Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik begrijp de commotie rondom de bommen en granaten niet zo goed, het water zou ervoor moeten zorgen dat de bommen en hun detonators vergaan.

14107_1455333187396_1254057_n.jpg

Ik snap trouwens niet waarom ze die kotter niet op palen oid leggen, dan kan dat ding al een heel stuk omlaag rollen.

(Voor mijn part luchtkussens aan weerzijden van de kiel, als een zeekameel.)

Dank Jeroen, ik dacht zelfs 80 ton gelezen te hebben want het lijkt me de 2008 versie.
Dat van die kotter klinkt wel erg weinig voor een schip van 24x7x2.8

Niels had ik ook al gedacht.
Ze laten zeeschepen tewater op van die lucht worsten.
Maar ik zou ze hebben willen gebruiken om meer drijfvermogen te krijgen.
Lijkt me dat je ze niet onder de kiel door had kunnen trekken.
Staaldraden voor drijvers had denk ik wel gelukt.

Ik begrijp de commotie rondom de bommen en granaten niet zo goed, het water zou ervoor moeten zorgen dat de bommen en hun detonators vergaan.

Helaas is het zo dat granaten van kwalitatief goed staal zijn. Moeten bestand zijn tegen de enorme krachten tijdens het afvuren.
Bommen daarentegen niet; die kunnen desnoods van "pisbakkenijzer" zijn.
Het fosfor waar men het over heeft zit waarschijnlijk in granaten die nu zo'n beetje doorgerot zijn. Dan komt het fosfor vrij, drijft op en spoelt aan.
Ligt op het strand, nog lekker nat. Ziet er uit als barnsteen (leuk dus) en iemand pakt het op. Maakt het droog en plotseling staat "dat leuke steentje" in de fik en is niet te blussen.

Als het over brisantgranaten gaat: de explosieve lading (meestal TNT) vergaat vrij snel als de granaat/bom open is door roest. Het venijn zit echter in de staart (soms letterlijk!!) in de vorm van de ontsteker. Dat is weer een stukje vrij hoogwaardige technologie met bijzonder gevoelige springstof.
Kan exploderen als je er alleen maar tegenaan blaast. En sommige bommen / zeemijnen zijn voorzien van zg. "anti-lifting divices" (valstrikontstekers mogen niet volgens de conventie van Geneve :shock: dus noemen we het gewoon anders)
Met name de Duitse "luchtmijnen" waren daar berucht om. Soms zaten er wel 3 ALD's op zo'n ding. Als de EODD bij zo'n ding geroepen wordt "ploffen" ze hem meteen ter plekke. Veel te link om zo'n ding te ontmantelen.

En als je denkt: dat is alleen maar een ontsteker die kan ploffen, die zal toch geen grote knal geven...
Helaas; de hoeveelheid springstof die daarin zit is prima in staat een arm of een been van je lijf te rukken.

Inderdaad, :shock:rotzooi. Destijds heeft men het spul in zee gedumpt omdat dat toen de meest economische oplossing was. In de verwachting dat het wel weg zou rotten. Niets is minder waar gebleken.

De vissers treft overigens ook blaam: er zijn voor de Nederlandse kust een aantal bekende "munitie-dumps". Die staan luid en duidelijk aangegeven op de zeekaarten. Niet geheel toevallig zit daar het meeste vis. Dus gaat er ook wel eens "toevallig" een vissersboot een trek maken over dat gebied...

De vissers treft overigens ook blaam: er zijn voor de Nederlandse kust een aantal bekende "munitie-dumps". Die staan luid en duidelijk aangegeven op de zeekaarten. Niet geheel toevallig zit daar het meeste vis. Dus gaat er ook wel eens "toevallig" een vissersboot een trek maken over dat gebied...

