het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Walkera 4#3A

Ik oefen al enkele maanden met de Walkera 4#3b. Ondanks veel moete is het mij nog steeds niet gelukt om deze heli voldoende stabiel te krijgen. Ik blijf last houden van het z.g. Toilet Bowl Effect (TBE). Dwz. dat de heli, wanneer je niet stuurt, een langzame cirkelbeweging gaat maken, tegengesteld aan de draairichting van de rotor. De cirkels worden steeds groter en uiteindelijk crasht de heli. Voor ervaren RC helipiloten is dit effect wel tegen te sturen, maar het staat het leerproces voor de beginner nogal in de weg. Zeker als het bochten vliegen en side-in / nose-in hoveren aan de orde komt.

Ik las ergens dat de Walkera 4#3a over stabielere vliegeigenschappen beschikt dan de 4#3b. Ik heb daarom de setup van de hoofdrotor bij mijn 4#3b vervangen door de setup van de 4#3a. Het resultaat is verbluffend!
Voor het eerst was het voor mij mogelijk om de cyclic geheel los te laten gedurende zeker 10 seconden. De heli ging wel een beetje zoeken, maar bleef binnen 2 vierkante meter op zijn plaats. Side-in, nose-in en bochten vliegen was nu opeens een eitje, terwijl dat met de 4#3b setup uiterst moeilijk was te doen. Ik gebruik nu de rotorbladen van de 4#3Q. Die zijn ietsje groter dan de 4#3a/b bladen. De rotor loopt nu veel rustiger en zuiverder dan dat ik ooit bij de 4#3b heb gezien.

De problemen worden bij de 4#3b waarschijnlijk veroorzaakt door toleranties in de afmetingen van de metalen onderdelen van de rotorkop en de bladhouders. Als je een goed exemplaar treft dan zal het best in orde zijn, maar als je pech hebt is de rotorkop onzuiver met als gevolg het TBE. Kennelijk is men bij Walkera in staat de kunststof kop en de bladhouders met veel nauwere toleranties te maken dan de aluminium onderdelen. Bij mijn eerste 4#3b rotorkop zat de boring voor de bladhouder-as niet zuiver in het midden. Ook zijn er verschillen in de bladhouder-spleet waar de bladen in worden geschroefd. Wanneer de rotor niet volledig in balans is zal de hoofdas een beweging gaan maken tegengesteld aan de draairichting, met TBE als gevolg.

Het verbaast mij dat er zo weinig 4#3a heli's worden verkocht. Blijkbaar staart iedereen zich blind op de aluminium onderdelen. Die zullen minder gauw breken dan kunststof onderdelen, maar je kunt absoluut niet zien of na een flinke crash er niet iets is verbogen. De kunststof onderdelen breken ook niet zo snel, maar houden na een crash wel de juiste vorm. De 4#3a is hier en daar nog wel te koop en is vaak goedkoper dan de 4#3b. Een 4#3b is vrij gemakkelijk om te bouwen tot een 4#3a.
Zijn er anderen die ervaringen de melden hebben over de Walkera 4#3a?

Karel

Laatst bewerkt:
Tail Gear reparatie

Hallo,

ik heb vorige week mijn 4#3B binnengekregen, en n huisgenootje heeft de tail gear kapotgekregen. :(
Nu, geen probleem, de onderdelen zijn door hem betaald en weer ondereweg, maar ik vroeg mij af hoe ik het moest maken.
Is het voldoende om de gear aan de shaft vast te lijmen, en er dan de staartrotor in te klikken?
En is secondelijm hiervoor goed, of geeft dit chemische reacties met het plastic?

Super bedankt voor de hulp, is 'n erg fijn apparaatje!

Hoi Vompaq,

Het staat vast ergens hier op 't forum... Even snel, als je het asje bij de verdikking vastpakt en ronddraait terwijl je het heckrotortje kompleet met tandwieltje tegenhoud, kun je eenvoudig het zaakje loskrijgen.
Het asjes klemt eenvoudig in beide delen. Niets lijmen dus...

Succes met je reparatie,

FF

Ah, het klemt gewoon!
ideaal, dan probeer ik dat.
Ik heb het proberen te vinden,of het hier op stond, en ben tot pg 30 geraakt maar toen vond ik het niet.
In ieder geval bedankt, dan ga ik vanmiddag nog wat vliegen!

edit: Heb 'm gemaakt, alleen gaat de staart nu schokkerig, en ik hoor de staartmotor aan en uit gaan. Zou het kunnen dat de klemming toch te strak is, en de motor te veel wrijving ondervindt? Of zou er iets met de gyro zijn?

