het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Jongens!!! Ik heb iets gemerkt aan mijn HM4#3B.
Laatst een ander nieuw staart motortje erop gezet.
Begon de staart van de heli tijdens vliegen dus echt raar te doen.
Soort van snel zwiepen van links naar rechts met hele felle korte rukjes.
Dacht dat het aan de uitslag lag in de 4in1 ontvanger.
Ik draaien dus eraan afstellen en telkens proberen.
Helemaal niets werkte.
Toen de staart mechanisch helemaal goed gecontroleerd.Kon niet liggen aan de motor, want die was net een paar vluchtjes ervoor vervangen.Misschien dat het niet soepel genoeg liep.Ik alles gangbaarder gemaakt.
Je moet dus met blazen het heckrotortje kunnen laten draaien met een mooie na-vrijloop erin.
Dat was ook goed.
Maar...........nog steeds dat zwiepen van de staart.
Andere Lipo's geprobeerd.Heb er inmiddels al 30 stuks nieuw van liggen die dit seizoen mee mogen doen.(3.7V 400Mah 20C)
Maar...........ook dat mocht niet baten.
Baalde er flink van, want was aardig door mijn ideeen heen.
Ik er een nachtje over slapen.........
Vanochtend het HM43Q heckrotor blad vervangen voor de originele.
En................. helemaal weer super!!!!!!!!
Ik snap er geen bout van.
Gelukkig is ie nu wel weer toppie.

Helaas (of juist niet) vliegt mijn HM4#3BV2 echt beter dan de HM4G3.
Voor diegenen die een HM4G3 ernaast willen hebben...........bezint eer ge begint.
Ik had dan de bof dat ik de HM4G3 voor een nette prijs tweedehands over kon nemen.
Maar het valt helaas tegen.
De staart is de bottle neck van de HM4G3.
Heb veel gelezen op Amerikaanse sites over specifiek de HM4G3.
Blijkt dat de stock brushed tail motor het niet fijn kan trekken.
Knudde dus.
Met hooveren geen probleem, maar met rondvliegen............drama.
Staart breekt uit als er iets teveel gas erop wordt gezet.
Gevolg.........tollen van de heli en crashes.
Optie..............staart brushless maken.
Kosten............ongeveer 80 euro.
Voor een heli die nieuw 205 euro ex verz kost, met die 80 euro erbij voor de modificatie van de staart, vind ik dat te gek.
Kost je dan al met al krap 300 euro.
Dat kan niet vind ik.
Daarom zet ik mijn HM4G3 even tijdelijk in de vitrine kast.
Best wel jammer, want het toestel vliegt wel goed.
De staart is het euvel.
Oja, voor diegene die denken, nou investeer dan die 80 euro en dan heb je een strakke staart...........Dat is dus GEEN garantie.
Vandaar dat ik het zo jammer vind.
Als ik het vlieggedrag van de HM4#3B naast die van de HM4H3 zet, nou dan weet ik het wel.
Heb tot nu toe nog geen strakkere vliegende FP heli gezien zoals die van de HM4#3BV2.
Geluk jongens.
Vr Gr Erwin
 
Voor diegenen die een HM4G3 ernaast willen hebben...........bezint eer ge begint.

Maar het valt helaas tegen.
De staart is de bottle neck van de HM4G3.
Hoi valt reuze mee hoor ;).Alleen de instellingen van de pitch en throttle curves luisteren erg nou.Als je dat goed voor elkaar hebt dan vliegt die als een zonnetje alleen veel giftiger dan zijn kleine broertje:D.De 4#3b is soms lekkerder omdat je er zorgenloos mee kan vliegen.Gr jaap
 
Hoi Jaap.
Ik dacht mijn instellingen van gas en pitch toch al aardig op de rit te hebben.
Heb jij tussentijds inmiddels al eens buiten gevlogen met je HM4G3?
Liefst met ietsie pietsie wind erbij?
En vlieg dan eens achtjes met je HM4G3 en dan met het inzetten van bochten iets meer gas erop.
Vliegt ie dan nog net zo fijn??
Of hoover er eens mee, en geef dan eens plots een punch out.(gas-stick eens lekker tot bijna full up)
Blijft je staart dan ook wederom strak??
Vr Gr Erwin
 
