Het nut van een heli simulator?

• Topicstarter Topicstarter mikevst
  • Startdatum Startdatum
NOOOOOOIT meer terug naar die winkel gaan.

De dichtstbijzijnde winkel staat in je huis, PC met internet, minder kosten, meer gemak, meer kennis...

Ik sim ook dagelijks.

Intussen heb ik HeliSimRC, en die doet precies hetzelfde als FMS, als ik een voorwaartse vlucht maak en ik draai de romp van de heli om dan vliegt hij achteruit in dezelfde richting verder inplaats van weer terug te vliegen. Het lijkt of de cyclic (hoe schrijf je dat?) ten opzichte van de grond wordt versteld inplaats van de helicopterromp.

Ik ga aan de dummizender twijvelen.

Ik wacht even tot ik Realflight binnen heb en zie dan wat er gebeurd.

Mijn Esky zender van de King V2 heeft een leerling/leraar aansluiting aan de onderkant. Is dit ook de aansluiting die ik kan gebruiken voor een kabeltje naar de pc toe?

Net even getest in realflight maar die doet precies hetzelfde als jij omschrijft.
Volgens mij doet je echte heli dat ook hoor. want als je voorwaards vliegt, je zet je cyclic stick terug ik het midden, dan zal de heli gewoon achteruit verder vliegen omdat de swash gewoon recht staat en de heli de beweging naar die richting al maakte voordat je draaide.
als je op het moment dat je draait nog steeds een beetje cyclic naar voren hebt dan zal de heli niet achteruit gaan vliegen maar vrij snel na de draai weer vooruit vliegen. De snelheid daarvan hangt af van hoe hard je vooruit ging toen je draaide.

Ja hoor, als je tijdens een voorwaartse vlucht een pirouette maakt, dan blijft de heli ook in dezelfde richting doorbewegen. Enkel als je cyclic bijgeeft verandert ie van richting.

Vlucht van een echte helicopter

Om een voorwaartse vlucht te genereren wordt te tuimelschijf naar voren toe gekantelt, dus naar de neus van de helicopter toe. De helicopter zal nu voorwaarts gaan vliegen. Laten we zeggen 0 graden noord.

Als men de helicopter vervolgens via de hekrotor 180 graden omdraait dan zal afhankelijk van de bereikte snelheid de helicopter een grotere of kleinere u-bocht draaien en in tegenovergestelde compasrichting verder vliegen.

Immers: de tuimelschijf behoud zijn positie ten opzichte van de neus van de helicopter en niet ten opzichte van een compasrichting waarin men op dat moment vliegt. Het hele mechaniek van de helicopter draait om, ook de tuimelschijfinstelling op dat moment, in dit geval, voorwaarts naar de neus gericht. De neus gaat de andere kant op en daarmee te tuimeschijf ook.

Dus: de tuimelschuif blijft in de richting van de neus van de helicopter staan en draait met het heleel mee waardoor de helicopter in voorwaartse richting zal blijven vliegen. Ten opzichte van het compas houd dit in dat de helicopter dan in tegenovergestelde richting zijn weg vervolgt, of: terug vliegt naar vanwaar hij is gekomen. En dat is 180 graden zuid.

Wat mijn sim doet (of de dummy zender) is met de hekrotor naar 0 graden noord verder vliegen. De hele helicopter vliegt achteruit verder in dezelfde richting. Dat klopt dus niet. Wat mij verder opvalt is dat de tuimelschijf blijft staan in de positie waar hij staat. ook als de stick weer gecenteerd wordt. Ik moet een evenredige hoeveelheid in tegengestelde richting van het centerpunt terug sturen om de tuimelschijf weer in zijn begin positie te krijgen. Ook dat klopt niet. De tuimelschuif volgt altijd de stick. Ergo: als ik de stick loslaat dan centreerd hij en de tuimelschijf gaat daarin mee. Die komt weer vlak te staan. Dit is zo bij mijn King V2 alsook bij de Mosquito.

Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt helemaal Jahre....Je tuimelschijf centreerd als je de stick loslaat. En al mijn sims doen dat ook.
Sterker nog...als ik in Helisim voorwaards cyclic blijf geven en ik draai de heckrotor dan maakt de heli idd een u bocht en vliegt vervolgens terug.
Als dat bij jou niet het geval is dan denk ik dat je op zoek moet naar een andere zender ;)

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar je kan de heli niet besturen met enkel de rudder tijdens een voorwaartse vlucht. Tijdens het hoveren wel, als de snelheid heel laag is.

Als ik langzaam vooruit hover, en rudder geef, dan zal de heli inderdaad draaien. Als ik snel vooruit vlieg (FF of FFF) en ik geef enkel rudder, dan zal de heli altijd sneller rond zijn as draaien dan dat hij van richting verandert. Er is nog zoiets als traagheid, waardoor de heli in dezelfde richting blijft doorbewegen, ongeacht zijn positie ten opzichte van de richting waarin hij beweegt. Vandaar dat je cyclic nodig hebt om een bocht te maken, net zoals je in een vliegtuig rudder met aileron combineert in de bochten.

