HET RC Super Tucano [Bouwverslag ~ 03-11-2005]

recht omhoog natuurlijk niet ;) Hij zal altijd eerst iets zakken en lanzaam snelheid op pakken. Omdat je 45 graden gooit zal hij nauwelijks zakken en snel op snelheid komen ;)

Recht omhoog uit stilstand daar heeft ie gewoon de staartvlakken niet voor denk ik. :P Dat is een andere klasse vliegtuig. Maar 45' is een perfecte combinatie van snelheid oppikken en klimmen. Dat moet dus eigenlijk wel kunnen.

Wat voor vlieg gedrag heeft zon low wing eigenlijk? Valt dat erg makkelijk weg bij lage snelheid of stijle bochten?

Freakazoid zei:
Recht omhoog uit stilstand daar heeft ie gewoon de staartvlakken niet voor denk ik. :P Dat is een andere klasse vliegtuig. Maar 45' is een perfecte combinatie van snelheid oppikken en klimmen. Dat moet dus eigenlijk wel kunnen.

Wat voor vlieg gedrag heeft zon low wing eigenlijk? Valt dat erg makkelijk weg bij lage snelheid of stijle bochten?
Ik gooi mijn easystar zo weg en heeft genoeg voor snel omhoog te gaat met een brushless setup. Vol gas, hoek van 45' gooien en gaan!! :lol: :lol:

Met andere woorden: Maak je toch niet zo druk, Freak. :P

Maar ik weet nogsteeds niet wat het verschil is tussen de T15, en schijnbaar die hoop T29 motoren die ze als optie geven.

Dat is de KLEINE tucano. :P Die ik wil is 30cm groter. Maar dat kleintje vliegt inderdaad best smakelijk, helaas kun je daar niet al te hoog mee omdat je em dan nietmeer ziet. Daarom heb ik gekozen voor de grotere versie.

Volgens je topic titel en openings post gaat het echt over dit ding.

hoe dan ook, hoe hoog ben je van plan te vliegen of heb je zulke slechte ogen?

Ik heb de begin post even aangepast, want de verwarring met het kleintje en de grote is vrij vaak. :P

En ik wil graag goed hoog kunnen zitten met mijn toestel, en daarvoor moet ie een beetje groter.

Een goed voorbeeld is mijn flying wings. Ik heb er eentje van 120cm, en eentje van 60cm. Die van 120cm vliegt heerlijk en ik heb lekker de ruimte om te beesten. Et kleintje wordt al snel zo klein dat ik het amper kan zien, dus moet ik hem dicht bij me houden, en dus is de grond soms ook dichter bij dan je denkt. :P

Lang verhaal kort: Ik heb graag veel correctie ruimte. :P

Bovendien zijn die kleintjes vaak een verschrikking bij een beetje wind.

de grote heeft met de grote motor net zoveel vermogen/gewicht verhouding als de kleine, weggooien gaat op dezelfde manier ook prima.

de kleine gooi ik door hem gewoon vast te houden achter de vleugel gewoon op de romp of op de manier als de kleine in het filmpje, beide gaat prima

Kan ik dan ook zulke wendbaarheid verwachten als et kleintje? Alles is immers in verhouding identiek. :P Als dat zo is dan ga ik helemaal gelukkig zijn met de super. :)

tip slingeren gaat erg goed. lukt mij ook met een jepe focke wulf en die was zwaarder dan tucano.

Truuk is gestrekte arm. Om het aan te leren gewoon een paar rondjes draaien. je voelt dan dat het vliegtuig als een soort lijnbestuurde vliegt. Op elk moment dat je loslaat vliegt het al meteen.

In het cht kan je loslaten zodra je voldoende snelhei hebt. Minder dan 1 rondje.

Deze methode is veiliger dan bovenhands (zoals in het filmpje of met grote hoek vanuit bijna stilstant starten.

