Het nieuwe leven van de husky en het einde van deze kist

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hé Bert.
Of het op een nette manier gegaan is weet je zelf natuurijk het beste.
Ik ben, in ieder geval, blij dat jij en de Husky doorgaan.

Nog een weekje en dan heb ik ook weer veel tijd om te bouwen. :?
Toch zeker een week of 6, en dan moet alles goed aflopen.

Dan moet ik toch klaar zijn met mijn ASH, en moet jij mij gaan slepen. :wink:

Alles goed verder?
 
Ik had al mijn twijfels over de verkoop destijds, zeker toen jij zei dat je er 1400 euro voor had gehad :? (erg ongeloofwaardig, maar ok)

Post rustig wat foto's van de verbouwing :lol:

Grt.
 
Alexzzz, dat doet er niet toe. Bertus, gewoon lekker doen waar jij zin in hebt.
Pas dat model gewoon aan aan jou eisen en als dat goed vliegt begin je gewoon op je gemak een mooie sleper zelf te ontwerpen en te bouwen. Dan weet je helemaal zeker dat je precies dat krijgt wat jij wil.
 
Ik denk als hij klaar is dat jullie er geen verschil in zien.
Alleen wil ik hem een ander kleurtje geven.

Wat ik trouwens nog wilde melden.
Ik heb er 1 hoogteroer afgehaald en vol met gaten geboord om gewicht te besparen.
Dat scheelde maar 4 gram op zo'n groot hoogteroer.
Dat viel me vies tegen.
Ik moet het andere hoogteroer nu ook wel doen,
maar het richtingsroer doe ik niet.
Het scheel mij te weinig en het wordt toch zwakker en dat kan vervelend zijn met de sleeplijn.

Ik moet eerst nog shoppen dan kan ik verder en zal ik foto's plaatsen.
 
Zo een zaterdag wezen shoppen.
Ik ga gelijk hier even de prijzen bijhouden
Dan kunnen jullie nu eens echt zien wat het kost.
Ik heb namelijk altijd het idee dat jullie niet geloven als ik een prijs wat een kist kost.
Zaterdag heb ik dus hout gekocht.
25 2.5 mm planken balsa
2 van 10 en 3 van 1 mm
12 hoofdliggers 8 x 3
6.5 meter oracover
koolstof struts en bevestigingsmiddelen
benzine slang.
En wat lijm en kleindelen

Bijna alles is dus voor de vleugel
en dat kost dus al.
190 euro 8O


Vanmiddag de servobak voor in de romp gemaakt
en de mallen voor het motorschot en het landingsgestel
Misschien kan ik die van de week nog van koolstof/keflar makken.

Morgen wil ik de koker voor de resopijp maken.
En als het wil lukken de ribben.
En dan maak ik gelijk foto's
 
Laatst bewerkt:
Bertus,

Ik wil je even gelukkig maken. Net even de vleugel van men Speedster op de balans gezet (=ribbenvleugel van 2m45). 855 grammetjes voor één vleugelhelft. Samen is dat dus 1710 gram.
Dat zit dus heel dicht in de buurt van je beoogde 1600 gram!
 
Kijk daar ben ik blij mee
Wel wil ik de vleugel verlenggen naar 2900 mm
En als hij totaal op 1800 gram uitkomt vind ik dat ook nog geen probleem hoor.
Maar het gewicht van nu slaat alles.

Ik zit nog steeds over het scharnier type te dubben
Ik zit nu weer aan dezelfde scharnieren als de gfk zwevers te denken.
Ik ga morgen de doorsnede tekenen.
Ik wil het dus licht hebben
Simpel en als het kan met weinig uitstekende delen
Hiermee bedoel ik vooral de remkleppen.
Dan werken ze maar iets minder.

Verder ben ik er nog niet uit hoe ik de winglets/tippen ga maken.
Ze zijn bij de huidige vleugel van gfk maar veel te zwaar.
het lijkt me leuk om ze van spanten te maken en dan beplanken.
En ze moeten ook nog licht en sterk zijn
Dat wordt nog een hele uitdaging denk ik
 
Zo eindelijk kon ik gebruik maken van een camera.
Hier de foto's

De mal van het landingsgestel.
Waar vanavond het kolstof met keflar landingsgestel in gemaakt moet worden.
Ik heb in de hoeken kit aan gebracht dat zie je alleen niet.
Maar zo worden de hoeken niet scherp dus sterker.
HPIM3024.JPG


