Het Schipperscafe deel 6

Laten we maar niet zeuren dat we ouder worden. Gaat min of meer vanzelf. Wat eten, drinken en slapen. Eer je het weet is de week om! Denk je lekker naar het lek te kunnen gaan liggen luisteren, zit er water in mijn Smit Finland. Afgelopen winter de kluisgaten wat verzet. Maar eens kijken of dat daarna niet goed afgekit is. Eens kijken of het werfpersoneel te motiveren is. En daarna mobiliseren natuurlijk. Eerst de tent maar een week of zo laten doorwaaien om te drogen. Never a dull day, moeten we maar denken. Gr. Klaas.
 
Bij nader onderzoek lijkt de lekkage niet van de kluisgaten te komen. Onder de bodemplaat, die min of meer los lag, ook roestsporen, dus er heeft langer water in gestaan. De accu's lagen er al uit, dus motoren los gehaald en er ook uit. Bodemplaat zat nog met één schroefje aan de kielbalk. Bedrading deels los gehaald van het voordek en naar achteren geklapt. Op het bordesje van de waterpomp vond ik water. Pomp misschien lek? De bodemplaat verwijderd. Kielbalk, op een weerbarstig stukje na, eruit getrokken. Lijmresten verwijderd en glad geschuurd. Uitgezogen en gewassen. Toen zag het er alweer wat beter uit. Materiaal voor een nieuwe kielbalk (betonplex 10 mm) en bodemplaat (triplex 3 mm) is aanwezig, maar wacht met zagen tot het wat koeler is. En daarna weer opbouwen. Meeste werk is het meten en pas maken. Pomp testen op lekkage en dan gelijk maar een bakje maken, waar die in komt te liggen. Aan de ene kant balen, maar de boot is nu 15 jaar in bedrijf en heeft tot dit akkefietje weinig problemen gegeven. En het werfpersoneel is nog steeds gemotiveerd. Wel een licht bootje zo! Gr. Klaas.

20250621_155743.jpg

20250621_155759.jpg
 
Heeft iemand een telefoon nummer van modelbouwshop?

Ze reageren niet op me mails?

Wil vragen als ze ook ook boot naam stickers kunnen maken.

Zo ja....dan kan ik het gelijk mee bestelen met de diepgangs merken.

mvg ronald


Het is toch gelukt. De mails werden tegen gehouden door me provider.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels zit de nieuwe kielbalk erin en is de bodemplaat op maat gezaagd. Volgende stap is de bodemplaat fixeren en accu's en motoren een plekje geven. Maar dat kan ps na uitharden van de lijm. Gr. Klaas.


20250623_145523.jpg



20250623_145543.jpg
 
Inmiddels zit Smit Finland weer in elkaar. Op het eind nog even een uitdaging, want het dek ging er niet goed meer op. Waarschijnlijk kielbalk en bodemplaat iets dikker dan het originele spul.. Eerst dacht ik dat de accuterminals het dek raakten, maar het was de servo van de sleephaak. Die hing met zijn flens onder tegen een randje dek onder het dekhuis. Door de servo omhoog te brengen met de flens op het dek was er net voldoende ruimte. De voorste accu had desnoods ook liggend geplaatst kunnen worden maar dan moesten de nokken worden aangepast. Nu nog een potje vernis scoren om kielbalk en bodemplaat te conserveren. Dus de boot moet dus nog een keer leeg. De bluspomp op lekkage getest. althans dat wilde ik. Maar de motor zit vast Conclusie: pomp lekt en motor overleden. Weten we gelijk hoe het water in de boot kwam. Besloten om het voorlopig zonder bluspomp te doen. Was aanvankelijk van plan om de pomp in een waterdicht bakje te zetten, maar krijg daarvan de afloop niet boven de waterlijn. En zo blijven we een beetje bezig. Gr. Klaas.

20250624_191234.jpg
 
Laatst bewerkt:
Had een paar weken geleden de schroeven wat verder voorin de straalbuizen geplaatst. Maar nu liep de BB schroef tegen een boutje van de roerhak aan. Boutje iets te lang en kwam door de straalbuis. Bleek de schroefdraad in het plastic van de buis lam. Wat langer messin boutje erin, messing moertje erop en met de soldeerbout het moertje in het plastic gedrukt. Daarna een korter RVS boutje erin. Zit dat ook weer goed vast. Gr. Klaas.
 
Back
Top