Het Schipperscafe deel 4

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door NVM, 16 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Klopt ook Manus, alleen heeft internet de markt verziekt, een kinderzitje wordt aangeboden op internet nog onder de prijs waar ik hem voor inkoop ;) tsja hoe gaan wij naar de klote?
     
  2. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    ik repareer die fiesen ook brandaris, ik denk dat u het verkeerd begrijpt, ik repareer ze, mij hoor je niet klagen, maar de klant die vervolgens zijn fiets weer komt ophalen omdat ik hem gerepareerd heb, die hoor je klagen ;)
     
  3. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zulke klanten met een Hema/Lidl of Aldi fiets, kan je voor de keus zetten om een mindere kwaliteit wiel in te zetten met b.v. 3 maanden garantie!
     
  4. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Internet heeft dus de markt verziekt ? , dan is er een oplossing...als winkelier meegaan in de markt of stoppen met woekerprijzen.
     
  5. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Als we de prijs tig keer over de kop moeten betalen om de winkels te onderhouden, hoe moest het dan in de tijd dat er niet zoveel modelbouwspul uit China kwam? Dus winkels kunnen alleen nog maar overleven als ze hun waren voor een spotprijsje in lage-lonen landen kunnen inkopen en dan hier voor het 5-voudige of meer kunnen verkopen. En wat als dat ophoudt omdat de lonen daar omhoog gaan?

    Ik denk dat de lokale middenstand meer over de rand wordt geduwd door de extra belastingen/import etc die ze moeten ophoesten om hun winkel te kunnen runnen. Direct inkopen in China zal ze zeker inkomsten kosten, maar al vaker aangegeven, als de prijsverschillen extreem zijn, kun je het een klant niet echt verwijten dat hij het elders koopt. Die klant wordt ook uitgeknepen door Rutte en Co. Stel dat je in Duitsland dezelfde auto voor 1/5 van de prijs kan kopen als bij de dealer in je stad. Compleet hetzelfde product, zeg je dan ook, "ach die 4/5 extra betaal ik graag zodat je ook kan eten?"

    Ergens doet deze discussie me denken aan de muziekbusiness, die moord en brand schreeuwde bij de opkomst van internet en cd-r. Niemand zou meer muziek kopen, downloaders moesten aan de schandpaal en liefst ook financieel geruïneerd worden. Keiharde videoboodschap aan het begin van elke DVD, dat je hem vooral niet mag kopïeren, etc. En toen ontdekten ze dat ze ook via de nieuwe media geld konden verdienen, en misschien nog wel meer dan nu, want veel muziek hoeft niet meer fysiek te worden geproduceerd, geen schijfjes maken, hoesjes drukken, etc, de klant maakt geld over, en download het om zelf op CD te zetten. Kosten voor de platenmaatschappij zijn veel lager. De vergelijking is niet 1:1 maar nieuwe ontwikkelingen die je markt lijken aan te tasten kun je verfoeien, en de schuld bij anderen leggen, of een oplossing zoeken.


    Dit geeft het precies aan, wie bepaalt die inkoopprijs en zorgt dat je dus niet kan concurreren? De importeur/tussenhandel/verdeler noem het maar. Daardoor start je als winkel met een achterstand die je niet meer goed kan maken. Maar bepaalt de klant die inkoopsprijs? ;-)

    Internet verziekt niet die markt, maar degenen die ervoor zorgen dat je inkoopsprijs al hoger ligt dan de verkoopsprijs elders. Het enige wat internet doet, is die extreme verschillen onthullen, voorheen bleef dat verborgen, en wist alleen de importeur wat iets kostte bij de producent waar het van werd gekocht. Nu staat die prijs op internet, maar wat is er dan makkelijker om te wijzen naar de klant, die zo "inhalig" is om niet flink over te kop te willen betalen. En dan de aandacht afleidend van het feit dat er in het tussentraject een leuke cent wordt verdiend, ten koste van de winkel die met een te hoge inkoopsprijs wordt geconfronteerd, en daardoor niet meer kan concurreren met het oosten.
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Is met die chineese aggregaatjes hetzelfde.
    Kosten niets, maar O W als er wat aan mankeert.
    Gaat al 3/4 uur voorbij voordat je die plastic troep open hebt en overal een beetje bij kan.
    Moet je een onderdeel bestellen, kost een uur zoeken want die liggen nergens op de plank.
    Dan nog een uur monteren (als het geen structureel deel van alles is, anders ben je nog veel langer bezig) dichtmaken en testen.
    3 arbeidsuren verder: kosten (laten we zeggen €240) en onderdeel nog eens erbij:

    Koop maar een nieuwe !

    Maar
    Ik informeerde bij de metaalwinkel voor een plaatje messing; moest €52 gaan kosten (in of ex btw heb ik niet eens gevraagd), ik wist dat conrad het voor €34 verkoopt en gratis bij je aan de deur brengt.

