Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Flink getekend vandaag, en morgen weer laseren. Dat zal één van de laatste keren zijn, want dan heb ik zo'n beetje alles op de stuurhut na. Daar weet ik nog even geen raad mee, en daarnaast moet ik dan ook de inrichting hebben.

Op de tekening staan 4 dubbele telegrafen getekend, op elke hoek van het dek waar de stuurhut op staat. Maar in de stuurhut zelf hebben ze geen telegraaf getekend. Dat is toch niet logisch?

Sleepboot, heeft maar één stand buiten de haven.
In de haven zullen ze buitenstaan ivm zicht op de radkasten.

eigenlijk nooit over gehad hoe ze op de Majesteit varen.

Sleepboot, heeft maar één stand buiten de haven.

Ik denk dat ik toch ook maar eentje in de stuurhut ga zetten.

Ik zag er eentje 1:50 die helemaal van messing is. Zou dat kunnen in het echt (van koper dan waarschijnlijk).

Ships%20Double%20Telegraph.jpg

Bij de kompas geven ze geen schaal, alleen een hoogte van 32 mm, wat 1:48 (de door hun gebruikte schaal) ruim 1,5 m zou zijn. Lijkt me hoog, toch?

Ships%20Compass%20Binnacle.jpg

hallo Ad

jawel je ziet de telegraaf juist staan tussen de spaken van het wiel doorheen
hij is van rood koper en heeft messing hendels

gr raf

buiten op de furie:

20664_100793983291259_997876_n.jpg

op die andere foto kan je net naast de stuurwielspaak de telegraaf zien.
Met messing zijkanten en een "eind pijp" als huis van roodkoper.

Bij de kompas geven ze geen schaal, alleen een hoogte van 32 mm, wat 1:48 (de door hun gebruikte schaal) ruim 1,5 m zou zijn. Lijkt me hoog, toch?

Ships%20Compass%20Binnacle.jpg

Nee hoor. Als hij op het dek staat is dat een redelijke hoogte. Kijk maar naar het plaatje "Buiten op de Furie". Het kompashuis komt ruim boven het middel van de man op de voorgrond.
En als hij op je model te hoog is, zaag je aan de onderzijde een stukje af.

Nu nog een scheepswiel. Op de tekening staat de console achter het wiel. Nu zie je dat wel meer, wat is de logica daarvan?

Je bedoelt een stuurrad? Console ervoor of er achter zal wel te maken hebben met de wijze waarop de aansturing van het roer in elkaar zit.
stuurrad.JPG

Hier met een érg jonge roerganger...

Je ziet de console zowel voor als achter het stuurrad, en bij zeilschepen een dubbel stuurrad met in het midden de console. En dat heeft dan weer te maken met het feit dat je dan met meerdere bemanningsleden het stuurrad in bedwang kan houden bij zwaar weer...
Carl-2.jpg

Je bedoelt een stuurrad?

Yep, deze 4e graads fietsenmaker is lang niet op de hoogte van alle juiste termen:D. Meer dan (veel) zeilen in kleiner bootjes in m'n vroege jeugd heb ik niet als ervaring. Bij de RDM had ik ook niets met scheepsbouw te maken (ook niet met fietsen, maar dat is een ander verhaal:p). En bij de TU was het niet veel anders.

Het dubbele rad bij zeilers ken ik wel van de klassieke schepen die ik gebouwd heb. Oude (begin 20e eeuwse) stoomslepers zijn nieuw voor me, als ze het zo tekenen met de console erachter zal dat wellicht wel correct zijn. Maar het compas zetten ze vlak voor het rad, en dat lijkt me dan vrij lastig aflezen.

Kinderbedtijd. Wekker staat om vroeg voor de deur van het Stadslab te staan, dan ben je tenminste gelijk aan de beurt.

Ik ga dromen van lekke banden en aflopende kettingen. De rust allen!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back