Jongens..........toch nog even dit:
Ik heb de laatste tijd wat zitten uittesten met mijn verschillende 3.7V400Mah Lipo packs voor de HM4#3B.
Ik ben er nu uit.
Net als final test zo'n 3.7V 400Mah 10C standaard walkera Lipo pack getest.
Packie had niet eens zoveel gek cyclussen gehad.
Stopte het pas vers opgeladen pack in de heli en toer op.
Wat schetst mijn verbazing; het staart eind van de heli (dus motor en holder) trillen als een gek tijdens vliegen.
Dan denk je al gauw aan andere zaken die dan niet helemaal goed staan.
Ik als test direkt erna een 3.7V 400Mah 15C Lipo pack erin.(geen Walkera merk dus) en toer de heli weer op nadat ik er dus NIETS aan had verandert of aan had bijgesteld.
De staart van de heli is zo kalm als een kabbelend meertje op een mooie zomeravond.
Hoe het precies komt dat weet ik niet, maar wel dat het absoluut te maken heeft met het vermogen wat de accu aan de motor kan geven.
Hierbij dus een tip: koop geen 3.7V 400Mah 10C lipo packs.
Het begint pas fijn te worden vanaf 15C.
Persoonlijk houd ik 20C minimaal aan.
De 20C Lipo's presteren nu eenmaal beter en hebben ook nog eens een langere adem wat betreft laad cyclussen.
Maar 15C Lipo's doen het dus ook al heel goed in de HM4#3B.
10C is bout.
Vr Gr Erwin
 
Of hoover er eens mee, en geef dan eens plots een punch out.(gas-stick eens lekker tot bijna full up)
Blijft je staart dan ook wederom strak??
Bij mij no problem :D.Maar dat weet jij toch ook als 4G3 vlieger;)Gr jaap. Ik stop nu over de G hierin dit 4#3b draadje. ik ben er nog te kort mee bezig om er zinvolle uitspraken over te doen"'als ik dat al eens doe:rolleyes:''Gr jaap
 
Laatst bewerkt:
Jongens!!! Ik heb iets gemerkt aan mijn HM4#3B.
Laatst een ander nieuw staart motortje erop gezet.
Begon de staart van de heli tijdens vliegen dus echt raar te doen.
Soort van snel zwiepen van links naar rechts met hele felle korte rukjes.
Dacht dat het aan de uitslag lag in de 4in1 ontvanger.
Ik draaien dus eraan afstellen en telkens proberen.
Helemaal niets werkte.
Toen de staart mechanisch helemaal goed gecontroleerd.Kon niet liggen aan de motor, want die was net een paar vluchtjes ervoor vervangen.Misschien dat het niet soepel genoeg liep.Ik alles gangbaarder gemaakt.
Je moet dus met blazen het heckrotortje kunnen laten draaien met een mooie na-vrijloop erin.
Dat was ook goed.

Vanochtend het HM43Q heckrotor blad vervangen voor de originele.
En................. helemaal weer super!!!!!!!!
Ik snap er geen bout van.
Gelukkig is ie nu wel weer toppie.

Geluk jongens.
Vr Gr Erwin


Hee, Erwin

Dat heb ik dus ook.... Alleen ik had na 3 vluchten mij Q-hekrotor tegen een stoelpoot gezet en die lag dus in 2-en. De oude B-hekrotor en bladen er weer opgezet, maar bij mij blieft ie zwiepen, precies zoals jij beschrijft......... Vraag me dus af of het wel aan die rotor ligt. Ik hoor ook het toerental van de staartmotor veranderen tijdens die zwiepjes (moet ook wel anders zwiept ie niet), dus ik heb nog steeds het idee dat het aan de gyro ligt.

Groeten,

Paul
 
Hoi allen.De lagers van de Q mainaxe zijn wat dikker en robuster dan die van de B.Ik heb al eens wat lagertjes vervangen van de org b.Met de grotere bladen van de q kunnen die lagertjes het wel eens begeven.Het begint met het hakken van de staart.Gr jaap
 
Hee, Erwin

Dat heb ik dus ook.... Alleen ik had na 3 vluchten mij Q-hekrotor tegen een stoelpoot gezet en die lag dus in 2-en. De oude B-hekrotor en bladen er weer opgezet, maar bij mij blieft ie zwiepen, precies zoals jij beschrijft......... Vraag me dus af of het wel aan die rotor ligt. Ik hoor ook het toerental van de staartmotor veranderen tijdens die zwiepjes (moet ook wel anders zwiept ie niet), dus ik heb nog steeds het idee dat het aan de gyro ligt.

Groeten,

Paul

Zou het ook kunnen liggen aan enige speling tussen pignon en maingear? als je de bladen met de hand ronddraait, vind ik de motor maar hakerig meedraaien... (heb inmiddels de motor ietsje strakker gezet)
 
Jongens..........toch nog even dit:
Ik heb de laatste tijd wat zitten uittesten met mijn verschillende 3.7V400Mah Lipo packs voor de HM4#3B.
Ik ben er nu uit.
Vr Gr Erwin

Erwin,

Waar haal jij je 15C en 20C lipo's?
Ik heb 3 stuks 10C, maar daar raak ik zo langzamerhand een beetje mee uitgespeeld...