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi het zou idd zo kunnen zijn dat de boel te strak staat.Blaas eens tegen de rotor en check de vrijloop hij moet lekker uitdraaien.Anders kijk je even of alle tandjes nog aanwezig zijn op de overbrenging.De lagertjes in de tailbehuizing kunnen ook voor een schokkend gedrag zorgen.Allemaal een goed 2009.

Kan iemand mij vertellen welke simkabel ik voor de 4#3 moet bestellen? Ik voel er weinig voor die E-Sky sim te bestellen. Wil gewoon een kabel met een goede simulator. 4#3 net binnen en nu al gesloopt :) . Mijn woonkamer is echt te klein. Eenmaal van de grond lijkt het stabiel te vliegen, maar dan is er weer een muur. Hoveren lukt voor geen meter want hij blijft naar links trekken hoeveel ik ook naar rechts stuur. En dan een echte vraag, als ik volgas geef dan stijgt de heli op en blijft maar tollen als een gek. Ook al draai ik links of rechts, het helpt niet. Pas als ik links of rechts stuur stopt de heli met tollen. Motortje overleden?

Hoi Die Bruine, (niet denigrerend, spottend en/of discriminerend bedoeld overigens ;-))

Jammer dat je al brokken hebt gemaakt. Kan gebeuren, hoort erbij.

Kan iemand mij vertellen welke simkabel ik voor de 4#3 moet bestellen?

Als je op Ehirobo kijkt vind je enkele kabeltjes voor diverse zenders. Behalve mijn twee 4#3b's heb ik heb hier ook m'n E-sky sim vandaan en ik wil toch even kwijt dat hij erg goed voldoet. Je hoeft er géén batterijen in te stoppen en voor de rest is hij met alle sims gewoon compatible...

Indien je even had geGoogled op '4#3B simulatorcable' vond je dit... Nu heb ik het even gedaan voor je :)

SmartPropoPlus

Ook al draai ik links of rechts, het helpt niet. Pas als ik links of rechts stuur stopt de heli met tollen.

Het helpt dus wél om te sturen...schrijf je. Zelf draaien = zelf sturen?
Als je stuurt stopt 'ie met tollen? Naar welke kant tolt hij en naar welke kant stuur jij dan? Dit is vrij bepalend om te zeggen of het motortje de geest gaat geven of niet... Gek ook dat hij stopt met tollen ongeacht welke kant je op stuurt, zowel links als rechts.
Ik zit dus met net zo veel vragen als jij nu, ghighi.

Garoeten,
FF

Vannacht heb ik de heli weer in elkaar gezet met de onderdelen die ik had. Zojuist weer geprobeerd, maar die (^(&2#%@ heli blijft tegen de klok indraaien. Hij is nu wel heel wat stabieler. Gisteren toen ik m binnen kreeg kon ik er echt niets mee. Opstijgen en alle kanten op. Ik kon er echt niets mee. Nu met de nieuwe rotorset en alles recht gezet lijkt het veel stabieler. Ik stijg nu op en hij gaat recht omhoog en blijft redelijk stil hangen. Ik heb vervolgens een paar keer de stick naar rechts geduwd, maar er lijkt gewoon niets te gebeuren. Met de heli in mn hand merk ik wel dat de staartrotor harder gaat draaien, maar in de lucht merk ik er niets van. Inmiddels heb ik de boom gesloopt tijdens het tollen gebroken. Ik heb nu ff geen zin :) . Morgen of overmorgen haal ik 'm wel weer uit elkaar en zet ik er meteen een nieuwe staartmotor op. Ik heb zo een idee dat ik dan vanaf dan zal kunnen vliegen. Wat betreft die kabel, dat kan ik zelf wel maken. Maar ik was op zoek naar een USB kabel bij een NL shop. Ik zie er een paar te koop. Nog even over nadenken of ik dan een kabel of meteen een USB zender koop. Ik heb nu een mandje van € 40,- bij RC4me, dan kan die zender/kabel er ook wel bij.

Ik heb volgens mij vrij goed de postings gelezen, maar ik weet nog steeds niet of 3B parts uitwisselbaar zijn. Ik wil namelijk nog een rotor head set bestellen, voor die € 3,- extra bestel ik dan liever alu...

Hoi Karel,

Ik heb zelf de 4#3b en geen ervaring met de 4#3a.

Ben wel nieuwsgierig geworden na het lezen van je verhaal......, dat dit zoveel uitmaakt mbt tot de vliegeigenschappen.

