Bouwverslag het vliegbaar maken van een door mij zelf ontworpen drone

wie kan mij een goed advies geven omtrent een door mij zelf ontworpen "Drone"

het toestel heeft een afmeting van ca 65 cm spanwijdte een lengte van 75 cm en is gemaakt van koolstofvezel ( ca 950 gram ) .
wil 3 electro motoren voor de verticale, rol en pitch beweging alsmede 2 motoren in de staart voor de verticale voortstuwing plaatsen.
heb van internet een bestaand schema genomen en daarop de "benodigde" componenten ingevuld. ( zie bijlage )
ik zelf weet helaas weinig omtrent dit soort schema's, maar er is vast wel iemand die mij hierbij kan helpen.
hoor het graag !
met vriendelijke groet :pim:
dio roelofs


 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vraag me af of dit wel stabiel gaat vliegen deze motoren kunnen niet zo snel reageren als een prop vermoed ik.
de vliegtijd zo ook niet erg lang zijn aan gezien deze motoren flink wat verbruiken.
 
Schema ziet er goed uit.
Hou wel rekening met de 5volt uit de BECs, rode draad uit het stekkertje halen van de regelaars waarvan je de BEC niet gebruikt.

De fpv cam heeft niet direct een gimbal nodig, zonder zie je beter wat je frame in de lucht doet. Gimbals worden meer gebruikt om HD op te nemen.
 
drone schema

Schema ziet er goed uit.
Hou wel rekening met de 5volt uit de BECs, rode draad uit het stekkertje halen van de regelaars waarvan je de BEC niet gebruikt.

De fpv cam heeft niet direct een gimbal nodig, zonder zie je beter wat je frame in de lucht doet. Gimbals worden meer gebruikt om HD op te nemen.

bedankt voor de snelle reactie.
vraag;
a) wat bedoel je met BEC , ben niet goed op de hoogte hiermee
b) heb begrepen van iemand dat het aansluiten van het NAZA systeem op de
horizontale stuwmotoren niet zou werken?

hoor van je

mvgr
dio roelofs
 
Ik mis de pmu van de naza nog.

Maar buiten dat. Dit gaat niet werken.

Je hebt namelijk geen yaw met deze setup.
Je kan dus niet "sturen"

En de Naza gaat de configuratie ook niet happen.

Leuk bedacht maar niet haalbaar in deze configuratie.
 
Zie de topic ook nu pas, maar het ziet er naar uit dat je hier 5 motoren hebt als ik het goed heb? Hoe wil je dat laten vliegen eigenlijk buiten het feit dat Naza het niet ondersteunt?
 
BEC staat voor Battery Elimination Circuit. Een stukje electronica in je motorregelaars wat zorgt dat je geen aparte 5volt accu meer nodig hebt om je ontvanger en FC te voeden.

Als je een FC hebt die Tricopter ondersteunt moet dit gewoon vliegend te krijgen zijn.
Je moet dan wel iets verzinnen om de 2 voortstuwingsmotoren te regelen buiten de FC om.
Volgens mij moet dat met de gemiddelde mixer in de zenders van tegenwoordig goed mogelijk zijn.
 
Je zou de achterste aandrijf motoren voor yaw kunnen gebruiken, maar welke FC dat kan? Denk dat je dan richting Arduino gaat en zelf schrijven.
Buiten dat, dat ding gaat redelijk zwaar worden totaal ben benieuwd of het van de grond komt.
 
Dit is een omgekeerde tricopter :D. Je moet hier complete FC algorythme zelf maken.
Met naze32 kun je zelf wat custom mixes maken.....wellicht dat er wat voor aan het berekenen is, alleen zou je voor yaw 2 servos voor de achterste motoren moeten plaatsen om ze beide te laten kantelen.
 
Lijkt inderdaad op een achteruit vliegende tricopter. Misschien kun je daarvan uitgaande met een standaard flight controller zonder de extra motoren achterop al een eind komen. Je moet dan wel nog een tilt mechanisme voor de voorste motor maken voor yaw control. Je kunt dan later misschien de horizontale thrust motoren toevoegen onder een aparte draaiknop en daar extra gas mee geven. Het is natuurlijk wel de vraag of dit type motor goed genoeg te regelen is om stabiel in de lucht te blijven, als het geheel überhaupt al van de grond komt. Ook zal je denk ik vreemde aero effecten op snelheid krijgen. En als de motoren inwendig zitten krijg je zo te zien ook veel rendementsverlies bij de aanzuiging.

