HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

Hout en n stukje veerstaal (om een planck te bouwen) kun je voor zover ik weet niet online kopen, dus nu moet ik wel. Ik heb geen andere keuze, anders had ik et wel gewoon ergens besteld. Zelfs iets stoms als een accu stekkertje koop ik niet bij die gasten. Dan wacht ik liever 2 dagen op de post.

Dikke kans trouwens dat die winkel nieteens heeft wat ik nodig heb... "Ik zal het voor U bestellen, kom volgende week maar terug". :roll: De laatste keer dat ik daar om lijm vroeg, keek ie of ie in zn broek gescheten had. "M3 Spuitlijm? Wat is dat??". Weinig hoop maar ik kan et altijd proberen.

Toch wel, gewoon 1:1 toch? In et lepeltje wordt et net oude kauwgum, maar als ik et op hout smeer is et weer heel ander spul, dan droogt et beter op mischien? Ik heb pas nog een beetje van een normaal vurenhout stokje af gepeuterd, et boog eerder dan et barstte.

Bij et verwijderen van dat stokje kwam wel de halve bodemplaat van mijn taube mee. :P Dat wel.

Mischien had ik et er tedik op gesmeerd?

!Ja zeker Gerard.

In tien minuten bikkelhart.
Net van de week lagers mee gemaakt in ee n printer.
Super spul.

Han.

waarschijnlijk meng je niet genoeg, of de verhouding is niet gelijk genoeg.

of is hij niet flink over de datum perongeluk (als dat er al op staat ?)

Mengen doe ik vaak in kleine hoeveelheden (ijslepeltjes), dus de hoeveelheid gelijk houden is niet zo moeilijk. Ik meng et altijd tot et een soort stroperig melk snotje wordt.

Ik heb er mijn picojet, die finaal in 3 stukken lag, weer als een huis mee in elkaar kunnen lijmen overgens, en dat veranderde in een soort gelig cement. :P Is dat wat je moet hebben?

Et spul plakt echt donders goed, maar ik weet niet of et de spanning aan kan van zon wild acrobaatje. :P

Denken jullie dat je hiermee et HELE vliegtuig kunt af bouwen? Ik dacht iets gelezen te hebben over microballoons en al dat soort toestanden, RCtechnics raadde me die simprop filler aan, dat was etzelfde zei die.

Heb de hele draad net even gelezen en de duizelingen gaan hopelijk zo wel weer over :roll:

Freakazoid, begrijp me alsjeblieft niet verkeerd maar ik denk dat je het jezelf bij voorbaat al VEEL te moeilijk maakt. Het afmonteren van een compacte electro-ARF is niet zo lastig als je denkt. Je moet naar mijn mening niet bij voorbaat iedere onzekerheid willen uitsluiten. Ga ervoor, heb vertrouwen in je eigen probleemoplossend vermogen en als iets niet lukt stop eventjes (of doe wat anders) en probeer het later nog eens.

Wat natuurlijk wel helpt is het juiste gereedschap, lijm etc. Net als jij heb ik geen complete werkplaats en allerlei exotische tools maar kan ik in 90% van de gevallen alles af met een paar simpele gereedschappen en materialen. Voor mij persoonlijk zijn dat:
- Standaard strijkbout en haardroger voor foliewerk
- Dremel voor boren en slijpen
- Soldeerboutje van 30W met smalle tip
- Scalpelhouder en een berg mesjes (werkt veel beter dan hobbymesjes)
- Stalen lineaal en geodriehoek voor aftekenen, snijden, meten etc
- dun/middel/dik cyano, activator en debonder voor correctie van vergissingen
- 5min epoxy / 30min epoxy / microballoons / watten of glasvezelsnippers
- Koolstof roving, glasvezelmat, balsa, etc.
- plakband, krimpkous etc