Ik wil dit zelf ook wel eens gaan uitproberen, maar welke onderdelen moet ik precies bestellen ???

Paul

onderdelen voor ombouw 4#3b naar 4#3a

Hoi Karel,

Ik heb zelf de 4#3b en geen ervaring met de 4#3a.

Ben wel nieuwsgierig geworden na het lezen van je verhaal......, dat dit zoveel uitmaakt mbt tot de vliegeigenschappen.

Ik wil dit zelf ook wel eens gaan uitproberen, maar welke onderdelen moet ik precies bestellen ???

Paul

Paul,
Je hebt de volgende onderdelen nodig:

Rotor head set HM 4#3A-Z-09 (incl. rotor ring)
Bladhouder set 4#3A-Z-05.

De rest van de onderdelen kan je overzetten van de B kop.
Let wel op goed uitbalanceren van de flybar (gebruik een schuifmaat) en de rotorbladen.

Ik heb nog wel enkele mods meer aangebracht, maar probeer dit eerst maar eens en kijk of je verschil ziet.

Ik denk dat het meest essentiële de zuiverheid van het bladhouder asje in de kop is.

Als je een helemaal nieuwe kop wilt maken moet je nog enkele onderdelen extra erbij nemen.

Succes.
Karel

Hoi Karel,

Ik heb idd al diverse filmpjes op youtube gezien, waarbij een 4#3a-piloot circa 10 sec geen stick aanraakt en waarbij de heli rustig op 1 plek blijft hangen.

Wat bedoel je precies met de rotorring...??? zit die standaard bij de rotorheadset of bedoel je de swashplate.

Als die rotorring er standaard bij zit ga ik de "downgrades" zeker bestellen, eea kost nog geen 13,5 euro bij RC-vliegshop.

Laat het me even weten aub.

Groeten,

Paul

Hallo Paul,
De "rotor ring" is het vierkante plaatje waarin de flybar wordt gemonteerd. Zit bij de headset. Als je een volledige rotor wilt opbouwen heb je verder nog nodig:
- linkage set
- balance bar
- flybar paddles
- flybar connector
- screw set
- swash plate (HM 4#3a, 4#3b past ook)
- rotor bladen

succes!

Karel

Ook ik ben erg benieuwd geworden na het lezen van dit draadje. Ik heb namelijk ook een 4#3B die niet erg stabiel wil vliegen. Heb onlangs eea vervangen en opnieuw afgesteld.. maar had er meer van verwacht. En het frustrerende vind ik dat als je op youtube filmpjes bekijkt van de 4#3B, ze perfect vliegen! Blijven mooi hangen goed controlleerbaar ect... en thuis zit je te hannessen met dit ding.. en ben je geneigd het te willen verkopen.

Maar dit draadje geeft mij weer moed :) Merkte al op als ik de rotor vol gas liet draaien dat mn heli erg begon te trillen. Dit duidt op een onstabiele as. Nu wilde ik binnenkort nwe onderdelen bestellen en denk dus ook dat ik gelijk deze downgrades mee laat komen. Wat mij ook opvalt aan deze heli is dat de tail constant los komt te zitten en als je het schroefje iets vaster aandraaid de tail als het ware spleit. En de schroef helemaal geen grip meer heb.... Althans zo heb ik al 2 tails moeten vervangen. Beetje lijm bied uitkomst, maar is niet ideaal. Iemand een tip?

Hoi Karel en Rogier,

Karel,

Bedankt voor de info, ik ga op termijn eea bestellen en uitproberen.

Rogier,

We hebben idd allemaal hetzelfde probleem met de tail-boom, superlijm helpt enigszins. Op een engelstalig forum is er een aantal mensen dat de boom vervangen heeft door een aluminium exemplaar; kun je gewoon per meter kopen bij de modelbouwwinkels. Nadeel hiervan is dat ie verbuigt bij een harde landing, steeds weer terugbuigen levert een wat rommelige indruk op.

Ik heb zelf wel eens het idee gehad (maar nog niet gedaan) om een massieve koolstof boom te gebruiken (kan je ook per meter kopen). Je moet dan wel de motordraden buitenom laten lopen, dit staat dus niet zo mooi..., maar is mogelijk wel een duurzamere oplossing voor het probleem.

Een andere oplossing is nog om de body van een 4#3Q te gaan gebruiken, ziet er wel heel mooi uit vind ik. Dit vereist denk ik nog al wat ombouwwerkzaamheden en ik weet niet wat er allemaal past en niet past. Ik verwacht dat je ook het hoofdframe moet vervangen en dan passen de servo's waarschijnlijk niet, want de 4#3Q heeft van die "open" servo's die direct op de printplaat zitten.

