Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat had een goed idee geweest.
    Ik heb nog een batterijhouder voor 4 aa batterijen dus ik wou eigenlijk daarmee wat proberen met 6 volt draait ie een beetje snel ik zal morgenavond weer wat rommelen met kabeltjes.

    Ik heb wel ontdekt de zenderset in de felix heeft wel in de ontvanger extra kanalen zitten maar dan werkt mijn servomotortje niet.
    Maar als ik de roerservo vervang door mijn radar servo dan draait wel rustig dat zal in de trim zitten gok ik.


    Maar als ik een zender heb met schakelkanalen dan zou het dus op het schakelkanaal kunnen.
    Gewoon servo motor aan een schakelkanaal en het zou moeten werken of komt er toch meer bij kijken?

    Oh en lampjes als weerstandje gebruiken is een goeie dat zal ik ook proberen
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Een zender met schakelaars heeft aan de ontvangerkant iets nodig om het schakelaarsignaal om te zetten in een reactie. In wezen geeft de schakelaar een of meerdere pulslengtes af. Die pulslengte 1, 1,5 of 2 milliseconde geeft de ontvanger door aan een servo of een multiswitch. Het is niet zo dat de schakelaar op de zender via de ontvanger een "hapklare" spanning levert voor een gebruiker. In wezen vertaalt een servo of motorregelaar de pulslengte ook in een bijbehorende servostand of vaart via de regelaar. Je kunt dus niet rechtstreeks vanuit de ontvanger een motor of lampje aansturen. Hoop dat het zo duidelijker is. Gr. Klaas.
     
  3. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Aaah bedankt klaas dat maakt het het duidelijk.

    Dat word even googlen of vanavond mn vaders soldeerbout opzoeken en proberen de servo weer gedeeltelijk op te bouwen haha
     
  4. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Het ziet er naar uit dat ik tot 5 mei vastzit hier..
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.948
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je, cru gezegd, nog geluk...
    Hier hebben we zelfs die toezegging niet...
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Aan boord of aan de wal Jinny? Wel balen natuurlijk. Sterkte. Gr. Klaas.
     
  7. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dat is idd niet fijn, hopelijk weer snel thuis.
    Grt peter
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Om een beetje bezig te zijn en de geest lenig te houden bedacht ik vorige week om eens een Kitchen-roer te fröbelen. Heb wel eens zoiets gezien in zo'n sleepbootje van de Action? Bestaat uit een soort halve soeplepels, die om de schroef heen kunnen bewegen en achter de schroef sluiten. In wezen hoeft de schroef maar één kant op te draaien en er liggen nog een paar gratis vliegtuigregelaars. Begonnen met een kartonnen voorbeeld.

    20200328_142450.jpg

    Het papieren model zag er wel aardig uit, dus kopietjes van de tekening gemaakt en op 1 mm dik latoenkoper geplakt. Geen haast, nachtje laten drogen en toen vielen de papiertjes er weer af. Ja, als zuunegerd geplakt met een Prittstift. Nog maar een keer geplakt en niet zo lang laten drogen. Figuurzaag opgetuigd en lekker zitten zagen. Uiteraard eerst de gaten geboord.

    20200329_165129.jpg

    Op zoek naar een mal om het koper op te buigen. Eerst maar eens uitgegloeid. De ervaring is dat het later toch wel weer stevig wordt. Hopelijk stevig genoeg. Het buigen ging voorspoedig en de segmenten wat aangepast om ze beter op elkaar aan te laten sluiten. De lange punten zaten in de weg bij het draaipunt. Met beleid bolvormig gebogen. Er zat nog wat materiaal in de weg om de segmenten goed te laten sluiten. Afgetekend en weg gedremeld.
    Tot zover niet ontevreden. Nu op zoek naar onderdelen voor de aandrijving. Denk aan een 3 mm as voor één segment, daaromheen een buisje voor het tweede segment. Dat alles door een hennegatskoker. En verzinnen hoe deze onderdelen in de goede stand aan de segmenten te solderen met zilver.

