerlijk uitschakelen! Niet uitgeprobeerd, maar de stand van schakelaar E wordt waarschijnlijk bepaald op het moment van instellen, in dit geval het TRIMM-PROGRAMM. Ik heb geen gebruikelijke schakelaarinstelling kunnen vinden.
De praktijk:
1. Met schakelaar C kan ik dus de ailerons vol UP of vol DOWN geven.
2. Met de schakelaar C in de nulstand kan ik proportioneel naar een beetje UP en een beetje DOWN met de GEBER <E>. De volle UP- en DOWN-stand kunnen bij schakelaar E aan, getrimd worden. ( Let wel op dat je binnen de eindstanden van de servo’s blijft en de ailerons nog voldoende uitslagen hebben)
3. Verder vlieg ik met ailerons gekoppeld aan een tikkeltje rudder en hoog/laag, is erg gemakkelijk op grote hoogte voor mijn inmiddels lodderige oogjes. Alles via schakelaars, voor aan en uit.
4. Tijdens motorloop exponentieel op ailerons en hoog/laag met bijgemixt down op de gasstick.
Ik begrijp dat men in een Handboek niet uitputtelijk alles kan of gaat uileggen, het gebodene is al ingewikkeld genoeg voor een beginner als ik. Maar een verwijzing naar op te vragen toegestane programmeerregels waar nog mogelijkheden liggen, was mij wel welkom geweest. :evil:
In afwachting van betere oplossingen met modelbouwgroeten,
Pietjeduc