Ben ik deels met je eens Funky.
Ook als je FF of FFF vliegt en je geeft genoeg voorwaards cyclic zal de heli een kleine u bocht maken als je alleen rudder geeft. Alleen hoe sneller je gaat (FFF) des te langer duurt het voordat die terugvliegt.....is idd die "traagheid" ...eerst zal denk ik die snelheid eruit moeten eer de heli reageert....maar omdat je nog steeds voorwaards cyclic geeft zal de heli hoe dan ook terugvliegen....no doubt about it ;)

Als dat bij jou niet het geval is dan denk ik dat je op zoek moet naar een andere zender ;)

Ik neem aan dat je bedoelt andere sim ;) Ik gebruik ook FMS en heb na dit topic gelezen te hebben eens gekeken, en het klopt als ik voorwaarts vlieg en om m'n as draai d.m.v. throttle stick naar links/rechts te drukken dan zal ik gewoon dezelfde kant op vliegen met m'n neus de andere kant op ;)

Jahre had het erover dat hij het ook met HeliSim had.....
Maar ook met FMS...als je voorwaards cyclic blijft geven dan draait de heli in een soort van U bocht en blijft niet achteruit vliegen.
(of heb ik nou zo'n fantastische zender ? ;) )

Sorry mijn termen zijn nog lang niet wat ze moeten zijn,
cyclic is linker knuppeltje naar voren? (Voorwaardse helling?) want als ik post van Jahre Viking lees zou dit niet nodig moeten zijn, heb ik dit verkeerd begrepen dan is dat mijn fout, ik heb trouwens een Esky dummy dus weet niet of dat er mee te maken heeft.

Verder on topic, nut van heli is toch al veelvoudig besproken, je bespaart er geld mee doordat je gewoon opnieuw kan beginnen en niet een heel nieuw model hoeft te kopen, en zo zijn er nog veel meer voordelen :D

Interessante discussie...
Net even met HeliSim getest en als ik zachtjes voorwaarts cyclic geef en daarna de de staart rustig ronddraai komt heli inderdaad in een mooie U bocht weer bij mij terug... zo ook in FMS en AFPD.
Ga ik over in FF en geef ik dan rudder dan heb ik last van traagheid,hier moet ik dus eerst (simpel uitgelegd) de heli naar links ( of naar recht naar gelang de bocht) kantelen en dan met de staart de bocht in zetten...
Ik gebruik een dummy zender van protech....

Sorry mijn termen zijn nog lang niet wat ze moeten zijn,
cyclic is linker knuppeltje naar voren? (Voorwaardse helling?) want als ik post van Jahre Viking lees zou dit niet nodig moeten zijn, heb ik dit verkeerd begrepen dan is dat mijn fout, ik heb trouwens een Esky dummy dus weet niet of dat er mee te maken heeft.

Verder on topic, nut van heli is toch al veelvoudig besproken, je bespaart er geld mee doordat je gewoon opnieuw kan beginnen en niet een heel nieuw model hoeft te kopen, en zo zijn er nog veel meer voordelen :D

Cyclic is cyclic KingDutch :) Het maakt niet uit welke stick je daarvoor gebruikt. Als we het over cyclic hebben dan bedoelen we de bewegingen op de swashplate (tuimelschijf). Bij sommigen zit deze links en bij sommigen rechts...hang ervan af in welke mode je zender staat.
Mode 1 zit hij links en mode 2 zit hij rechts.

@Ferdy: Idd zo werkt het :) en zo werkt het in het echt ook :)

Aaah juist, dus wat ik dacht, ben effe filmpje aan 't uploaden waarbij ik demonstreer in FMS wat er gebeurt as ik voorwaardse cyclic geef en dan om m'n as draai, is hele mooie FPS maar bedenk maar dat 't in slowmotion is ofzo :P

EDIT het filmpje:
http://s496.photobucket.com/albums/...ion=view&current=FMS2009-02-0721-25-43-92.flv

Op het eind begin ik wel de swashplate te draaien dus vandaar ook mijn perfecte landing ;)

EDIT 2: Had het linkje gebroken :$

Hoe heb je dat opgenomen kingDutch...om het naar flv ofzo te krijgen ?

Erhm gewoon opgenomen met Fraps wordt het WMV (Moet in fullscreen anders werkt het niet in FMS, koste mij wat zoekwerk) en Photobucket maakt er flv van maar dat heeft geen invloed op de snelheid, was als WMV ook al zo langzaam, mss had ik de FPS niet fixed moeten zetten op 60 ;)

Kan het nog wel een keer proberen maar ben een tikje lui ;)

@kingdutch:

Wat ik zie klopt dit inderdaad.. (je bent niet echt in de zweefvlucht)...zoals ik al schreef werkt dit wel als je in een hover zit en de heli zachtjes voorwaarts laat zweven, op het moment dat je met jou snelheid een bocht in wil zetten zal je dus eerst de heli iets naar rechts moeten kantelen, daarna de staart mee moeten laten draaien en om het hoogteverlies iets te compenseren iets meer pitch moeten geven, niet te veel voorwaarts cyclic geven want dan duikt de heli met zijn neus de grond in.. en bij steile bochten trek je de cyclic zelfs wat naar achter..

vergelijk het met een vliegtuig:
met de rolroeren de kist op z'n kant leggen en met hoogte en richting de bocht in zetten, bij steile bochten compenseren door gas bij te geven.

Aah ok, nee dan snap ik het, maar dan werkt FMS dus wel gewoon goed qua besturing? Naja, ben evengoed van plan binnenkort RealFlight te kopen en heb gehoord dat die hoe dan ook realistischer is dan FMS :)

ehhh ja volgens mij wel of ik moet er heel erg naast zitten ......
FMS is leuk maar absoluut niet realistisch ..... HeliSimRC is al een stuk beter.

zelf sim ik overigens het meest meest met Aerofly Pro de luxe

Aerofly Pro de luxe is beter geschikt voor vliegtuigen of niet? Dacht ik gelezen te hebben, kan het mis hebben. Hebben we hier op MBF trouwens al een chat?

EDIT: ja die hebben we

Back