Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug van de bouwmarkt maar zonder slagmoeren, ze hadden ze wel in staal/verzinkt maar ik wil RVS , elders maar eens zoeken, heeft geen haast.

Heb me gisteravond de platvoeten gelopen , op en af naar de deur om St.Maarten gastjes te plezieren, toch wel leuk die oude traditie met zingende kinderen en fraaie lampions.

Ook weer zo'n traditie die hier niet "bestaat".

Maar om dat nou cultuur te noemen........

Inderdaad, leuke traditie. Vroeger ook veel gedaan, en gelukkig doen ze het hier met de wijkvereniging ook. Ik kan me niet herinneren dat ze het in Delft ook deden trouwens.

Overigens is het wel degelijk cultuur, er zit een stichtelijk (katholiek...) verhaal achter over een ridder die zijn mantel deelt met een zwerver die langs de weg kou zit te lijden.
Niet dat de meeste kinderen zich daar wat van aan trekken, die denken alleen maar "SNOEP!!!":D

Ik begreep trouwens dat St. Maarten typisch iets is dat in de zuidelijke provincies gedaan werd (logisch want katholiek feest) en in N-H. Maar hoe het dáár dan terecht komt...
Ach, het was in ieder geval gezellig.

Nu met een griepje thuis :( Vannacht de boel er uit gemikt, en nu heb ik nauwelijks energie voor iets meer dan zitten en liggen en ook eten/drinken gaat moeizaam. Nie leuk, maar misschien wel weer een keertje goed.

Ik begreep trouwens dat St. Maarten typisch iets is dat in de zuidelijke provincies gedaan werd (logisch want katholiek feest) en in N-H. Maar hoe het dáár dan terecht komt...
Ach, het was in ieder geval gezellig.

Het is hier in Friesland, in elk geval in Heerenveen en wijde omstreken, maar volgens mij het grootste deel van de provincie, ook gewoon vaste prik elk jaar...
Hooguit de exacte vorm van "uitvoering" kan per dorp, en zelfs per stadsdeel verschillen.

Groet, Bert

Nou Diede , beterschap gewenst.

Dat St.Maarten vind ik alleen maar leuk om de echte "kleintjes" en die vragende oogjes en niet te vergeten die soms fraaie lampions, daar zit wat huisvlijt achter. Met geloven en ridders heb ik helemaal niks , heeft alleen maar narigheid opgeleverd... :rolleyes:.

er zit een stichtelijk (katholiek...) verhaal achter

Dat katholieke zal het zijn, wij vallen hier net buiten de bijbelgordel, maar schurkten daar vroeger wel dicht tegenaan.
In mijn latere jeugd is er hier in het dorp pas voor het eerst een katholieke kerk (in een of ander wijkgebouw) en een katholieke school gekomen. Toen ik op de openbare lagere school zat zaten de kinderen van katholieke huize daar ook, als de ouders erg principieel waren moesten ze naar Rotterdam-Zuid. Mijn ouders waren vrijzinnig christelijk, en erg principieel in scheiding tussen kerk en school. Mijn vader was zolang ik me kan herinneren bestuurslid van de Vereniging Volksonderwijs (de latere Vereniging Openbaar Onderwijs).

Nie leuk, maar misschien wel weer een keertje goed.

Goed uitzieken is de beste remedie.
Als kind had ik altijd 1 keer per winter een zware griep, en lag ik een week of langer met zware koorts in bed. Op de een of andere manier ben ik daar uitgegroeid, en ik denk dat ik al zeker 40 jaar geen griep meer heb gehad. De laatste 15 jaar is dat niet zo vreemd vanwege de griepprik:D.

Ik heb gisteren met mijn twee dochters (3 en 4,5) met een groepje van drie andere kindjes gelopen, en dat is inderdaad schattig, vijf van die schuchtere stemmetjes die "sint maarten, sint maarten..." zingen.
Ik heb zelf een geref. Opvoeding gehad, maar sint maarten deden we gewoon mee, met een uitgeholde en versierde pompoen of voederbiet :-)

Sta ik net mijn tengels te wassen om een bammetje te gaan maken, staat mijn bestelling voor de deur.

Even rap eten en dan lekker naar buiten de LNB vervangen aan de schotel.
(ideaal weer toch?)

Eerst de handleiding doorkijken, misschien wordt het in die tijd nog droog.
buienradar geeft weinig goeds en zelfs de zonnepaneelregelaar schakelde uit.

Beugels voor en achter zijn juist klaar.
Lapje doek met epoxy is nog steeds niet uitgehard.

Wat een takkejong is dat zeg, lijkt wel een op hol geraakte trein, het dendert maar door, ratelt aan één stuk, leest niets.

dus:

Geplonkt.

Schotel gericht, ontvanger scant de zenders. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . het gras in de arena groeide sneller. zucht.

Gelukkig wel zo'n signaalgever gekocht om het richten te vergemakkelijken, alleen er staat behoorlijk wat spanning op die antennekabel.
Prikte behoorlijk op mijn knieën op de natte aluminium ladder.

Laatst bewerkt:
ja beamer komt er aan en je regelaars ook

heb telenet laten komen
weet nu waar het verlies zit maar gaat me 85 euro kosten vermoed ik
ad is dat die van dat container schip dan zit die bij mij ook mee op die lijst

gr raf

Ik ben gestopt met die plonk lijsten. Je blijft berichten van die lui toch zien, en ga je ze uit nieuwsgierigheid toch weer bekijken.
Er zijn gewoon een aantal draadjes waar ik niet meer of maar heel zelden naar kijk. Die springer en die container zijn daar 2 van. Hoewel ik bij die container nog een link naar NVM tekeningen heb geplaatst, zal wel veel te duur zijn:(.

Manus gaat de keuken in , het rommelt ergens binnenin en daar moet in voorzien worden.
Ben ook nog bezig met puzzelen in de materie van zorgaanbieders...heb de voorlopige indruk dat ons links of rechtsom een oor aangenaaid wordt. De grote graaiers proberen elkaar de loef af te steken , je moet minimaal academisch gevormd zijn om er iets van te snappen , premies dalen en zorgpakketten worden uitgekleed , eigen risico € 10 omhoog , wie snapt er ook maar iets van ???.
Leve de marktwerking en tel je zegeningen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back