HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

Freakazoid zei:
Die grote is ook van HET, maar gewoon een opgeschaald model (waarom weet ik niet), namenlijk de Super Tucano. Ze zijn volgens mij nog allebij tekoop.
Ik vlieg de kleine tucano ook, met de outrunner waarvoor jij elders op dit forum een motorsteun voor vraagt, met bijpassende regelaar, graupner propje 6x6 en lipo pakket 11,1V 1800mah.
Dit gaat te snel voor het park maar is zeker geen pylonracer.
Mijn advies: zo gauw mogelijk het toestel kopen, vervolgens bij Rc technics de outrunner met regelaar en bij Rc-online het lipo pakket en dan genieten.

Freakazoid zei:
Die EMM-150PW past daarin?? Marijn van RCtechnics zei dat dat tegroot was. :|
Heel eenvoudig. Het gat voor in de tucano vergroten naar 16mm. Vervolgens de voetplaat van de outrunner aan de binnnenzijde tegen de de neus monteren. Ik heb dat gedaan met twee kleine parkers vanaf de buitenkant. Je kunt nu aan de buitenzijde het kleine inbusje waarmee je het motorje vast zet nog net bereiken, gebruik eventueel een inbussleutel met cilinder kop. Het motortje zelf zit dus aan de buitenkant maar wel bijna strak tegen de neus, net als een spinner.

ik ben net een uurtje geleden nog met de (kleine) tucano wezen vliegen
het kistje vliegt op rails vind ik
super strak door allerlei figuren te vliegen 8)
ik vlieg hem met een mega 16/huppeldepupnogwat met 3 lipos en een 6x6 prop
vliegt zeer snel het verlikaal wil nog niet helemaal lukken (ik kan nu ongeveer een hoek van ongeveer 70 trekken
nog een beetje experimenteren met een andere prop
de combinatie trekt nu ongeveer 4 ampere de motor/regelaar kan nog veel meer aan :lol: maar mn accu is nog van een oudere generatie dus moet hem niet al te veel belasten :(
toch maar eens kijken naar andere lipo s :(

Bij ons op de club heeft iemand een Tucano vanaf tekening zelf gebouwd hij vliegt hem met een speed 400 motor met ghunter propje. en 1100mah NiMh (ik dacht 6 sanyo cellen)

Weer even een oudje boven halen. :P

Na een paar jaar met brushed parkflyers te hebben geklooid, heb ik genoeg vertrouwen in mijn kunnen om eens echt aan de bak te gaan, dus ben ik nu eens hard aan het sparen voor mijn eerste echte vliegtuig met "ballen". Maar ik twijfel nog een beetje tussen een snelle pylon racer of een toestel dat een stevig kan raggen ("sport" vliegtuig noemt men zoiets geloof ik?)

Ik dacht namenlijk voor een euro of 250 een heel leuk, goed zichtbaar stunt kistje (Ja ik weet et, sommige haten de term "stunt" ;)) te hebben, compleet met servos, accu, ontvanger, motor, esc, de hele hap.

Nu zag ik dat de super tucano van 1 meter spanne van HET bij RC technics 10 euro gezakt is tot een wel heel lekkere prijs van 79 euro. Niet duur voor een mooi bespannen houte gelaserde kist, toch?

Eerder heb ik al zitten denken aan het kleinere, goedkopere broertje van de super tucano, namenlijk de embrear tucano van 70cm spanne, maar nu ik met een vliegtuigje gevlogen heb van de zelfde spanne, ben ik er toch wel achter dat zoiets kleins erg lastig zichtbaar blijft als je op een goeie hoogte eens flink tekeer wil gaan. Vandaar nu dus de keuze voor een vliegtuig met 30cm meer spanne.

Wat denken jullie hiervan? Is dit een verstandige keuze, of zijn er nog betere toestellen binnen het budget waarmee je lekker tekeer kunt gaan?

Grts,
Sven

goed tekeer gaan kan met zoveel toestellen.... het is maar net wat je wil :) pylon racen, 3d, schaal, acro enz

Hmm, tsja daar zeg je wat. :P Hoe zal ik et noemen... Redbull airrace, zegt dat genoeg? :) Lekker figuurtjes oefenen en af en toe een goeie rotvaart laag over komen scheren, zoiets.

Hey,

Het lijkt mij dat je met de tucano niet echt ''figuurtjes'' kan oefenen.
Laag snel over scheren zal weer wel goed kunnen.

