Het nieuwe leven van de husky en het einde van deze kist

Status
Niet open voor verdere reacties.
Die lijm is op amoniak basis.
En schuurt waardeloos.
Maar ik heb de randen niet mee gelijmd.
Als hij klaar is behandel ik hem met epoxy en een laagje glasmat.
 
Zo vanmiddag de tip afgemaakt en netjes geschuurd.
Nu nog een 25 grams matje er over.

Het enige beetje plamuur moet hier achterin :oops:
100_0334.JPG


100_0341.JPG


100_0337.JPG


En mooi rond puntje.
100_0342.JPG


Hier het rolroer mooi pas gemaakt.

100_0343.JPG
 
Ziet er mooi uit Bertus.
Weet ik nu ook hoe je zo'n tip moet maken.
Komt goed uit aan deze kant.

Ga lekker door zo.

Groeten Han.
 
Hey Han het resultaat is inderdaad best mooi.
Ik kwam hierop omdat de botenbouwers het ook zo schijnen te doen.
Morgen wil ik weer lekker gaan bouwen
Ik denk dat ik als ik de flap klaar heb verder ga verdiepen hoe ik de servo's ga plaatsen.
En ook hoe ik de bevestiging voor de struts sterk in de vleugel moet lijmen.
Ik ben daar nog niet uit
Ook moet ik de servo snoeren nog in de vleugel maken.
En zit ik nog erg te tijfelen over de soort scharnieren.
Ik heb nu die simpele vouwbare scharniertjes gebruikt.
Ik denk zelf dat die sterk genoeg zijn.
Ook omdat ik de bovenkant door wil folieen.
Wat denken jullie?
 
Vandaag weer bezig geweest met de vleugel.
De stekker in de wortelrib pas gemaakt.
Naamloos-1%7E25.jpg


Na heel lang zoeken een moer en bout gevonden om de vleugel tegen de romp te trekken.
Deze lijkt me niet te zwaar en sterk genoeg.
Wat denken jullie?
100_0356.JPG


De bevestiging plankjes voor de struts er in gelijmd.
100_0359.JPG


En natuurlijk alle overtollige lijm wegeveegd.
Want dat versterkt natuurlijk niets en is erg zwaar.
100_0349.JPG

100_0357.JPG

Ook de servo voor het rolroer heb ik geplaatst.
Ik wil het eerst bij 1 roer gaan testen of het werkt want dat weet ik nog steeds niet zeker.
100_0351.JPG

Dit was het weer voor vandaag
 
wbt die bout+moer om je vleugel bij de romp te houden is dat voldoende lijkt me. Ik gebruik bij mn funtana pro zelfs elastieken. Het hoeft ook niets te houden, alleen ervoor zorgen dat de vleugel er niet afschuift en die kracht is zo klein...maar aan de andere kant vooral ook niet verwaarlozen, dan weet je zeker dat je een keer met 1 vleugelhelft naar beneden komt..
 
Oke bedankt voor de geruststelling.
Wat ik ook nog vragen wil is dat ik nog niet weet of de plankjes voor de struts sterk genoeg zijn.
Ik heb ze op hoofdliggers gelijmd maar verder zitten ze tegen balsa ribben.
Zou ik daar nog driehoekige latten in lijmen?
Ik probeer wel zo licht mogelijk te blijven.
Maar uit elkaar vallen moet natuurlijk ook niet :P
 
tsja, ik heb weinig ervaring met struts, maar het lijkt me sterk zat, t gaat uiteindelijk bij lijm verbindingen om hoeveel raakvlak je hebt en als je ze op de liggers gelijmt hebt, dan lijkt me dat voldoende. voor de zekerheid zou je idd nog driehoekslat tegen bv de ribben kunnen lijmen maar dan zou ik daar kleintjes voor nemen, 5*5 mm ofzo...lijkt me voldoende.
 
Plastic moeren voldoen, heb die altijd op een F3A-X machine gehad. Op den duur door het vele gebruik werd de plastic bout slecht en heb ik die vervangen door een stalen.
Struts hoeven bij jouw, volgens mij vanwege de vleugelstang maar een kleine kracht op te vangen, constructie lijkt me meer dan genoeg.
 
