Het ontwerpen van een (1:8?) ME-262

Danny Mulders

verslagschrijvers
Nou, zoals de titel al zegt, ga ik dit draadje aanwenden om een bouwtekening te maken van een messerschmitt ME-262.
dit naar aanleiding dat ik vandaag voor het eerst in lange tijd weer il2 sturmovik: forgotten battles heb gespeeld, een combat vliegsimulator gebaseerd op de tweede wereldoorlog.
ik vloog dus in een online gevecht in een me262, en ik vond het wel een lekkere kist. toen bedacht ik me dat ik ook nog een 1:72 revell model van de me262 had staan. deze dus gelijk tevoorschijn gehaald.

de bedoeling is om hem met 2 elektro impellors te gaan vliegen.
er komt dan waarschijnlijk ook een intrekbaar landingsgestel in.
hij moet schaal 1:7 gaan worden zodat hij naast de top-flite bakken kan schitteren. wat er op neerkomt dat ik ongeveer de maten van de revell bouwdoos maal 10 kan invoeren.

hierbij zou ik ook willen vragen of wanneer iemand ook maar iets afweet van deze kisthet hier wil plaatsen, dan zou ik enorm geholpen zijn.

of ik de kist echt ga bouwen hangt een beetje af van hoe ver ik kom met de bouwtekening, of ik er achter kan komen welke impellors ik nodig heb, en natuurlijk of mijn vader en moeder het er mee eens zijn ( en ik gok dat dat het moeilijkst word van de 3 :lol: ).

maar ik zal goed mijn best doen op school en blablabla en dan mag ik hem vast wel bouwen aan het eind van het schooljaar :roll: .

hier wat foto's van de echte:

me262-side.jpg

ME262-top.jpg

Me262-1.jpg

me262-chino.jpg

ILA06-Me262-replica-04.jpg

wie weet er trouwens een gratis 3d software programma waar ik ribben ( romp en vleugel) mee kan ontwerpen?

[edit] de bovenste foto is trouwens van een rc model in plaats van een echte.

groeten, danny :D

Hoezo Jaap, laat deze gast maar eens zijn gang gaan.

Bij Hobby-land.de hebben ze dit model in 2 maten. Eentje met een spanwijdte van 2 meter http://www.hobby-land.de/product_in...=3979&osCsid=de2055788569e43b336dca800b2c031f en de kleine heeft een spanwijdte van 1,24 meter http://www.hobby-land.de/product_in...=2311&osCsid=de2055788569e43b336dca800b2c031f De kleine is er in diverse uitvoeringen te krijgen. De kleine vliegt al met 2 minifans en 480 race motoren. voor de grote zul je toch een flinke duik in je beurs moeten nemen aangezien die grote fans met dikke motoren en veel lipo's nodig heeft of je moet er 2 turbine's in stoppen. Beide modellen vliegen perfect, de kleine heb ik gevlogen en deze vloog perfect en heel mooi. Helaas gecrashed door een onwillige accu bij de start.

Ho ho, Danny
Je legt de lat gelijk weel heel hoog, ik waardeer je optimisme maarre, nou niet ineens te hard gaan,
ik moet Jaap gelijk geven, om ergens te komen (´groot project´) moet je een aantal stappen nemen,
en jij wil er een heleboel overslaan, dat werkt niet (´been there, done that´!)

Pobeer eerst eens iets te bouwen van een bestaand tekeningen pakket
bijvoorbeeld: http://www.bhplans.com/scale.htm
http://www.scaleaero.com/giantscaleplans.htmhttp://www.aeroflight.co.uk/guide/drawings.htm
http://www.rcstore.com/rs/general/plans.asp?catego=PL
Afhankelijk van je bouwervaring zal dat al moeilijk genoeg zijn, echt waar!!

Groet,

Frank

(Of bouw eens een kist vanhttp://www.rbckits.com/ ofzo?)

Hallo Danny

Ik denk dat je hem iets kleiner moet gaan bouwen.
Schaal 1:7 = 1,78 cm spanwijdte.

Moet je wel hele goeie cijfers naar huis brengen.

1:10 zou beter passen en betaalbaar.

De lat die je zelf zet is wel hoog maar dat heb Ik ook wel eens.

Hier kan je iets lezen over de Orginale.

http://www.warbirds.be/web/content.php?article.210

Mvg Johan

PS. de eerste orginale hat 1 motor in de neus (goedkoper)

goede site johan, ben ik al heel erg mee geholpen :D

ik heb ooit al een toestel geheel van tekening gebouwd, het eneige nadeel was dat het min eerste was en ik geen triplex gebruikt had op belangrijke plaatsen. :roll:

ik ben nu ook bezig drijvers van tekening te bouwen, dus het bouwen moet geen probleem zijn. 8)

verder is dit toestel makkelijk te bouwen, aangezien de doorsnede elke keer bijna precies hetzelfde is, alleen iets smaller telkens. je kunt dan gewoon spanten tekenen waar tussen allemaal balsa latten zijn gemaakt, een beetje de bouwwijze van han zijn beech d18.

de velugel word een standaard ribbenvleugel welke beplankt word, met triplex bij de motorbevestiging. de motorgondels worden van uitgeboord triplex spanten met balsa latten en wat planken langs e bbinnenkant.

en volgens mij is dit één van de makkelijkste toestellen om schaal af te werken, aangezien de romp envleugel bijna geheel vlak zijn, met alleen wat lasnaden die makkelijk met een spuit verdunde houtlijm gemaakt kan worden.

en net ging me eigenlijk in het begin alleen om het samenstellen van een tekening, waarmee dan ooit een me262 gebouwd kon worden, als het lukt om de tekening goed samen te stellen.

