Het seizoen zit erop....... op naar 2010

Het gaat de goede kant op met je stockcar zie ik. Het chassis ziet er mooi uit. Ook leuk om te zien. Ziet er heel anders uit dan de rest. Apart een dergelijk smal chassis. Ben ook erg benieuwd hoe je de achterkant gaat maken. Of dit wel stevig genoeg zal zijn. Ligt er een beetje aan hoe je de 3mm plaat zult zetten en vast last. Maar hat zal wel goed komen als ik het allemaal zo zie.

De gas servo komt die boven de lipo accu te zitten? Of is de servo wat er voor zit voor het gas geven.

Hoe groot is het tankje? Je zult ongeveer 150cc nodig hebben voor een wedstrijd van 5 minuten. Dan is het na de warmup rondjes tanken. Hier voor heb je dan 30 Sec. de tijd. Het bij tanken, doen er meer dus het is geen probleem. Er zijn ook altijd mensen die je willen helpen. Anders help ik je wel als je de eerste wedstrijd in horst komt rijden. Maar je kunt ook Richard mee nemen. Kan hij nog eens terug denken aan die goede ouwe tijd. :thumbsup:
Ik rij met 177 cc en dat is met warmup net voldoende bij warm weer. Kan iets meer als 7 minuten rijden. De wedstrijd is ook zo opgebouwd.

Korte uitleg: 3 minuten de tijd om transponder te wissel en je warmup rondjes te rijden
trainen). 30 seconden voor start stop je met trainen. De helper pakt je wagen dan op en zoekt een plaatsje uit op de start lijn. In jouw geval doet hij dus ook nog even tanken. Aan de start streep telt een klok af. Dit wordt aangegeven met lampjes van 30, 20, 10 en 5 sec. Als het startsignaal klinkt mag de wagen geduwd worden. Dus geen staande start zeg maar. Dan duurt de wedstrijd 4 of 5 minuten. Na de wedstrijd begint het weer van voren met 3 min. Alleen dan voor de volgende heat. Voor jou is het dus transponder inleveren. Wagen en zender uitzetten en afgeven bij de keuring. Hesje aan trekken en marchallen op de baan. O ja doe wel goede schoenen aan. Liefst met stalen neuzen. 3,5 KG stockcar tegen je voeten aan krijgen lijkt me best wel zeer te doen en ze zijn zo bij je als je niet goed oplet met de baan oversteken.
 
Peter is begonnen met het spuiten van de lexaan body!
lexaan-stockcar-body-rsr
dc8839_tbn.JPG



Zeker een heel leuk draadje om te volgen, ik ben echt heel erg benieuwd wat de kleuren gaan worden ben zelf al onder de indruk van de vorderingen zover.
Kan niet wachten tot de auto klaar is een mooie body is toch wel net dat wat een auto maakt of breekt!

Even antwoorden,

De auto zal zo als ik het nu berekend heb op een 3300 gram uit komen, kan iets meer worden omdat nog niet alle onderdelen klaar zijn en een boutje hier een plaatje daar vaak ineens een hoop extra balast toevoegen.......

De Tank inhoud is 150cc wat volgens mij toch echt genoeg moet zijn voor 5 minuten plezier, de onroad 1/8 moeten het zien uit te houden op een 125cc, zou je toch zeggen dat de stockcar het moet gaan redden.

Dit weekend hoop ik weer wat plaatjes te kunnen plaatsen van de vorderingen.

Gr. Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Carbon

hoi Rob

En? carbonplaatjes reeds ontvangen? Succes verder met de bouw, stockcarrijdend nederland is je aan het volgen......
Groetjes
Gé Versteegen
 
update #7

Eindelijk even tijd gevonden om de freesbank op te starten en lekker met de radioplaat/onderplaat in de weer te gaan. Ik heb getwijfeld tussen carbon en aluminium, mijn idee om voor aluminium te gaan is dat ik een voordeel zie mbt de koeling van de motor op een alu plaat.

