HET MX-12 Instellingen-topic

Oke ,

heb er al een gevonden in mijn hobbyhoek
makkelijk als je het kabeltje in de zender stopt springt ie aan meteen in de goeie instellingen :D

Hallo,

ik heb al zitten zoekn op dit forum maar kan niet direct iets terugvinden. Ik heb een parkjet (2 servo's) en moet de servo's mixen (delta). Ik heb men MX12 op ELEVON wing type gezet.

Nu blijkt dat wanneer ik m'n AILERON stick gebruikt dit als hoogteroer werkt en gebruikt ELEVON stick dan werkt deze als AILERON. Dus gewoon omgekeerd (ik zou de stick op de zender als het ware virtueel 90 graden moeten draaien).

Ik kan niet vinden hoe ik dit kan doen. Hulp !

vast bedankt !

dacht ik ook, maar dat hellpt niet blijft exact hetzelfde.

ik heb 4 kanaals jeti ontvangers. gebruik 2+3 voor servo's.

Zo, net het hele topic doorgeworsteld maar geen antwoord gevonden op het volgende.

Als ik mijn ailerons met de flapschakelaar links achter op de zender bedien valt het mij op dat de rolroeren beide een verschillende uitslag hebben, in mijn geval naar beneden. Ik ben hier al een hele tijd me aan het puzzelen geweest maar krijg het niet goed. In het travel adjust menu hebben de servo's beiden dezelfde uitslag.

Iemand een idee?

2 verschillende servo's gebruikt?
loopt er 1 stroef ofzo?
middenstand van de servo's veranderd? (door in het subtrim menu de middenstand aan te passen, verander je ongewild vaak ook de uitslag van de servo... )

Het zijn twee dezelfde servo's die beiden goed lopen. Ik heb inderdaad wel moeten subtrimmen, waarom wordt de uitslag daardoor beinvloedt? Ik heb het probleem trouwens ook eerder al gehad met een rolroertrainer bedank ik mij nu. Normaliter valt het niet zo heel erg op tot je de flapstand gaat programmeren, dan zie je ineens een verschil in de uitslagen. Als je dan gaat meten bij de uiterste rolroer uitslagen blijkt er een soortgelijk verschil te zijn.

heb je de servo's diep ingebouwd? Dan kan je de stand van het servohoorntje hebben veranderd, zodat hij wel mooi in het midden staat qua flap zegmaar, maar dat het hoorntje schuin staat. Op die manier krijg je dan mechanische differential.

Maar ook met subtrimmen kan je de boel al verzieken dus idd. Dat zal het hier wel zijn gok ik zo. Altijd eerst alles een keer aansluiten en dan goed gelijk zetten. daarna hoorntjes op de servo's en met het stootstangetje de flaps neutraal stellen (mechanisch dus). Staat ook op meerdere plekken in de gebruiksaanwijzing als het goed is. Sub trim enkel gebruiken voor echt kleine aanpassingen.
Waardoor het precies komt weer ik echter niet. Maar je ziet het zo. sluit maar eens een servo aan en doe de subtrim helemaal naar 1 kant.

Dit moet een mechanisch probleem zijn. Dezelfde verdraaiing van de servoas geeft op je roeren een verschillende uitslag. Dit kan komen doordat de aansturing naar de rolroeren aan beide zijden net een iets andere lengte heeft (en dus staan je servoarmpjes aan beide kanten net niet gelijk in de nulstand) of door een iets verschillende plaatsing van de roerhorns. Ik vrees dat dat in deze zender niet op te lossen is, je kan alleen een zelfde (elektronische) uitslag krijgen op beide rolroeren.

huj,
ik heb enkele dagen geleden een mx-12 overgekocht van iemand.
Nu was mijn vraag zit er ergens een reset knop of bestaat die mogelijkheid om men mx-12 helemaal te resetten ?

PS : weet iemand een heel duidelijke handleiding voor de mx-12 die een 14 jarige zou snappen ? :p
grts,

niels

Hai Niels,
gefeliciteerd met je MX-12

In het hoofdmenu kan je een model resetten. Dus even 10 keer doen en je heb hem compleet gereset.

De gewone handleiding is niet al te moeilijk volgens mij? en als je 14 ben en al kan lezen;), dan moet het wel lukken met de nederlandse vertaling erbij lijkt me..
te vinden op pagina 1: het-mx-12-instellingen-topic

Laatst bewerkt door een moderator:
Hai Niels,
gefeliciteerd met je MX-12

In het hoofdmenu kan je een model resetten. Dus even 10 keer doen en je heb hem compleet gereset.

De gewone handleiding is niet al te moeilijk volgens mij? en als je 14 ben en al kan lezen;), dan moet het wel lukken met de nederlandse vertaling erbij lijkt me..
te vinden op pagina 1: het-mx-12-instellingen-topic

bedankt !

niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Kheb nog een vraag,(er gaan er waarschijnlijk nog volgens hoor;))
• MODULATIE PPM/SPCM omschakelbaar wat betekent dit ?
en is er geen mogelijkheid om hem helemaal te resetten ?niet alleen de modellen maar ook de andere instellingen ?

niels

Laatst bewerkt:
meer instellingen dan de modellen zijn er niet... dus ik weet niet wat je nog meer wil resetten? De kleur blijft hetzelfde hoor... ;)

je kan in het hoofdmenu kiezen tussen PPM en SPCM. SPCM is een andere soort "codering". vrij technisch allemaal, maar de meeste ontvangers zijn gewoon PPM. dus dan moet je hem op PPM zetten. Sommige grote dure ontvangers zijn SPCM. minder kans op storing dacht ik, maar wel dure ontvangers dus. Gewoon op PPM laten staan dus!

meer instellingen dan de modellen zijn er niet... dus ik weet niet wat je nog meer wil resetten? De kleur blijft hetzelfde hoor... ;)

je kan in het hoofdmenu kiezen tussen PPM en SPCM. SPCM is een andere soort "codering". vrij technisch allemaal, maar de meeste ontvangers zijn gewoon PPM. dus dan moet je hem op PPM zetten. Sommige grote dure ontvangers zijn SPCM. minder kans op storing dacht ik, maar wel dure ontvangers dus. Gewoon op PPM laten staan dus!

Bedankt !
Ik moet nu effe leren voor een examen, maar straks ga ik me weer verdiepen in de handleiding:):p

niels

PPM en (S)PCM heel kort: bij PPM wordt gekeken naar de lengte van de pulsjes die worden doorgezonden. Dat systeem werkt op zich prima. Bij PCM wordt het signaal via een code doorgegeven. Hier krijgt de ontvanger dus exacte waardes door ipv een wat onnauwkeuriger pulslengte. Bovendien kan de ontvanger zien als het signaal niet goed doorkomt, die signalen worden dan genegeerd ipv dat het meteen een rare uitslag op je roeren geeft. Voordelen PCM: iets nauwkeuriger (merkt de gemiddelde vlieger helemaal niets van) en storingen worden beter onderdrukt. Nadeel PCM: duurdere ontvangers.

Back