Marten

Heb ik mischien iets van een midwing nodig om lekker te kunnen "stunten"? Ik kan me voorstellen dat een low wing rare rolls geeft.

Heb je mischien een leuke suggestie?

Hoi,

Ik heb zelf geen ervaring met de tucano maar het lijkt mij toch echt meer een pilonracer dan een stunt kist.
Zoals je zelf de redbullair race noemt, dan zul je mss ook eens moeten kijken naar een kistje dat daar op lijkt, extra e.d.
Verder misschien de gws formosa, deze is volgens mij ook nog redelijk snel en wendbaar.

Allereerst zou ik proberen vast te stellen wat je wilt.
Snelheid/ wendbaarheid.

Marten

Een beetje van bijde. :P En met snel bedoel ik dan niet meteen 100km\u. en met wendbaar niet meteen shockflyer toestanden. :P

En hoe leg ik uit hoe snel ik et wil. Hmmm.. :) Brommer op volle snelheid? In ieder geval genoeg om geen "parkflyer" stempel te krijgen.

En wendbaar, gewoon lekker met je sticks gooien, loops, rolls, hammers, cubans, et spul dat je ziet bij de redbull race. :P Vooral als ze net klaar zijn, en beginnen met uitsloven. En vooral de mogenlijkheid om em eens lekker ongelimiteerd verticaal te gooien.

Mischien is het veel gevraagd voor maar 250 euro, maar mischien is het toch mogenlijk. Die tucano kost namenlijk compleet uitgerust met typhoon 29 motor, tsunami 30 ESC. , ontvanger en 3 servos 252 euro. En ik heb vliegtuigen gezien op de typhoon 15 motor, die al aardig deden wat graag zou willen kunnen. :)

Ik ben benieuwd of het mogenlijk is.

wat je wil gaat prima met de tucano, het is een erg leuk kistje, de kleine al, de grote zal alleen maar gemoedelijker vliegen, maar ik kan je garanderen, wendbaar zat voor stuntwerk.

De tucano is vooral voor het snelle vliegwerk.
Maar simpele figuurtjes als een rolletje, loop en inverted zijn er goed mee te doen. Persoonlijk vindt ik de kist enorm traag op zijn roeren...

Wilco, ik neem aan dat jij zon super tucano hebt? In hoeverre vind je hem traag op de roeren? Een lekkere vlotte roll zit er niet in bij deze kist?

Ik maak me trouwens wel n beetje druk om landings snelheid. Volgens mij heeft de tucano maar 1 aileron servo, waardoor je ze niet bijde op kunt trekken om af te remmen. En et ding heeft geen wielen, dus hoe doe je zoiets? :P Gewoon zo glad als n spiegel tegen et gras aan drukken en hopen dattie niet ergens aan blijft steken?

En de wings, ik heb gelezen dat ze gemaakt zijn van foam en balsa. Hoe is de constructie vanbinnen? heeft ie net als et kleintje beplankte wings?

Ik kan overgens ook gewoon het kleintje kopen als dat beter aan mijn wensen zal voldoen, maar ik heb et gevoel dat je daar al heel snel met knijp oogjes naar staat te kijken? Met zon grotere kun je op veilige hoogte nog goed zien om eens gek te doen, zon kleintje moet je dicht bij houden, en dus ook dichtbij de grond. ;) Dat is bij mijn 60cm flying wing al eens fout gegaan, omdat je dan gewoon maar een halve seconde hebt om te corrigeren.

Ha freak, ik heb idd zo'n tucano.(de kleine van het rc hebben we het toch over :?: )
De vleugel is opgebouwd uit schuim en ingedekt met balsa.
De landings snelheid is inderdaad vrij hoog maar de constructie is dermate goed en stevig dat dit de kist niet zal beschadigen. (of je moet natuurlijk vol tegen een paal ketse ofzo)

Ik heb et over de 1 meter tucano. :P En ik ben niet vanplan om hekjes te gaan koppen met mijn toestel nee. :) Maar dat ingedekte vind ik fijn, want zwevende monocote scheurd volgens mij best makkelijk? En zou die grote ook ingedekt zijn?

En als je zon kleintje al lui op de roeren vind... :oops: Hoe log moet zn grote broer dan wel niet zijn.

Geen idee hoe die andere op de roeren is.

Denk dat het de moeite van het proberen zeker waard is.
De kleine vliegt goed en ik denk dat de grote alleen maar beter zal vliegen.

Back