damn, gigantisch prachtig!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Eey Rob,
Ik vind het een knap stukje werk, en het resultaat is er ook naar. Uiteraard is dit topic nog niet af als de bouw van de auto gereed is. Je weet immers niet of de auto "in balans" is. Bij onze (ver doorge-engineerde) 1:8 onroad auto's weten we uit ervaring welke ophanginggeometrie, veren (of combinaties daarvan) oliediktes e.d., onder welke omstandigheden, in een optimaal weggedrag resulteren. Aangezien jij van scratch begint zul je dit, middels praktijktesten, nog moeten bepalen. Of heb je hier al iets aan "gerekend"? Ongetwijfeld zul je na deze praktijktesten hier en daar aanpassingen willen maken. Ik zie dat de voorste schokbrekers zullen gaan meedraaien met de wielen, dat is niet optimaal, dat weet jij natuurlijk ook wel, maar past wel slim binnen het Stockcar reglement, regel 15. Anyways, nogmaals, ziet er allemaal erg mooi uit, ben benieuwd wanneer ie gereed is, en dan nog optimaliseren qua wegligging.
O ja, valt me nu pas op, maar je moet even het "Ackermann" principe goed bestuderen. Voor een neutraal stuurgedrag moeten de denkbeeldige rechte lijn tussen de ophangpennen, en de plek van de aansturing, in het midden van de achteras uitkomen. Hierdoor hebben de denkbeeldige lijnen in het verlengde van de voorassen van de beide voorwielen altijd hun snijpunt in het verlengde van de achteras. Als dit niet zo is gaat de auto "wringen". Wellicht dat onderstaande tekening veel duidelijker is dan mijn gezwets.
![]()
Succes!
Rob,
Als ik naar je stuurblok kijk, klopt volgens mij je Ackermann toch niet. Ik bedoel dat je aanstuurpunt moet zitten zoals op de illustratie hieronder. Als ik jouw stuurblokken bekijk, zit het aanstuurpunt op de plek die ik gemarkeerd heb met het rode kruisje. Ik kan het natuurljk verkeerd zien, maar als het wel zo is, dan klopt je Ackermann niet. Je voorwielen maken bij elke uitslag dan dezelfde hoek, terwijl de denkbeeldige lijnen door de beide voorassen elkaar horen te snijden in het verlengde van de achteras. Ik hoop dat ik het verkeerd zie, wellicht wordt dat uit een aantal volgende foto's die je maakt als je wat verder bent duidelijk.
![]()
P.S. groeten aan Marc!
Rob,
Je maakt een cruciale denkfout. :? Bij een 1:8, bijv. Mugen MRX-4R, draaien de wielen om de kogelkoppen. :wink: De denkbeeldige lijn door het draaipunt van de voorassen en het aanstuurpunt moet (ongeveer) het midden van de achteras snijden, anders krijg je links en rechts altijd (bij elke uitslag) dezelfde draaihoek van de wielen, en dat kan niet. Het binnenste wiel moet in een bocht een kortere cirkel maken dan het buitenste wiel. Bij jouw stuurblokken lopen de lijnen zelfs parallel !!! :teacher:
Je moet dus even nieuwe stuurblokken maken, rekening houden met de afstand (in de breedterichting van de auto gezien) tussen de kogelkoppen van de Mugen MRX-4R waaromheen de stuurblokken draaien en de plek waar de kogelkopjes voor de aansturing vanuit de stuurstangen op de stuurblokken zitten.
Kijk even naar dit plaatje van een MRX-4R. Alhoewel het geen zuiver bovenaanzicht is, maakt het denk ik wel duidelijk wat ik bedoel. :nosmile:
![]()
Door met de servosaverpositie (Scrabble: 17x de woordwaarde) te spelen kun je het snijpunt van de lijnen net iets vóór of achter de achteras laten snijden. Hierdoor beïnvloed je (iets) de toe-in of toe-out in de bocht.
Kijk er nog even naar en frees even een paar nieuwe stuurblokken.
Groeten,
Richard
Hmmmm.... Richard aan de MRX4 ????
[KNIP] ... de ackerman wordt bij deze constructie voor een deel door de stuurblokken bepaald en een ander deel door de lengte en de positie van aanstuurmechanisme, dat deel wat de stuurstangen bediend.
Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik hiervoor geen bijpassende smiley kan vinden (eentje die op zijn knieen door het stof moet,haha).
Heb ik in iedergeval nog een kleine berg leuke sleutelhangers. Ik verbouw er wel een paar en als alle (andere domme) mindere dingen eruit zijn maak ik een aantal nieuwe.
1-0 voor jou.
Nou, een plaatje er tegenaan om de balljoint op een andere plek te zetten is zo gebeurd. Bouw je er meerdere met verschillende posities voor je balljoint of een verstelbare balljoint kan je de ackerman instellen
Hmmzzz ... wordt inderdaad veel testen, maar dat wist je al.
Realiseer je dat je goed moet nadenken over een goede testopzet, m.a.w. een opzet waarbij vooraf alle instellingen tegen elkaar worden afgezet, om de juiste informatie te verzamelen voor een eventuele volgende aanpassingen van instellingen, danwel hardwarematig.Net als altijd is het zaak om slechts 1 variabele tegelijkertijd te veranderen, zodat het resultaat daaravan 1 op 1 vergeleken kan worden met de situatie voor de aanpassing.![]()
Anyway, blijf het een leuk project vinden, aangezien ik in het verleden een vervent Stockcar rijder was. Blijf het ook zeker volgen en, al dan niet gevraagd, adviseren.
Daar is dit tenslotte ook een forum voor.
![]()
Vind het erg leuk dat je op en aanmerking postJa en Amen is voor in de kerk.
Wat betrefd de setup dat word wel even wat...... maar das nu net de uitdaging. Als ik het zo hoor Richard, moet ik eigenlijk een keer met jou gaan testen duw ik de zender wel in je handen, ook ik vertrouw op een Sanwa M11 spectrum.![]()
Maar heb weer een stapje voorwaarts gemaakt
Gr. Rob
Op welk totaal gewicht zit je nu? (met alle componenten erin die je nu hebt). En welke tank zit erop? Is dat een 1:10 tank of van een 1:8, zo ja welke? Lijk het je niet handiger als de snelvulopening van de tank op de normal 1:8 manier opengaat? Dat had ik vroegah in mijn stockcar ook.
Ik zie al welke kant je op wilt met je uitlaat. Goed gedachte denk ik. Die "uitbouw" aan de zijkant van de body blijft trouwens een vreemd gezicht, vind je ook niet?