het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Ik heb zelf de 4-3b met dubbel brushless motor, waarbij de staart motor nog een extra upgrade heeft.

Die van deal extreme heeft idd een borstel staartje,
en mijn ervaring is dat borstelmotor staartjes nogal makkenlijk slijten.
Wil je die upgraden naar brushless staart, dan zit je al aan minimaal 40 euro extra kosten.

En koop je in nederland dan draaien ze je een poot uit,
dat is tegenwoordig helaas meer regel dan uitzondering.
Op ebay zie ik de CB100 al nieuw voor rond de 110 euro staan.

Mijn volledig brushless 4-3b + staart upgrade was rond de 130 euro.

Je kunt een 4-3b proberen, maar ik denk toch dat die voor de meeste nieuwelingen wat giftig is.
Zon CB100 geeft je toch het gevoel dat je met een echte heli aan het vliegen bent,
maar de zware flybar geeft hem een flink stuk stabiliteit.

Bij de lama iets vervangen is niet zo lastig als het lijkt.
Je wipt de tandwiel eraf en je schuift zo de hele kemis eruit. ;)
Meestal is het bij die helitjes ook enkel de flybar of bladjes die stuk gaan,
die heb je in een minuut spotgoedkoop vervangen.
Op ebay haal je zo voor 10 euro 50 extra bladjes. ;)

Mijn oude beestje is nog de esky lama v2, maar er is inmiddels al een v4.
Dit is een pagina over mijn lamatje: RC Kicks Ass: Lama v2 (E-Sky)
Fototjes, filmpjes en een verhaaltje. ;)

Laatst bewerkt:
Denk dat ik dan toch voor de CB100 ga. Waar heb jij de 4#3 toen die tijd gekocht dan? Werkt dat allemaal goed uit China enzovoort? (Douane enz.)

En een LipoSack, zijn die heel erg nodig?

Op eBay issie het goedkoopst, maar hier kun je hem ook kopen: Walkera 2.4GHz CB100 Helicopter
Daar komt mijn 4-3b met upgrades ook vandaan.

En een lipo sack, doe geen moeite, zeker niet voor die kleine celletjes. ;)
Je moet er al met een klauw hamer op stampen tijdens et laden wil je die dingen tot ontploffing brengen.
Ik gebruik ze iig niet, en ken ook eigenlijk niemand die het gebruikt.
Gewoon in een oude koffiemok doen bij het laden is veilig zat.

Hoe is jou ervaring met die site? En hoe ging het verzenden naar Nederland met invoeren / wachttijd enzovoort?

En dan laat ik die LipoSack wel :)

De man van die shop is wel eerlijk, maar zorg ervoor dat je aan hem vraagt dattie jou heli ook met JOU zender test.
Ik moest een hoop kosten maken om mijn kapot geleverde zender terug te sturen.
Hij had namenlijk de heli getest, maar met zijn eigen zender.. Beetje dom.
Dus als je besteld hebt, wel even mailen dattie erop moet letten.

Van hem was de levering echt vlot binnen, een weekje ongeveer.
Geen douane gehad gelukkig, maar uitsluiten kun je het niet. ;)

Even berekeningetje:
http://www.rcvliegshop.eu/product_info.php?products_id=4269
Totaal: ongeveer 140 euro. Geen risico voor douane en snel in huis.

Walkera 2.4GHz CB100 Helicopter
Totaal: ongeveer 124 euro. Wel risico voor douane en iets later in huis.

Denk dat ik dan beter die 16 euro kan gokken, want als er douanekosten bijkomen (19%) ben ik dus duurder uit dan 'm hier gewoon uit Nederland te halen. En net wat je zegt, als er iets kapot is meteen een hele hoop rompselomp omdat de verkoper zich in het buitenland bevind...

Dus denk dat ik 'm dan toch hier in Nederland ga kopen. Toch heel erg bedankt voor al je reacties, je hebt me goed op weg geholpen :P

Ja voor die 16 euro zou ik ook niet miepen en gewoon hier kopen idd. ;)
Ook makkenlijker als hij kapot aankomt dan.

Nog een laatste tip, die kleine helis zijn gevoelig als de ziekte voor "groundwash", dat is zijn eigen rotor wind.
Als je ermee vliegt, dan gewoon niet bang zijn en hem minstens een halve meter van de grond trekken.
Dicht bij de grond krijg je namenlijk temaken met turbulente wind waardoor die alle kanten op schiet.

