Het MX-16S instellingen topic

Hoi,

haha, kijk dat is nou een mogelijkheid waar ik nooit opgekomen was :)

Ik had het inmiddels opgelost door gewoon voor Delta / Elevon te kiezen, werkt ook :)

Bedankt voor het meedenken jongens :yes: :thumbsup:

Grtz,
Menno

MX16S rolroeren begrenzing

Hoi,
Ib heb een funcub van Multiplex. Ik probeer de uitslag van de rolroeren
assymetrisch te begrenzen zoals multiplex dit aangeeft in de handleiding.
(up: 22 mm down 12 mm ) De rolroeren zitten op K2 en K5. Met de handleiding van de MX16S kom ik er niet uit. Indien ik assymetrisch een waarde aanpas verkleint de uitslag in pos en negatieve zijde. Bovendien wordt het nulpunt van de servo verlegt.
Heeft iemand ervaring het instellen van de mx16S.
Thx voor info.
Rudi

Rolroerdifferentiatie

Hallo Rudi,

Wat jij wilt heet rolroerdifferentiatie en dat zit bij de MX16 onder de vleugelmix (wingmix/flächenmix) en heet QR - Diff en is instelbaar tussen -100% en +100%.
Via de servoinstellingen kan het ook wel, maar dat is wat lastiger.
Hier dan eerst de servo kiezen (bv. S2 voor rol links) ASY kiezen, cursor springt naar een van de percentages dan te veranderen kiezen mbv de stuurknuppel te bewegen van het kanaal (in dit geval de rolroerknuppel) en de waarde met de +/- toets (of de inc/dec) instellen. Dan stuurknuppel de andere kant uit, en weer de gewenste waarde instellen. En dit alles in spiegelbeeld herhalen voor de andere servo (S5 zijnde rol rechts).
Dan voor beide servos controleren of de nulstelling klopt en eventueel aanpassen ook in het servoinstellingen menu.

Ik hoop je hiermee op het goede spoor gezet te hebben.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Ailerons enm flaps op een MX 16

Ik heb sinds kort een Radian Pro die behalve ailerons ook flaps heeft.
Nu wil ik de 3 standen schakelaar rechts gaan gebruiken om daar reflex en camber mee in te gaan stellen. Bij reflex gaan ailerons en flaps naar boven, bij camber naar beneden.
De aileron servo's zitten op kanaal 2 en 5 en de flaps zitten op 6 en 7.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat bij de schakelaar van je af de stuurvlakken naar boven gaan en bij de schakelaar naar je toe naar beneden?
Ik heb de handleiding 3 keer doorgelezen maar kom er niet uit.

Willem.

In het basismenu (grundeinstellungen) twee vluchtfases aan die schakelaar koppelen (bijvoorbeeld thermik en speed). Je kynt dan heel eenvoudig in het menu Phasentrim de rolroeren en flaps instellen.

PH_AJH,

Da's wel heel erg snel :p.
Ben er eens mee bezig geweest en het werkt!
Nu nog een oplossing vinden voor de kraaienstand en dan is ie klaar.
Als je daar ook nog iets voor weet... Ik hou me aanbevolen.
Tot zover dank voor je reactie!

Willem.

Voor kraaistand moet je het gas op een schakelaar zetten, bijvoorbeeld op kanaal 8. Dus je regelaar op kanaal 8 te prikken; dan in het geber-menu kanaal 8 aan een schakelaar koppelen.

Vervolgens in het menu flachenmixer naar Bremse - QR, waarde instellen en bij Bremse-WK ook. Let op, gashendel helemaal naar voren is de "vliegstand"; gas dicht trekken geeft dan de kraaistand.

Als je per sé het gas op de gashandel wilt houden kun je ook een derde vluchtfase aanmaken ("landung") en daar WK en QR instellen als kraaistand.