Danny Mulders zei:
en volgens mij is dit één van de makkelijkste toestellen om schaal af te werken

Volgens mij trek je deze conclusie iets te snel, maar daar kom je wel achter...

Verder vind ik het een prima project voor een tekening (ik wil er zelf ook nog eens eentje bouwen :wink: ) en ervaring met CAD. Alleen moet je denk ik niet te snel al willen gaan bouwen.

Zorg eerst voor goede tekeningen (zij-, boven- en onderaanzichten en doorsneden) die ook werkelijk op schaal zijn. De verschillende tekenaars hebben nl. soms een nogal vrije intepretatie van de werkelijkheid. :?
Teken het model daarna digitaal (3d is natuurlijk het leukst).

Daarna komt pas een bouwtekening aan de beurt waarbij de grootte (schaal) van belang wordt.
Bij de Me 262 (en bij veel andere straalkisten) is de grootte van de inlaat vaak te klein om voor voldoende lucht voor de EDF te zorgen. Voor je een schaal bedenkt is dat wel iets om rekening mee te houden.

Voor scholieren/studenten zijn sommige CAD-programma's goedkoop of zelfs gratis te gebruiken (lucky you!), maar ook zijn er gratis programma's als Rhino. Kijk even in het softwareforum.

succes!

wat is makkelijker te maken eigenlijk?
een ribben vleugel, of een schuimvleugel met koolstofstaaf en een beplanking?

In een schuimvleugel hoeft in principe geen koolstofligger en is makkelijker te maken. Alleen moet je wel de spullen hebben om een schuimvleugel te kunnen maken. Verder is een ribbenvleugel in principe lichter.

Hallo danny,

Inderdaad een hele mooie kist maar neem van mij aan dat de romp en motorgondels best een heftig klusje is om dit NETJES te bouwen. Dit staat in geen vergelijk met een doosrompje. Maar tis wel een mooie uitdaging zou ik denken dus mijn zegen heb je...............

Groetjes Robert

Leuk project Danny, ben benieuwd :thumbsup:

Over de bouwwijze: de romp is natuurlijk niet een standaard doosrompje, maar daar wel op te baseren.
Voor de motorgondels is lost foam misschien een goede optie :idea:
Eerst van roofmate de vorm mooi uitschuren, paar lagen glas/carbon mat eromheen, en (buiten :!:) wat aceton oid erin gieten :wink:

Ga het zeker volgen :D

Stefan

hmm, dat lost foam is inderdaad een optie, ik wou eigenlijk altijd al iets met glasvezel doen ( oefenen voor een Me109 :wink: ), ik denkdat lost foem wel een optie is, al eerste wat houten schotten zagen in de vorm van de gondes, hier tussen in lost foam, en dan glasvezel, en dan de foam oplossen, dan heb ik de houten schotten waar de impellors in komen ook al gemaakt, van binnen dan nog met wat glasvezel verstevigen natuurlijk :wink:

ik heb al eerder een ronde romp gemaakt, bij mijn harvard bijvoorbeeld. was wel een fijne methode, ga ik denk ik weer doen. :wink:

ben alleen een beetje in de war, de rbc kits vliegen al met een 480 race impellor, zelfs een model van 1 meter span, waarom heb ik voor een model met 1m22 span dan 2 van die 480 race motoren nodig? ik zou zeggen dat een model van 1 op 8 wel goed te vliegen is met die race 480 motoren of ben ik nou gek? dat model word dan 1 meter 56. en dat is voor mij acceptabel :) .

ik heb me ooit voorgenomen om geen model te vliegen kleiner dan 1 meter 40 :roll: .

sorry, ik weet verder niks van elektro vliegen, ik ben een brandstofmannetje :oops:

Hier heb ik een foto van een 1:8 model. ik vind allee dat er iets meer moeite in gestoken had mogen worden, de romp sheeten bijvoorbeeld en ik had de motorgondels iets minder spits gemaakt.
( niet dat ik ze wil afkraken hoor :oops: )
update_3_22.jpg

heb even naar dat model gekeken,de prijs is 186 euro als ie uitkomt als kit, en dan kloppen de canopy, en de motorgondels niet eens :? ...

nee bedankt, dan bouw ik hem wel zelf :)

Back