De zee is altijd in beweging de dumps zijn bekend maar als je ziet hoever van deze dumps komplete kisten met munitie tegen komt,het gebied van die dump word alleen maar groter.En dat daar toevallig de meeste vis zit valt ook wel mee.
Dus wat die visserman met die dumps te maken heeft snap ik niet

keek net in mijn mail. greenchoice heeft besloten bij mij straks €400 te incasseren omdat stedin na de gasmeterwissel ook de elecstanden heeft doorgegeven.
Mijn jaar loopt nog tot 11 januari 2014.
En ze zijn weer mijn teruglever (door de zonnepanelen) vergeten en gaan het maandbedrag ook verdubbelen.

Ben die club helemaal zat.
In januari ook al zo'n gezeik gehad dat ze mijn teruglever waren "vergeten".

Dan kan je beter (mogelijk) gezeik hebben bij het overstappen, kan je best wat mailtjes voor maken voor €245

gaan er nog mensen overstappen op een andere energieleverancier?

Ik ben net overgestapt naar NLE (Nederlandse Energie Maatschappij) omdat de 1 jarige actie bij Greenchoice was afgelopen. Ik moet eerlijk zeggen dat de overstap naar Greenchoice me goed geld heeft opgeleverd (ik denk meer dan € 600 in het jaar dat ik daar zat).

Nu bij NLE is het weer anders. Ik betaal een voorschot alsof ik voltarief betaal, en aan het eind van het contractjaar wordt de korting die ze geven verrekend (38% van de leveringstarieven).

Dit is geloof ik weer alleen het 1e jaar (hoewel ze het vaste klanten korting noemen:confused:), dus grote kans dat ik volgende zomer weer moet overstappen. Maar eerlijk is eerlijk, het overstappen gebeurt volledig geruisloos, je hoeft er zelf naast het doorgeven van meterstanden niets aan te doen.

@Ad hoe is het met Kees?

Gaat steeds beter Jan. Ik zie hem met de week vooruit gaan. Vandaag liep hij met alleen nog een stok, en hij heeft vanmiddag te horen gekregen dat hij 15 november naar huis kan.
Zijn badkamer is inmiddels aangepast, en ik heb vorige week zijn bed verhoogd (hogere poten onder zijn Auping Auronde). Verder hoeft er aan zijn huis niets te gebeuren. Hij heeft beneden geen drempels, en zijn kantoor/werkkamer, slaapkamer en badkamer zijn op de begane grond.
Op de 1e verdieping hoeft hij niet echt te zijn, die is voor zijn dochter en logé's en dan nog de biljartkamer. Ik denk dat we dat de eerste tijd niet zullen doen, maar later wellicht wel weer.

nog niet over na gedacht Harm

Via die vergelijkingssites krijg je best wel een idee wat je kunt bezuinigen. Ik stond er ook sceptisch tegenover, maar ik moet eerlijk zijn dat het me toch geld heeft opgebracht.
Hoeveel je kan besparen hangt ook sterk van je verbruik af. Wij verbruiken eigenlijk belachelijk veel gas (afgelopen jaar 3800 kub), en daarvoor was de aanbieding van Greenchoice net erg gunstig.
Gebruik je weinig, dan is de winst maar betrekkelijk, omdat de korting alleen op het verbruik meetelt. Alle andere zaken als vastrecht, belastingen en transport blijven hetzelfde.

3800 kub), en daarvoor was de aanbieding van Greenchoice net erg gunstig.

ook daarom was ik naar die club gegaan, heb net even gekeken, kan heel eenvoudig een incasso bij mijn bank laten blokkeren.
Dat scherm zal ik dan openhouden als ik die troel morgen ga bellen.
Als ze niet meewerkt gaat meteen de blokkade in.

Zo nu naar bed, moest er toch nog even naar kijken hoe makkelijk dat ging met wat men vroeger een rode kaart versturen noemde.

ook daarom was ik naar die club gegaan, heb net even gekeken, kan heel eenvoudig een incasso bij mijn bank laten blokkeren.

Ik heb al dat soort toeren niet hoeven uitvoeren. Ik ben het nieuwe contract met NLE aangegaan, en die hebben voor de rest alles geregeld. Na enige tijd kreeg ik de eindafrekening van Greenchoice (ik moest een miniem bedrag bijbetalen) en dat was het. De maandelijkse bijdrage aan hun stopte, en die aan NLE begon.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back