HET-RC 2W20 loopt niet goed

Ik gebruik de HET-RC 2W20 in de ME-163, ook wel beter bekend als het ei. Zit een 4,75x4,75 APC propje op met 120A regelaar en 4S Lipo. Het geheel heeft een aantal vluchten als een speer getuft, maar nu loopt de motor inenen niet goed meer :( (niets veranderd aan kist en setup). Bij een kwartgas is er nog niets aan de hand, maar naarmate het gas verder open gaat lijkt het wel als of de motor af en toe inhoud en een vreemd geluid maakt (alsof er inenen een gearbox tussen zit).
De motor was goed gekoeld tijdens vlucht, bij vergelijking met andere eitjes, met dezelfde setup, bleef deze verassend veel koeler dan de "concurrentie".

Heb al van alles gebrobeerd: diverse timing settings, van laag, middel naar hoog en automatisch, maakt allemaal geen verschil. Eerst heb ik de regelaar verdacht, en dus gewisseld, heb er nu een 80A turnigy plush in, zelfde laken een pak. Hoe ik de timing ook zet, het is nog steeds niet goed.
Kortom: het is dus niet de regelaar, maar de motor zelf.

Motor gedemonteerd en geinspecteerd, geen enkel spoor van brandlucht, geen voelbare lagering problemen. Kan de motor niet demonteren zonder hem te slopen. Zou dit een magneetprobleem kunnen zijn?

Groeten,
Peet

Gebruik je soms Connectors tussen de motor en regelaar , verwijder deze maar eens , kunnen zulke dingen makkelijk veroorzaken, hoe harder je de motor laat lopen des te meer stroom dus meer en goed contact nodig

gr Andre

@Gerben, nee er zit geen datalogger tussen.

@Adop, tja ik gebruik goudcontacten, en best wel forse juist omdat er toch gauw zo'n 80A loopt. Het wil er bijna bij mij niet in dat dat het probleem zou zijn, want zoals gezegd het heeft met deze setup gewoon goed gedraaid en ik heb niks veranderd. Maar goed, ik kan het ook niet uistluiten, dus ik zal het proberen.

Ik zou de stroom eens meten. Als hij (deels) gedemagnetiseerd is is de stroom nu erg hoog.
Dat zou de verschijnselen wel kunnen verklaren, hoewel er meer mogelijkheden zijn.

Gerben

Op 3S loopt hij dan wel goed? en al een andere lipo geprobeerd 80Amp is best wel aan de hoge kant voor de 2W20

gr Andre

80A op 14,8V=1184W.
Voor een 2W20, die opgegeven wordt voor 700W en maximaal 50A....het motortje weegt 93 gram; je trekt er nu meer dan 13W per gram uit. Het zou mij niet verbazen als de motor gedemagnetiseerd is. In een EDF is de koeling veel beter, misschien dat het dan wel goed gaat maar ook dan lijkt het me erg fors.

Dank voor alle reakties.

Heb even wat gemeten, stroom loopt op tot zo'n 65A en dondert dan omlaag met intervals die overeenkomen met het onregelmatig lopen van de motor.
Stroom gaat dus niet omhoog maar omlaag.

Ik weet ook wel dat die 2W20 niet echt voor dit werk bedoeld is natuurlijk, maar ja, clubleden vlogen ook met deze setup en dat ging best goed (vliegen er nog steeds mee) en aangezien mijn motor veel minder heet werd zag ik vooralsnog niet zo'n probleem. Ik vraag me af of die nog te redden is. Als dat niet lukt zal ik voor de 2W23 gaan, die is wat robuuster en gaat tot 5S zij het dat ie wat minder Kv heeft.

Maar op dit moment wil ik het nog even niet opgeven en kijken of ik me 60 euro kan besparen.

Testen met een 3S lipo pack gaat even niet, want ik heb geen enkel 3S pack liggen die deze stroom kan leveren.

@ron van sommeren: hoe doe ik een Kv meting?

Peet

Peet, en je hebt wel de connectoren tussen motor en regelaar en regelaar en accu al opnieuw gesoldeerd?
Het kan zo maar zijn dat er een wikkeling af en toe geen contact maakt.

GJ

... Heb even wat gemeten, stroom loopt op tot zo'n 65A en dondert dan omlaag met intervals die overeenkomen met het onregelmatig lopen van de motor. ...
Daarbij denk ik net als Gertjan aan een slechte verbinding of een winding/draad-probleem. Wat doet de temperatuur van je connectors?

... hoe doe ik een Kv meting? ...
Is vrij makkelijk te bepalen:
Home-built Brushless Motors and Models (je kunt Christo v.d. Merwe in het Nederlands e-mailleren)
-> motor building info
-> How to determine Kv of a motor.

En Ken Myers heeft er een handig spreadsheet voor:
The Future is Electric
-> linker frame
-> Motor Kv[SIZE=-1], what it is and how to measure it. [/SIZE]

Jou probleem heb ik ook gehad Ragbak.

Heb zelf ook de 2w20 in hetzelfde kraftei. Op 3S geen probleem, loopt de motor prima, op 4S begint hij van die gekke 'krassende' geluiden te maken.

Heb de connectors opnieuw gesoldeerd, heeft bij mij niks mogen baten.

Ik blijf erbij dat de 2w20 met prop een 3S motor is. Op 4S kan zeker maar dan met een DF.

Op 4S proberen we volgens mij gewoon teveel uit dat ding te persen waar hij niet voor gemaakt is. Ik ga in ieder geval de 2w23 eens proberen, zijn ook filmpjes van op 4S, gaat lekker rap :)

En daarmee zou een mens weer gaan denken dat iets mechanisch gebeurd bij toerentallen hoger dan 3s. Maar waarom dan 4s EDF weer geen probleem? Enfin, rotor verwijderen en kijken naar slijtageplekken?