    Keuze is dan niet moeilijk.
     
  7. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Jullie hebben ook allemaal gelijk, maar dat gaat in de praktijk gewoon niet, je krijgt nooit zoveel dealers bij elkaar om je grossier aan te pakken ;) Maar daaom is het ook de oplossing om voor jezelf te beginnen, in te kopen in china en online in nederland verkopen die kant gaan we gewoon op. Alleen moet ik er nog even aan wennen. Het voelt namelijk een beetje raar om voor niks te werken :D
     
  8. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Onze arbeids plaatsen worden straks ook overgenomen door buitenlanders, waar ook vandaan, alles wat uitbesteed kan worden gaat al naar china want daar is het goedkoper, en nee de prijs in Nederland wordt daar niet goedkoper op ben ik het volkomen mee eens. Dat is ook niet eerlijk laat ik dat voorop stellen.... Ik moet alleen nog even omschakelen ;)
     
  9. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Er is nog iets wat hier een rol speeld, Nederlandse fabrikanten produceren en leveren ook aan China, dit tegen prijzen waarvoor de detailhandel niet kan inkopen, er zijn daar handelsverdragen voor tussen de landen. De Chinees kan dus goedkoper aanbieden dan de Nederlandse detailhandel kan inkopen, dat geld niet voor alle producten en is een oerwoud van regelgeving waar niemand een vinger achter kan krijgen., de winkelier is gedwongen hogere prijzen te vragen om z'n toko draaiende te houden en daar wil de consument niks van weten, ze kopen bij de goedkoopste en over kwaliteit wordt weinig nagedacht.
     
  10. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    mijn vader werkt als verkoper bij een groothandel van Electro materialen. als er op een item van hun "made in EU" staat, dan betekent dat dat ze het laten maken in China, doorsturen naar Duitsland, zweden, Italië of andere EU land. daar steken ze het in een verpakking en dan kunnen ze zeggen dat het "made in EU" is.

    wat ik al van China heb gezien (rechtstreeks) is goed materiaal!
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Twee van de vier kamers liepen niet vol met afzinken. Probleempje opgelost! Nu met z'n allen aan de slag om het slip weg te spuiten, dat door aanbrengen van de damwand voor de Koningskade is neergeslagen op de bodem. morgen staat de eerste dokking van 2014 alweer ingepland.

    [​IMG]

    Ondertussen gebeurt er nog niets.
    Rare jongens daar op het dok die de communicatie doen.
     
  12. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Is er kwaliteitsverschil, dan is het wat anders. Maar als het om exact hetzelfde product gaat, dan zijn de verschillen niet meer daarop te gooien.
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    zouden ze inhouden en de storm afwachten voordat ze met die deklast in te slecht weer terecht gaan komen?

    HARINGVLIET - General cargo:

    of zouden ze nu al problemen hebben?
     
  14. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Laten we proberen er van te maken wat er van te maken valt, iedereen koopt waar die wilt, en iedereen probeert zijn kop boven water te houden waar nodig. Meer kan je er niet van maken.
     
  15. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    lampje opgehangen:
    [​IMG]
     
  16. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Ja , het komt allemaal nogal amateuristisch over wat daar in en bij het dok gebeurt, dat "alweer een dokking" neem ik maar met een korreltje zout Harm.
     
  17. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Dat is tenminste licht, Super ik ben jaloers op die hobby ruimte, ik moet me beperken tot mijn bureau in de woonkamer :D
     
  18. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Mijn woonkamer is de werkplaats voor alles wat ik aan hobby doe , niks mis mee behalve van buitenstaanders die het maar vreemd vinden. Ik zou de hele boel kunnen verhuizen naar een kleine logeer kamer ware het niet dat die ruimte als sub magazijn dienst doet , het huis is er voor mij en niet andersom , tis maar net wat je een beperking wilt noemen... :rolleyes:.
     
  19. fietsenmakert

    fietsenmakert

    Lid geworden:
    25 dec 2013
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Woerden
    Ja gelijk heb je, mijn vrouwtje vind het ook best zo, het is gezelliger om samen in de kamer te zitten en samen ons ding te doen dan dat je in een logeer kamer gaat zitten, alleen inderdaad als je bezoek krijgt dan is het al snel van: wat een benden bla bla bla geen ruimte bla bla maar ik vermaak me wel best :D
     
  20. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    ja maar ho,

    dit is maar een heel klein deeltje van mijn hobby ruimte!
    [​IMG]
    vroeger zat ik in mijn vader z'n werkplaats, maar omdat daar altijd rommel ligt had ik op een dag mijn eigen tafel gelast en heb ik mijn lego opgeruimt en die ruimte benut ik nu. (dus de foto boven is van m'n vader)
    [​IMG]
    dus dit is mijn werkbank
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    en nog even haakjes er aan gezet zodat ik mijn boten kan ophangen :cool:

    gr Brecht
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina