Als we de prijs tig keer over de kop moeten betalen om de winkels te onderhouden, hoe moest het dan in de tijd dat er niet zoveel modelbouwspul uit China kwam? Dus winkels kunnen alleen nog maar overleven als ze hun waren voor een spotprijsje in lage-lonen landen kunnen inkopen en dan hier voor het 5-voudige of meer kunnen verkopen. En wat als dat ophoudt omdat de lonen daar omhoog gaan?
Ik denk dat de lokale middenstand meer over de rand wordt geduwd door de extra belastingen/import etc die ze moeten ophoesten om hun winkel te kunnen runnen. Direct inkopen in China zal ze zeker inkomsten kosten, maar al vaker aangegeven, als de prijsverschillen extreem zijn, kun je het een klant niet echt verwijten dat hij het elders koopt. Die klant wordt ook uitgeknepen door Rutte en Co. Stel dat je in Duitsland dezelfde auto voor 1/5 van de prijs kan kopen als bij de dealer in je stad. Compleet hetzelfde product, zeg je dan ook, "ach die 4/5 extra betaal ik graag zodat je ook kan eten?"
Ergens doet deze discussie me denken aan de muziekbusiness, die moord en brand schreeuwde bij de opkomst van internet en cd-r. Niemand zou meer muziek kopen, downloaders moesten aan de schandpaal en liefst ook financieel geruïneerd worden. Keiharde videoboodschap aan het begin van elke DVD, dat je hem vooral niet mag kopïeren, etc. En toen ontdekten ze dat ze ook via de nieuwe media geld konden verdienen, en misschien nog wel meer dan nu, want veel muziek hoeft niet meer fysiek te worden geproduceerd, geen schijfjes maken, hoesjes drukken, etc, de klant maakt geld over, en download het om zelf op CD te zetten. Kosten voor de platenmaatschappij zijn veel lager. De vergelijking is niet 1:1 maar nieuwe ontwikkelingen die je markt lijken aan te tasten kun je verfoeien, en de schuld bij anderen leggen, of een oplossing zoeken.
Klopt ook Manus, alleen heeft internet de markt verziekt, een kinderzitje wordt aangeboden op internet nog onder de prijs waar ik hem voor inkoop :wink: tsja hoe gaan wij naar de klote?
Dit geeft het precies aan, wie bepaalt die inkoopprijs en zorgt dat je dus niet kan concurreren? De importeur/tussenhandel/verdeler noem het maar. Daardoor start je als winkel met een achterstand die je niet meer goed kan maken. Maar bepaalt de klant die inkoopsprijs? ;-)
Internet verziekt niet die markt, maar degenen die ervoor zorgen dat je inkoopsprijs al hoger ligt dan de verkoopsprijs elders. Het enige wat internet doet, is die extreme verschillen onthullen, voorheen bleef dat verborgen, en wist alleen de importeur wat iets kostte bij de producent waar het van werd gekocht. Nu staat die prijs op internet, maar wat is er dan makkelijker om te wijzen naar de klant, die zo "inhalig" is om niet flink over te kop te willen betalen. En dan de aandacht afleidend van het feit dat er in het tussentraject een leuke cent wordt verdiend, ten koste van de winkel die met een te hoge inkoopsprijs wordt geconfronteerd, en daardoor niet meer kan concurreren met het oosten.