Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Gefelisiteerd bronsmotor :bier:
    Ik ben ook stout geweest, hout gehaald voor loopplank op mn schuurtje :rolleyes:
    En o wat maak je snel de fout met die 1,5 meter, ik stond weer te dicht bij :oops:
    Nu hier mee bezig, erg leuk om te doen.
    20200326_125328.jpg
    Kabel vanger
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2020
  2. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Nou, gefeliciteerd dan als nog! :beer:
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Haha die afstand is niet te doen haha.

    Lijken wel hele grote tandwielen met zon klein motortje maar zit reductie bij dus dat zal wel meevallen haha.

    Bedankt geen feestje dus dan maar zelf kado halen.

    Heb gellukig wel een stuk taart kunnen eten.(scheelt wel dat er geen visite was meer voor mij)
     
  4. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Idd grote tandwielen, maar is 1 op 1, en draait als een lier.
    Geen fisiete, kost het ook nix :thumbsup:
    Grt peter
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog gefeliciteerd Bert en nog vele jaren. En steeds genoeg water onder de kiel. Gr. Klaas.
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  6. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Bedankt voor de felicitaties nog.

    De samson ligt nu ook in leeuwarden te wachten in de tussentijd maar een beetje aan het rommelen geweest om een langzaamdraaiend motortje voor de samson te creeren.

    Beetje vroeg misschien haha.

    Ik heb nu het uitgaand tandwiel van een servo vrijdraaiend gekregen door het potmetertje eruit te slopen.

    Kwa rpm ben ik tevree nu nog de print eruit slopen.

    Ik denk dat ik de samson ook 6 volt verlichting ga geven.

    Ik vraag me alleen af ik heb een zender gezien met 2 schakelkanalen.

    Als ik daar dan dat motortje aan doe is dat schakelkanaal gewoon een aan/uit of komt daar meer bij kijken?

    https://www.muco.nl/zendersets/134345-4-kanaals-computer-zenderset-24ghz-4005299500855.html

    Dit is de zender.

    Alvast bedankt
     
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Als je het servoprintje gewoon blijft gebruiken is het niet meer dan aan/uit inderdaad met een schakelaar.

    Groet,
    Mathieu
     
  8. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Maar het servo printje dat zorgt er toch voor dat de servo niet continu draait?

    Ik was eigenlijk van plan met de connector van de servo
    Gewoon van ontvanger naar elektromotor te gaan.
    De kabeltjes van de servokabel naar motor bedoel ik.
     
  9. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat zou ik niet doen, amperage van je motortje loopt dan door de ontvanger, daar werd ik voor gewaarschuwd dat niet te doen. Krijg je rokende ontvanger van.
    En dat werkt ook niet, je motor blijft dan gewoon draaien.
    Als je het motortje voor je schroef wil gaan gebruiken zal je er een vaarregelaar tussen moeten zetten, of een servo met 2 microschakelaars om hem om te kunnen polen van voor naar achteruit.
    Grt peter
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, dat werkt niet. Gewoon het printje er tussen laten zitten, en dan met de gasstick in het midden de potmeter zo verdraaien dat het motortje stilstaat.
    Als je dan de stick beweegt, gaat het motortje gewoon vooruit of achteruit draaien. Als je vervolgens in je zender de servo-uitslag sterk vermindert, werkt het geheel ook nog eens als een heel aardig snelheidsregelaartje.
    Dat maakt niet uit, de servostroom loopt OOK door je ontvanger. Overigens loopt die niet "door" je ontvanger, maar "langs", want de plussen en minnen van iedere ontvangeruitgang zijn met elkaar verbonden middels tamelijk zware geleidestrips, en die strips kunnen meerdere ampères verdragen. Het probleem is eerder om die stroom naar de ontvanger toe te krijgen, de kans dat de voedingssnoertjes gaan roken is groter dan dat de ontvanger zelf gaat roken.
     
  11. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Potmeter had ie er uitgehaald, dus dat werkt niet meer.
     
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Potmeter is idd eruit maar het is de bedoeling voor een radar scanner dus hij moet continu draaien.

    Zoals ik begrijp is het dus niet aangeraden om de stroom van de ontvanger vandaan te halen.

    Dan maak ik het radartje gewoon op 6 volt met aa batterijen dan kan ik gewoon een simpele aan uit gebruiken die heb ik toch nog liggen.

    Bedankt voor de adviezen
     
  13. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Voor een radar kan je um idd wel op de ontvanger zetten, motortje word dan ook niet belast.
    Grt peter
     
  14. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Oh dus toch ik zal zo even een beunhazentestje doen op de felix.

    De ontvanger geeft 4.8 volt als ik het goed heb.
    Dat levert iets betere radarsnelheid dan 6 volt denk ik.

    Dan zou ik met een schakelkanaal van die zenderset gewoon radar aan en uit kunnen zetten?
     
  15. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Ja dat kan, als hij nog te snel draait kan je er een weerstand tussen maken zodat ie wat langzamer draait.
    Grt peter
     
  16. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Dank u wel peter dan ga ik nu uitvogelen hoe ik een radar scanner na kan maken haha
     
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, De radars van mijn schepen stuur ik via een CTI multiswitch. De PS4a als ik het goed heb. Kan 4 dingen schakelen. Om de servomotor op het juiste toerental te laten draaien kun je er een spanningsconverter tussen zetten. Wel wat extra werk en uitgaven, maar dan heb je het echt voor elkaar. Gr. Klaas.
     
  18. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Bronsmotor, je bedoelt dit?

    Grt peter
     
  19. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    714
    Locatie:
    waar me werk is
    Peter dat zijn hele mooie details maar ik bedoel de propeller op het dak haha

    Klaas ik zou jammer genoeg niet weten hoe dat allemaal werkt ik wou het eigenlijl simpel genoeg houden dat ik het zelf kan beunen.
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.106
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dan houden we het eenvoudig Bert. Rechtstreeks op de accu zal de servomotor te snel draaien. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je de rode en zwarte draad van je servostekker aan de servomotor aansluit en dan de stekker in de ontvanger. Maakt niet uit op welk kanaal. Je radar moet rechtsom draaien met ongeveer 30 omw./min. Loopt hij dan nog te snel dan zou je in een van de draden naar de motor een weerstandje of een lampje kunnen zetten. Probeer eens een lampje voor een zaklamp. In let led-tijdperk worden lampjes ook zeldzamer. Jammer dat je de potmeter er al tussenuit hebt gehaald. Het mooist was geweest om die potmeter van de aandrijfas te halen en eventueel buiten op het servohuis te plakken. Dan werkt de elektronica als een soort motorregelaartje en kun je de servo op een kanaal uit de ontvanger toerloos voor- en achteruit laten lopen. In wezen geeft de verdraaiende potmeter een soort tegengas in de elektronica en stopt de servo weer naargelang je de knuppel beweegt. Hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina