Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mijn werphoogtes zijn nog zeker niet optimaal. In stille avond lucht is 40 sec. een standaard vlucht.
Hoe kan ik dat werpen trainen?
Hoe krijg je een goede overgang van "worp naar vlucht?"
Wellicht kan ik beter schrijven dan vliegen, realiseer ik me nu ik terug lees wat ik hier allemaal aan elkaar zit te zwammen
Oja ik heb het boek van Martin Simons in mijn bezit.
peytr zei:- Laat je kist in werptrim (met name de flaperons) omdat de energie retentie dan het hoogst is. Ga pas in thermiek trim wanneer je een nul of beter vliegt. Dat is een beetje tegendraads omdat we harder vliegen allemaal onwillekeurig met sneller beneden zijn assiocieren. Maar met een lage Cl is de kist beter in staat om snelheid te houden en die weer in hoogte om te zetten. Deze fout maak ik zelf heel veel. Je wilt zo snel mogelijk hangen, voor je gevoel, terwijl je beter kunt vliegen tot het moment dat je iets tegen komt.
Berrie zei:Wie van jullie heeft wel eens met een snel reagerende temperatuurmeter gevlogen? Ik bedoel, we staan klaarlijkelijk midden in de thermiek willen we een goede vlucht met de DLG maken. Dat moet je toch kunnen meten?
Je zou een temp.mtr. op je zender kunnen plaatsen. Dan kan je zien of je een goed startmoment kiest.
- "Bij de Vrije vlucht lui zie je wel dat er tijdens een wedstrijd echt 40.000 paaltjes met lange linten staan"..
Ik heb laatst voor 8 euro een bouwdoos van een A2 zwever gekocht, de Saper13. schijnt HET WK model van 1970 te zijn geweest. Ik wil er een motortje en besturing in gaan bouwen. moet wel leuk vliegen denk ik
Als er iets een "no-go" is, is het wel een vrije vlucht model met radiobesturing !
@ Peter, bedankt voor de tips! Kunnen we niet een keertje afspreken? Er zijn weilanden genoeg rond Schoonhoven en Groot Ammers. Wink
sietse zei:Dat van warme lucht klopt trouwens wel. Ik vloog een keer in mijn T-shirt iets te hoog met mijn parapente. Brrr, koud. Toen ineens had ik het lekker warm en ja hoor, een halve sec later begon mijn vario lekker te piepen. Hop omhoog! Nadeel is dat ik daardoor in een nog kouder gedeelte kwam
.
Nou, das toch iets moois? ook bij een RC model? of zie ik dat nou verkeerd..... En als Vrije vlucht model bouwen kan wel, alleen kan ik hem dan ook wel gelijk ergens ophangen ofzo. Vliegen zal niet echt handig zijn midden in Den Haag.... Al ik besturing erop heb kan ik gewoon s'avonds of op een rustige zomerdag hem rustig laten stijgen, stoeltje en Cola erbij, en genieten maar 8)Denk hierbij vooral aan minimale daalsnelheid
peytr zei:Maar het lijkt me evengoed wel leuk om weer eens samen te vliegen en dan met een slingerkist. Ik heb toevallig dit weekeinde zitten denken dat er aan deze kant van de rivier wel ruimte is voor een vliegclub. Er is hier niks en wellicht zijn er meer. Een veldje pachten moet tot de mogelijkheden behoren. Nu moet ik altijd een eind rijden om te vliegen en komt het er niet genoeg van. Hmmm. Nou ja, eens afspreken kunnen we natuurlijk altijd. Kun je bij jouw ergens uit de voeten met een DLG?
Eric van Dijken zei:Berrie,
Mag ik mijzelf ook uitnodigen, indien jullie de meeting houden op een ma,di of wo middag/avond.
sietse zei:een NO-Go vind ik wat kort door de bocht eerlijk gezegt. Ja, je moet er geen DLG van willen maken en ook geen 3D stuntvliegtuig, dat had ik echt wel door hoor.
Hi Sietse,
Even een poging dat NO-GO uit te leggen. Het grote verschil tussen een rc zweefkist (de super lichtste die je maar bedenken kunt) en een F1A model is het vleugelprofiel en meer specifiek de welving van het vleugelprofiel. RC zwevers hebben een welving die variiërt van 1.5 % (F3B b.v.) tot ca. 3.5%..... De welving van het vleugelprofiel bij de F1A's zit normaliter tussen de 6 en 7%. Dat verklaart al eens het verschil in vliegsnelheid. Wanneer jij nu die F1A sneller wilt gaan maken door er wat extra gewicht in te gooien of door wat met het zwaartepunt te rommelen (wat sowieso de prestaties negatief zal beiïnvloeden)veroorzaakt dat gewelfde profiel een behoorlijke weerstand. (de weerstand neemt immers toe met kwadraat van de snelheid). Hierdoor zal de daalsnelheid/vliegtijd van een tot rc getransformeerde F1A stukken slechter zijn als die van een vergelijkbaar toestel met een aangepast profiel.............
Dus ga lekker met die F1A vrije vlucht vliegen !! spannend en gezond
Arno