Als je het hebt, 2 koolstof staafjes onder je skid elastieken.
Zelf vond ik ze vervelend en heb ik ze er meteen weer afgehaald omdat ze de vibraties versterkte,
maar velen hebben er plezier van dus mischien jij ook. ;)

Veel succes ermee!

Hallo allemaal,

Mijn zoon vliegt voor het eerst met een heli, we hebben al wel veel ervaring in rc en modelbouw maar heli is totaal nieuw.

Hij heeft een Walkera 4#3B double brushless aangeschaft en kan er best redelijk mee vliegen. We hebben de upgrade met het bic veertje ook uitgevoerd.

Nu is ineens het staart motortje volgens mij kapot gegaan?
Niet na een crash maar zomaar.
Het motortje tikt wat heen en weer, weet iemand uit ervaring of deze dan defect is?
Volgens mij heb ik ook al ergens gelezen dat deze motortjes niet zo'n beste kwaliteit hebben? Heeft het zin om deze evt. voor een ander type te vervangen?

Ook zit er een trilling in de heli, dit is waarschijnlijk ontstaan na een crash.
De heli is wel een aantal keren gecrasht, maar niet echt heel hard.
We hebben nog geen schade aan bladen o.i.d. alleen hebben we een chassis moeten vervangen omdat de swashplate geleider afgebroken was.
Ik heb de hoofdas nagekeken of die recht is. Verder lijkt er niets aan de hand te zijn.
Iemand een idee waar de trilling nog meer in kan zitten?

Veel vragen in zo'n eerste post, maar ik hoop dat julie ons kunnen helpen

Alvast bedankt.

P.s. wij wonen in de omgeving van Breda, is er wellicht iemand in de buurt die ook eenzelfde heli vliegt en evt. hulp zou kunnen bieden?

Hoi kerel!
Ik hoop dat ik je iets kan helpen.
Zoniet, dan vast wel anderen hier.
Om te beginnen heb ik 2 HM4#3B's.
Een HM4#3BV2 (versie met Brushless hoofdmotor en Brushed staartmotor).
En een HM4#3B Double Brushless net als jij hebt.
Om te beginnen die trilling die in het toestel zit.
Die is door een (lichte) crash ontstaan.
Punt is dat je bij zo'n kleine heli met hele dunne hoofdas slecht kunt contateren ofdat de hoofdas nu wel of niet echt krom is.
Er zit een 11000KV motor in en die draait zoals je weet de Hoofd Rotor bladen erg snel rond.
Zelfs een kleine kromming in je hoofdas die niet waarneembaar is met het blote oog of zelfs met het uitrollen van de hoofdas op een vlakke ondergrond zoals bijv een inductieplaat, gaat deze Micro heli trillingen geven.
Dus: vervangen die hoofdas, indien je de trilling er helemaal uit wenst te krijgen.(was het al helemaal omdat deze heli GEEN trillingen lust.Zijn ingebouwde Gyro die de staart regelt raakt namelijk in de war van trillingen)
Wat ook trillingen kan veroorzaken zijn de Rotor bladen als die niet in balans zijn, maar dat zal in dit geval niet zo zijn, omdat je voor die crashes toch geen trillingen in de heli waarnam?