Wat betreft epoxy: Bij goed gemengde en niet te sterk verouderde 5mins hars en uitharder zou je redelijk stijve verbindingen moeten krijgen. Dat er wel een klein beetje elasticiteit blijft is goed omdat de verbinding daardoor stootbestendiger is. Het idee van microballoons is dat je door deze toe te voegen de viscositeit (stroperigheid) van de lijm kan verhogen en tegelijkertijd de dichtheid verlaagt. Met andere woorden het lijmmengsel wordt geschikter voor het opvullen van holtes en loopt minder makkelijk weg. Als je juist meer vloeiende epoxymassa wilt werkt au-bain-marie verwarmen in kokend water goed, hoewel je dan snel moet verwerken (of natuurlijk de haardroger in aanslag ;)). Ik gebruik overigens 30min epoxy voor de wat kritischere verlijmingen (langere verwerkingstijd, meer tijd voor correctie en betere verbinding) en de 5mins voor het wat snellere werk.

Ik zou zeggen: koop die kit en ga eens rustig bouwen. Komt allemaal goed!!! :P

Hoi Martijn,

De probleem is niet of iets lukt, het probleem is als er iets MISlukt. :P Stel dat ik "er gewoon voor ga" en bijvoorbeeld perongeluk "bedorven" lijm gebruik (ik wist nieteens dat die prut kon bederven!), dan heb ik kans dat mijn eerste brushless juweeltje in een vlotte duik zijn dure snuit in et zand steekt omdat de romp een ander plan heeft als de vleugels. :oops: Moet er niet aan denken. Of dat ik de gaten in et folie meur omdat mijn haardroger mischien een straalkachel is vergeleken met die van jou.
Et zijn allemaal kleinigheidjes, maar als ik er geen aandacht aan besteed zijn de gevolgen niet te overzien.

Kwa gereedschappen:
- Strijkbout en fohn heb ik
- Dremel met boren heb ik ook een boel van
- Mijn Soldeerbout kan tot 60w en is temperatuur geregeld
- Ik heb een medische scalpel + stapel mesjes van baco army goods
- Ik heb een 30cm en 100cm stale lineaal maar geen geodriehoek
- Cyano kan ik kan van iedere dikte wel zon bus halen maar ik plak zo weinig hout dat die waarschijnlijk ook weer overtijd zijn tegen de tijd dat ik er 25% van heb gebruikt, of weet je nog een merk dat kleine busjes verkoopt?
- Wat doet activator eigenlijk?
- 5 min epoxy heb ik maar ik kan er geen datum op bespeuren dus weet ik niet of die nog goed is.
- 30minuten epox weet je mischien een goed merk, met niet al te grote busjes?
- Microballoons, ik begrijp dat die filler dus NIET hetzelfde doet?
- Watten of glasvezels? Is dat om de lijm mee te mengen?
- Koolstof roving, wat is dat precies?
- Glasvezelmat en balsa?? Dit is toch een ARF?
- Plakband heb ik in 20 kleuren en maten, ook aan krimpkous ontbreekt me niets.

Hoe zie je eigenlijk of epoxy te oud is? Als je et uit et busje moet trekken? :lol: Ik heb 5 minuten epoxy gekocht een tijd terug omdat ik tot nu toe alleen nog met snel in elkaar te flanzen schuimpjes vlieg. :P Dat heeft geen 30 minuten nodig. Maar nu wordt et een ander verhaal denk ik.

En die kist is al gekocht hoor. :p Kijk maar op de beginpost. Dus ik zal er toch aan moeten geloven een keer.

Bedankt voor de peptalk en et goede advies. :P

Ik ben trouwens net toch nog even naar de Quartel geweest, en ja hoor, daar zat meneer weer met een chagerijnig gezicht.. Ik wist niet dat ik nog zoveel nodig had, dus nu moet ik weer n keer terug! :mad: Nouja, alles voor et goede doel. :)

Freakazoid zei:
- Wat doet activator eigenlijk?
Dat is een spuitbusje die een CA verlijming meteen uithard. Erg handig als je even snel een verbinding wilt maken. Maar naar mening kan je het beter op de normale manier laten uitharden. Ik heb het idee dat een activator versnelde uitharding de verlijming brosser maakt.