Het wordt straks in 2 helften gemaakt.
HPIM3038.JPG

HPIM3037.JPG



En ook het motorschot wordt van koolstof gemaakt.
Het model zal wel worden veranderd zodat het wat dikker wordt links.
Anders lijkt het me te zwak worden.
Ik moest dit verbouwen destijds omdat ik de lange pijp anders niet paste.
Dus ik moest de plaat omdraaien.
Ik wil nu nog wel de gaten gebruiken dat is makkelijker dan zit straks de motor gelijk weer op zijn plaats.
HPIM3025.JPG

HPIM3030.JPG

Het is nu allemaal nog al vies maar dat komt door het vele schuren en slijpen.
Maar het motorschot is dus ook bijna weggezaagd scheelde weer 100 gram.

De tunnel heb ik gisteren gemaakt.
Van 25 grams glasdoek 1 mm balsa en 25 grams glasdoek.
75 gram weegt hij nu maar hij is nog wat te lang.
Ook weer 50 gram lichter als de vorige.
HPIM3026.JPG


De servo bak is al weer in de maak maar moet nog pas gemaakt worden.
HPIM3028.JPG


Ook heb ik gaten in de spanten geboord om het lichter te maken.
Dat was lastig als zitten ze er al lekker vast in :P
Maar met een lepelboor lukte dat best.
En met een dremeltol met schuurtonnetje is het weer netjes.
HPIM3029.JPG


Het hoogteroer heb ik ook vol gaten gemaakt maar dat viel me tegen.
Dat werd maar 4 gram lichter.
Ik zou graag achter meer gewicht besparen omdat het zwaartepunt als maar achterlijker wordt
Maar als deze gatenkaas maar 4 gram scheeld kost het me toch teveel kracht, maar ja nu moet ik het andere hoogteroer ook maar doen
En dan de gaten nog netjes rond maken.
HPIM3036.JPG



Hier de ribben al ruw uitgesneden.
Alle balsa ribben bij elkaar wegen 94 gram dus dat heeft ook weinig zin om dat gaten in te maken.
Het is en blijft wel een sleepkist die wel wat moet kunnen hebben.
HPIM3031.JPG


Hier het detail/doorsnede hoe ik de rolroeren en de flaps wil maken.
Het scharnier wordt van scharnierband gemaakt net als bijn de grotere zwevers.
Ik wil dat toch eens proberen.
Je heb dan bijna geen naad en weinig of geen uitstekende delen.
Het is niet de beste methode voor flaps maar ook een redelijk goede optie denk ik.
Eens kijken hoe dat werkt.
HPIM3032.JPG


De bevestigingsonderdelen voor de struts.
HPIM3039.JPG


En de rest van de aangekochte spullen.
HPIM3041.JPG
 
Ja ik heb er ook wel lol in.
Vooral om te zien hoeveel lichter iets kan.
Het voorrdeel is wel dat er niets vet is.
Dat is wel makkelijk met gfk en een benzine motor.
Het was alleen lastig een goed vliegend vliegtuig te strippen.
Dat heb ik nog nooit gedaan :P
Ik moet straks maar weer afwachten hoe hij vliegt.
Ik schrik toch wel weer van de kosten die het met zich mee brengt.
Maar voor uit geld moet rollen :lol:
 
Leuk project Bertus.

Ben heel benieuwd waar je met het gewicht uit komt en waar je zwaartepunt uiteindelijk ligt. Het lijkt er op dat je veel gewicht van voren weg haalt en weinig van achter. Is dat zo?

Groeten Huib
 
Huib zei:
Het lijkt er op dat je veel gewicht van voren weg haalt en weinig van achter. Is dat zo?
Ja, ik ben bang dat er toch ook nog een zwaardere motor bij zijn uitgavelijstje komt te staan. Ik vind overigens wel dat deze kist dat goed kan gebruiken.
 
Bertus zei:
Ook heb ik gaten in de spanten geboord om het lichter te maken.
Dat was lastig als zitten ze er al lekker vast in :P
Maar met een lepelboor lukte dat best.
En met een dremeltol met schuurtonnetje is het weer netjes.

wat is een lepelboor bert ?
 
Inderdaad Erwin dat is een lepelboor.
Speedboor noemen we ze ook wel.
Je ben goed wakker ik noemde het om deze reden zo :lol:

Zo gisteren ben ik naar mijn weefsel man geweest.
Jongens wat heb ik weer veel geleerd.
M'n motorschot is slechts 1.5 mm dik 8O
En sterk keflar en koolstof ik wist niet dat dit zo sterk was.
De foto's wijzen eindelijk voor zich.