Ik sta ook nog open voor andere ideeen.

Groeten,

Paul

Laatst bewerkt:
Rogier,

We hebben idd allemaal hetzelfde probleem met de tail-boom, superlijm helpt enigszins. Op een engelstalig forum is er een aantal mensen dat de boom vervangen heeft door een aluminium exemplaar; kun je gewoon per meter kopen bij de modelbouwwinkels. Nadeel hiervan is dat ie verbuigt bij een harde landing, steeds weer terugbuigen levert een wat rommelige indruk op.

Ik heb zelf wel eens het idee gehad (maar nog niet gedaan) om een massieve koolstof boom te gebruiken (kan je ook per meter kopen). Je moet dan wel de motordraden buitenom laten lopen, dit staat dus niet zo mooi..., maar is mogelijk wel een duurzamere oplossing voor het probleem.

Een andere oplossing is nog om de body van een 4#3Q te gaan gebruiken, ziet er wel heel mooi uit vind ik. Dit vereist denk ik nog al wat ombouwwerkzaamheden en ik weet niet wat er allemaal past en niet past. Ik verwacht dat je ook het hoofdframe moet vervangen en dan passen de servo's waarschijnlijk niet, want de 4#3Q heeft van die "open" servo's die direct op de printplaat zitten.

Ik sta ook nog open voor andere ideeen.

Groeten,

Paul

Paul,

Hartstikke bedankt v oor tips... ik ga eea uitproberen en ga mn 4#3B downgraden hoe raar het ook is.... om de body te gaan gebruiken van de Q versie weet ik nog niet of ik dat ga doen... ga maar eerst s kijken wat die doet met de A parts.

Als je in de tail van de B een klein gaatje boord waar het schroefje in komt van de B versie. Zit het geheel ook iets steviger en voorkom je het zogenaamde spleiten. Alleen een klein gaatje boren is wel lastig...

Succes ermee jongens.

Hoi Rogier,

Het splijten is zeker niet te voorkomen door een gaatje te boren hoor. Doordat er een gaatje is geboord neemt de stevigheid af, juist in dat platte vlak, waardoor het koolstof daar alsnog als eerste zal breken tijdens een tailstrike, in dit geval splijten.

@Paul

Ik benieuwd naar je veranderingen, Paul. Ik hoop dat het wisselen van de onderdelen van een 4#3 zal helpen. Ik wacht 't nog even af, die van mij is stabiel genoeg om te vliegen.

Is het een idee om dit draadje ook toe te voegen aan '' Walkera 4#3!! (picco-Z formaat)'' net als het vorige draadje wat daar is toegevoegd? Het gaat uiteindelijk ook om de Walkera 4#3. En of het nu een A, B of Q versie is...we willen overal wijzer van worden, toch? Liefst zonder meerdere apart op te starten onderwerpen.

Groetjes,

FF

Hoi Danny,

Ja, ik vind het een prima idee om de verschillende 4#3-draadjes samen te voegen,..... moderator....???

Enne die aanpassingen, ik ga dat ook nog niet direct doen, ik zit effe in een drukke periode qua werk. Over een maandje of 2-3 denk ik.

En Rogier,

Danny heeft volkomen gelijk, boren maakt het alleen maar erger.

Groeten,

Paul

WK-2401 ontvanger op deze zender

Hallo,
nog een vraagje. Ik heb nergens op internet kunnen vinden of het ook mogelijk is om een andere ontvanger op de zender van de walkera 4#3b aan te sluiten. Bijvoorbeeld om een vliegtuigje te maken die ik met dezelfde zender kan bedienen. Weet iemand hoe dat zit?

Alvast erg bedankt voor de hulp, 't is altijd handiger om wat meer ervaren mensen met je mee te hebben denken...

Kan iemand van jullie mij de standaard lengte van de tailboom doorgeven.
Die van mij is namelijk afgebroken en telkens ingekort, nu wil ik hem vervangen door een alu buis en nu heb ik geen referentie maat meer.

groeten remie

Hoi Remie,

Volgens mijn schuifvriend is hij precies 106mm. Het is een nieuw exemplaar voor een 4#3B wat ik heb opgemeten en oogt exact de lengte van een nieuwe heli als ik hem ernaast hou...

Hou hier wel rekening mee, vanaf #411 [47463] walkera-4-3-picco-z-formaat-28

Taillength43b.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Back