Wat betreft dat staartje.Oftwel de Brushless staartmotor.
Er zijn inderdaad iets zwaardere varianten beschikbaar.
Ik denk persoonlijk dat je het in dit geval niet hoeft te zoeken in een kapotte Brushless staart motor.
Waarom? Die dingen gaan wat ik heb geleerd uit ervaring zelden kapot.
Wat wel sneller kapot kan gaan zijn de Brushless regelaars die de Brushless motoren moeten voorzien van de juiste impulsen om de motor te kunnen doen ronddraaien.
Er zitten tenslotte geen koolborstels meer in een Brushless motor, dus ze worden daarom ook wel stappen motor genoemd.
Een Brushless motor kan onmogelijk draaien zonder de hulp van zijn broertje, een Brushless regelaar.(ook wel ESC genoemd)
Daarom heb ik het vermoeden dat de Brushless regelaar die de staartmotor in jouw HM433B Double Brushless kapot is gegaan.
Maar................het kan ook aan iets anders liggen.
Bijna alle heli's trillen nogal tijdens het vliegen.
Heel normaal, maar dan zijn het trillingen die niet echt waarneembaar zijn voor je ogen en ook niet die de heli negatief doen beinvloeden.
Trillingen zoals deze kunnen stekkertjes na verloop van tijd spontaan uit hun bevestiging doen laten gaan.
Het kan dus ook zijn dat er misschien een stekkertje dat in de ontvanger zit en die van de Brushless regelaar van de staart motor afkomt er niet meer helemaal goed inzit.
Dus niet meer het optimale contact maakt.
Effe checken ofdat alle stekkertjes nog goed aangedrukt in de ontvanger zitten is verstandig.
Dan nog iets........ (ga het je lastig maken, ha ha ha ha ha ha)
Het kan ook zijn doordat de heli van jou al vaker een kleine crash heeft gehad, dat er misschien een draadbreuk is ontstaan in de draden die van voren naar achteren lopen naar de Brushless staart motor.
Het slechts doen piepen van die staartmotor wat jij vertelde, komt vaak doordat de motor nog wacht op seinen/input van de regelaar, maar die niet ontvangt en daardoor zijn start cyclus(het ronddraaien) dan niet kan maken.
Al met al een heel verhaal maar hopenlijk kun je er wat mee.
Zou als ik jouw was niet te snel er een andere motor inproppen.Dat kan altijd nog.
Sukses.
Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt:
@Dylan/Erwin,

Bedankt voor je reactie.
We hebben er een tijd niets aan gedaan, maar in samenwerking met de winkel die de heli geleverd heeft hebben we het volgende geconstateerd.
Het motortje was toch kapot :(
De staartas was gescheurd bij de bevestiging aan het frame. (dit was waarschijnlijk de oorzaak van het trillen)
De onderdelen zijn vervangen en het helitje vliegt weer als van te voren :).
We zijn er inmiddels wel achter dat het eea wel heel teer is!

Maar het blijft leuk.

MvG Gerard

Gerard..................ben blij dat je heli inmiddels weer vliegt.
Super.
Ik vlieg tegenwoordig met een HM4#6.
Vliegt in mijn optiek net effe iets strakker dan een HM4#3B.
Wel net zo fragiel, maar staartje houdt zich vele malen strakker omdat het shaft driven tail is, en de heli weegt ook iets zwaarder (80 gram).
Sinds ik met deze HM4#6 vlieg zijn mijn vlieg-skills met sprongen vooruit gegaan.
Kan nu piro's zowel links als rechts en strak Nose in vliegen op elke gewenste hoogte.
Nose In landen en opstijgen ben ik nu veel aan het oefenen en gaat super fijn.
Met een HM4#3B gaan zulke dingen net effe iets lastiger omdat die heli wat kieteliger op de sticks reageerd en het vlieggedrag veel meer correcties behoeft.
Misschien een aanrader voor jouw zo'n HM4#6......................
Vr GR Erwin

Tjonge... mn 4#3b heeft een tijdje in de kast gelegen maar ik had van het weekend eens zin om lekker rond te vliegen.

Nu kwam ik erachter dat de staart gespelten is wat nogal wat problemen lijkt te veroorzaken.

Nu zit ik eraan te denken om ipv weer een nieuw staart buisje een carbon staafje erin te zetten of een aluminium buisje van 2,5mm..

Maar waar haal je zo'n alu dingetje...:rolleyes:

Daarna heb ik er weer het volste vertrouwen in dat hij weer lekker gaat vliegen.

Maarten

Jup, die heb ik nog :)
vlieg er niet super veel meer mee.... maar dat komt van de winter ook wel weer goed :) (of deze zomer op windstille avonden)

Na veel wikken en wegen is het dan eindelijk zo ver.

Heb een keus gemaakt en het is de walkera hm4#3b geworden, zal hem ergens volgende week wel thuis krijgen.
Zijn er nog mensen die nu nog met deze heli vliegen?

Ja hoor... ik heb net weer onderdeeltjes binnen om 'm weer vliegend te maken.. Ik denk dat veel vliegers van kleine heli's in de zomer buiten aan het spelen zijn.

Ik heb alleen op het moment wat te veel bouwdingetjes lopen dus het kan wel even duren..

Veel plezier in iedergeval!
Maarten

Back