HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

@Han: Epox verwarmen? Waar is dat goed voor? Verf erdoor lijkt me wel een aardig idee, maar of je het verschil echt ziet? :P En dus toch glasparels? Ik dacht dat dat de sterkte nadelig beinvloedde, en meer was voor gaten en rierendicht te stoppen?

@Marc: Die in de link is wel een andere tucano, maar et is min of meer etzelfde kwa opbouw. :)

- Ik heb de hele winter de tijd heb ik et gevoel. :mad: Rotweer.
- Dunne CA heb ik al liggen, is dat dat spul dat soms wit uitslaat?
- Dikke CA heb ik nog niet. Even kopen nog. :P
- Soldeerbout?? Dan trekt de folie toch krom naarbuiten toe?
- Keukenfolie? Die snap ik niet.
- De dikke CA is toch al voor de vleugels? En naast et magneetje, wat moet er nogmeer gelijmd worden aan de cockpit?

En ik had ook wel een beetje et idee dat et hout eerder zal falen dan welke lijm dan ook. :P

Et tipje voor de staart zal ik goed op letten. Ik moet toch eerst nog de rudder afsnijden en doen, dus dat komt wel goed. :P

:? duuhh. Ik dacht de hele tijd dat het om zijn kleine broertje ging...

Misschien heb je hier dan meer aan:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=405947&highlight=het+tucano+ (1 meter versie)

Keukenfolie is om de cockpit te lijmen. Nadat je de canopy hebt uitgesneden kun je eerst keukenfolie op de romp leggen, dan de cockpit op de folie, dan de canopy verlijmen met 5 min. epoxy. (wel 5-10 minuten vasthouden dus). Voordeel: geen epoxy op de romp. Voordeel van epoxy verwarmen is dat hij beter mengt (sterker) en wat sneller uithardt. Ik heb dit niet gedaan. Overigens gebruik ik altijd bouwmarkt epoxy in van die handige spuiten (spuiten, GOED mengen, klaar!).

GEEN CA GEBRUIKEN VOOR DE CANOPY (maar dat wist je vast wel).

Glasparels heb je voor de Tucano niet nodig. Alles past perfect dus geen fillers nodig.

Soldeerbout gaat perfect.

Het is zomaar een vage opmerking hoor, maar waarom niet de canopy op de cockpit plakken als dat ding gewoon op een kleine verhoging op je werkbank ligt? Beter dan de kans dat er mischien een lap folie aan je cockpit blijft plakken. :lol:

Bouwmarkt epox? Van die doorzichtige dingen met rode hevel en dop, die altijd perfect in verhouding spuit? Dat meen je toch niet? Die heb ik gisteren nog gekocht om glas te lijmen. :P

Als ik die dubbelspuit even in een pannetje kokend water mik, werkt dat dan goed? Of kun je beter alleen de te gebruiken porsie verwarmen?

En CA op Lexaan, nee das een gezellig cockpit witten. :P

En glasparels heb ik NOG niet nodig, laten we et daar op houden. ;)

Maar wil je zeggen dat ik gewoon met een soldeerbout door die folie heen moet schroeien? Is zon brandstreep dan niet erger dan heel voorzichtig met n mesje?

Welja dat bison epoxyspul is meer dan goed genoeg voor de modelbouw. Als je de blauwe spuit neemt, die is wat handiger omdat die niet zo snel uithard en wat vloeibaarder is. Als je 5 min epoxy gaat verwarmen (rooie spuit) is ie binnen een minuut zo uitgehard dat je er niets meer mee kunt.

Spuiten goed roeren, en de fohn dr op om het warm te maken en lekker te laten vloeien, dat gedoe met een pannetje heet water is nix. Water en epoxy verdraagt elkaar ook niet zo

Voorheen deed ik niet anders met die matjes rond m'n charter vleugels. Waar het matje komt, de vleugel insmeren met laagje 5 min epoxy, matje er omheen trekken, fohn dr op, vloei vloei, beetje deppen met een ouwe verf kwast om de luchtbellen en kreukels er uit te halen en matje goed op het balsa te drukken, epoxy beetje verdelen totdat de hele mat 'nat' is, overtollige epoxy wegvegen..weer fohnen, klaar.

Marco

Ik ga morgen nog even een blauwe spuit halen, gewoon voor de zekerheid, want die Z-poxy wordt al een beetje dikker en stroperiger dan toen ik et kocht. Met splinternieuwe epoxy zit ik altijd goed, toch?

Hmm, dat glasmat is dus eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. :P

Bedankt voor de tips!

Het is dat ik dit weekend al met iemand heb afgesproken om zon Planck te gaan bouwen, anders had die tucano dr begin volgende week al klaar voor geweest. :P

Ik zal zeker mijn boeltje fotograferen tijdens de bouw van dit toestel. Kun je kijken of ik et goed doe. ;)

Even dit oude draadje oprakelen.

Wat ik zoek is het zwaartepunt. Her en der zegt men 62mm, maar dat ie zo niet erg lekker vliegt. Dus hoe hebben jullie het liggen?

PS : Er zat geen beschrijving bij. zodoende.

En met welke prop op de 15-10. Theo Coenen raade al de 9x6 aan.

En eventueel hoe het doorzichtige kapje op die onderkant moet, want verder is ie al vliegklaar. Epoxy lees ik, hecht dat aan die lexan en de folie van dat plaatje?

Back