    20200330_165512.jpg


    20200330_165601.jpg

    Als aandrijving voor het roer twee miniservootjes, die met een mixer aan de motorregelaar zijn gekoppeld. Dat dan eerst maar eens opstellen op een plankje. Diameter van de "soeplepel" 30 mm. Bedoeling dat er een 25 mm schroefje in gaat draaien. Maar zover is het nog niet. Gr. Klaas.
     
    MicropropSport en willum vinden dit leuk.
  9. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooie uitdaging Klaas.
    Heb je daar ook al een bootje voor in gedachten?

    groet,
    Mathieu
     
  10. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Dit werkt het zelfde als bij een vliegtuig straalmotor, zo remmen ze het vliegtuig af na de landing.
    Reverse klep noemen ze het.
    Leuk projektje klaas !
    Grt peter
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nog geen bootje in gedachten. Zat net nog even te denken (voor zover me dat lukt) en ga de ESC op een draai of schuifpotentiometer zetten. Sturen inclusief voor en achteruit op een kruisknuppel. En tussen die twee kanalen een V-mixer. Gebruik eenzelfde motor als in mijn tanker en coaster. Pas als het goed werkt op de testopstelling ga ik op zoek naar een bootje. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 30 mrt 2020
  12. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Dat is een mooi project klaas.

    Net even een laklaagje op de naamplaatjes voor de felix gedaan 5 min bezig het bekertje lak omgegooid gauw met wc papier drooggemaakt.

    Wil ik de kwast schoonmaken gooi ik mn potje terpentine om

    Maar even wat anders doen haha
     
  13. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Soms heb je van die momenten, dan kan je maar 1 ding doen: :bier:

    Groet,
    Mathieu
     
    bronsmotor vindt dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    En daar dan maar even de tijd voor nemen! Gr. Klaas.
     
  15. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    :eek: Zo vroeg op de morgen al?:p:D

    [​IMG]
     
  16. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Ja Bert, het is altijd wel ergens 5 uur :D
     
    Bert V vindt dit leuk.
  17. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.114
    Locatie:
    Oostvoorne
    Vroeg in de morgen kun je ook even de tijd nemen voor een boterham, krant lezen, puzzels maken en koffie drinken. Hier loopt dat meestal in elkaar over. En dan tussendoor even Moeder bellen. Wordt over een dikke week 98 en dat zouden we zondag a.s. vieren. Jammer, maar er gebeuren veel ergere dingen om ons heen. Dus nemen we de tijd om uit de massa te blijven. Moeder heeft haar kaatseballen opgezocht en doet zo binnen wat bewegingsoefeningen. Ze merkte wel dat ze het al een tijd niet meer had gedaan, zei ze. Gr. Klaas.
     
  18. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Mooie leeftijd Klaas.
    Goed om te horen dat ze nog zo vitaal is om met de kaatseballen aan de gang te gaan.
    Mijn schoonouders (75) proberen dagelijks toch nog een loopje te hebben, ze zijn normaal altijd in de weer met van alles en nog wat. Zowel bij hun eigen als bij anderen, stilzitten kunnen ze eigenlijk niet dus is het schipperen met wat wel en niet kan/mag.

    Groet,
    Mathieu
     
  19. bronsmotor

    bronsmotor

    Lid geworden:
    12 sep 2016
    Berichten:
    715
    Locatie:
    waar me werk is
    Alvast gefeliciteerd klaas

    Er valt zoveel weg nu het maakt het allemaal niet makkelijker.

    Positief blijven we mogen niet weg maar we kunnem wel bpuwen haha
     
  20. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.796
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Nou ik verveel me niet, zat te doen hier zowel hobby als tuin en huis, duurt nog wel een paar jaar eer ik alles af heb :cool:
    Dus ik verveel me niet :)
    Grt peter....proost .
     

Deel Deze Pagina