Walkera 4#3A
Ik oefen al enkele maanden met de Walkera 4#3b. Ondanks veel moete is het mij nog steeds niet gelukt om deze heli voldoende stabiel te krijgen. Ik blijf last houden van het z.g. Toilet Bowl Effect (TBE). Dwz. dat de heli, wanneer je niet stuurt, een langzame cirkelbeweging gaat maken, tegengesteld aan de draairichting van de rotor. De cirkels worden steeds groter en uiteindelijk crasht de heli. Voor ervaren RC helipiloten is dit effect wel tegen te sturen, maar het staat het leerproces voor de beginner nogal in de weg. Zeker als het bochten vliegen en side-in / nose-in hoveren aan de orde komt.
Ik las ergens dat de Walkera 4#3a over stabielere vliegeigenschappen beschikt dan de 4#3b. Ik heb daarom de setup van de hoofdrotor bij mijn 4#3b vervangen door de setup van de 4#3a. Het resultaat is verbluffend!
Voor het eerst was het voor mij mogelijk om de cyclic geheel los te laten gedurende zeker 10 seconden. De heli ging wel een beetje zoeken, maar bleef binnen 2 vierkante meter op zijn plaats. Side-in, nose-in en bochten vliegen was nu opeens een eitje, terwijl dat met de 4#3b setup uiterst moeilijk was te doen. Ik gebruik nu de rotorbladen van de 4#3Q. Die zijn ietsje groter dan de 4#3a/b bladen. De rotor loopt nu veel rustiger en zuiverder dan dat ik ooit bij de 4#3b heb gezien.
De problemen worden bij de 4#3b waarschijnlijk veroorzaakt door toleranties in de afmetingen van de metalen onderdelen van de rotorkop en de bladhouders. Als je een goed exemplaar treft dan zal het best in orde zijn, maar als je pech hebt is de rotorkop onzuiver met als gevolg het TBE. Kennelijk is men bij Walkera in staat de kunststof kop en de bladhouders met veel nauwere toleranties te maken dan de aluminium onderdelen. Bij mijn eerste 4#3b rotorkop zat de boring voor de bladhouder-as niet zuiver in het midden. Ook zijn er verschillen in de bladhouder-spleet waar de bladen in worden geschroefd. Wanneer de rotor niet volledig in balans is zal de hoofdas een beweging gaan maken tegengesteld aan de draairichting, met TBE als gevolg.
Het verbaast mij dat er zo weinig 4#3a heli's worden verkocht. Blijkbaar staart iedereen zich blind op de aluminium onderdelen. Die zullen minder gauw breken dan kunststof onderdelen, maar je kunt absoluut niet zien of na een flinke crash er niet iets is verbogen. De kunststof onderdelen breken ook niet zo snel, maar houden na een crash wel de juiste vorm. De 4#3a is hier en daar nog wel te koop en is vaak goedkoper dan de 4#3b. Een 4#3b is vrij gemakkelijk om te bouwen tot een 4#3a.
Zijn er anderen die ervaringen de melden hebben over de Walkera 4#3a?
Karel
Ik oefen al enkele maanden met de Walkera 4#3b. Ondanks veel moete is het mij nog steeds niet gelukt om deze heli voldoende stabiel te krijgen. Ik blijf last houden van het z.g. Toilet Bowl Effect (TBE). Dwz. dat de heli, wanneer je niet stuurt, een langzame cirkelbeweging gaat maken, tegengesteld aan de draairichting van de rotor. De cirkels worden steeds groter en uiteindelijk crasht de heli. Voor ervaren RC helipiloten is dit effect wel tegen te sturen, maar het staat het leerproces voor de beginner nogal in de weg. Zeker als het bochten vliegen en side-in / nose-in hoveren aan de orde komt.
Ik las ergens dat de Walkera 4#3a over stabielere vliegeigenschappen beschikt dan de 4#3b. Ik heb daarom de setup van de hoofdrotor bij mijn 4#3b vervangen door de setup van de 4#3a. Het resultaat is verbluffend!
Voor het eerst was het voor mij mogelijk om de cyclic geheel los te laten gedurende zeker 10 seconden. De heli ging wel een beetje zoeken, maar bleef binnen 2 vierkante meter op zijn plaats. Side-in, nose-in en bochten vliegen was nu opeens een eitje, terwijl dat met de 4#3b setup uiterst moeilijk was te doen. Ik gebruik nu de rotorbladen van de 4#3Q. Die zijn ietsje groter dan de 4#3a/b bladen. De rotor loopt nu veel rustiger en zuiverder dan dat ik ooit bij de 4#3b heb gezien.
De problemen worden bij de 4#3b waarschijnlijk veroorzaakt door toleranties in de afmetingen van de metalen onderdelen van de rotorkop en de bladhouders. Als je een goed exemplaar treft dan zal het best in orde zijn, maar als je pech hebt is de rotorkop onzuiver met als gevolg het TBE. Kennelijk is men bij Walkera in staat de kunststof kop en de bladhouders met veel nauwere toleranties te maken dan de aluminium onderdelen. Bij mijn eerste 4#3b rotorkop zat de boring voor de bladhouder-as niet zuiver in het midden. Ook zijn er verschillen in de bladhouder-spleet waar de bladen in worden geschroefd. Wanneer de rotor niet volledig in balans is zal de hoofdas een beweging gaan maken tegengesteld aan de draairichting, met TBE als gevolg.
Het verbaast mij dat er zo weinig 4#3a heli's worden verkocht. Blijkbaar staart iedereen zich blind op de aluminium onderdelen. Die zullen minder gauw breken dan kunststof onderdelen, maar je kunt absoluut niet zien of na een flinke crash er niet iets is verbogen. De kunststof onderdelen breken ook niet zo snel, maar houden na een crash wel de juiste vorm. De 4#3a is hier en daar nog wel te koop en is vaak goedkoper dan de 4#3b. Een 4#3b is vrij gemakkelijk om te bouwen tot een 4#3a.
Zijn er anderen die ervaringen de melden hebben over de Walkera 4#3a?
Karel
Laatst bewerkt: