HET-RC Mig 29 Twin Fans

Hier komt een bouwverslag(je) te staan van de Mig 29, een ARF kit van HET-RC.
Het toestel ziet er op het eerste zicht zeer goed uit: fiberglass romp met balsa vleugels. Mooie afwerking en een prachtig kleurenschema, deze Mig gaat een mooi vliegbeeld hebben. Hopelijk leveren de dubbele EDF units er een mooi geluid bij.

De doos is reeds uitgepakt om te inspecteren. Alles was netjes ingepakt, sticker-set en hardware zit erbij; enkel een manual heb ik nog niet gezien. De manual is wel te downloaden dus dat is niet echt een probleem.
De start is gegeven en we hebben er veel zin in. Hopelijk hebben we in het weekend wat meer tijd om er aan te beginnen.

De volledige setup is afkomstig van bij HAROFLY.be, mijn bestelde F-20 is ook binnen dus binnenkort komt daar ook wel een draadje van.

Setup:
Motor: 2W-20 (2x)
ESC: HET-ESC 65A of 75A (2x)
EDF fan: 6904 (2x)
Lipo's: 4s 2500 mAh (2x)
Servo's: 2x micro digital servo's
Ontvanger: Spektrum

Specs:
Wingspan: 960 mm
Length: 1380 mm
Weight: 2400 - 2600 gram

Moest er nog iets veranderen aan de setup, dan laat ik het wel weten.

Enkele foto's mogen ook niet ontbreken:

1227204832.jpg

1227204858.jpg

Een dik sneeuwtapijt heeft zo zijn voordelen. Robby zat vast dus kon ondertussen wat aan de Mig werken. De vleugels zijn al vastgelijmd en de stabilo's zitten er ook al op. De uitsparingen voor de servo's zouden ook al gemaakt zijn. Hij begint er al goed uit te zien.
De kielvlakken zijn wel wat beschadigd, iets mindere bouwkwaliteit van de chinezen. Op zich niet zo erg want dit is makkelijk te herstellen met wat ZAP, maar ik ga toch even horen bij de fabrikant of dit normaal is.
Ter verdediging van de HET-RC kit: dit komt ook wel eens voor bij duurdere composiet modellen. Dus best even herstellen en een stukje tape over de aanvalsboord om het splitten te voorkomen in de lucht.

1227557660.jpg

1227557730.jpg

1227558065.jpg

1227557771.jpg

Hij gaat je hem starten? met een bungy?

Ik vind op zon model een inklapbaar landingsgestel wel gaaf.
maar begreep dat ze hier snel te zwaar door worden mits je een wat grotere hebt met dubbele fans.

Zoals deze dus.
Vraag me alleen af of zon landingsgestel setje het houdt in gras...

osCommerce

De kielvlakken zijn wel wat beschadigd, iets mindere bouwkwaliteit van de chinezen. Op zich niet zo erg want dit is makkelijk te herstellen met wat ZAP, maar ik ga toch even horen bij de fabrikant of dit normaal is.
Ik heb vernomen dat HET-RC nieuwe vinnen zal leveren, prima service dus :thumbsup:

Hij gaat je hem starten? met een bungy?

Ik vind op zon model een inklapbaar landingsgestel wel gaaf.
maar begreep dat ze hier snel te zwaar door worden mits je een wat grotere hebt met dubbele fans.

Zoals deze dus.
Vraag me alleen af of zon landingsgestel setje het houdt in gras...
De start zal met een bungy gebeuren, in onze club ligt er een dus dat is wel handig. Een intrekbaar landingsgestel is ook beschikbaar, maar of dit goed werkt op gras weet ik niet. Het voegt ook weer extra gewicht toe aan het model. Retracts zijn mooi, maar ik vind deze jet er toch nog net te klein voor; misschien komt het later nog om het te proberen. Moest er nu een verharde piste liggen zou het zeker de moeite zijn.

Ondertussen is er weer heel wat gebeurd.
Elevons zijn geinstalleerd, aangesloten en geprogrammeerd in de zender.
De motoren en regelaars zijn ook klaar om in te bouwen. De EDF fans zijn gebalanceerd, of eerder gezegd nagekeken want deze bleken reeds gebalanceerd te zijn. Er is wel een belangrijke upgrade gebeurd: een 6s setup in plaats van de 4s. De motoren leveren momenteel 850 W met 2 3s packs in serie (cellen niet 100% volgeladen) en trekkracht heeft deze setup ook meer dan voldoende. Met de 2 EDF's zal deze Mig dus zo'n 1700 W aan boord hebben, moet voldoende zijn.

Nieuwe setup:
Motor: 2W-25 (2x)
ESC: HET-ESC 75A (2x)
EDF fan: 6904 (2x)
Lipo's: 6s 4500 of 5000 mAh (2x)

1227953252.jpg

Lipo's: 6s 4500 of 5000 mAh (2x)
Foutje, er komt dus maar één 6s pakket in van 4500 mAh.

Verder is er weer veel werk vericht. Zelf heb ik er nog niets aan gedaan maar er is constant wel iemand aan bezig. Motoren en regelaars zijn ingebouwd, thrust-tubes, cockpitkap staat te drogen,...
De Mig is al bijna klaar voor de maiden denk ik. Nog te doen: bakje maken om lipo in vast te zetten en nog wat kleine dingen zoals de inlaten wat afschuren ed.

Vermogen nu op 6s: testen met 2x 3s lipo's is niet optimaal. De Wattmeter (100A max) kon het niet zo goed aan, vermogen zal zo rond 1700W zitten denk ik. Stuwkracht is nu reeds iets meer dan 1:1 . Met nieuwe lipo's zou dit nog iets beter moeten; maar vermogen moet hij dus genoeg hebben.

Ik heb vernomen dat HET-RC nieuwe vinnen zal leveren, prima service dus :thumbsup:
De nieuwe vinnen zijn ondertussen binnen en zijn wel goed afgewerkt. Deze staan er ondertussen ook al op.

De nieuwe lipo is binnen: fullymax 6s 4500 mAh. Continu kan deze lipo 112.5A aan en burst (3s) zelfs 225A.
De lipo is getest met de setup (1e maal geladen, dus dat kan nog iets beter worden): de motoren trekken nu samen 125A, hoeveel de spanning zakt onder belasting weet ik niet maar het vermogen zal dus zeker 2200W zijn. Meer dan voldoende vermogen dus.

De Mig is nu helemaal klaar en zal een van de volgende dagen ingevlogen worden.

Jow de manne,

ik heb alles nog eens netjes uitgerekend :p en er zal toch een grotere accu in moeten, +/- 6000 mAh

Mss wel ja, er is 4750mAh in de batterij van 4500mAh gegaan, dus die zal wel goe plat geweest zijn :Fade-color
Of mss op 5s vliegen, wat minder vermogen, maar langere vluchttijd.
De MIG29 is bijna terug gemaakt. Ligt bij mij thuis, in't werkkot was't 0°C...

Goe idee

We kunnen de test nu wel eens doen. Ik heb nog een 5S 3700 liggen.
mss iets voor morgen ?

Back