Heb een vraag over de MX16 Hott

Er staat in de manual bij aileron>rudder mix dat de rudder dient te bewegen naar de aileron die omhoog gaat. Bedoelen ze de aileron die in de bovenste stand staat of de vleugel die omhoog gaat?? Heeft het trouwens zin bij een parkflyer? Merk wel dat als ik een bocht maak het toestel omhoog wil. Maar dit zou dat dus moeten elimineren?

En nog een vraag, misschien simpel maar ik weet het niet: als je een servo reversed, is dan het nulpunt anders?

Bedoelen ze de aileron die in de bovenste stand staat of de vleugel die omhoog gaat?? Heeft het trouwens zin bij een parkflyer? Merk wel dat als ik een bocht maak het toestel omhoog wil. Maar dit zou dat dus moeten elimineren?
De achtergrond is dit; een rolroer wat omhoog gaat geeft minder weerstand dan een rolroer wat naar beneden gaat. (probeer het even in je hoofd te zien) Dat betekent dat als je naar rechts rolt, de neus naar links zal willen draaien. In de bocht lijkt de staart dan te zakken. Dit verschijnsel heet "adverse yaw".
Om dat op te lossen kiest men er meestal voor rolroeren verder naar boven, dan naar beneden uit te laten slaan. Afhankelijk van het vliegtuig wel tot meer dan 1/3 verschil. Bij mijn Minimoa is het heel extreem, daar heb ik 25mm omhoog en 5mm omlaag.
Je kunt ook het richtingsroer wat meemixen; dan moet je de neus dus de bocht in sturen met het richtingsroer.
Bij een rechter bocht gaat het rechter rolroer omhoog en moet het richtingsroer dan ook naar rechts.

Merk wel dat als ik een bocht maak het toestel omhoog wil. Maar dit zou dat dus moeten elimineren?
Nou niet echt dus. Het is wel raar dat het toestel omhoog gaat; normaal gesproken, zodra je rolt gaat de neus naar beneden. De vleugels gaan immers minder lift leveren en normaal gesproken moet je in een bocht ook altijd wat up trekken om niet af te zakken. Doe je het niet gewoon per ongeluk zelf met het hoogteroer?

En nog een vraag, misschien simpel maar ik weet het niet: als je een servo reversed, is dan het nulpunt anders?
Ja, het nulpunt gaat dan ook naar de andere kant. Dus als je het midden op +10 hebt staan en je reversed de looprichting dan wordt het middenpunt -10 (niet in het menu in de zender maar wel op de servo, als je me kunt volgen)

De achtergrond is dit; een rolroer wat omhoog gaat geeft minder weerstand dan een rolroer wat naar beneden gaat. (probeer het even in je hoofd te zien) Dat betekent dat als je naar rechts rolt, de neus naar links zal willen draaien. In de bocht lijkt de staart dan te zakken. Dit verschijnsel heet "adverse yaw".
Om dat op te lossen kiest men er meestal voor rolroeren verder naar boven, dan naar beneden uit te laten slaan. Afhankelijk van het vliegtuig wel tot meer dan 1/3 verschil. Bij mijn Minimoa is het heel extreem, daar heb ik 25mm omhoog en 5mm omlaag.
Je kunt ook het richtingsroer wat meemixen; dan moet je de neus dus de bocht in sturen met het richtingsroer.
Bij een rechter bocht gaat het rechter rolroer omhoog en moet het richtingsroer dan ook naar rechts.

In de manual staat dat je ongeveer 50% moet ingeven om rudder mee te mixen, dat zal ik de volgende keer doen.

Nou niet echt dus. Het is wel raar dat het toestel omhoog gaat; normaal gesproken, zodra je rolt gaat de neus naar beneden. De vleugels gaan immers minder lift leveren en normaal gesproken moet je in een bocht ook altijd wat up trekken om niet af te zakken. Doe je het niet gewoon per ongeluk zelf met het hoogteroer?

Mja ik weet het niet, ik zal opletten de volgende keer. Ik ga die ail>rud mix erin zetten met een switch, dan probeer ik ff uit hoe dat werkt.

