Het ontwerpen van een (1:8?) ME-262

ik bouw wel eerst het toestel, en zal de motorgondels open laten, dan kan ik ongeveer bepalen wat er in komt. maar om nou voor 1 model 4 boeken aan te schaffen vind ik wat overdreven.
ditr word een eenmalig elektrogebeuren aangezien ik meer houd van brandstoftoestellen. :wink:

Jan,

Dat zou kunnen, maar misschien wil Danny het niet horen, omdat hij denkt: laat die Wouter maar kletsen - en gelijk heeft ie.
En verder mag iedereen vragen wat ik ermee bedoel als het onduidelijk en dan krijgt hij natuurlijk antwoord.

nou, van commentaar kun je leren. dus laat maar horen je mening, wij willen ten slotte ook allebei dit model nog eens bouwen :wink:

ok,

Voordat je de definitieve schaal bepaald moet je zeker weten dat de "powerplant" voldoende vermogen levert om het model te kunnen vliegen. En omdat EDF's, anders dan props, maar in een paar maten leverbaar zijn ben je dus erg afhankelijk hiervan.
Te samen met de benodigde grootte van in- en uitlaat van de EDF in verhouding met de schaalafmeting (of liever de max. toegestane afwijking daarvan) levert dit -voor mij iig- nog de nodige hoofdbrekens op.
Zaken die ik liever nu weet, dan dat ik erachter kom tijdens de bouw en in het slechtste geval overnieuw kan beginnen.

en daarom laat ik ook de motorgondels open, of bouw ik ze op het laatst, dan weet ik het ruwgewicht van de romp en vleugels, en de gondels maak ik een ruwe schatting van zodat ik de stuwkracht kan bepalen, en voor het leuke komt er dan ietsjes meer in :wink:

Gaaf vliegtuig om te bouwen! Ik zal proberen wat design achtergrond te geven. Het ontwerpen van goed vliegenend EDF schaal vliegtuigen is wat lastiger dan het op het eerste moment lijkt. Dit heeft een aantal redenen.

Een daarvan is de beperkte keuze in EDF units. Ondanks dat het lijkt dat er veel types in de handel zijn. De meeste hiervan zijn slechts geschikt voor beperkte vermogens. Indien je er veel vermogen instopt gaat hij kapot of geeft het (heel) weinig rendement. Indien je extreem licht kan bouwen zonder zaken als flaps en/of intrekbaar landingsgestel of schaal nauwkeurigheid dan kan je hier leuke modelen mee maken. Sommige mensen kunnen dit heel goed! Met name schaal modelen van airliners zijn soms heel mooi, terwijl ze ook nog goed vliegen. Wil je echter schaal nauwkeurigheid, flaps etc, dan wordt het heel moeilijk.

Tweede uitdaging bij EDF.
Vliegsnelheid en vermogens afgifte. Aangezien EDF geen wind over de vleugel blaast, moet alle wind van je vliegsnelheid komen. Helaas zijn schaal model als de ME262 ontworpen voor een hoge snelheid. Een klein vleugel oppervlak dus. Daarnaast geeft een EDF meestal weinig stuwdruk (maar veel lucht snelheid). Dit komt door de kleine diameter van de FAN. Weinig stuwdruk is weinig acceleratie, dus lange startbaan nodig. uit de hand lanceren is vaak onmogelijk hierdoor. Het gebruik van een bungee (start elastiek) vaak een vereisde indien je geen landinsgestel of lange baan hebt. Het vliegen is hierdoor een stuk moeilijker geworden. Vaak wordt dan ook gezegd dat je veel vlieg ervaring nodig hebt.

Derde uitdaging:
Hoeveelheid vermogen nodig om te vliegen. Doordat een fan weinig stuwdruk geeft een ME262 kleine vleugels heeft (naar verhouding tot gewicht) heb je dus veel snelheid nodig om te vliegen. Veel snelheid is veel vermogen. Veel vermogen is veel gewicht..... Als vuist regel hoor je vaak: 100Watt per kilo voor een propeller vliegtuig welke langzaam vliegt. 200Watt per kilo voor een EDF om net te kunnen vliegen. 400Watt per kilo om snel en leuk te kunnen vliegen.