[71401] 1-8-stockcar-bouwverslag-update-7-onderplaat-radioplaat-3

@ Gé heel leuk dat je ook de topic bent gaan volgen en ik hoop zelf dat je met advies en kommentaar komt......
Er zitten vast wel dingen aan die je met jou/jullie ervaring zien. De achterkant is nog steeds een punt waar ik niet uit ben.
Carbon is binnen bedankt!
hoi Rob

En? carbonplaatjes reeds ontvangen? Succes verder met de bouw, stockcarrijdend nederland is je aan het volgen......
Groetjes
Gé Versteegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er gelikt uit. Wat het verschil pressies is tussen de nummers van hat metalen heb ik geen verstand van. Voor mij ziet al het aluminium het zelfde uit. Maar dat ligt meer aan mijn kennis denk ik.:newbie:

Over de achter kant. Tja waar ik aan zit te denken is dat je een stuk plaat pakt. Hier 3 van de 4 rechte stukken omhoog buigt en de hoeken vast last. Dus er eigenlijk een “bakje” van maakt. Waar het vliegwiel, snaarwiel en de snaar door heen gaat uitfrezen. Eventueel aan de achteraan waar de bumper opzit nog afschorren naar onder toe. Heb even een schetsje gemaakt voor de duidelijkheid. Niet dat mijn teken kunsten nu zo geweldig goed zijn maar misschien is het nu wel duidelijker wat ik bedoel.:confused:
 
Laatst bewerkt:
Nou moet ik toch eerlijk zeggen dat ik hiervoor geen bijpassende smiley kan vinden (eentje die op zijn knieen door het stof moet,haha).
De MBX5 T die ik heb staan heeft dit anders zitten. Maar gelukkig heb ik Aluminium genoeg. Heb ik in iedergeval nog een kleine berg leuke sleutelhangers. Ik verbouw er wel een paar en als alle (andere domme) mindere dingen eruit zijn maak ik een aantal nieuwe. Heb toch inmiddels al een lijstje van dingen die er de volgende keer in aangepast kunnen worden.
1-0 voor jou.

Groet,

Rob

Nu ik het tegen kom , dit heet het ackermann pricipe. Wat jij tekent klopt niet. De fusee is gebogen (bij kogelkopje) en als dit niet of nouwelijks gebogen zou zijn gaat de denkbeeldige lijn zich pas kruisen zeg 30 cm van de achteras. Dit zou betekenen dat de voorwielen in een draai allebij wordt gedwongen om met beide wielen evenveel te sturen wat wringen tot gevolg brengt omdat het binnenste wiel een kleinere afstand aflegt dan het buitenste wiel.
Dus daarom buigen ze dat gedeelte van de fusee, zodat de wielen rondt 1 gemeenschappelijk draaipunt draaien.

( ik studeer voor autotechnicus, en heb hier laatst een presentatie over moeten geven vandaar...;))
 
de achterkant

wat stockcarracer h78 (en tevens mede clublid) voorstelt, en jou idee ook is/was zou natuurlijk kunnen, echter mijn eerst opkomende gedachte is dat dit bakje wel eens erg zwaar zou kunnen worden. Stel dat je de opstaande rand 20mm hoog maakt en 3 dik. Dit is dan een totaal ontwikkelde lengte van 60mm met een dikte van 1 mm. Ik zou in dit geval misschien gaan denken om een stukje rvs koker te pakken van bv 20 x 10 x 1 en hiermee het gedeelte te construeren. Hierdoor zou je misschien alleen al het bodemgedeelte weg kunnen laten van het "bakje". Ik heb (als stevigheid) in mijn chassis, daar waar mogelijk, schragen gebruikt om de hoeken te verstevigen. Dus van koker 10 x 10 x 1 de uiteindes 45 graden afgeschuind en deze in de hoeken gelast. Dergelijke autos bouw je niet zomaar 1,2,3. Het denken is vaak evenveel werk als het maken heb je misschien al gemerkt. Om je een idee te geven, en goede stockcarvriend, en toprijder in Nederland, van mij bouwt op zijn auto normaal gesproken circa 200 uur. Succes verder en ik blijf je natuurlijk volgen......
Ps, ook al gedacht aan de stelmogelijkheid van het aandrijfriempje?

