het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Ik lees trouwens her en der dat de tailmotortjes het langer volhouden dan de hoofdmotor. Ook lees ik dat Walkera eigenlijk geen borstels in z'n motoren stopt, maar koperstripjes (goedkoper). Zijn er dan als alternatief geen betere motortjes te koop met normale borstels voor diegenen die niet op brushless overstappen?

Hoi Na een jaartje leuk''geromeld''te hebben met dit helitje heb ik de ideale setup gevonden naar mijn idee dus;).Een ander zal met andere onderdelen tevreden zijn:D.Mijn setup:4#3Q blades/4#3Q tailrotor/brushless mainmotor/4#3Q lagers in de hoofdas/smalle stuurpaddles/kleine gewichtjes op de flybar.rocksteady en supersnel.combinaties met onderdelen van andere toestellen kunnen tot verassende resultaten leiden.Hebben jullie nog ideen om dit helitje nog beter te maken?:rolleyes: .Net tailmotor 'oude"vervangen door die bij de brushless set zat en idd geeft nog meer sabielitijd met de grotere tailrotor van de 4#3Q.

Laatst bewerkt:
Hoi Jaap,

Gefeliciteerd met je brushless upgrade, ben wel benieuwd naar je ervaringen hiermee.

Waar heb je het besteld en wat kost eea en wat voegt het toe (lees nemen de vliegeigenschappen spectaculair toe???). Vliegt tie daadwerkelijk veel beter en was het je het geld waard ???

Klinkt misschien allemaal wat negatief, maar is niet zo bedoeld. Ik loop ook al een tijdje over zo'n upgrade te denken, maar de kosten (79 euro bij helipal en dat is nog zonder de blades, de tail-rotor, de lagers en de flybar-aanpassing) vind ik nogal aan de hoge kant. Dat gaat dus meer kosten dan een oorspronkelijke complete 4#3b (brushed).

Daarbij komt: ik heb nog 2 nieuwe hoofdmotoren liggen...... dus wat te doen ???

Groeten,

Paul

P.S. Ik zal niet meer zeuren over het regelen van een gymzaal.....

Niet meer over zeuren Danny.........., kost een hoop tijd en je moet maar afwachten of het lukt, en als het lukt, hoeveel mensen zullen er komen.

Ik begrijp Jaap wel, ik sta ook niet te trappelen om zoiets te organiseren, daar kan je flink de boot mee ingaan, qua kosten. Misschien iets organisren in jouw park???

Groeten,

Paul

Hoi Jaap! Zoals ik het begrijp ben jij wel de persoon die deze HM4#3B al behoorlijk heeft uitgefilterd het afgelopen jaar.
Dat is goed, want daarmee komen we allemaal stapjes vooruit ten behoeve van verbeteringen van onze heli.Super.
Maar nu even dit: ik heb net lopen kijken naar die onderdelen van die HM4#3Q waar jij het over had en dat je daar betere ervaring mee hebt op jouw HM4#3B.
Volgens mij is die HM4#3Q gewoon een 'naakte' HM4#3B gestoken in een schaalromp van Walkera om het geheel op te fleuren.
Waarom denk jij dat de onderdelen zoals de hoofd rotor bladen en brushed staart motor van die HM4#3Q dan zo anders en beter zijn dan die van de standaard HM4#3B??
Waar zit em dat dan in Jaap?
Het zijn toch gewoon dezelfde spare parts? Alleen maar geplaatst onder een andere type heli rubriek op een Webshop?
Graag jouw reactie.
Vr Gr Erwin

Jaap...........sorry.........zat nog wat te slapen.Excuse.
Ik zie dat jij niet de staart motor bedoelt van de HM4#3Q maar de heckrotor.
Bedoel jij te zeggen dat de hoofd rotor balden en de heckrotor bladen van de HM4#3Q iets groter qua formaat zijn dan die van de HM4#3B???
Zoja............dan ga ik direkt bestellen.
Want dat van die iets grotere heckrotor zal zeker betere performance geven op de HM4#3B.
Hoor graag van je.
Vr Gr E

Hoi.De Q mainblades zijn idd iets breder dan de B blades en geven meer lift.De Q heckrotor is ook iets groter dan de B en houd de staart strakker hij verloopt minder naarmate de lipo leeg raakt.Deze combi met de standaard mainmotor geeft een trage zware helicopter.Maar met de brushless motor die toch wat meer rpm heeft is deze combinatie zeer goed in balans.Dus niet toepassen op een standaard heli .Wbt de kosten ja het kost wat maar het is zeer de moeite waard.Ik betaalde voor het brushless setje 60 euro bij een NL webwinkel.Zo ik ga nu weer even vliegen met mijn "nieuwe''4#3 ??? ;) Gr jaap