Persoonlijk vind ik dit meer iets voor op het ijs; schaatsen eronder zetten en met edf erop lekker scheuren zodra het kan :D
 
zonder kantelbare motoren gaat dit nimmer sturen.

maar als je de motoren stuurt als zijnde ailerons ( geeft ook yaw effect ) en picth , dan moet dat toch mogelijk zijn, dacht ik zo ?

in het eerste ontwerp zit eigenlijk een vliegwiel welke bij wisselen in snelheid van de motoren voor de precessie dan wel bovengenoemde effecten zou moeten bewerkstelligen !

maar bij het invoeren van NAZA, op advies, heb ik dit weer laten vervallen.

denk dat ik nu toch het vliegwiel ga invoeren, NAZA laat vervallen en hiervoor in de plaats een autopilot ga plaatsen op de dri hoofd motoren.
Het ontwerp zelf zou voldoende lift moeten genereren middels de horizontale trusters in de staart.

toch leuk dat veel mensen reageren op mijn ontwerp uit 1984 !, erg bedankt hiervoor !
en het gaat zeker vliegen!
Houd jullie op de hoogte

mvgr
dio
 
Ik ben niet heel erg thuis op het controls gebied dus dat laat ik aan anderen over, maar meer mechanisch gezien:
Je hebt 3 lift motoren van 79 A en 2 voortstuwings motoren van 27 A. Bij vol vermogen zit je dus op een totaal van 291 A. Met je voorgestelde 5000 mA lipo zit je dus op ongeveer 60C. Ik begrijp dat je niet altijd vol gas zult vliegen maar je motor vermogen lijkt me hier toch ver boven je accu capaciteit te gaan.


Let wel je hebt lift nodig, een EDF is niet is niet het meest efficient, om lift te genereren is een prop veel beter.
Laat je niet uit het veld slaan, het zal niet makkelijk zijn, ook niet efficient (geen lange vlieg tijden) maar als het lukt om iets anders als anders te doen is de prestatie alleen maar leuker.

 
waarom maak je het zo moeilijk met nog een beperkte modelbouwkennis ?

experimenteer eerst met simpele prip setups, leer de spullen en thermen kennen en ga dan de uitdagingen aan.

dat lijkt mij een slimmere aanpak.
 
Bij EDF's hoef je niet de hele fan te kantelen, een roer in het uitstroom kanaal plaatsen kan ook en is mechanisch veel makkelijker te realiseren. Of je Naza dit gaat snappen is idd je volgende probleem.
Om het wat makkelijker te maken zou ik de voortstuwing EDF's maar weglaten en eerst eens beginnen om het apparaat aan het hoveren te brengen met de 3 naar beneden gerichte fans.
 
nieuw schema en uitvoering

full
full
full
Ik ben niet heel erg thuis op het controls gebied dus dat laat ik aan anderen over, maar meer mechanisch gezien:
Je hebt 3 lift motoren van 79 A en 2 voortstuwings motoren van 27 A. Bij vol vermogen zit je dus op een totaal van 291 A. Met je voorgestelde 5000 mA lipo zit je dus op ongeveer 60C. Ik begrijp dat je niet altijd vol gas zult vliegen maar je motor vermogen lijkt me hier toch ver boven je accu capaciteit te gaan.


Let wel je hebt lift nodig, een EDF is niet is niet het meest efficient, om lift te genereren is een prop veel beter.
Laat je niet uit het veld slaan, het zal niet makkelijk zijn, ook niet efficient (geen lange vlieg tijden) maar als het lukt om iets anders als anders te doen is de prestatie alleen maar leuker.




Hallo hier ben ik weer, een ieder een gezond en voorspoedig 2015 toegewenst. Ben nu weer volgens mij een grote stap verder. Zie mijn nieuwe schema en de daarbij behorende "berekening". Het zou volgens mij nu allemaal moeten lukken? Hoor graag een reactie. mvgr "Starrider"
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die reactie zal niet komen zolang je die plaatjes niet op de juiste wijze in de post plaatst.
Er staan bij mij nog steeds maar twee plaatjes in je laatste post en de toegevoegde plaatjes zijn niet zichtbaar.
Was wel een interessante discussie.:(;)
 
Die reactie zal niet komen zolang je die plaatjes niet op de juiste wijze in de post plaatst.
Er staan bij mij nog steeds maar twee plaatjes in je laatste post en de toegevoegde plaatjes zijn niet zichtbaar.
Was wel een interessante discussie.:(;)

ja je hebt waarschijnlijk gelijk
ik had ze op het openbare album geplaatst
hierbij de toegevoegde plaatjes alsnog

mvgr
dio
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top