Gisteren op de beurs werden er een hoop 4#3's aangeboden, overigens niet voor interessante prijzen; een 4#3 V2 Brushless met een alu koffertje kostte gewoon 170 euro. Heb wel zo'n koffertje los gekocht; 1000x beter dan de originele doos steeds gebruiken.

groetjes,
Dennis
 
Met de grotere bladen van de q kunnen die lagertjes het wel eens begeven. Het begint met het hakken van de staart. Gr jaap

En is dit dan ook bewezen dat het swiepen van het staartje hierdoor komt, Jaap? Ik zie de relatie niet echt.
Mijn lagers zijn nog nooit vervangen, draaien soepel en hebben geen radiale- of axiale speling. Toch hou ik last van een staart welke heen en weer springt. (links en rechtsom een graad of 45) Buitengewoon irritant...
Ik heb bijna de neiging te zeggen dat ik de upgrade niet de moeite waard vind. Dit louter en alleen door het onberekenbare kwispelende staartje.

Fijne z'dag,
Danny
 
Hoi Danny.Misschien zit ik er naast maar ik had het probleem van het heen en weer gaande staartje ook.Plots maakte hij een piero en na onderzoek bleek dat de kogeltjes van het bovenlager tegen de magneet van het motortje zaten.Ik heb het bovenste lager vervangen door een breder Q lager en het probleem was over.Het onder lager moet van de B blijven anders past het pignon/maingear niet meer.Ik ben benieuwd naar jou bevindingen.Gr jaap jij ook een fijne dag;)
 
Hoi brushless vliegers,

Wat mij opvalt is dat niemand (behalve ikzelf) de gyro noemt als mogelijke oorzaak van de zwiepende staart. We hebben geen van allen meer last van het naar rechts verlopen van de staart tijdens een lipo-ontlading; Walkera heeft dit probleem met de 2406A dus blijkbaar opgelost.

Is die gyro dan anders dan in de 2406 ??? Ik weet het ding niet eens te vinden op het printje, misschien zijn er electronica-specialisten onder ons die dit kunnen bevestigen of ontkennen.

En als die gyro dan idd is aangepast, is er dan niet een nieuw probleem mee geintroduceerd, nl. de zwiepende staart??? In dat geval kun je blijven klooien met andere rotoren, lagers, etc. maar dat gaat het probleem niet oplossen.......

Iemand suggesties ????

Groeten,

Paul
 
Hoi Jaap,

Ok, nu is het duidelijk. Het lager was dus geheel ruptured waardoor het hele boeltje niet meer soepel liep. Ik kan me voorstellen dat dan alles hakkelt. Toch raar dat het grote probleem van Paul en mijn heli zo op elkaar lijken en dat we er maar niet uitkomen wat het is.

@ Paul; F1 is net afgelopen lijkt me, hehe
 
Jaap, sorry voor mn taalgebruik. Ik zal het aanpassen. Soms heb ik de engelse benaming eerder ingetypt dan dat het NL'se woord me inkomt.

EN: rupture NL: breuk
Definitie: (Engels) the point at which a material physically comes apart as opposed to yield strength,elongation,etc.

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat ik de relatie tussen een slecht lopend lager en de beroerde 'tikjes' op de staart niet technisch kon verklaren. Nu je verteld dat jouw lager geheel kapot (dismantled) was kan ik het begrijpen. Als de voorwiellagers van mn auto kompleet versleten zijn spoort de auto ook niet meer. Dus dan is er een logische verklaring. Voor ons probleem heb ik dit nog niet echt... :-(

grz,
Danny
 
Hoi allen,

Gezien het uitblijven van reacties op mijn vorige post van 5 uur geleden en ook op verzoek van Danny, ben ik toch maar weer even aan het sleutelen gegaan.

De laatste 2 weken vloog ik met de brushless hoofdmotor en de daarbij behorende nieuwe tailmotor en de standaard B-bladen (hoofd en tail) en paddles.

Heb nu een setup met de mainrotorbladen van de -Q, de paddles van de -B en de heckrotor van de -B. Het geheel ziet er qua kleurstelling niet meer uit, maar goed, als het lekker vliegt ben ik tevreden.

