het Walkera 4#3 verzameltopic

• Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Hoi Dennis,

Voor het vliegen zelf maakt het niet uit of je een 35 Mhz of 2.4 Ghz set hebt.

2.4 Ghz werkt niet met kristallen, de zender en de ontvanger gebruiken een soort protocol dat steeds met het zendsignaal wordt meegezonden. Je hebt dus geen last met andere vliegers omdat jouw ontvanger niet reageert op het protocol van die andere zender.

Een 35 Mhz werkt met kristallen. Als een vlieger in je buurt met dezelfde frequentie bezig is (zelfde kristal) dan krijg je storingen en zal je heli crashen, of (als tie goed kan vliegen) aan de horizon verdwijnen.

Het bereik is volgens mij (met volle zenderaccu) zo'n 700 meter, ruim zat dus want je moet wel hele goeie ogen hebben wil je een 4#3 op 700 meter nog kunnen zien.

Vwb de douane: ik heb geluk gehad, ik hoefde geen invoerrechten te betalen en had mijn heli al na vier dagen vanuit Hong Kong binnen. Die van Danny (zie Fuelflow, wat lager in dit draadje) heeft 2 weken op schiphol bij de douane gestaan en hij moet 20,85 aan invoerrechten (BTW + inklaringskosten) betalen.

Ik denk wel dat Danny pech had want ik heb begrepen dat zo'n 80% van de kleinere pakketjes (met een niet te hoge waarde in euro's) er zonder controle doorheenkomt.

Groeten,

Paul

Hoi Dennis en Paul,

Nou, het geluk om met de 4#3b te spelen heb ik nog even niet. Vandaag weer even met TPG aan de phone gehangen. Er is duidelijk iets niet geheel goed gegaan met mijn pakket uit HK.
We weten dat het onderweg is maar vanmorgen bleek het nog steeds op AMS te staan waar het is gechecked vwb inklaring ed. Dit betekend dat het nu vanuit Amsterdam (Douane dus) naar Zwolle moet en dan komt het naar het Zuiden des lands...hoop ik.

Ze weten dus even niet waar het nu is want er blijkt een datum verkeerd te staan wanneer het is doorgestuurd, bla bla... Of...wanneer, haha... Ik moet nog even geduld hebben.
En tja, twee heli's, twee maal remotes voor oefening op de PC, metalen koffertjes, kilo onderdelen... tja, dan wordt het een redelijk opvallend pakketje vinden jullie niet? Dus daar kijkt die man met strepen niet Cup á Soup lurkend overheen natuurlijk. ;-)

Keep ya posted again;

@ Paul: Hoe is het nu met je vliegert? Lukt t beetje bij beetje beter met da Bic veertje?

walkera 4-3B prijs in Hong Kong

Ben zelf voor me werk langere tijd in HK en heb gisteren niet de verleiding kunnen weerstaan om ook een walkera 4-3B te kopen in Hong Kong, na wat zoeken heb ik deze voor 880,- HKD (ongeveer 72,- euro) met een extra Lipo pack gekocht op de Temple Street :-) In de modelbouw winkels in HK vroegen ze 890,- HKD zonder tweede accu pack.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de vlieg eigenschappen, een echt volwaardige heli qua besturing. Heb hiervoor ruim zes jaar geleden voor het laatst een heli gevlogen (brandstof robbe junior II).

Laatst bewerkt door een moderator:
Hai heren,

Even reageren op al jullie posts. Het hooveren gaat nu binnen een cirkel van 1 meter doorsnee, ik blijf het lastig vinden. als ik een beetje ga sturen schiet het ding alle kanten uit en krijg ik hem niet meer gecorrigeerd. Doe dan maar het gas dicht, ligt allemaal een mijzelf, heb gewoon tijd nodig om het onder de knie te krijgen. Het is in ieder geval een wereld van verschil met een coax, die ik moeiteloos vlieg.

Ik heb wel het idee dat dat Bic-veertje de heli wat stabieler maakt, ik heb in ieder geval geen speling meer op de swashplate.

Enne Danny.... wat lullig dat je nog steeds je heli'tje niet binnen hebt, effe geduld nog dan maar.

Paul

Gaat de goede kant op Paul! Gefeliciteerd!
Gewoon onthouden dat minder=beter qua stuurreacties. Heli gewoon laten vliegen en als je moet bijsturen doe het rustig. Dan kom je er wel. Nog ff door oefenen en dan zit je al op het punt dat "tail in" hoveren standaard word :). Je reactie moet eigenlijk een stap voor zijn op de heli. dat leer je alleen door te oefenen. Maar je leert volgens mij al best snel hoor, dus komt helemaal goed!

accu en lader zitten erbij ja. Alleen 8 penlites voor de zender.
Wel handig om gelijk 1 of 2 extra vliegaccuutjes bij te bestellen.

enige mod die ik heb gedaan is dat ik het stekkertje van de accu heb bijgesneden zodat hij ook in mijn gewone lader kan :D. Verder helemaal standaard dus idd!