Groetjes Gé
 
Laatst bewerkt:
Het bakje zal zeker zwaarder zijn dan de koker profielen. Maar dat is gewoon even 2 opties maken om uit te vinden hoe veel het allemaal scheelt.
Maar hoe moet ik in het “technisch NSO reglement” punt 7 dan vertalen? Vrij vertaald mag het bakje niet omdat het achterste gedeelde dan geen (staal)koker profiel bevat. In het WEMSA reglement staart er over de chassis balken er niets in. Alleen dat het chassis van staal moet zijn. Het bakje van Aluminium maken gaat dan dus ook niet lijkt mij. Maar Gé, jij als zeer ervaren zelf bouwer moet ons dat toch wel kunnen uitleggen.:p
 
Hoi geinteresseerden!!

Juist daarom zou ik het denkelijk , om alle risicos uit te sluiten, van koker maken. Er is in de huidige stockcarwereld nogal een discussie over plaatwerk aan een stockcar. Dit komt hoofdzakelijk, laten we er maar niet omheen draaien van Engels rijders, o.a. (T.nn.nt) vulmaar in ;-)

@Rob

Kijk een beetje uit met die bodemplaat. Als je Wemsa wedstrijden wil rijden (Ek indoor, Ek en WK) zul je denkelijk afgekeurd worden op de plaat volgens onderstaande tekst, verkregen van een Wemsa representative, die nog uitgewerkt gaat worden in het regelement. Je hebt de chassisbalken tamelijk kort bij elkaar liggen, maar ja, lees hieronder en huiver!!!

Geachte Damer/ Heren rijders

Hierbij nog even een uitleg over de nieuwe WEMSA regel over de bodemplaat
De Bodenplaat mag niet buiten de chassisbalken komen
In zijn geheel , gedeeltelijk of in delen of welke andere variant dan ook
Voorlopig mag men dus NIET met afwijkende constructies een WEMSA wedstrijd rijden
Het uitgangspunt is regel 1 een modelstockcar moet op een fullsize stockcar lijken
Heeft men eventueel al een afwijkende constructie gebouwd laat deze dan op de eerstvolgende WEMSA meeting ( mei 2009) in het echt zien en ga de discussie aan

Deze regel is er (nog) niet definitief door voor het NSO regelement. De eerstvolgende Wemsa is de indoor!! (dus niet mei 2009!!). Davy, corrigeer me maar als ik iets fout heb. Je kunt alle regelementen natuurlijk op je eigen manier interpreteren en daarop je auto bouwen, daarom zou ik Rob de tip geven, als hij nog geen lid is, dit zo snel mogelijk te doen. In Almere rijd Ruud Westerveld die al op de hoogte is gebracht door mij over dit ambitieuze bouwproject, hij is een oude rot in het vak en zal zeker ook behulpzaam zijn met het geven van tips bij dit project. Misschien heeft hij inmiddels al contact opgenomen met Rob. Bovendien is een clubmeeting altijd wel interessant voor nieuwe leden en vooral om met elkaar tips uit te wisselen.

Het zou jammer zijn ALS de stockcar voor de indoor klaar is en om een of andere pietlullige reden word afgekeurd. Succes Rob, ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt....
Groeten
Gé Versteegen
 
Laatst bewerkt:
Klopt Gé. Ik zelf heb het E-mailtje niet gehad over de regel met de bodem plaat. Maar heb het wel gehoord van John W…. We hebben het er nog over gehad afgelopen Zaterdag. Het ging zich vooral om de uitstekende bodem plaat links en rechts naast het chassis. Zoal alle SP (H2) chassis dat vorig jaar hadden. Het probleem wat ze in Engeland er mee hebben is de veiligheid.