Jaap! Bedankt voor je uitleg.het is Glas helder.
Ik heb de main blades en heckrotor van de HM4#3Q inmiddels besteld.Hoop ze dinsdag binnen te krijgen.
Toch even dit:
Misschien heb ik door al de pagina topics overheen gelezen, maar weet jij DE oplossing als Heatsink voor de brushed staart motor?
Zou wel zelf iets kunnen maken, maar als het zo passend ergens te koop is, dan heb ik dat liever.
Ik zag dat er ruimte genoeg is op de staart motor.
Vroeger met mijn HM004 gebruikte ik ook Heatsinks op de staart motor.Dat werkt super.
Heb jij een idee omtrend bovenstaande vraag?
Dank voor het advies.
Vr Gr Erwin (een meer dan tevreden HM4#3B V2 vlieger)

Hoi Erwin.Leuk dat je dit helitje ook op zijn waarde weet in te schatten.Het geeft idd veel plezier om hier mee bezig te zijn.Om de tailmotor zou ik me niet te veel zorgen maken zolang alles lekker vrijloopt heeft het ding niet zo veel te doen en tzt heeft walkera wel weer een oplossing;).Vergeet niet dat alleen Q spullen het totaal vormen.Je zal ook moeten kijken naar de gewichtjes op de flybar en de smalle stuurpaddels.Het geheel moet totaal in ballans zijn om een mooi vliegende machine te krijgen.Dat kost wat tijd en wat geld maar ach het geeft veel voldoening.Met Jou ervaring in de 300 size moet je dit Guppy ook effe de oortjes wassen:D.Ik ben benieuwd naar jou bevindingen.Gr jaap

Hoi heren,

Volgens mij is een koelvin op de tailmotor totaal overbodig. De motor wordt niet meer dan handwarm, tenzij je het asje van de rotor te strak hebt staan. De motor overlijdt puur door de slijtage van de sleepcontacten, deze zijn zo klein en dun dat ze niet een leven lang meegaan. Het blokkeren van de staartrotor tijdens een crash, terwijl je het gas niet dicht hebt gezet, levert zowiezo een kapotte motor op, de sleepcontacten zijn dan in een halve sec. weggebrand.

Groeten,

Paul

Jongens...........bedankt.Dat van die staart motor en eigenlijk niet nodig ervan het opzetten van een Heatsink ga ik nu in mee.Ben ik het mee eens.
Ik merk wel wat zaken op nu ik er al aardig wat packs mee gevlogen heb.
Ten eerste............het blijft een klein wonder.Dat staat als een paal boven water.
Ten tweede vind ik het vlieggedrag ook zeer stabiel.
Zal zeker aan de piloot en afstelling van de heli liggen..........maar het toestel zelf draag zeker bij aan het stabiele vlieggedrag.
Maar.............nu dit: Ik merk na ongeveer 20 vluchten te hebben gevlogen dat de staart toch nog een heet hangijzer bij dit soort modellen blijft.
Ik kan het toestel 10 minuten strak binnen de halve vierkante meter hooverend houden.No problem.Maar op het moment dat ik zelfs met een vol nieuw Lipo pack ga vliegen en dan direkt probeer rond te vliegen in de woonkamer dan merk ik dat zelfs in het begin met die verse volle accu, de staart het rondvliegen niet altijd goed kan bijhouden.
Als ik probeer rond te vliegen met hele lage snelheid (tja wat is laag en wat is dan snel?) dan gaat het wel redelijk.Maar zodra ik er iets de snelheid in breng.....tja.....
Dat gevoel en dat wat de heli weergeeft op dat moment in het vlieggedrag met die instabiele staart is precies hetzelfde wat ik 2 jaar lang met mijn toenmalige Walkera HM004 FP heli heb gehad.
Het gevoel was exact hetzelfde.
Persoonlijk denk ik dat dit nu eenmaal een bijkomend iets is, wat zo'n met staart aangedreven heckrotor nu heeft.
DAT is toen een paar jaar geleden voor mij de hoofdreden geweest om over te stappen van mijn toenmalige HM004 naar een CP heli met snaar aangedreven heckrotor.
Kan jullie vertellen, en voor diegene die ook met een CP heli vliegen, is dat een wereld van verschil.
Of men moet een CP heli vliegen met een erg brakke en goedkope Gyro op de staart.Dan is het ook bout.
Nu ben ik alweer behoorlijk aan het uitlopen met mijn verhaal.
Wat ik me dus afvraag is hoe het verschil in vlieggedrag van de staart is ten opzichte van een Walkera HM4#3B (uit dit Topic) en een HM4G3 CP heli.
Vliegt iemand van jullie toevallig ook met een HM4G3???
Heeft die HM4G3 ondanks dat het toestel ook een staart aangedreven heckrotor heeft nu een betere en strakkere houdende staart???
IK heb filmpjes gezien op You Tube van HM4G3 heli's, die flipjes maakten in de hal van een woning.Dus op de kop,inverted en weer terug naar normal flight position.
Als de staart dan net zo 'slecht' reageerd als deze HM4#3B dan zie ik dan niet goedkomen.
Daarom hoop en heb ik het vermoeden dat het staart gedrag van zo'n HM4G3 vele malen strakker en beter is dan die van de HM4#3B.Ondanks welke modificatie men er ook aan doet aan de HM4#3B.
Kan iemand mij zijn ervaring delen met zijn HM4G3 ten opzichte van een HM4#3B???
Want als die staart dus echt vele malen beter is, is koop ik me zo'n HM4G3.
Persoonlijk stoort het mij erg als de staart van een heli lastig onder controle te houden is.
Kijk, als het nu puur aan mijn vliegkunsten ligt, dan accepteer ik het uiteraard.
Maar in dit geval lijkt het me aan de heli liggen.
Graag iemand zijn reactie die ervaring heeft met een HM4G3.
Zou zelfs wel heel graag bij je langs willen komen om te zien ofdat de staart nu echt daadwerkelijk strakker blijft dan die van mijn HM4#3B.
Vr Gr Erwin