Hoi Sietse,

Heb jij dan geen speling op je swashplate ??? Dan bedoel ik het volgende: Je swashplate zit op 3 punten ergens aan vast; 2 maal, via een ballink aan een servo, en 1 maal aan een deel van het frame in een gleufje waar een pennetje van de swashplate invalt. Die laatste kan ik bewegen met mijn vinger (speling dus) naar boven en naar onder, over een afstand van circa 3 mm; het Bic-veertje lost dat probleem op.

Ik ben trouwens nog wel benieuwd naar het volgende: bij mijn Lama V4(coax) is de swashplate 1/8 slag verdraaid. Bij de 4#3 staat de ballink voor vooruit en achteruit in 1 lijn met de kop en staart van de heli, de ballink voor links en rechts, haaks (90 graden) op de lijn kop/staart (ik hoop dat je het nog snapt). Bij de lama staat dit dus 1/8 slag verdraaid tov de kop/staart-lijn (45 graden). Als ik met mijn lama naar links stuur, gaat ie ook naar links en niet ook nog eens naar voren of naar achter (dus geen rodeo-effect).

Waarom hebben ze bij de 4#3 de swashplate niet 1/8 draai naar links of rechts gemaakt; of is dit standaard bij een FP ten opzichte van een coax??? Het zou mijns inziens het rodeo-effect totaal oplossen.

Paul

Zo beste forumcollega's, daar ben ik weer. Dit keer met leuk nieuws... :-)

De copters zijn eindelijk gearriveerd in het zuiden des lands. Exact op het moment dat ik net nadat ik goed en wel wakker werd (voor ik opnieuw zou gaan klagen aan de telefoon) de bel hoor!
Een grote doos met angstvallige scheuren in de verpakking. Doch, het bleek de manier waarop dozen bij elkaar gehouden werden door het bekende, verplicht te gebruiken op standaard pakketjes vanuit HK. Twee 4#3B's in aluminium koffertje en twee dozen er gewoon bovenop. Tjah, dat kan de nodige scheuren opleveren tijden het gooi en smijtwerk van grondpersoneel op de luchthavens... ;-)

Afijn, de boel uitgepakt, gecontroleerd en alles was geheel compleet. Gelukkig... Tijdens de voorpret van het uitpakken de boel uit voorzorg stap voor stap even op foto gezet. Je krijgt enigzins argwaan als je pakketje zo wordt afgeleverd.
De invoerrechten wordt een bedrag gebruikt van wat de verzender opgeeft. Indien het opengemaakt wordt door deze heren dan bepalen ze zelf de waarde ervan en zal hierover een percentage verrekend worden voor inklaring en dergelijke. Hoe? Wellicht geeft Google ze behalve de nodige speelruimte in werktijd/vermaak ook de betreffende info over de waarde van diverse goederen. Geheel objectief is het niet denk ik.
Doch, de jongens wisten van mijn laatste zending uit het buitenland, met een waarde op de pakbon van 69,95USD, een bedrag te persen van maar liefst 65Euro. Vraag het me niet welke koers ze gebruiken, ik weet t echt niet.

Afijn, terug naar mijn pakje van nu. Voorgaande was louter ter info ;-)
Ik heb mijn accu even opgeladen en ben héél voorzichtig te werk gegaan. Ook al kan ik zeggen dat mijn ervaring van destijds zou kunnen helpen met de kleine uk, ik stond toch even versteld van het beweeglijke ding! Ook ik kwam even niet verder dan het parket aanvegen in een cirkel van een meter of twee, haha.
Uiteindelijk heb ik hier niet zo heel veel ruimte waar mijn heli in de lucht gezwiept kan worden dus was betrekkelijk voorzicht.
Zijn broertje heb ik gistermiddag meteen naar mijn pa gebracht en die was er zichtbaar happy mee!
Na mijn werkzaamheden die avond beldde ik hem op om naar zijn ervaring te vragen. Helaas bleek van zijn heli alleen de tuimelschijf te bewegen en de motortjes niet. Ik heb het meegenomen naar mij en heb dus zender en heli afgewisseld met mijn stuff. Daaruit bleek dat de zender niet functioneerde, de heli was perfect. Nadat ik de zender openmaakte en ik met het kleine schakelaartje voor linker- dan wel rechtergashendel selectie had bewogen hoorde ik ineens wat geluid van de torretjes. Even met de gas-trim gespeeld en de boel werkte.
Van een heel goede test in de fabriek is duidelijk géén sprake is nu mijn ervaring...
Oké, boeltje dicht en weer teruggebracht vanmiddag. Bij hen thuis had hij na nog geen 5min dat ding hoverend binnen een cirkel van één meter. Al met al dus erg goed RTF te noemen, toch?
Ook ik moest er aan geloven en uiteindelijk gold voor mij hetzelfde. Eenmaal up in the air, slightly above 50cm en de heli doet netjes wat je van hem verwacht.
Eerlijk is eerlijk, hij is erg gevoelig en dat is wennen natuurlijk. Rondjes vliegen is er nog ff niet bij hoor.
Ik kom net thuis van mijn werk en heb even zitten spelen met m. Enkele keren verrast door zijn bewegingen hier in een iets kleinere ruimte en dan maar laten vallen. Enkele nette crashlanding gemaakt uit voorzorg maar er is nog niet defect geraakt!