De carbon plaat is/kan zeer scherp zijn en/of worden als het afbreekt. Hebben ze wel een beetje gelijk in als er zonder side skirts gereden wordt die de zijkant afschermt. De regel is dus vooral bedoeld om de baan marchal te beschermen. Dat zij zich niet verwonden op het moment dat ze de auto weer op het circuit zetten na een crash.

Nu vind ik het wel een beetje overdreven om het gelijk helemaal te verbieden. Vind het ook wel mooi uitzien eigenlijk. Zag dan liever de dat deze stockcars side skirts verplicht worden zodat je er met de handen er niet aan kunt. Volgens mij heeft Camiel (H189) het zo gemaakt op dit moment. Dan kan hij niet meer scherp zijn omdat je er niet aan kunt. Probleem opgelost lijkt me. Maar we zullen wel zien op de eerste WEMSA race. Zal het laatste wel nog niet over gezegd zijn. Of de regel ook in het NSO wordt opgenomen weet ik niet daar heb ik niets van gehoord.

Wat Rob inderdaad moet doen is lid worden van Almere. Als hij dat nog niet gedaan zou hebben. Had hem dat ook al eerder geadviseerd en het is toch verplicht wil hij zich ergens inschrijven voor een wedstrijd.
Wat een oplossing zou kunnen zijn is om aan de zijkanten aan de onderkant nog een paar balkjes in lassen. Helemaal onder aan net waar hij omhoog gaat naar de uiteindelijke sidebar toe. Zodat de radio plaat “afdicht” aan de zijkant. (hopelijk ben ik duidelijk genoeg). Dan steekt hij niet meer uit en is niet scherp. De regel is ook nog niet helemaal duidelijk hoe hij uitgevoerd moet worden. Wat mag wel en wat niet. Gelukkig heeft de keurmester wel genoeg verstand er van en keurt hij goed. Tenminste dat is mijn ervaring in de afgelopen 4 jaar dat ik nu wedstrijden rij. Alles komt goed zullen we maar zeggen


Groetjes Davy
 
Regeltjes en racen.........
Een eeuwig durende strijd die nooit beslecht zal worden, in welke tak van sport/hobby dan ook.

Maar het maakt het wel een stuk lastiger om wat te gaan bouwen, het stockcar regelement lijkt zo simpel en vol eenvoud....

Ik was eerlijk gezegd wel van plan om de achterkant van plaat te maken iets van 3mm dik en dan lekker wegfrezen waar het geen functie heeft. Wel ik zal dit idee laten varen en een construktie bedenken van koker.

Al zie ik wel behoorlijk wat auto's met een achter deel waar veel plaat inzit. Ik geniet vaak van de plaatjes op www.rocketrc.com

Wat betrefd de bodemplaat ja ik zal in iedegeval overwegen om zoals Davy ook al opperde tussen de liggers dwarsbalkjes te plaatsen dan is de bodemplaat volledig omsloten door koker.

Dit is mijn eerste chassis wat ik bouw en het is in mijn ogen nog verre van volmaakt. Als dat al bestaat.
Zodra deze auto klaar is en de eerste meters afgelegd zijn zullen de zwakke punten wel naar voren komen, er zijn nu al dingetjes waarvan ik net na het bouwen dacht "nou dat doe ik de volgende keer toch net even anders"

Ik wil de achterkant eigenlijk ook net als de SP chassis ook hebben de bumper op rubber zetten zodar de klap enigsinds word geabsorbeerd bij een duw in de rug.

Mooie discussie zo ik hoop morgen weer een update te plaatsen.

Peter is druk met de body word welerg gaaf lexaan op een stockcar al zeg ik het zelf.



Groetjes Rob
 
UPDATE #8

[71401] 1-8-stockcar-bouwverslag-update-7-onderplaat-radioplaat-4

Het achterste deel van het chassis is nu dan toch maar opgetrokken uit koker profiel.
Helaas is het hierdor wel wat zwaarder geworden al ik had beoogd maar ja...... daar staan en afgekeurd worden nog erger. De achter bumper komt net als oa de SP chassis in rubber om een deel van de energie bij aanrijden te absorberen.