Veiliger, als je het kunt. :P Ik laat voorlopig toch maar even de motor et werk doen. ;) Want voor je et weet schiet je toestel ZIJwaards de lucht in, en dan kun je em helemaal wel vergeten.

Hee Harold,

Fijn om te horen dat het is goed gekomen met de Focke Wulf!
Die zie ik van de zomer graag eens vliegen.....

Nou, goed gekomen?

Ik vloog 'm op gilze vorig jaar. mega 30/3, 10x8 prop, 55A 10xcp1700.

Halfgas als vertikaal. Tering hard. gewoon eng.
Helaas zwaartepunt niet vergenoeg naar voren te krijgen, dus instabiel, juist op topsnelheid laagover.
Ik kreeg last van oscillatie en heb toen op topsnelheid de baan geschraapt. Vloog ja deze ongewilde touch en go zonder prop nog honderd meter verder.
Prop kapot, krassen onder de vleugel en het katapult haakje.

Daarna niet meer mee durven vliegen met dat zwaartepunt zo.
Binnenkort maar weer eens proberen met twister 40 of typhoon 29/18/10 en grote vierkante prop op 3s2p 1800 lipo's helemaal voorin de neus gepropt.
Komt dan op zo'n 900g met ruim trekkracht (>1kg), lange vliegtijd en >25m/s snelheid.

Ik heb et even aan de verkoper gevraagd, en die heeft me aangeraden het beste een Typhoon 15 met een APC 9x6 Electric te nemen, met een 2200mAh 10~15C 3cell lipo.

Ik hoop dat dat een beetje gezellig vliegt? :P Weet iemand hoe je dan uit kunt rekenen wat de propsnelheid en klimsnelheid is? Ik had een programmatje maar die is verlopen en vind ik veel te duur om aan te schaffen. :oops:

Ook heb ik tehoren gekregen dat ik er de 9 grams tower pro servos in moet doen (Snelheid: 4.8V: 0.12sec/60 deg - Torque: 4.8V: 1.6 kg/cm). Zijn die sterk/snel genoeg? Goedkoop zijn ze iig wel. :P 10,75 euro per stuk.

Als ik dat wil kan ik overgens de ailerons individueel aansturen (spoilerons!). Maar nu vraag ik me af, hoe stel je een low wing et beste in? Hoeveel graden moet ie up en hoeveel down, en hoeveel graden moeten ze omhoog/omlaag als spoilerons? Dat zal wel niet in et boekje staan, omdattie waarschijnlijk eigenlijk bedoeld is met maar 1 aileron servo.

Ik heb trouwens nog zon oude helmutt muts met windbril en een witte sjaal liggen, dus ik ga dr een foto van mezelf als piloot in plakken. :) Of weet iemand nog leuke piloot figuurtjes tekoop ergens?

Theorie is handig, metingen zijn beter:
http://www.airmedia.se/Typhoon-15-10-test.htm

Volgens prop constanten van Wilhelm Geck:
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-propconstants.htm
9x6 prop constant=0.129 powerconstant=3.20
en
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/emeter/hp-proptalk.htm
Watts = Prop Const * rpm ^ Power factor

8 cellen 16A, 8230 RPM, 66 km/h pitch speed, 816g thrust
watt in (1.1V per cel?) 140 watt
watt as = 0.129 x 8.230 ^ 3.2 = 109 watt
Rendement: 109/140 = 78%

10 cellen 21.7A 9600 RPM, 75 kmh pitchspeed, 1057 thrust.
watt in = 239 watt
0.129 x 9.600 ^ 3.2 = 179 watt
Rendement: 179/239 = 75%

Met 3 lipo's dus iets hiertussen. Aardig rendement (verbaast mij zelfs een beetje) en iets van 20A. 70kmh pitchspeed en 900g trekkracht.
140 watt op de as, 70% prop = >100 watt van de prop?