Hey Richard de stang doet niets meer.
dat is een heel dun slap ding die ik ook nog erg ingekort heb.
Dus alle kracht komt op de struts.
Achteraf heb ik spijt dat ik niet wat meer triplex ribben gemaakt heb.
Nu moet ik het weer met extra gewicht (plankjes en losse troep) verstevigen en de krachten laten wegvloeien.
Wel maak ik misschien nog wat gaten in de plankjes maar maak misschien ook wat triplex driehoekjes.
Dat is misschien geen overbodige luxe.
 
Bertus,
Door die struts zijn die vleugelbevestigingsmoeren eigenlijk bijzaak.
Vorig jaar merkte ik de zondagavond van het Biggsweekend in Eole dat ik er zelfs eentje vergeten had in mijn speedster.
Die van jou zijn dus zeker sterk genoeg.

De krachten die op je struts komen zijn vooral trekkrachten (tenzij je natuurlijk ook negatieve figuren gaat vliegen).
Dus een doorlopend stalen stangetje van 1mm zal zeker voldoen om de trekkrachten op te vangen.
Je er toch een beetje stijfheid aan geven om de negatieve G's op te vangen.
Dus een hardhouten lat, met op het einde een stalen of duralu verbindingsstuk zal zeker moeten volstaan.
 
Hey Evert de struts zelf worden van koolstof buizen.
Het gaat mij meer over, of het sterk genoeg wordt waar hij aan de vleugel komt.
 
De huidige stand van zaken nu.
De rib versteviging voor de flap erop gelijmd en open gefreest.
Lekker handig zo'n haakse overbrenging.
Die heb ik mijn broer maar eens laten kopen.
100_0381.JPG

Zo die is eruit.
100_0382.JPG


Zo de flap en het rolroer zijn aangesloten.
Ook heb ik de servo rib met een andere door verbonden anders ging hij torderen.
100_0383.JPG



Flap vol naar beneden.
100_0384.JPG


100_0385.JPG

Het werkt nu naar tevredenheid zonder uitstekende delen.
Allen de struts gaan natuurlijk wel uitsteken.


De strut plankjes zijn stevig genoeg.
Vanmiddag heb ik er een steving aan getrokken.
Hoe ik de struts ga bevestigen weet ik nu ook dus ik ben wat de vleugel aangaat overal uit.

Ik zit nu op 611 gram zonder strut en folie en nog wat losse kleindelen.
De vorige vleugelhelft woog klaar 1780 gram.
Ik ga dus bijna op 2 kilo op de totale vleugel besparen.
Dat zijn grote klappers.
 
Bertus, ik schrik er altijd van hoeveel gewicht die er uiteindelijk aan folie op gaat. Dat zal jou straks ook nog aardig tegenvallen bij zo'n lap vleugel. Ben benieuwd waar je uiteindelijk op uit komt.
 
Hey Hans voor ik ging bouwen hoopte ik ze 800 gram per stuk lichter te krijgen.
En folie weegt 90 gram per m2 dacht ik.
Dus rond de 200 gram alleen al aan folie.
100 gram struts denk ik.
Dan nog 100 gram aan beplanking en wat epoxy.
Dan zou ik rond de kilo per vleugel uitkomen.
Ik zou echt niet weten waar ik nog meer op zou kunnen besparen.
Ik heb van te voren nog overwogen om de ribben open te maken.
Maar die wegen zo licht dat het misschien 10 gram scheelt.
Dat vind ik echt te weinig opleveren en te veel verzwakken.
Ik zal dat maar wat meer verf van de romp af moeten schuren haha.
 
Haha ja dat kan maar dan maak ik er de kachel er mee aan hoor.
Dan kan ik goedkoper een arf model kopen.
Misschien komt dat nog wel.
 
Zat net even terug tebladeren in je verslag.
En wat ziet deze jongen hier.

Een haaksedremel!!!!
Wist ik niet.
100_0381.JPG


Toch weer wat opgestoken.
Beter dan een romp vewrstoken.

Groeten Han.
 
Om even terug te komen op die plastiek bout die je wil gebruiken om je vleugels vast te zetten... Ik maakte het vroeger vaak zo, maar ben nu toch weer naar elastieken overgestapt. Waarom?
De draad verslijt na een tijdje.
Meer werk om ze vast te draaien.
Elastieken kunnen de vleugel beter beschermen bij een crash. Die bouten breken echt niet snel.
Stel dat je een moer kwijtspeelt, kan je die dag niet vliegen (tenzij je er reserve meeneemt), in ieder clubhuis vind je wel een grote zak elastieken...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top