Laat ik een voorbeeld geven welke past voor een twin EDF model. Ik ga uit van redelijk veel vermogen om zeker te weten dat de extra zaken (flaps, retracts etc) kunnen. Dit is het rekenvoorbeeld wat ik zelf gebruik voor de bouw van een A10.
Stel je neemt een Wemotec MiniFan. Dit is een redelijk betaalbare fan welke een goed vermogen kan verwerken. Deze fan heeft een diameter van 68mm. Om een optimaal redement uit deze fan te halen dienen de inlaat en uitlaat diameter te zijn afgestemd op de fan. Voor een 68mm fan is dat: 62-65mm voor inlaat en 58-60mm voor de uitlaat. Indien je schaal wilt bouwen bepaald dit direct het formaat van je vliegtuig! De twee minifans gaan we vervolgens aandrijven met twee motoren. Als voorbeeld met Typhoon 2W motoren. Deze leveren ongeveer 400Watt per motor bij 10Volt/40Amp. In totaal dus 80Amp voor twee motoren. Hiervoor heb je accu's nodig welke die stroom kunnen leveren. Je zit dan snel aan een 20C lipo's van 6000Mah.
We hebben in het voorbeeld dus: 800Watt uitgangs vermogen met redelijk rendement. Hiervoor hebben we:
2x60 gram Minifan
2x78 gram Typhoon 2W motor
2x45 gram 66amp snelheids controller
1x15 gram ontvanger
1x500 gram 20C 6000Mah Lipo accu
1x 140 gram instrekbaar landings gestel
80 gram aan servo's
50 gram kabels connectors
Bij elkaar: 1150 gram aan installatie maar nog geen vliegtuig!
Om aan 400Watt per kilo te komen mag het viegtuig zelf dus niet meer dan 850gram wegen. Afwerking, beschildering weegt snel 150gram, dus slechts 700 gram over voor de ruwe hout bouw (of andere materialen).

Stel je wilt een minimum vliegsnelheid van 10m/s (36km/h), dan heb je een vleugel oppervlak van 30dm2 nodig bij een gewicht van 2kilo. Dit geeft een spanwijdte voor je vliegtuig (past dan uitteraard niet meer bij de inlaat van je EDF!!). Voor mijn A10 kom ik op 25dm2 vleugeloppervlak, waardoor de minimum vliegsnelheid direct 11m/s wordt. 700 gram voor ruwe houtbouw, cockpit, flaps etc is niet veel. Bedenk dat een snel vliegend vliegtuig ook stevig moet zijn!

Ik hoop dat dit wat inzicht geeft in de ontwerp uitdagingen. Waarschijnlijk zul je nu ook snappen waarom vele kleine EDF modelen geen landingsgestel, flaps etc hebben.

Vele stappen en fuistregels heb ik niet uitgelegd, maar dan wordt het een boekwerk als dat erbij moet.

Succes met het design!

Groeten,
Bart

hmm, nu snap ik er inderdaad meer van, flaps zal ik dan maar weg laten.
intrekbaar landingsgestel twijfel ik nog over.....
die bouwtekening die ik en WV hebben is voor 2 wemotec fans, het toestel op die tekening is schaal 1 op 10 wat een spanwijdte van ongeveer 1 meter 22 maakt. nu zit ik te twijfelen of ik dan beter voor heel veel geld ( 186 euro :!: ) gewoon de kit moet kopen, of dat ik zelf wat moet zagen.... de kit gaat dan in ieder geval iets aangepast worden, want op de manier dat die philip noel het maakt zijn de cockpitkap en motorgondels niet als op het origineel.
motorgondels gewoon een beetje plamuur erop en schuren maar, en de cockpit daar maak ik dan wel een plug voor en ga ik wat expirimenteren met vacuumtrekken :)

hoeveel kost zo'n bungee start dinges?