Ja, het nulpunt gaat dan ook naar de andere kant. Dus als je het midden op +10 hebt staan en je reversed de looprichting dan wordt het middenpunt -10 (niet in het menu in de zender maar wel op de servo, als je me kunt volgen)

Oke, hoe kan ik zien waar de servo dan wel op staat? En kan ik dat veranderen?

Oke, hoe kan ik zien waar de servo dan wel op staat? En kan ik dat veranderen?
Ik weet niet zeker of ik je vraag begrijp. Het middelpunt staat van oorsprong altijd op 0. Pas als je het middelpunt in het servomenu hebt verandert of je hebt de trim niet in het midden staan zal het middelpunt de andere kant op gaan.

Met die ail-rudder mix wel even oppassen; Graupner kent geen "harde" eindpunten. Als je roeruitslag op 100% staat en je maakt een mixer aan die er 100% bij mixt dan probeert je servo vrolijk naar 200% te gaan (en stript zijn tandjes)
Als je 50% mee mixt en je gebruikt vol rolroer plus vol richtingsroer kom je dus sowieso al op 150%. Even opletten of dat goed gaat.....

Oke, dus als ik een servo die van de winkel komt in een ontvanger doe, en al mijn trims en de input in de servo menus staan op neutraal (nieuw vliegtuig programmeren bijv) dan staat die servo dus gewoon in het midden?

Ik stel die vraag vanwege het volgende: ik heb een Parkzone Trojan. Ik plug een servo in de ontvanger en ik kom erachter dat ie omgekeerd zit. Na het reversen van die servo zat ie niet meer in het midden. Dat heb ik met sub-trim eruit gehaald. Dus vandaar mijn vraag over het reversen en het middenpunt.

Maar goede tip over dat mixen. Is wel cruciale informatie en het staat niet zo in de manual zoals jij het zegt. En ze zeggen echt 50%.. Dan maar eerst 25% en max 40% denk ik.

In de manual staat ook het minimale voltage waarop de zender werkt 3,6V is. Waarom is ie dan standaard ingesteld om bij 4,6V te gaan piepen? Is hoeveel gevaarlijker is het om bijvoorbeeld 4V te kiezen? En misschien een domme vraag, maar waarom laten ze niet zien hoeveel A er nog in zit?

Ow ja, en voor wat het waard is: ik heb die zender gebruikt bij -7/-8 graden, dicht bij de onderste temperatuurgrens volgens de manual. Merkte niet dat ie anders dan anders was. Heb geen telemetrie vergeleken met dat van een warme dag.

Ik stel die vraag vanwege het volgende: ik heb een Parkzone Trojan. Ik plug een servo in de ontvanger en ik kom erachter dat ie omgekeerd zit. Na het reversen van die servo zat ie niet meer in het midden. Dat heb ik met sub-trim eruit gehaald. Dus vandaar mijn vraag over het reversen en het middenpunt.
Dat zal dan iets over de kwaliteit van de servo zeggen denk ik....in principe kan het niet.

Maar goede tip over dat mixen. Is wel cruciale informatie en het staat niet zo in de manual zoals jij het zegt. En ze zeggen echt 50%.. Dan maar eerst 25% en max 40% denk ik.
Ik denk dat ze er van uit gaan dat je dat zelf bedenkt. Het geldt ook voor bijvoorbeeld dual-rate; als je de servoweg op 150% zet en dan ook nog een keer 150% dualrate gaat het ook mis. Futaba werkt met "harde" eindpunten voor de servo's maar dat heeft weer andere nadelen.

In de manual staat ook het minimale voltage waarop de zender werkt 3,6V is. Waarom is ie dan standaard ingesteld om bij 4,6V te gaan piepen? Is hoeveel gevaarlijker is het om bijvoorbeeld 4V te kiezen? En misschien een domme vraag, maar waarom laten ze niet zien hoeveel A er nog in zit?
Omdat er een NiMh accu in zit die bij 4,6V leeg is. Bij een lagere spanningkan hij geen stroom meer leveren (vergelijk een zaklamp met lege batterij) Hoeveel mAh er nog in zit kun je nooit zeggen. Een nieuwe accu heeft veel meer capaciteit dan dezelfde accu na uren gebruiken en laden. De spanning is altijd een goede indicatie van of de accu bijna leeg is. Je kunt er trouwens ook een 1 cel lipo in doen, dan gaat de waarschuwing naar 3,7V.

