HET-RC Tucano / Typhoon 6-3D - topic: hij vliegt!

Ik ben een Typhoon 6-3D aan het inbouwen in een kleine HET-RC Tucano. Er komt een klapprop op en de spinner daarvan bedekt redelijk de neus van het kistje. Het kleine sleufje dat de Tucano van zichzelf heeft zal wel buiten schot blijven.

Is het noodzakelijk om (toch) extra koelgaten in de voorzijde van het kistje te boren (dus naast de gaten waar de boutjes doorheen gaan om de motor te monteren), of wordt zo'n 6-3D niet zo heet / kan dit geen kwaad?
De spinner bedekt dus in principe deze gaten!

P.s. ik boor liever geen extra gaten in de zijkant ofzo; vind ik niet zo fraai

Ik heb het wel gedaan , waarom zou je het niet doen?
achter in het toestel aan de onderkant wel dan ook een uitlaat opening maken anders heeft het niet veel zin.
gr.

En zorgen dat de uitlaatopening twee keer zo groot is als de inlaatopening voor een goede koeling....

Die klein het-rc tucano is voor een 6/15 snelloper (met 5x5), niet voor een 6-3D langzaamloper (8x4) dacht ik?

Meer speedachtig ipv shockie

In de winkel van RBC staat de 6/15 vermeld, en op de voorpagina van de site een gewone 400 op 7 cellen.

Dus nu weten we nog niet veel meer....

De 6/3D werkt wel aardig om een vertraagde 400 te vervangen. Maar op zo'n snelle kist?

Op die kleine Tucano had ik een typhoon 6/20 met een 7x4 prop en dat werkte perfect. Later die typhoon 6/13 erin en dat was gelijk de laatste vlucht omdat de vleugel brak door volgens mij een productie fout. Daar waar de middenribben tegen de schuimkern waren gelijmt was het schuim grotendeels opgelost.

De kleine Tucano vliegt zelfs goed met een fietsbel!

Een van de medeforummers hier (Emile) vliegt ook een Tucano met Typhoon 6-3D; ik heb 'm zien vliegen op de Electro Fly-inn in Boskoop en dat zag er super uit.
Hieronder zijn ervaringen die hij mij een paar weken geleden p.m.'de:

Onderstaande combo's zijn als beste gebleken:

Race setup (iets moeilijker te handstarten):
Typhoon 6/15
5,5x5,5 camspeed prop
18 ampere regelaar
accu 3s1p PQ 1500 mAh
vliegduur ca 8 minuten.

Light Setup: (easy handstart trekt uit de hand weg).
Typhoon 6/3D
7x6 cam klapprop
10 ampere regelaar
accu 3s1p PQ 800 mAh
vliegduur ca 8 minuten

De bouw met een 6/3D vergt wat meer aanpassingen omdat de accu helemaal in de neus moet. Tevens proberen de staart zo licht mogelijk te houden (stuurstangen etc ...).

Nu ik weer: houd er rekening mee dat er nogal wat grammen verschil zit tussen de combo's die Emile opsomt; ben je zwaarder, dan moet je ook wel sneller!
Voor mij is de lol juist om die kist zo licht mogelijk te vliegen. Ik houd jullie wel op de hoogte; voorlpig zit ik nog even op wat spulletjes te wachten en is 't weer iets te mooi om te bouwen. Ik ga 'm trouwens vliegen met een 1000 mah 12C van HiModel, maar die is even zwaar als een PQ 800 mah. Uiteraard zet ik ook een CAM klapprop op die 6-3D.

Nou 't heeft even geduurd, 't was mijn eerste balsakist en ik had ook weinig tijd, maar hij is dus af.
Het uiteindelijke gewicht, incl. 1000 mah lipo, is ca. 370 gram!!!
tuc1.JPG

creatieve manier om je kist te balanceren: tang in de bankschroef et voila!...
ik hoefde trouwens geen aanpassingen aan het inwendige te doen; de lipo kon keurig in de uitsparing

tuc2.JPG

op de valreep toch een 9 grams servo verzonken in de vleugel aangebracht; ik vond de 5 grams net wat te zwak
op deze manier kon ik ook een traditionele aansturing maken vanaf de servo
de ez-connectors staan iets naar elkaar omdat de uitslag van de ailerons omlaag ca. 50% van omhoog moet zijn...

tuc3.JPG

prachtig spinnertje van Simprop met Graupner CAM-bladen; ik heb ook nog een sneller maatje liggen

ik hoop van 't weekend aan vliegen toe te komen, mits rustig weer!

Dat van die tang voor het zwaartepunt is een redelijk goede optie, probeer alleen de volgende keer iets te vinden met een dunner oppervlak (scherpere punt) om het toestel op te leggen, dan wordt het nog iets preciezer. Vooral bij dit soort snellere kleine modellen komt dat toch iets preciezer.

Ik vlieg de HET-RC Tucano met een Typhoon 6/15 en Tsunami 10 op 3s1p Graupner 1500 cellen, met een 5,5x5,5 Cam prop. Voor de koeling is er een gat onder de spinner aangebracht, en achter een soort van uitlaat voor de lucht. Koelt prima aangezien de motor en regelaar niet noemenswaardig op temperatuur komen. De accu wordt wel handwarm, maar dat mag ook wel.