Ik ben oeverigens nog geen lid van een vereniging maar wil dat asap worden van Almere. Dat is voor mij het meest in de buurt. En ik hoor er enkel goeds over.

Het chassis is nu bijna helemaal in elkaar gehecht en ik hoop volgende week alles te kunnen aflassen en de gaatjes door te boren zodat hij op de onderplaat vast kan.

Maar ik zit nog met een vraag:

Ik heb de onderstaande foto van het net geplukt om als voorbeeld te gebruiken. Ik moet een uitlaat bocht gaan maken best gelijk aan deze. Hoe kan ik dat het beste doen???? Welke soort aluminium kan ik het beste gebruiken, en welke type soldeer?
Of waar slaan de andere stockcar rijders hun uitlaat bochten in? Het leifst maak ik hem zelf zodat ik geen compromissen hoef te maken in de vorm ervan. Van welke merk gebruiken jullie de rubber aansluitingen? Liefst maak ik hem aan twee zijde met veertjes aan de uitlaat vast

Worlds_2007_009.jpg


Gr. Rob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
UPDATE #8

[71401] 1-8-stockcar-bouwverslag-update-7-onderplaat-radioplaat-4

Het achterste deel van het chassis is nu dan toch maar opgetrokken uit koker profiel.
Helaas is het hierdor wel wat zwaarder geworden al ik had beoogd maar ja...... daar staan en afgekeurd worden nog erger. De achter bumper komt net als oa de SP chassis in rubber om een deel van de energie bij aanrijden te absorberen.

Ik ben oeverigens nog geen lid van een vereniging maar wil dat asap worden van Almere. Dat is voor mij het meest in de buurt. En ik hoor er enkel goeds over.

Het chassis is nu bijna helemaal in elkaar gehecht en ik hoop volgende week alles te kunnen aflassen en de gaatjes door te boren zodat hij op de onderplaat vast kan.

Maar ik zit nog met een vraag:

Ik heb de onderstaande foto van het net geplukt om als voorbeeld te gebruiken. Ik moet een uitlaat bocht gaan maken best gelijk aan deze. Hoe kan ik dat het beste doen???? Welke soort aluminium kan ik het beste gebruiken, en welke type soldeer?
Of waar slaan de andere stockcar rijders hun uitlaat bochten in? Het leifst maak ik hem zelf zodat ik geen compromissen hoef te maken in de vorm ervan. Van welke merk gebruiken jullie de rubber aansluitingen? Liefst maak ik hem aan twee zijde met veertjes aan de uitlaat vast

Worlds_2007_009.jpg


Gr. Rob
Even snel een antwoordt: Zorg maar dat je snel lid wordt van Almeren. Volgens mij is namelijk de stockcar op de foto van Ruud Westerveld. (Als ik me niet vergis). h67racing had het al over hem dus zoek maar eens contact met hem op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Collari en "mijn" carbonplaatjes op de zijbars? Dit is de auto van Maikel Rutten.... Maar er is inderdaad genoeg te vinden op internet om uitlaatbochten te maken en ik denk dat Rob aan 2 woorden genoeg heeft om het misschien dan wel zelf te gaan doen.
De gebruikte slang is doorgaans gewoon siliconenslang, liefst eentje met wat vezels erin...
 
Laatst bewerkt:
Collari en "mijn" carbonplaatjes op de zijbars? Dit is de auto van Maikel Rutten.... Maar er is inderdaad genoeg te vinden op internet om uitlaatbochten te maken en ik denk dat Rob aan 2 woorden genoeg heeft om het misschien dan wel zelf te gaan doen.
De gebruikte slang is doorgaans gewoon siliconenslang, liefst eentje met wat vezels erin...

o is hij van Maikel. Ik dacht dat hij van Ruud was. Ze lijken ook zo veel op elkaar. :rolling: HAd in de snelhied niet gezien dat het een collari was.
 