Oke.. Werkt phase trim ook zonder eindpunt?

En waarom gaat V omlaag als A omlaag gaat?

En misschien is dit het verkeerde draadje maar heb nog een vraag:
Die ontvanger trekt stroom, die motor trekt stroom en die 5 servos trekken stroom. Er zit 1 3s 2200 mAh accu in het toestel. Wat trekt hoeveel stroom?
Er staat bijvoorbeeld dat de servos werken op 4,8V.. Er zitten 5 servos erin, dat is meer dan het voltage van een volle lipo. Weet niet zo goed hoe dat werkt.

Laatst bewerkt:
Oke.. Werkt phase trim ook zonder eindpunt?
Ja. Bijvoorbeeld: je maakt een fase aan "landung" waarbij de rolroeren 100% omhoog gaan. Als je nu vol rolroer geeft zal er één gewoon de volle uitslag er bovenop proberen te doen. Dus goed opletten dat je de boel niet sloopt. De oplossing kan zijn het aanmaken van een vrije mixer die de rolroeruitslag naar boven nul maakt tijdens de fase "landung". Andere mogelijkheid is de rolroeren slechts 50% uitslag te geven en niet meer dan 50% omhoog laten komen. Wat je maar wilt.

En waarom gaat V omlaag als A omlaag gaat?
Dat is wel erg off- topic....een lege batterij heeft een lagere spanning en kan geen stroom leveren. Raadpleeg Google, Wikipedia of je oude natuur- danwel scheikunde boeken zou ik zeggen :-)

En misschien is dit het verkeerde draadje maar heb nog een vraag:
Die ontvanger trekt stroom, die motor trekt stroom en die 5 servos trekken stroom. Er zit 1 3s 2200 mAh accu in het toestel. Wat trekt hoeveel stroom?
Er staat bijvoorbeeld dat de servos werken op 4,8V.. Er zitten 5 servos erin, dat is meer dan het voltage van een volle lipo. Weet niet zo goed hoe dat werkt.
Als je toch aan het lezen bent zoek dan gelijk het verschil tussen spanning (V) en stroom (A) even op. Je haalt hier dingen door elkaar en ik kan dat niet zo makkelijk even uitleggen.
Zoek ook op wat een BEC is en doet.

Analoge servos

Ik zit met een vraagje. Heb de mx16 hott aangeschaft en meteen ook de nieuwe Robbe twin air. Bij het afstellen van de servos brandde 1 van de flapservos door. Volgens Robbe heeft dit te maken met het feit dat de ontvanger de servos digitaal aanstuurt en het analoge servos zijn die daar dus niet tegen kunnen. Nu heb ik in de handleiding wel ergens iets gevonden dat je dat kan wijzigen in de zender denk ik. Alleen weet ik niet hoe.... Kan iemand me helpen?
Dank. Peter

MX-16 Butterfly

Hoi,

Vandaag met twee mensen negen uur bezig geweest om een butterfly in te stellen, maar niet gelukt :(

Het probleem is dat we beide servo's van de wolbklappen om kanaal 6 en 7 hebben, maar deze in tegenovergestelde richting draaien, maar we kunnen deze niet aanpassen bij de servo reverse optie. Wel kunnen we de richting van beide wolbklappen omdraaien door kanaal 1 (het gaskanaal) aan te passen.

Wie weet raad?

Met dank!!

Ruud

Hoi Arjan,

Weet ik ook niet, maar als we bij kanaal 1 de servo-reverse aanpassen, lopen beide woldklappen de andere kant op.

Ruud

Back