dan zal ik proberen een kostenplaatje te maken :wink:

dit staat op de site van philip noel:

This model has a 50" wing span and has an all up weight, with a 11.1v 3700mah Lipo flight pack, of only 3.5lbs . The model is designed for 16/15/3 MEGA motors in Wamotec mini 480 fan units, and Li-Po flight power packs.

zal dus maar effe gaan zoeken :wink:

en nog wat foto's van het model van philip noel:

Me_262_01.jpg

Me_262_02.jpg

Me_262_03.jpg

Met een spanwijdte van 1,22 zit je ongeveer op de maat van die kleine ME-262 van Hobby-land.de Deze vliegt perfect op 2 minifans met die "goedkope" kyosho impeller borstelmotoren op 8 cellen en op 10 cellen is de snelheid nog een stukje groter, alleen de motoren zijn dan sneller stuk.

Helder verhaal Bart :!:

Vele stappen en vuistregels heb ik niet uitgelegd, maar dan wordt het een boekwerk als dat erbij moet.

Heb ik geen enkel bezwaar tegen... :wink:

Vragen die naar boven komen:
- Hoe ver kun je gaan met een minifan? Stel dat je er een 2W-20 in stopt die dacht ik zo'n 70A verstookt?
- Welke invloed heeft de lengte van de inlaat en uitlaat op de prestaties en is er een optimale verhouding tussen in- en uitlaatlengte?

De tekening van Phillip is (muv van de nacelles netjes op schaal)

Even een rekensommetje:
Om de nacelles ook op schaal te maken zit je bij 62mm ca. op schaal 1:7,5.
Dit geeft een spanwijdte van ca. 1,65m en een lengte van 1,40m
Als het lukt om dat niet zwaarder te bouwen dan 2,5 kg heb je bij een vleugeloppervlak van ca. 40 dm2 een vleugelbelasting van 60-65 gr. en een vermogen van 320W/kg.
(uiteraard zonder retracts)

Hmm, eens denken of dat reëel is.
Mijn Yak 23 (waar ik de laatste hand aan leg) gaat ca. 1100 gr wegen en een toestel dat twee keer zo groot is weegt niet 2x zo zwaar, dus...
Jullie mogen schieten hoor :wink:

Aan de vliegvideo van de ME262 van Noel te zien, denk ik dat hij een prima vliegtuig heeft gemaakt! Over de kosten van de kit kan je lang discuseren, maar gezien het feit dat de aandrijvings apparatuur (motoren, fans, controllers, accu) welke hij gebruikt snel 500 euro kost, zijn de kosten van de kit niet de uitdaging.

Wat ik gelezen heb doet een 2W-20 in een minifan met 4S Lipo ongeveer
14.5Volt * 40 Amps = 600W. Indien je dit tweemaal doet (1200Watt), dan moet een 2.5Kg kist prima vliegen!

De lengte van de uitlaat is voorbij de zeg 10-15cm alleen maar verlies. Door de wanden van de uitlaat heel glad te maken kan je dit verminderen. De inlaat lengte moet ook zo kort mogelijk zijn voor minimaal verlies. Ik dacht dat je maximaal een hoek van 7 graden mocht maken in in- en uitlaat. Hoek is hier het verkeerde woord, moet een perfecte curve zijn, met een maximale hoek van 7 graden. Als je met curves kan rekenen dan weet je hoe lang je inlaat kan zijn om van je inlaat diameter tot je fan diameter moet komen (ik kan dat duidelijk niet berekenen :-).

Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken over lengtes. Dat gaat je model toch bepalen. Wel zorgen dat je materiaal zo glad mogelijk is.

Groeten,
Bart

Noah zei:
@Danny,

Duik je de electro in!?
alleen je setup is al iets van 500-600 euro.
heb je een sponsor?

maak je maar geen zorgen, dit is eenmalig :twisted: :fuckyou2:
euh, zo duur had ik het niet verwacht 8O zouden er geen goedkopere alternatieven zijn?
enne, de sponsor da zijt ik zelluf :wink:

Back