het tamiya f103 gt topic

• Topicstarter Topicstarter rs4evo3
  • Startdatum Startdatum
R

rs4evo3

Guest
ik zag al wat topics maar dat waren meer met vragen over deze leuke auto en niet waar gebruikers ervaringen gedeeld worden dus hierbij een forum waar we dat kunnen delen.

ik heb sinds vandaag deze super leuke auto met brushless motor erin en moet zeggen gaat als vergif(bij volgas komt het rook van me achterbanden af) kan niet wachten tot ik hem zondag even kan testen op het circuit. wat voor hard heden banden gaat deze auto goed op? schuimrubber of normaal rubber? en wat zijn nou de noodzakelijk opties? de mijne is al uitgevoerd met trf demper en metalen motorsteun. moet de electro nog een beetje netjes wegwerken. hierbij ook gelijk wat foto's.

DSC00385.sized.jpg

DSC00386.sized.jpg

DSC00387.sized.jpg

mvg jarno

Nou volgens mij heb je de meest noodzakelijke dingen er wel opzitten. Ikzelf zou nog die stuurstangen vervangen in verstelbare stuurstangen dat is toch minder speling en handiger om het een en ander af te stellen. De rest van de opties zijn leuk maar niet nodig.

Dit soort auto's hebben veel last van overstuur. Dit wil je compenseren door achter veel grip te hebben en voor weinig. Bij deze auto's heeft 85% van de wegligging te maken met de banden keuze. Ikzelf heb een f103 RX (formule 1 ) maar voor de f103gt lijkt me dat hetzelfde princiepe geld.

Je wilt banden hebben die achter veel grip hebben en voor banden die wat minder grip hebben. Maar er zijn variaties natuurlijk. Voor warm weer rijd ikzelf met hoge temperatuur banden achter en voor lagere temperatuur banden vanwege het feit dat de achterbanden dan met het warme weer meer grip hebben dan de voorbanden. Waarschijnlijk zal dit met wat mildere of koudere temperaturen andersom zijn maar dat heb ik zelf niet uitgetest. Dit is bij mij in ieder geval de remedie geweest van het vele overstuur dat ik had met mijn F1.

Verder kun je wat meer tunen door achter de T-bar zo los mogelijk te hebben en voor de veren zo hard mogelijk.

Hetzelfde geld met Foam banden. Achter zacht voor veel grip en voor harde banden om minder grip te creeren. Ikzelf rijd niet met foambanden omdat ze mij te hard slijten maar deze combinatie schijnt altijd te werken.

het is voor mij de ideale manier om de banden van mij 4wd nitro toerwagen waar ik zo´n 20 setjes van in het jaar verslijt nog een x te gebruiken dus gaat wel goed komen denk ik. zijn deze auto´s nou heel veel langzamer dan 4wd touringcars op een buitenbaan?

mvg jarno

Nu nog goede accu's en een andere kap, deze is nou niet bepaald erg aerodynamisch. (dus een kap van Protoform moet al een stuk beter gaan)

die accu is een ib4200 in een roodkrimpkousje :roll: tja en die kap kreeg ik erbij moet nog even kijken welke kap ik laat airbrushen. welke van de electro kappen geeft veel druk op de achterkant?

mvg jarno

op me nitro ligt mazda 6 inderdaad wel goed, zijn er ook 190mm lola's?

Deze auto's zijn sneller dan de 4wd touringcar met dezelfde motor er in. Dit komt door de dirct drive, nadeel is dat hij sneller is op de rechte stukken maar minder snel in krappe bochten vanwege de grip problemen en 2wiel aandrijving. Een tamiya 540 standaard motortje kan gemakkelijk een 23 turns of lager bijhouden of voorbij gaan maar in krappe bochten zal hij waarschijnlijk weer worden ingehaald. Het ligt dus wel aan de type baan waarop je rijd.

Wat ik zo lees is een 19 turns toch wel het maximale wat je erin kan doen anders gaat ie gewoon te snel en heb je in krappe bochten de grip niet om hem op de baan te houden. Ikzelf houd het op een simpele sport tuned motor en een standaard regelaar van tamiya, dan gaat ie al erg hard.

je kan ook een lola 200mm van protoform nemen en er dan offset velgen van hpi opzetten.
ik heb zelf ook de body, maar dan op een f102 gezet met rubberbanden

lance

rs4evo3 zei:
op me nitro ligt mazda 6 inderdaad wel goed, zijn er ook 190mm lola's?

Tamiya zelf levert deze auto met div. LeMans kappen, dus ook los verkrijgbaar.....

ik denk alleen wel dat de normale toerwagen kappen meer downforce hebben dan de le mans van tamiya maar toch bedankt. ben heel erg benieuwd wat die zondag buiten op het circuit doet. heb al wel gemerkt dat gelijmde rubber banden van de velgen aflopen omdat ze zeer erg balonnen bij veel gas.

rs4evo3 zei:
ik heb sinds vandaag deze super leuke auto met brushless motor erin en moet zeggen gaat als vergif
mvg jarno

He die Jarno, leuke auto....
Gaat dus lekker met de Brushless er in? wat voor merk / type is de brushless??

Gerrie

hij gaat super ligt nu een team orion vortex brushless in meer dan genoeg vermogen.

mvg jarno

He Jarno,

ik rij ook met een F103GT. heb zelf een stratus 3.1 body. rijd prima. Enorme rijtijden. Makkelijk 10 min. Heb zelf een GM Genius BL regelaar met een 4 star LRP motor.

Ben nog op zoek naar zo'n leMans body (courage). Schijnen moeilijk leverbaar te zijn..

he wiebe,

nog bedankt van laatst op het kwc man. ik zag bij de border zo'n courage kap voor 30 euro, volgens mij alles wat op hun site staat hebben ze ook op voorraad.

mvg jarno

Hey
Ik heb ook wel interesse in zo een auto.
Maar mijn vraag is is dit een degelijke wagen kwa snelheid stevigheid en stabiliteit?
Ik heb een 12x1 motor en een 17x2.

rs4evo3 zei:
he wiebe,

nog bedankt van laatst op het kwc man. ik zag bij de border zo'n courage kap voor 30 euro, volgens mij alles wat op hun site staat hebben ze ook op voorraad.

mvg jarno

geen dank, das waarom ik juist KWC rijd. Gewoon gezellig en een beetje elkaar helpen...

Heb vanavond bij de Baanbrekers met de F103GT gereden. Erg prettige auto, zeker voor een 2wheel drive. 12 turns is waarschijnlijk wat te veel van het goede, maar ik rijd met een 4 star LRP borstelloze motor. Dit gaat best goed.

volgens mij maakt de snelheid van de motor meer uit welk soort banden je rijd, ik denk dat je met schuimbanden wel wat minder windingen aan kan.

mvg jarno

Back