Laatst bewerkt:
Erwin,

Interessant verhaal.
Ik vraag mij af welke tailmotor jij inmiddels onderweg hebt. Ben er inmiddels zeker van dat de brushless een sterkere/betere motor heeft: HM-4#3B-Z-35.
De 4G3 heeft de zelfde tailmotor, alleen met een ander pignon (omdat deze andere bladen heeft?).

groetjes,
Dennis

p.s. vandaag geleerd dat buiten vliegen met de GURU-Z ook hele andere koek is dan in de veilinghal; ben nu ff grounded tot ik een nieuwe bladeholder heb...

Laatst bewerkt:
Hoi Dennis! Het blijft helaas af en toe lastige materie die heli's.
Misschien is het daarom juist zo boeiend elke keer.
Maar eerlijk gezegd mag het van mij soms ook wel in 1 keer goed zijn hoor, betreffende probleempjes en kwaaltjes van heli's.
De brushed staart motoren die onderweg zijn vanuit China zijn speciefiek bedoeld voor de HM4#3B V2 volgens de shop owner.
Hij vermelde er speciaal bij dat betreffende staart motoren NIET bedoeld zijn voor een HM4#3 met een brushed hoofdmotor.
Ik ben dus erg benieuwd hoe die zich straks gaan verhouden op mijn HM4#3B V2.
Wat jammer dat je schade hebt gevlogen met je FP heli afgelopen middag.
Het buiten vliegen met een FP heli is inderdaad lastiger dan dat je het doet bij windstil indoor.
Maar...........je leert er wel veel meer van vind ik.
heb net in de na-avond nog even 12 packs leeggevlogen met mijn LT-300 CP heli.
Heerlijke heli en als ik daarmee vlieg dan vergeet ik weer even die 'lastige' staart van mijn HM4#3BV2.
Maar mag geen appels en peren vergelijken.
Ik wacht nog even die andere staart motoren af straks en dinsdag probeer ik nog die andere Main Blades en heckrotor van de HM4#3Q volgens Jaap zijn advies.
Hopelijk brengt dat een verbetering voor het staart gedrag.We zullen het zien.
Soms vraag ik me wel eens af hoe al die andere HM4#3B piloten het nou met hun heli ervaren.
Ik zal toch niet TE kritisch zijn?
Affijn.....eerst maar weer aan het werk morgen.
Keep you posted all.
Vr GR Erwin

Heb je je motortjes hierzo soms besteld?:
Walkera 4#3 4#3A 4#3B Parts

Quote:
Tail Motor Set for Brushless 4#3B ONLY
(It looks like same as old 4#3B tail motor using, but it is not the same! Please don't use it on old brushled 4#3B)
Item No: HM-4#3B-Z-35
Price: US$4.50

Op Ebay adverteert hij ook met een setje van 3, voor iets van 18 dollar op de mat!