Collari en "mijn" carbonplaatjes op de zijbars? Dit is de auto van Maikel Rutten.... Maar er is inderdaad genoeg te vinden op internet om uitlaatbochten te maken en ik denk dat Rob aan 2 woorden genoeg heeft om het misschien dan wel zelf te gaan doen.
De gebruikte slang is doorgaans gewoon siliconenslang, liefst eentje met wat vezels erin...

Daar zou je zo maar eens gelijk in kunnen hebben Gé! Vind het wel een leuk onderdeel om te gaan maken en een leuke ervaring.
Ik Denk alleen wel om er geen siliconen slang tussen te zetten om de bocht met de demper te verbinden maar net als bij de motor met ook hier een flens aansluiting voor zien van zo een rubber en veertjes.

Je ziet vanzelf in deze topic ook hier de vorderingen van:D.

Gr. Rob
 
Zo mag ik dat zien, dat wordt ook weer netjes, ik had eigenlijk niet anders verwacht. ;):p 3 kleine trekveertjes ertussen en het zit perfect! Ik zou willen adviseren even goed te kijken naar de Novarossi bochten, en hier de maten van overnemen voor de aansluiting.

Deze bijvoorbeeld.

nrbochtbt1.png
nruitlaatrubbergb7.png
nruitlaatveertjesxd1.png


Ik heb wel een paar bochten liggen, daar mag je er wel eentje van lenen voor de maten?

Tenzij je met Picco based motoren gaat rijden, die heeft zijn eigen aansluitmaten. Dus zijn er ook 2 types rubbertjes: Picco of NR. Ik gebruik zelf alleen NR based motoren, en dan zijn de rubbertjes tussen motor en die tussen bocht en pijp aan elkaar gelijk. Wel zo makkelijk.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Rob

Denk ook aan een stevige kapbevestiging. Er zijn marchalls langs de baan die de gewoonte hebben om 1 hele stockcar alleen maar aan de dakspoiler vast te pakken, dus hangt er 3,5 kilo aan je kap. Tis maar even een tipje om rekening mee te houden..........
 
modelauto mishandeling

Hoi Rob

Denk ook aan een stevige kapbevestiging. Er zijn marchalls langs de baan die de gewoonte hebben om 1 hele stockcar alleen maar aan de dakspoiler vast te pakken, dus hangt er 3,5 kilo aan je kap. Tis maar even een tipje om rekening mee te houden..........



:twisted::twisted::twisted::twisted::twisted: maak me gek........ Hebben ze nog meer onhebbelijk heden...
Hummmmm ik denk dat ik dan een spoiler maak met een rand van concertina draad erom heen, Dat zal ze leren!!!!!!

Thanks, ik wil toch iets doen aan een soort constructie onder de kap om de motor ook te beschremen met de lichte (lees zwakkere) Lexan body.
 
Zo mag ik dat zien, dat wordt ook weer netjes, ik had eigenlijk niet anders verwacht. ;):p 3 kleine trekveertjes ertussen en het zit perfect! Ik zou willen adviseren even goed te kijken naar de Novarossi bochten, en hier de maten van overnemen voor de aansluiting.

Ik heb wel een paar bochten liggen, daar mag je er wel eentje van lenen voor de maten?

Tenzij je met Picco based motoren gaat rijden, die heeft zijn eigen aansluitmaten. Dus zijn er ook 2 types rubbertjes: Picco of NR. Ik gebruik zelf alleen NR based motoren, en dan zijn de rubbertjes tussen motor en die tussen bocht en pijp aan elkaar gelijk. Wel zo makkelijk.

Is een goede Richard,

Moet ik idd. even om denken:rolleyes:. Ik ga van de week Marc even pesten met een bezoekje moet immers ook nog even een startbox halen om aan te passen op de stockcar. als hij me geen voorbeeld kan leveren ga ik je heel lief aankijken:yes:
 
Back
Top