Even uit het hoofd van scratch:
1 watt = 1N per seconde, ofwel, met 1 watt kan je 1 newton (0.1kg) een meter per seconde laten stijgen.
Met 10 watt kan je een kg een meter per seconde laten stijgen.
Met 100 watt kan je 1 kg 10 m/s laten stijgen.

Hier gaat eigen dalen nog vanaf.
Mischien kloppen bepaalde aannames niet, maar meer dan 8 m/s zit er wel in. Lijkt mij lekker.

Vergeet die spoilerons.
Naar beneden in ieder geval niet (werket je rolroersturing niet meer, of door overtrek laagste roer zelfs tegengesteld!).
En bij omhoog verlies je lift, waardoor je wel steiler, maar tevens sneller naar beneden komt.

Deifferenceren allen bij "vlakke onderkant" profielen. Nooit bij symetrisch, en bij profielen daartussen eventueel een beetje.
Dat differentieren kan trouwens ook met 1 servo.
Zorg dat je stangen onder de vleugel langer zijn als de scharnier afstand, en als je van boven aanstuurd, moet het juist korter zijn.
Of gewoon niet. Lijkt mij niet nodig.

(bericht aan mezelf: kandidaat FAQ)

8O ... ik ben er stil van. :P ERG informatief!

Thrust, ongeveer 900gram. Denk je dat de tucano daaronder blijft met 3 x 9 grams servo, 9 grams ontvanger, 161 grams accu, 76 grams motor, 36grams regelaar, en nog een kleine 15 gram aan stekkers en andere rommel? Dan houd ik nog 576gram over voor et vliegtuig zelf, en onvoorzien gewicht, voor ik aan de 900gr zit. Als et even kan wil ik ongelimiteerd vertikaal namenlijk. :P Et vliegtuig staat omschreven als "Vlieggewicht: 650 ~ 1000 gram."

Klimsnelheid, sneller dan een snorfiets rijd, das behoorlijk heftig. :P Daar zou ik bijzonder blij mee zijn. (Ik ben mischien nog niet zo verwend :P)

Current, tegen de 20A aan, Dan kan ik prima vliegen met de ELE Super Platinum 3s 2200mAh. 10~15C lipo packs?

Propspeed, tussen de 70 a 71km\u. met lipo. Wat houd dat in kwa werkelijke airspeed? Of als een leek et zegt "hoe snel kan ie?".

En de spoilerons laat ik dan wel zitten, en ik doe et dan ook wel met 1 servo, scheelt weer 10gram. ;) Want ik neem aan dat dit toestel een symetrische wing heeft, waardoor differentieren niet nodig is? (Ook niet om de rolls een stuk mooier te krijgen?) En denk je dat hij snel genoeg zal afremmen voor een rustige landing? Anders schraap je de mischien de covering zo vanaf? :P

Met een enkele servo differentieren heb ik al eens toegepast op mijn space scooter (Met dank aan Theo!), maar wel op een andere manier:

spacescooterm32_th.jpg

Zo, maar dan et kruisje 45' gedraaid, en de links in de 2 verste pootjes.

Erg bedankt voor je overvloed aan goede info. :) Echt wel FAQ waardig. :thumbsup:

een toestel met symetrisch profiel rolt uit zichzelf al axiaal, daar heb je geen differentiering voor nodig.

spoilerons zou ik ook niet gebruiken bij dit kistje, het draagt niks bij, is zwaarder (1 extra servo) en is vragen om een loei van een tipstall.

Gerard: Ik heb nog nooit een low wing een strakke roll zien doen. :oops: Weet je mischien een paar modellen die mooie rolls hebben? Dan kan ik eens kijken in mijn film bestand (30gb, 3600 bestanden) of ik er een filmpje van heb. :)

caps, extra's (de low wingers) etc , in principe zowat alle aerobatics modellen

als ze een barrelroll maken zijn meestal de ailerons niet goed gemonteerd (scharnieren te hoog of te laag in de scharnierlijst)

Back