Voorbeeld foto

Vandaag na 't werk was 't plotseling goed weer voor een eerste vlucht. Even een veldje opgezocht in de buurt alles gechecked, fototje gemaakt voor 't nageslacht en onderhands met 3/4 gas opgegooid. Kistje vertrekt erg stabiel, zeer goed. Verder is het zelfs met een Typhoon 6-3D een behoorlijke gifkikker; hij klimt als een gek, verdwijnt in no-time bijna uit 't zicht (vind je 't gek, met die afmetingen?), maar vliegt verder super. Nog niet helemaal strak, want ik denk dat ik nog iets meer gewicht voorin moet hebben. Op de een of andere manier blijft ie maar klimmen juist als ik minder gas geef. Dit kan ook komen omdat ik dit deed op de momenten dat ik juist hoog vloog en dan misschien een stuk wind pakte dat over een hoge geluidswal in de buurt kwam zetten. Kortom: ik moet nog een beetje experimenteren met 't zwaartepunt onder betere omstandigheden op de club ofzo.

Verder heb ik eigenlijk nog geen moment echt volgas gevlogen; ik zat ook een beetje met de laagstaande zon in m'n giechel en wilde 'm wel een beetje in de buurt houden. Door de lage luchtweerstand merk je dat deze kist onwijs goed door blijft vliegen en ook hoogte kan houden. Ook met lage snelheid vliegt ie gewoon hartstikke goed (mede ook omdat ie maar 370 gram weegt) en landen is geen probleem.
Elke keer als ik 'm met hoge hartslag startte had ik zoiets van "ok; hij vliegt goed, is nog heel, nu netjes aan de grond zetten, 't zwaartepunt goed krijgen en dan lekker op de club gaan vliegen", maar telkens als ik naar m'n auto liep, bedacht ik mij halverwege om toch vooral weer te gaan vliegen! Zo heb ik uiteindelijk een stuk of 7 korte vluchtjes gemaakt!

Conclusie: een aanwinst voor mij en een aanrader voor iedereen, behalve voor starters, want daar is dit kistje echt niet voor bedoeld.

Voor tips m.b.t. het zwaartepunt houd ik mij aanbevolen!

tuc4.JPG

maar telkens als ik naar m'n auto liep, bedacht ik mij halverwege om toch vooral weer te gaan vliegen! Zo heb ik uiteindelijk een stuk of 7 korte vluchtjes gemaakt!

Whaha, lol.

Gefeliciteerd met je maiden!
klink als een leuke aanwinst idd, hoop dat je hem heel houd tot ik hem heb zien vliegen ;)

Wanneer kom eens langs in Boskoop, had je beloofd dat het lekker vliegt niet voor niets is het mijn vliegtuig met de meeste vlieguren.

mao zei:
Wanneer kom eens langs in Boskoop, had je beloofd dat het lekker vliegt niet voor niets is het mijn vliegtuig met de meeste vlieguren.

ik ben van plan om zaterdagochtend op de club te gaan vliegen; nu ff afwachten hoe 't weer wordt!

update: afgelopen zaterdag op de club wezen vliegen; als warming up eerst maar even de Minimag er bij gepakt

Zwaartepunt een paar mm naar voren gezet en nu vliegt ie fantastisch: goed, snel en stabiel. Onderhands starten is een eitje, landen gaat ook prima; kistje blijft lang doorzweven.
Het enige dat tricky is, is het met grote snelheid vol "up" geven met 't hoogteroer; dit komt pas aan 't licht als je ook echt aan je sticks gaat hangen, want ik heb nogal wat expo staan - het kistje wordt dan erg onrustig en tolt meer dan dat ie netjes omhoog gaat. Dit komt waarschijnlijk doordat het rechterhoogteroer de linker niet lekker kan volgen als er grote krachten op komen.

De accu wordt nauwelijks warm, regelaar blijft koel, motor lijkt ook ok (beetje moeilijk te voelen), vliegtijd nog niet gemeten (nieuwe lipo), maar lijkt ook ok
ik wil nog wel de canopy opnieuw lijmen (zit een beetje scheef) en de resterende stickers er op zetten, maar verder is ie helemaal ok.

Ik vlieg de tucano met een typhoon 6-15.
Nu vind ik dat de motor nogal een knarsend snerpend geluid maakt.
Dit kan natuurlijk komen door de "klankkast" van de romp.
Kan dit ook met de lagers te maken hebben??
Of is dit gewoon het geluid dat de motor maakt??

Kijk de lagers van de motor en de timing van de regelaar maar eens na.

ik loop te denken om ook een Tucano aan te schaffen. Nu is hij er in spanwijdte 700 en 1000. Heeft iemand advies welke ik beter kan nemen?

arjen27 zei:
ik loop te denken om ook een Tucano aan te schaffen. Nu is hij er in spanwijdte 700 en 1000. Heeft iemand advies welke ik beter kan nemen?

Ze zijn allebei erg leuk, niet echt voor beginners, maar vliegen zeer goed
Wat is voor jou van belang?
Houd er rekening mee dat de 700 span erg snel uit het zicht verdwijnt

Back