Moderne brikken?
Grootste probleem worden toch de elektronische onderdelen.
Heb er een met injectie en een met carburatie...
De carburatie is complex... de injectie heb ik schema’s bij.
Die injectie is L-Jetronic en is te doordronden.
Sensoren nog net verkrijgbaar, maar listig. Heb wel goede bronnen.
Maar bij een 15 tot 25 jaar? Verslechterd het.
Ben je zuinig en behoedzaam... blijft het langer heel. Is er over die tijd nog wel benzine? Moeten we aspen tanken?
Moderne klassiekers to be? Vrees het ergste... maar mooie wagens blijven gekoesterd worden.
Gister eens even gezocht op Tesla accu... wat is nu ‘poeh’, en wat is nu ‘ha’
Ons modelbouwers kijken natuurlijk met een schaterlach naar de celletjes.
Tesla is een met de pantograaf uitvergrootte Tamiya kit [emoji39]
Eerst in model... en daarna goed uitwerken! Dubbele eenvoud maakt briljant...
Veel info op internet. Meest interessant acht ik de levensduur van de Panasonic cellen. 3400 mA.
Ronde cel in blik. Lastig daar achter te komen. Lithium ion. De meeste van mijn camera accu’s zijn al overleden.
Tesla meent een betere anode en kathode te hebben ontwikkeld. Daarmee een langere levensduur.
Maar Tesla en Panasonic doen aan een soort vreemde investeringsdans.
Hoog spel. Vreemd verhaal.
Accu’s moeten op een bedrijfstemperatuur worden gebracht. Zal rond de 45 graad zijn.
Wel! De cellen staan in de koelvloeistof. Normaal mens stookt daar zijn modelmotoren mee schoon in een pannetje, ver van zijn neus.
Opvallend! Aardolieproduct! Tenzij je het kan destilleren uit een zak spruitjes of radijs. Sorry milieu lobby... toch weer door blijven boren...
Plaatje van een accu productiestraat doet denken aan een grote drukpers van een krantendrukkerij.
Zo moeilijk kan het niet wezen.
Vreemd dat NL er niet op inspeelt. Wordt erg wollig over gedaan. Accubouw is dus een soort machtsspelletje. Zet de NL universiteiten aan het werk, en creëer gewoon werk... nou ja... die dingen draaien als chips van de smiths... 1 operator en 1 monteur die de koffiebonen er aan de voorkant in kiepert... machines chompen dag in dag uit door... voor een kostprijs van 1 Eurocent per accu. Meest kosbare is de priet praat er om heen door mannetjesputters...
Alle cellen verouderen direct al na productie. Shelf life is een abstractie.
Lipo’s zijn na 5 jaar op de plank ‘stuk’. Ook al gebruik je ze niet. Zonder storage of wat dan ook. ‘Nieu in het doosjeu’ het dooft uit...
Een vliegaccu met enige regelmaat, maar niet intensief, minderde sterk na 5 jaar. Ik kon er aanmerkelijk korter op vliegen. Halvering tot 3/5de vliegduur? HK. Toch keurig.
Heb ook nog een set LifePo 4.
Voor een van de bootjes. Zit nu op 8 jaar... lijkt iets minder... 10.000mA.. maar storten nog steeds niet in. Belast die dan ook niet echt.
Behoorlijk dapper. Zijn van due grote blauwe patronen.
Leegvaren lukt fysiek bij die accu niet... is erger dan een duracel reclame...
Ja... het is allemaal weer voer voor denken...
Bijkans is het restaureren van een Tesla over 30 jaar wat makkelijker.
Rij je op een Mr Fusion... slechts een bananenschil nodig...