OK, connectoren op de motor vervangen door nieuwe: geeft geen verbetering. Connectoren op de regelaar lijkt me erg ver gezocht, met name omdat het gedrag bij twee verschillende regelaars gelijk is.

@R! het vreemde is dat dit setupje dus een tijdje prima gedraaid heeft op 4S en zo van de een op andere dag loopt het niet meer goed. Ook club leden raggen met dezelfde setup zonder probleem (en die motor werd/wordt veel heter dan de mijne...). Ik vlieg die 2W20 natuurlijk ook niet langere tijd flat out, dan vraag je echt teveel, nee meer met bursts van 5-10 seconden waarna het gas er weer even af gaat.

@ron van sommeren: thanks voor de link, die bereking van Ken Myers ga ik er zeker nog even op los laten om het aantal Kv's te berekenen, maar vanavond stond al wat anders gepland, dus het moet nog heel even wachten.
Ik vraag me overigens wel af hoe je zo'n 2W20 open krijgt, lijkt me dat dat niet gaat zonder het beestje te slopen.

... die bereking van Ken Myers ga ik er zeker nog even op los laten om het aantal Kv's te berekenen ...
Nu maar hopen dat de fabrikant de Kv op dezelfde manier bepaald heeft i.p.v. door toerental door accu-spanning te delen.

En motorstroom wil oplopen met derde (3e) macht van Kv:
motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning

Ik vraag me overigens wel af hoe je zo'n 2W20 open krijgt, lijkt me dat dat niet gaat zonder het beestje te slopen.
Niks forceren dan, gewoon een zwaardere hamer pakken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Jou probleem heb ik ook gehad Ragbak.

Heb zelf ook de 2w20 in hetzelfde kraftei. Op 3S geen probleem, loopt de motor prima, op 4S begint hij van die gekke 'krassende' geluiden te maken.

Heb de connectors opnieuw gesoldeerd, heeft bij mij niks mogen baten.

Ik blijf erbij dat de 2w20 met prop een 3S motor is. Op 4S kan zeker maar dan met een DF.

Op 4S proberen we volgens mij gewoon teveel uit dat ding te persen waar hij niet voor gemaakt is. Ik ga in ieder geval de 2w23 eens proberen, zijn ook filmpjes van op 4S, gaat lekker rap :)

Ik heb meerdere 2w20 motoren gehad met een 4,7x4,7 en altijd op 4s gevlogen en nooit geen probleem gehad.

Ik heb al eerder geschreven over de 2w20, en toen bleek deze ook veel meer stroom te tekken dan Het-rc opgeeft en velen zelf meten.

Ik heb het vermoeden dat er 2 series zijn met verschillende specs als ik dit allemaal zo lees. Mijn Het-rc 2w20 draait op 3s en trekt veel meer stroom (richting 50 Ampere+) dan overal opgegeven wordt. Op 4s durf ik hem helemaal niet te gebruiken met een 4,75x4,75 prop omdat ik denk dat hij dan ergens richting de 80 ampere zal gaan en dat is idd veel teveel voor die motor.

Even wat lopen meten op z'n JBF'jes:
bij 5300 RPM meet ik 1.2, 1.3 en 1.4V tussen de polen. Komt neer op op een gemiddelde van 3035Kv met als minimum 2818 en maximum 3287. Spec van de 2W20 zegt 3450 Kv, dus ik zit er niet beduidend boven. Ik houd het dus voorlopig maar op een mechanisch probleem (lager?) en zal een 2W23 bestellen voor het eitje. Toch doe ik de 2W20 nog niet weg, best mogelijk dat ie op een 3S pack nog wel goed draait, wellicht iets voor een andere kist.

Wel een kanttekening bij de metingen: voltage meting kon niet nauwkeriger dan 100 mV aangezien mijn voltmeter niet lager gaat dan schaal 200V AC.
Maar ik heb hier nog een oscilloscoop staan (15 jaar niet grbuikt ofzo, dus dikke laag stof), daar kan ik vast een nauwkeurigere meting mee doen. Aan de andere kant... metingen van 1.2, 1.3 en 1.4 V middelen evt fouten ook al aardig weg.

Peet

:confused: Hoe zit dat nou? Heb net even met de oscilloscoop gemeten: 1,3 V piekspanning tussen 2 fasen (dus de sinus van nullijn naar top gemeten) bij een gemeten golf tijd van 3,3 ms. Dat is dus 1/0,0033 = 303 RPM???
Ehhh, ik moet hier vast nog iets met het aantal polen doen denk ik???

@ron van sommeren, hoe verreken ik het aantal polen in het aantal RPM?
2W20 is een 6 polige motor.

Jouw bereking levert omwentelingen per seconde, voor revolutions per minute nog te vermenigvuldigen met 60. En het aantal magneetpolen moet inderdaad nog meegenomen worden in de berekening.

Voor alle zekerheid: je hebt zes magneetpolen geteld? Je moet niet de statorpolen tellen (dat zijn er in dit geval waarschijnlijk dan negen). Zie de stator<>magneet tabel.

Om één volledige sinus cyclus te generen, moeten twee magneetpolen (een noordpool en een zuidpool) een statorpool passeren. Een motor met m magneetpolen, genereert (m/2) sinussen per omwenteling, toerental is daarmee 300 /(m/2) = 600/m omwentelingen per seconde, 36000/m rpm. Met m = 6 kom je dan uit op 6000omw/minuut.

Laatst bewerkt:
Back