Dat spul "bevriest" et dus meteen? Handig voor als je wat sloopt bij indoor ofzo om et terplekke aan elkaar te freubele :P, maar ik heb de tijd, dus ik zal et wel op de ouderwedse manier doen.

Je had de kit idd al, sorry my bad ;)

In het algemeen: Je zegt in je laatste post iets heel wezenlijks, nl. "als ik er geen aandacht aan besteed zijn de gevolgen niet te overzien." Naar mijn mening houd je er al rekening mee door van te voren te bedenken dat het kan gebeuren als je niet oplet. Maar je let overduidelijk wel op en daarmee is je kans op fouten al beperkt geworden. Ik geloof verder vooral in empirie, oftewel bij twijfel testen/experimenteren. Dus: als je bv. bang bent dat je fohn te hard gaat, test het eens op een opgespannen loos stukje folie. Als je je zorgen maakt over je lijm: verlijm eens een paar stukjes hout en test hoeveel het kan hebben etc. Met die ervaringen kan je dan daarna relatief zorgeloos je Tucano afbouwen.

Wat betreft mijn lijstje was het niet mijn bedoeling te suggereren dat je dat ook allemaal werkelijk nodig zal hebben om je Tucano te bouwen. Met dezelfde set heb ik de 3m zwever uit mijn avatar in de lucht gekregen en kan ik ook evt. reparaties/versterkingen uitvoeren op glasvezel onderdelen. Nog even je vragen langslopen:
- Geodriehoek: meten van hoeken voor roeruitslagen (worden soms in graden weergegeven), soms ook makkelijker te meten dan mm's uitslag.
- Cyano: De locale Quartel doet aan "drie-voor-een-tientje". Daarmee ben je dan meteen een paar maanden klaar. Je kan de houdbaarheid van je lijm positief beïnvloeden door de snuiten in te vetten (ik gebruik een dun laagje meubelwas) en met een sateprikker de snuit af te sluiten zodra je klaar bent met lijmen. Hierdoor blijft je verpakking langer bruikbaar (bij veel gebruikers is de verpakking eerder op dan de lijm) en minimaliseer je de blootstelling aan de lucht.
- Activator: Zoals Satoer zei, ook m.b.t. sterkte. Ik gebruik activator als ik wil dat iets meteen vastzit. Voor mijn DLG moest ik bv. metaal aan dunne koolstof stuurstangetjes lijmen, meteen op de exact juiste afstand. Dan is het wel fijn als je lijm kan aanbrengen, even kan prutsen en dan met een druk op de knop kan zeggen: DIT is em. Soms is het ook handig om iets eerst op de juiste plek te fixeren met een kleine geactiveerde cyanoverbinding en daarna na te lijmen met niet-geactiveerde cyano of bv epoxyhars. Cyano als vloeibare speld zegmaar :)
- Epoxy: Zorg eerst voor maximaal rendement uit wat je hebt. Als je het netjes wilt doen dan kan je het beste je componenten door mild au bain marie verwarmen goed vloeibaar maken, met bv. geijkte injectiespuiten zonder naald exact de juiste volumes nemen en zorgvuldig mengen (ik roer een minuut). Na aanbrengen lang laten harden alvorens te belasten op kamertemperatuur of iets warmer. Test het eens op twee latjes en kijk wat je na 48 uur hebt. Ik zet mijn kratje bier op glasachtig en harder dan de latjes zelf, maar toch nog iets elastisch :D Verder: langere uithardtijd hecht meestal beter dus als je geen haast hebt kies dan voor 30mins. Hars die koud geworden is gaat soms vlokken, maar is daarmee niet per definitie onbruikbaar. Ik probeer mijn harsen op te maken binnen een jaar en als ik het niet vertrouw dan test ik het simpelweg. Als het niet meer hardt of andere afwijkingen heeft dan keil ik het weg. Ik gebruik de Z-Poxy van Zapp omdat ze die om de hoek (=Quartel) verkopen. Met de kleinste verpakking kan je weer een jaartje vooruit, ik koop altijd de grotere en leen uit/ruil met mijn clubmaatjes.
- Microballoons = Filler voor zover ik kan overzien. Zoals gezegd: als je meer wilt vullen dan lijmen en dus een dikkere hars wil hebben of wat gewicht wilt besparen vs kracht. Ik gebruik watten als ik echt een prop wil hebben, glasvezelsnippers als ik wil vullen èn wil zorgen voor een behoorlijk belastbaar resultaat. (btw. De eerste en laatste keer die ik me herinner dat ik dit gebruikte is het maken van een dun vloertje onder de servo's in de vleugel van mijn 3m zwever, om te voorkomen dat de roerdruk de bovenschaal van de vleugel kan vervormen. Komt dus niet veel voor maar ik ben blij dat ik het heb liggen)
- CFk Roving / Glasvezelmat etc.: Zitten in mijn kit om glasvezelrompen van zwevers te verstevigen of indien nodig te repareren. Balsa om niet te belasten delen te vullen/opbouwen etc.

