Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De achtergrond is dit; een rolroer wat omhoog gaat geeft minder weerstand dan een rolroer wat naar beneden gaat. (probeer het even in je hoofd te zien) Dat betekent dat als je naar rechts rolt, de neus naar links zal willen draaien. In de bocht lijkt de staart dan te zakken. Dit verschijnsel heet "adverse yaw".Bedoelen ze de aileron die in de bovenste stand staat of de vleugel die omhoog gaat?? Heeft het trouwens zin bij een parkflyer? Merk wel dat als ik een bocht maak het toestel omhoog wil. Maar dit zou dat dus moeten elimineren?
Nou niet echt dus. Het is wel raar dat het toestel omhoog gaat; normaal gesproken, zodra je rolt gaat de neus naar beneden. De vleugels gaan immers minder lift leveren en normaal gesproken moet je in een bocht ook altijd wat up trekken om niet af te zakken. Doe je het niet gewoon per ongeluk zelf met het hoogteroer?Merk wel dat als ik een bocht maak het toestel omhoog wil. Maar dit zou dat dus moeten elimineren?
Ja, het nulpunt gaat dan ook naar de andere kant. Dus als je het midden op +10 hebt staan en je reversed de looprichting dan wordt het middenpunt -10 (niet in het menu in de zender maar wel op de servo, als je me kunt volgen)En nog een vraag, misschien simpel maar ik weet het niet: als je een servo reversed, is dan het nulpunt anders?
De achtergrond is dit; een rolroer wat omhoog gaat geeft minder weerstand dan een rolroer wat naar beneden gaat. (probeer het even in je hoofd te zien) Dat betekent dat als je naar rechts rolt, de neus naar links zal willen draaien. In de bocht lijkt de staart dan te zakken. Dit verschijnsel heet "adverse yaw".
Om dat op te lossen kiest men er meestal voor rolroeren verder naar boven, dan naar beneden uit te laten slaan. Afhankelijk van het vliegtuig wel tot meer dan 1/3 verschil. Bij mijn Minimoa is het heel extreem, daar heb ik 25mm omhoog en 5mm omlaag.
Je kunt ook het richtingsroer wat meemixen; dan moet je de neus dus de bocht in sturen met het richtingsroer.
Bij een rechter bocht gaat het rechter rolroer omhoog en moet het richtingsroer dan ook naar rechts.
Nou niet echt dus. Het is wel raar dat het toestel omhoog gaat; normaal gesproken, zodra je rolt gaat de neus naar beneden. De vleugels gaan immers minder lift leveren en normaal gesproken moet je in een bocht ook altijd wat up trekken om niet af te zakken. Doe je het niet gewoon per ongeluk zelf met het hoogteroer?
Ja, het nulpunt gaat dan ook naar de andere kant. Dus als je het midden op +10 hebt staan en je reversed de looprichting dan wordt het middenpunt -10 (niet in het menu in de zender maar wel op de servo, als je me kunt volgen)
Ik weet niet zeker of ik je vraag begrijp. Het middelpunt staat van oorsprong altijd op 0. Pas als je het middelpunt in het servomenu hebt verandert of je hebt de trim niet in het midden staan zal het middelpunt de andere kant op gaan.Oke, hoe kan ik zien waar de servo dan wel op staat? En kan ik dat veranderen?
Dat zal dan iets over de kwaliteit van de servo zeggen denk ik....in principe kan het niet.Ik stel die vraag vanwege het volgende: ik heb een Parkzone Trojan. Ik plug een servo in de ontvanger en ik kom erachter dat ie omgekeerd zit. Na het reversen van die servo zat ie niet meer in het midden. Dat heb ik met sub-trim eruit gehaald. Dus vandaar mijn vraag over het reversen en het middenpunt.
Ik denk dat ze er van uit gaan dat je dat zelf bedenkt. Het geldt ook voor bijvoorbeeld dual-rate; als je de servoweg op 150% zet en dan ook nog een keer 150% dualrate gaat het ook mis. Futaba werkt met "harde" eindpunten voor de servo's maar dat heeft weer andere nadelen.Maar goede tip over dat mixen. Is wel cruciale informatie en het staat niet zo in de manual zoals jij het zegt. En ze zeggen echt 50%.. Dan maar eerst 25% en max 40% denk ik.
Omdat er een NiMh accu in zit die bij 4,6V leeg is. Bij een lagere spanningkan hij geen stroom meer leveren (vergelijk een zaklamp met lege batterij) Hoeveel mAh er nog in zit kun je nooit zeggen. Een nieuwe accu heeft veel meer capaciteit dan dezelfde accu na uren gebruiken en laden. De spanning is altijd een goede indicatie van of de accu bijna leeg is. Je kunt er trouwens ook een 1 cel lipo in doen, dan gaat de waarschuwing naar 3,7V.In de manual staat ook het minimale voltage waarop de zender werkt 3,6V is. Waarom is ie dan standaard ingesteld om bij 4,6V te gaan piepen? Is hoeveel gevaarlijker is het om bijvoorbeeld 4V te kiezen? En misschien een domme vraag, maar waarom laten ze niet zien hoeveel A er nog in zit?
Ja. Bijvoorbeeld: je maakt een fase aan "landung" waarbij de rolroeren 100% omhoog gaan. Als je nu vol rolroer geeft zal er één gewoon de volle uitslag er bovenop proberen te doen. Dus goed opletten dat je de boel niet sloopt. De oplossing kan zijn het aanmaken van een vrije mixer die de rolroeruitslag naar boven nul maakt tijdens de fase "landung". Andere mogelijkheid is de rolroeren slechts 50% uitslag te geven en niet meer dan 50% omhoog laten komen. Wat je maar wilt.Oke.. Werkt phase trim ook zonder eindpunt?
Dat is wel erg off- topic....een lege batterij heeft een lagere spanning en kan geen stroom leveren. Raadpleeg Google, Wikipedia of je oude natuur- danwel scheikunde boeken zou ik zeggenEn waarom gaat V omlaag als A omlaag gaat?
Als je toch aan het lezen bent zoek dan gelijk het verschil tussen spanning (V) en stroom (A) even op. Je haalt hier dingen door elkaar en ik kan dat niet zo makkelijk even uitleggen.En misschien is dit het verkeerde draadje maar heb nog een vraag:
Die ontvanger trekt stroom, die motor trekt stroom en die 5 servos trekken stroom. Er zit 1 3s 2200 mAh accu in het toestel. Wat trekt hoeveel stroom?
Er staat bijvoorbeeld dat de servos werken op 4,8V.. Er zitten 5 servos erin, dat is meer dan het voltage van een volle lipo. Weet niet zo goed hoe dat werkt.
Dat snap ik niet. Als je het pijltje bij kanaal 6 of 7 omdraait....dan gaat die servo de andere kant op. Hoezo kan dat niet?maar we kunnen deze niet aanpassen bij de servo reverse optie.