Het Statenjacht AD 1678 van Kolderstok.

Hier volgt week 4:
Het monteren van de dek onderdelen. Opbouw achterschip.

De notenhouten dek onderdelen worden in de Deense olie gezet, het andere in licht eiken beits, en gemonteerd, het grote luik werd nog niet gemonteerd, daar kwamen nog koperen strips op, de kajuiten zijn afneembaar. Ook werd de trapreling en een reling op het dek gemaakt. Ook werd nog een gouden tafel gemaakt. Sommige ornamenten konden niet zomaar geplaatst worden, zoals de zijornamenten. Daarvoor moesten delen van de berghouten voorzichtig verwijderd worden.
IMG_2050.jpg


IMG_2055.jpg

De achterkajuit wordt gemaakt met de binnenkant blauw, glaasjes gemonteerd met secondelijm dat ging goed. Daarna met latjes afgewerkt en die lichtgroen geschilderd. Hierna het gouden draad erop gelijmd (touw (bruin 0,5 mm) met lijm en daarna goud geverfd). Later bleek dat de zijkantlatjes aan de voorkant niet hadden gemoeten omdat hier de binnenkant van de kajuitwand komt, de pijl wijst dit aan.
IMG_2062.jpg

IMG_2064.jpg


De voorkant wordt afgewerkt met de deuren erin (kleine koperen spijker werden omgebogen tot scharnier). De deurtjes afhangen was een nauwkeurig karwei.

IMG_2069.jpg


De achterkant van de holle verwulf en de achterkant en zijkanten van de kajuit worden bekleed met notenhout.
IMG_2071.jpg

IMG_2073.jpg


En het afneembaar dak werd gemaakt en de kajuit is groen geschilderd.
IMG_2079.jpg

In bb werden nu de scheg en slooi knieën gemonteerd. Maar de scheg had ik al gemonteerd i.v.m. het onderwaterschip verven. In eerste instantie had ik de leeuwenkoppen gemonteerd (waar het ankertouw doorgaat) en daarbij een stukje berghout verwijderd.
IMG_2082.jpg


Dit moest dus niet want de slooi knieën moest op die plaats komen. De slooi knieën werden op maat gemaakt en gemonteerd, alle ornamenten werden soms iets aangepast, geverfd en geplaatst.
Met hier het uiteindelijke resultaat. Aan de voorzijde is al een juffer geplaatst voor de loze stag.
IMG_2084.jpg


Dit plaats ik eerst, gaan we straks verder omdat er 10 plaatjes geüpload kunnen worden.
 
We gaan maar gelijk verder.
Aan de achterkant zou nog een lat moeten komen, maar na het passen van het achter ornament bleek deze lat overbodig.
IMG_2103.jpg

Verder werden alle goud geverfde ornamenten gemonteerd.
IMG_2095.jpg

Gaan we ook maar gelijk week 5 plaatsen.

Week 5: De zwaarden, het roer en de rusten.

Voor het roer werd een koperen strip op maat gemaakt en voorzien van gaatjes. Voor het maken van deze gaatjes is een Multitool aangeschaft (RotaCraft met allerlei slijponderdelen). Maar met een handboortje eerst 1 gaatje gemaakt in het midden van de koper strip, deze als mal gebruikt voor de het werken met de Multitool, dit werkte prima en snel. Al eerder het luik afgemaakt met koperen strips.
IMG_2113.jpg


De zwaarden zijn volledig afgewerkt, de overige delen worden mee geverfd met de romp.

Als volgende stap werden de mast onderdelen gemaakt volgens de bb. De verdikking (Piet noemt dit nommer of hommer) werd gemaakt van latjes 2 x 3 mm. Alles geschuurd en in licht eiken gebeitst.
IMG_2123.jpg

En volledig afgewerkt.
IMG_2124.jpg


De mast en boegspriet werden gemonteerd en de romp werd nu in de Deense olie gezet. Nu komen alle kleuren goed uit. Hierna begonnen met de tuigage en alle zeilen maken.
IMG_2132.JPG


IMG_2134.jpg

Hier nog een extra plaatje van het statenjacht uit Utrecht.
IMG_1108.jpg

IMG_1117.jpg


Morgen het laatste deel. Veel plezier, groet Arjen.
 
Zeer netjes gemaakt hoor.

Die messing strip die je op de zwaarden legt, zit bie bij de kit of heb je die uit eigen voorraad?
Ik ben namelijk op zoek naar roerscharnieren met armen met een lengte van 28 mm, of bij gebrek aan messingstrip van 0,25 mm dik en ongeveer 1,25 mm breed, maar vind dat niet.
 
Thx Hans, ik hou het in gedachten voor als mijn lokale modelbouwwinkel het niet kan bestellen,
tenzij iemand alsnog aan smalle strips kan geraken.
 
Laatst bewerkt:
Hier volgt het laatste deel (week 6).
De tuigage en de zeilen.

Eerst worden alle stagen gemonteerd. Voor de grote stag en de loze stag, aan de zijkant het want, en achter de bakstagen of pardoens.

IMG_2142.jpg

Als eerste wordt het grootzeil met de bonnet geplaatst. De zeilen werden allemaal met de hand gestikt. Was nog wel een karweitje.
IMG_2185.jpg


De gaffel met een klauwval, gaffeltalie, piekeval en dubbele geerde. Als laatste de 4 gordings. De authentieke blokken zijn gebruikt.

IMG_2186.jpg


Dan het topzeil. Met 2 ra’s (de grote is de begijnera) wordt deze op haar plaats gehouden. Aan de voorkant de boelijn met 3 spruiten.
IMG_2191.jpg


Als laatste de fok en kluiver.
IMG_2196.jpg



De laatste onderdelen; de kanonnen, ankers, lantaarns, stoothouten en vlaggen.
IMG_2198.jpg


Na afwerken en verven kon alles gemonteerd worden en is de boot klaar.

IMG_2211.jpg

Met hier nog eens het varende Statenjacht uit Utrecht.
Loosdraug33_R.JPG


Met hier het imposante achterschip.
IMG_2214.jpg

En hier gebroederlijk op de kast, naast de Duyfken (de vlaggen staan nu de goede kant op).

IMG_2233.jpg


Het statenjacht was erg leuk om te bouwen en voor mij om nog meer ervaring op te doen voor wat moeilijkers. Zelf denk ik aan de Batavia, ook hier is op dit forum een geweldig verslag, nl. van Danny. Ik ben in augustus nog op de Batavia werf geweest, ook in de jaren 90 al eens wezen kijken.

Dus wie weet, tot later (dan begin ik wel direct met het verslag te plaatsen op dit forum).

Met vriendelijke groet, Arjen.
 
Dit is een mooie set Arjen bij elkaar. Inderdaad zou een mooie volgende stap zijn om de Batavia te gaan maken. Maar ook de Zeven Provinciën behoort in deze rij lijkt me. Ze zijn allebei erg mooi.
 
Je mag terecht trots zijn op je kleine vloot.
De Batavia is inderdaad een logisch vervolg.

Succes en veel modelbouwplezier
 
Back
Top