Pffff..... Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Succes met bouwen en vliegen!

@Martijn: Hele goede bruikbare informatie! Bedankt.

Ik heb helaas geen folie, en dat spul wordt alleen per meter verkocht, dus dat testen gaat niet echt lukken denk ik. En ik heb geen clubmaatjes.

Ik heb zojuist even 4 latjes balsa op elkaar gelijmt. Daarmee zal ik een paar trek en draai testjes doen. :P Als et spul gewoon los laat zonder et hout mee te nemen, gooi ik et weg. Ik ga wel even zon cyano 3 voor 10 setje halen, samen met een doosje 30 minuten epoxy. Ik denk weer Z-poxy van zapp. Als dat allemaal een jaartje mee gaat vind ik et wel goed. Dan moet ik maar wat meer hout projectjes verzinnen. ;)

Die activator, moah, ik doe dat altijd met 3 minuten cyano acrylaat. :) Je houd et er tegenaan, even blazen en je kunt et al los laten. Krimpje eromheen en et zit.

En die microballoons doen dus maar 1 ding.. Stopverf? :P Ik neem aan dat ik geen gaten hoeft dicht te kakken in zon model, dus ga ik me dr ook niet druk om maken. :P

En om GFK kisten maak ik me ook nog even niet druk. ;)

@Han V.: Tis mijn aller eerste "fatsoenlijke" vliegtuig. :P Daar heb ik veel poen voor opzij moeten leggen, en ik wil daarom ook niks dan perfectie. :P

@Han: Ik heb t vliegtuig pas een dag of 4 hoor. Dit topic heeft zonbeetje n half jaar stil gelegen en is zelfs eigenlijk begonnen met die 70cm tucano. :)

maar iig,
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

mijn tip,
*epoxy: eventueel verwarmen op kachel, of een paar seconden magtetron
*epoxy: mengen met glasparels, eventueel met een paar drupjes (rode)acrylverf laat de lijm zelfs in kleur opdrogen
*altijd GOED MENGEN
*laat de lijm goed drogen en rusten

Hoi Sven,

Mocht je deze link nog niet gezien hebben: altijd handig....
(Nog bedankt Emile!)
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=237427&highlight=het+tucano+

Wat heb je nu werkelijk nodig:
* Een beetje lef om te beginnen
* Een paar avondjes tijd
* Dunne CA (voor de roeren)
* Dikke CA (voor de vleugels)
* Soldeerbout (Om de folie te verwijderen daar waar je moet verlijmen). Gebruik liever geen mesje omdat je dan de structuur kan verzwakken.
* Keukenfolie voor de cockpit te lijmen.
* Epoxy voor de vleugelhelften en cockpit.

Over de sterkte van CA en epoxy verlijmingen moet je je geen zorgen maken. Als je crasht zal het naast de naad breken :D

:!: :!: Belangrijk. Controleer voordat je de staart verlijmt of het hoogteroer goed omhoog kan. Je moet wat hout onder het richtingrour weghalen :!: :!: (achteraf is dit lastig...)

Groeten,
Marc.

Back