Hier gaat de eerste koolstof in de mal
Dit wordt aangerold met een teflon roller.
Ik wist niet dat je daar zoveel lucht mee uithaalde.
Het "knetterd" er gewoon tussenuit dat hoor je.
HPIM3042.JPG


Tussenin zit ergen ook nog een totale keflar laag
Hier in deze laatste laag zit er kevlar met de koolstof in geweven.
Maar door mijn geklets begon de hars in te dikken :cry:
Ik en veel praten hoe kom je erbij :P
HPIM3043.JPG



Hier het motorschot
Daar maar iets minder gekletst.
de keflar is hier goed te zien.
HPIM3045.JPG


Daarna gaat de boel in de oven ik wist niet dat dit moest.
In dit geval is het een sauna.
Ja waar je die al niet voor kan gebruiken.
HPIM3046.JPG

HPIM3047.JPG


Kijk even naar de temperatuur 8O
Dat was heet 120 graden bijna 8)
HPIM3049.JPG


Daarna zijn we lekker nootjes gaan eten en hebben we dia's van vroeger gekeken.
we zijn erachter gekomen dat vroeger de modellen niet kleiner waren op shows tjonge wat een bakken.

Om 3.30 uur van nacht de boel uit de oven en toen nog naar huis.
Nog snel een paar foto's van hoe het eruit ziet uit de mal, en snel naar bed.
Oei 5.00 uur.
Dat was meer werk als ik dacht.

Maar het resultaat mag er zijn
HPIM3050.JPG

HPIM3052.JPG

HPIM3053.JPG


Maandag kijken of ik het uitgezaagd kan krijgen.
En dan kunnen we bekijken of het landingsgestel dik genoeg is.
Anders moet het nog wat opgedikt worden.
Maarja gewicht he.
Enne de prijs loopt ook al weer aardig op
Als hij opgedikt moet worden loopt het al weer vet over de 100 euro

Dus zitten we op 290 euro nu totaal :?
 
Ik en veel praten hoe kom je erbij
:lol:

Waarom Kevlar Bert? Koolstof is toch al sterk genoeg? En toch iets minder duur.
Daarbij vind ik het rotspul om te knippen of snijden.
Met een nieuw mesje kun je nog geen meter snijden en dan is het gedaan, over de schaar nog maar niet te spreken. :evil:

Die Teflon roller is denk ik wel een goed idee, deze kun je weer schoon krijgen? Waar heb je die vandaan?

Hoeveel lagen van hoeveel gram heb je nu gebruikt?
Hoe dik is de totale constructie voor je motorschot en landingsgestel?
 
Erwin even de vragen op een rijtje.
De rolleer kan je schoon maken met acethon.
Maar ik heb het late doen dus die hoefde ik niet te kopen
Want volgens mij zijn die ook erg duur.
Waarom kevlar?
Koolstof is erg sterk maar kan weer weinig punt belasting hebben.
En niet taai zeg maar
Die eigenschappen heeft keflar wel.
Het motorschot is 6 lagen dik 300 grams ongeveer 2 mm.
Ik moet het nog opmeten.
Zelf gebruikt de maker het ook zo met een 50 cc zdz motor.
En dat voldoet prima.

Ja het is erg slecht te verwerken dat keflar maar met een lintzaag en cirkelzaag gaat het goed.
Als je maar zagen gebruikt met widia tanden en fijne tanden gebruikt.
Maar dat moet voor mij nog blijken.
Zelf heb ik nu het idee dat het landingsgestel dikker moet.
Maar ik ga het eerst op maat maken en dan kijken we samen verder.
Het moest toch eerst harden omdat de epoxy al begon te harden en we daardoor toch niet verder konden.
Het zal als het zo al goed blijkt te zijn wel super licht zijn.
Ik denk dat het nu op 100 gram zit ipv 600 gram.
Maar de tijd zal dat leren.

Ik hoop je vragen duidelijk genoeg beantwoord te hebben.
 
Het is perfect gelukt om het te zagen.
Alleen is het te dun.
Nu denk ik er over om er keflar honinggraad tussen te doen.
Wat denken jullie?
Hij weegt nu trouwens 120 gram dus mag nog best zwaarder.
Foto's volgen nog maar ik ben nu bezig met een pipercup :P
Want ik kan ook nog even niet bij mijn broer in de loods
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top