HET MX-12 Instellingen-topic

Klein vraagje,

Ik zou mijn 2 servo's van mijn rolroeren willen mixen zonder flaps of dergelijke.
Het lukt mij wel maar dan moet ik deze bedienen met de gas knuppel(rechts) en ik zou die liever aan de andere kant hebben. Is dit mogelijk?

Begrijp ik goed dat je gas op de rechterknuppel wilt en beide rolroeren op de linkerknuppel (samen met hoogteroer)? Dan moet je stuurmode 3 kiezen (geloof ik, anders 4). Rolroeren blijven dan op kanaal 2 en 6, maar worden door de linkerknuppel bediend.

heb je de juiste mode ingesteld?

en uuh, als je ze gewoon op kanaal 2 en 6 zet, dan zijn ze toch gewoon gemixt? de flapstand moet je dan niet gebruiken als je dat niet wilt...

Dit zou ik inderdaad willen bereiken FOTOR.

Zou je iets meer in detail kunnen uitleggen wat ik precies moet doen?
Alvast bedankt

@sietse: dan zijn ze inderdaad gemixt maar op de rechtse knuppel...

Mmm, ik heb hier zelf geen MX12 meer, dus ik kan je er niet exact doorheen leiden.
Zender aanzetten met 2 knoppen ingedruk (enter + ...), dan met linker op/neer knoppen naar het stuurmode menu, staat nu op mode 1. Daar moet je dan mode 3 van maken (of als dat niet werkt mode 4). Dan wederom de 2 knoppen indrukken (enter + ...) en kijken of het goed werkt.

Jacobs, waarom wil je eigenlijk met zo'n ongebruikelijke mode gaan vliegen?

Kleine speculatie (vergeef me als ik ongelijk heb): je hebt gevlogen met een vliegtuig dat alleen richtingroer heeft. Het richtingroer werd aangestuurd met de rechterknuppel. Nu heb je een vliegtuig met rolroeren en het lijkt je logisch weer het richtingroer op de rechterknuppel te hebben. Dat is echter minder logisch dan je denkt. Op een vliegtuig zonder rolroeren zet je een bocht in met je rechter knuppel (richtingroer). Op een vliegtuig met rolroeren zet je een bocht in met de rolroeren. Het is handig als je dat met dezelfde knuppel (rechts) blijft doen. Dus nu: rolroeren op de rechterknuppel en richtingroer (alleen nog nodig om wat mooier de bocht om te komen en evt sturen op de grond) op de linkerknuppel.

Fotor,

Ben ik dan zo mis.... Heb altijd gevlogen met rechts gas en links hoogte en richtingroer.
nu wil ik vliegen met rolroeren en had het dan logisch gevonden dat het richtingroer mee naar de gasknuppel verhuisde en het rolroer bij het hoogteroer kwam links dus.

Oke, dan is het inderdaad logisch.
Er is op zich niets mis met de mode waarop jij vliegt, alleen wordt hij door heel weinig mensen gebruikt. De meeste mensen vliegen precies andersom (mode 2, gas links, rol en hoogte rechts) of met gas en rol samen rechts (mode 1).

hallo,
ik wil de MIG-29 parkjet gaan bouwen.
Deze zou standaard geen vectoring thrust hebben maar als ik met een extra servo de motor om een as zou kunnen laten bewegen heb ik dat wel.
Maar nu is mijn vraag, hoe moet ik de mx-12 programmeren zodat die extra servo meegaat met de 2 hoogteroer servo's terwijl de 2 hoogte roer servo's als elevons fuctioneren op mijn linker stick.(richtingsroer is er niet).
ik vlieg op mode 2 als dat helpt.

wie o wie kan mij helpen

alvast bedankt!

moet je even de servo's aansluiten en dan proberen.
denk dat je er wel komt als je de vectoring op kanaal 5 zet en die dan 100% mee mixed met het hoogteroer.

probeer eens met:
mixer 1 : GEA > ELEV
ofset 0
+100% +100%
sw always on

Gok dat je dan al in de richting zit.

Vectoring thrust slechts bij grotere uitslagen meemixen. Zeg vanaf 20% maximale uitslag van het hoogteroer gaat de vectoring thrust meedraaien.

@sietse
bedankt hoor het werkt nu helemaal behalve dat ipv:

mixer 1 : GEA > ELEV
ofset 0
+100% +100%
sw always on

moet het zijn:
mixer 1 : ELEV > GEA
ofset 0
+100% +100%
sw always on

@prop-er ik heb begrepen dat je de mix tijdens de vlucht met je GEAR of FLAPS schakelaar kan aan en uitzetten maar vanaf 20% maximale uitslag dat de mix aan gaat zul je me tog eens moeten uitleggen hoe je dat doet.

bedankt voor de snelle antwoorden

Lukt niet...:)

Ik had gehoopt dat je aan een mixer een expo kon toevoegen, en zo de gevoeligheid van de VT van de motor kon beperken. Helaas werkt expo alleen op signalen van de stick.

Iemand anders een idee?

ik heb nog wat problemen met mijn mix-standen. Ik heb wil mijn twee rolroer servo's aansturen via kanaal 2 en 6.

Alleen het probleem is dat alleen kanaal-2 volledig reageerd op mijn commandos. Kanaal-6 gaat niet mee. Ik heb gewoon een nieuw standaard programma gekozen. Het probleem is dat ik via kanaal 6 alleen blijkbaar de flaps kan bedienen, want als ik de schakelaars op de achterkant omhaal gaat alleen het roer van kanaal-6 een beetje omhoog (bij 1 schakelaar) of volledig omhoog (bij 2 schakelaars).

Ik wil in eerste instantie gewoon hiermee kunnen sturen (met beide rolroeren, eventueel indien mogelijk gemixt met een remklep functie).

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?

Setup menu -> Wing type -> Flaperon -> ON

Wellicht doe ik iets verkeerd, maar ik zie nergens het menu''tje Wing type gevolgd door Flaperon :S

De volgende twee menu's heb ik bekeken.

zender aan -> SCROLL UP + SELECT
zender aan -> SCROLL DOWN + SELECT

wat doe ik verkeerd :( ?

je moet éérst die twee knoppen indrukken en dan (knoppen ingedrukt houden) je zender aanzetten. Dan kom je in een ander menu waar je wel wing type in kunt stellen.

Back