Eerste vluchtje beviel mij niet: erg schichtig staartje weer. Ik merkte wel dat bij pirouetjes op m'n laminaat, hij linksom loeihard gaat tollen om z'n as en rechtsom circa 1 rondje per seconde gaat. De in verhouding kleinere heckrotor heeft er dus duidelijk moeite mee om de heli met de klok mee te laten draaien, dit komt mi door de grotere Q-mainbladen. Beide motortjes werden iets warmer dan in de oude setup, maar zeker niet alarmerend heet.

Door de pirouetjes linksom is mijn Knighthead z'n bolletje secondenlijm verloren, wat ik er vorig jaar eens op had gezet toen dat ding op een kwastje was gaan lijken. Dus maar weer secondenlijm erop en na drogen, een stukje krimpkous (1,5 mm) er op gekrompen, hoop dat ie het zo weer even volhoud.

Vervolgens maar weer eens met de stelschroef aan de slag gegaan. Heb em nu in de minst sensitieve stand staan (bij mij zit het platte kantje nu precies aan de onderkant) en ik moet zeggen: het meest handelbaar tot nu toe (sinds de ombouw naar brushless).

Het is nog niet de heli zoals tie vroeger was, maar het zwiepen van de staart is wel minder (lees: nog niet geheel weg), ook de hoek waaronder die wegschiet, is kleiner geworden.

Groeten,

Paul
 
Hallo heren,

Ik volg al een tijdje dit draadje en lees dat er veel problemen zijn met het wegtrekken van de staart van de 4#3b.
Ik heb zelf ook al van alles geprobeerd en heb inmiddels al zoveel onderdelen vervangen en/of verbeterd,maar het probleem keert na verloop van tijd steeds weer terug.
Het is de ene keer wat minder dan de andere maar ik denk dat het niet geheel op te lossen is.
Zolang je niet met een belt aangedreven heckrotor vliegt, waarvan de overbrenging niet afhankelijk is van een losse heckmotor zal naar mijn mening dit probleem altijd blijven bestaan.
Als je je hieraan stoort is het wellicht beter om een andere heli te kopen anders is het zonde om er steeds opnieuw tijd en geld in te blijven steken....

Maar dit is natuurlijk mijn mening.......
 
Hoi Increddie,

Heb je het hier over een verloop van de staart in functie van het verder leegraken van je LiPo of over de schokjes waar hier over wordt gerept?
Voor de duidelijkheid, heb jij ook een brushless. Zo ja, is deze standaard V2 Brushed of is ze omgebouwd met zo'n setje?

Groet,

Danny

PS: er is niet anders te koop zo klein als deze welke is voorzien van beltdrive... ;-) Weet je toch wel? ghi
 
Ja, ik ben ook benieuwd naar je antwoord Increddie.

Ja, een andere heli kopen..... maar wat dan???

Ik vind het super om op elk tijdstip van de dag, bij elk weertype te kunnen vliegen, nl in m'n woonkamer, gewoon effe 2 lipo'tjes, gedurende 20 minuutjes en dan de volgende dag weer.

Dat kan dus met coaxialen (ik heb een lama v4), maar dat vind ik eigenlijk geen heli-vliegen.

Vandaar dus mijn keuze voor de 4#3B, die is goed in een woonkamer te vliegen. Een stapje groter, dan kom je op bv de HB fp, maar daar vlieg je volgens mij de scheuren in je lederen bankstel mee als het een keer fout gaat.....

Dus..... suggesties ???

Groeten,

Paul
 
Hoi Increddie,

Heb je het hier over een verloop van de staart in functie van het verder leegraken van je LiPo of over de schokjes waar hier over wordt gerept?
Voor de duidelijkheid, heb jij ook een brushless. Zo ja, is deze standaard V2 Brushed of is ze omgebouwd met zo'n setje?

Groet,

Danny

PS: er is niet anders te koop zo klein als deze welke is voorzien van beltdrive... ;-) Weet je toch wel? ghi

Met welke versie je ook mag vliegen , het "staart probleem" blijft bestaan.
Nu in jullie geval met de unbrushed versie verloopt het d.m.v "schokjes" , maar met de brushed trekt ie gewoon weg....
Ik wil maar zeggen dat naar mijn mening er altijd problemen zullen zijn met het staartje.....( en het verloop blijft veranderen ook na het leegraken van de lipo )
Wil overigens niet zeggen dat OOK ik enorme lol beleef met de kleine rakker en steeds weer met een glimlach de kamer rondvlieg.
Wil maar zeggen dat bijv. een walkera 60 zo stabiel is dat je een hele andere kijk krijgt op het heli vliegen en nee er is er geen zo klein als de 4#3 maar dan zul je toch je beperkingen voor lief moeten nemen......
 
Back
Top