Ze hebben ook een leuke outrunner voor op de tail! Die zal je dan nog wel een licht brushless regelaartje moeten geven en een converter...
Ben je wel gelijk van alle problemen af, vermoedelijk

Hoi Dennis! Het blijft helaas af en toe lastige materie die heli's.
Misschien is het daarom juist zo boeiend elke keer.
Maar eerlijk gezegd mag het van mij soms ook wel in 1 keer goed zijn hoor, betreffende probleempjes en kwaaltjes van heli's.
De brushed staart motoren die onderweg zijn vanuit China zijn speciefiek bedoeld voor de HM4#3B V2 volgens de shop owner.
Hij vermelde er speciaal bij dat betreffende staart motoren NIET bedoeld zijn voor een HM4#3 met een brushed hoofdmotor.
Ik ben dus erg benieuwd hoe die zich straks gaan verhouden op mijn HM4#3B V2.
Wat jammer dat je schade hebt gevlogen met je FP heli afgelopen middag.
Het buiten vliegen met een FP heli is inderdaad lastiger dan dat je het doet bij windstil indoor.
Maar...........je leert er wel veel meer van vind ik.
heb net in de na-avond nog even 12 packs leeggevlogen met mijn LT-300 CP heli.
Heerlijke heli en als ik daarmee vlieg dan vergeet ik weer even die 'lastige' staart van mijn HM4#3BV2.
Maar mag geen appels en peren vergelijken.
Ik wacht nog even die andere staart motoren af straks en dinsdag probeer ik nog die andere Main Blades en heckrotor van de HM4#3Q volgens Jaap zijn advies.
Hopelijk brengt dat een verbetering voor het staart gedrag.We zullen het zien.
Soms vraag ik me wel eens af hoe al die andere HM4#3B piloten het nou met hun heli ervaren.
Ik zal toch niet TE kritisch zijn?
Affijn.....eerst maar weer aan het werk morgen.
Keep you posted all.
Vr GR Erwin
Erwin,

De problemen met de staart stabiliteit worden ook veelvuldig gerapporteerd op het RCGroups Walkera 4#3 a+b forum. Daar kom je ook tegen dat de Losi micro-T connectors (tussen 4-in-1 en lipo) gaan vervuilen en langzaam maar zeker minder goed contact maken. Daardoor zakt aan het einde van een lipo lading de spanning aan de electronica blijkbaar zo ver dat de gyro instabiel wordt. De staart gaat dan heen en weer zwiepen. Het door jou beschreven gedrag lijkt hier sterk op. Je kunt proberen de connectors te reinigen met contact spray. Beter is het deze connectors te vervangen door Deans micro of ultra pluggen. Er wordt beweerd dat de motor dan meer vermogen geeft. Bij de brushless uitvoering lijkt mij dit vanwege de hogere stroomafname nog belangrijker. Ik ga het binnenkort uitproberen en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Nadeel is dat wanneer je overgaat op een ander type connector je die bij alle lipos en laders moet vervangen.

Karel

Erwin,

De problemen met de staart stabiliteit worden ook veelvuldig gerapporteerd op het RCGroups Walkera 4#3 a+b forum. Daar kom je ook tegen dat de Losi micro-T connectors (tussen 4-in-1 en lipo) gaan vervuilen en langzaam maar zeker minder goed contact maken. Daardoor zakt aan het einde van een lipo lading de spanning aan de electronica blijkbaar zo ver dat de gyro instabiel wordt. De staart gaat dan heen en weer zwiepen. Het door jou beschreven gedrag lijkt hier sterk op. Je kunt proberen de connectors te reinigen met contact spray. Beter is het deze connectors te vervangen door Deans micro of ultra pluggen. Er wordt beweerd dat de motor dan meer vermogen geeft. Bij de brushless uitvoering lijkt mij dit vanwege de hogere stroomafname nog belangrijker. Ik ga het binnenkort uitproberen en hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen. Nadeel is dat wanneer je overgaat op een ander type connector je die bij alle lipos en laders moet vervangen.

Karel

Hoe verhouden JST-stekkertjes zich tot de Microdeans? Ik ben juist van (zware) Deans afgestapt en heb nu 4 mm goudplug voor het zware spul en JST voor het indoorspul!

Hoe verhouden JST-stekkertjes zich tot de Microdeans? Ik ben juist van (zware) Deans afgestapt en heb nu 4 mm goudplug voor het zware spul en JST voor het indoorspul!
Deans microplug is ongeveer even zwaar als de JST plug. Ik heb momenteel Deans ultra plug in bestelling, daarvan hoop ik dat die lichter is.

Back