@ Paul 56;
De speling op de tuimelschijf waar jij over spreekt is bij beide modeltjes niet in die orde van grootte aanwezig. 3mm is wel heel erg veel! Deze hebben een max play van nog geen 1mm.
Die hevel van de servo kan ik bij die van mij helaas niet nog een gaatje naar buiten zetten om de gevoeligheid terug te brengen. Ik heb even zitten draaien met dat kruiskopschroefje op de RX. Scheelt wel iets denk ik. Wat ik wel merk is dat mijn heli iets meer naar rechts getrimd moet worden voor de heckrotor dan die van mn pa. Geen idee nog waarom.

Tot nu toe dus een verslaving erbij. Maar ach, als ik aan die knuppeltjes zit kan ik niet achter mijn pc zitten en ook drink ik geen biertje op dat moment. Iedereen thuis weer blij… hehe ;-)

Ik laat nieuwe ervaringen weer achter, groetjes,

FF
Danny

Laatst bewerkt:
Hoi Danny,

Gefeliciteerd met de levering, kan je eindelijk aan de slag!!!

Ja die 3 mm speling was wat aan de ruime kant ingeschat. Ik heb het effe nagemeten en het is idd iets minder dan 1 mm, maar dat vind ik toch nog aardig veel voor zo'n klein heli-tje. Het Bic-veertje haalt de speling er echter wel uit en het maakt hem volgens mij wel iets stabieler.

Veel vliegplezier,

Paul

Een mm speling heb ik ook wel ja, maar dat heb je al snel. In het vliegen heb ik daar niet echt last van. Jij heb dan een bic-veertje tussen de swash en frame gezet? (naar beneden vanaf de swash dus?). kan je anders een foto posten? Misschien het proberen waard.

Over het verdraaien van de swash (1/8). Ik wist niet dat dat bij coax zo was. Het zou theoretisch idd moeten werken ja, alleen zal er wel een reden zijn dat dat niet gedaan word gok ik... Ondertussen leer je er op zich best snel mee vliegen. Voordeel is dat je met die kennis elke andere heli kan vliegen. Das dus toch een flink nadeel van beginnen met een coax...

Bij de Fokker DR1 stuurde ze zelfs 90 graden verkeerd door het gyroscopische effect van de motor. Ze hadden de besturing aan kunnen passen, maar het kwam er op neer dat de piloten er maar mee om moesten leren gaan...

Hoi Sietse,

Ik heb effe geen digitale camara voorhanden, dus maar even een plaatje van het web gehaald en een pijltje gezet waar mijn Bic-veertje zit. Idd onder de swash en boven het busje dat de as fixeert.

Je ziet trouwens op de foto dat de eigenaar hetzelfde probleem oplost met 2 elastiekjes.

Paul

rotorcb9.jpg

Hee....

De Bic-veer-mod is ook gewoon te koop, voor $ 6,25 (mijn veertje kost niets)

MIASHAFTCOLLAR1.jpg
MIASHCR1 - MIA 4-3 Shaft Collar Kit
MIA Shaft Collar Swashplate Stand-off Kit

For All Walkera 4-3 Helicopters

This New Part Alows For More Precise Swashplate Movement
No Need For Set Screw on The Collar
Kit Includes:

1-Anodized Red CNC Machined Collar Stand-Off

3-Height and Tension Adjusting O-Rings

en hier de link voor belangstellenden

Product Listing 08 New MIA Products

Paul

Laatst bewerkt:
Ey, lache idee! Moet wel werken denk ik ja. niet al te strak zetten, want dan slijt de boel harder en heb je meer weerstand lijkt me.
Ik had nog helemaal niet naar Mods gezocht ook, puur omdat ie het prima doet :) (en omdat je meestal uren kwijt ben aan "even" een forumpje doorlezen).
Maar thnx voor de tip!

Hoi mannen even hallo zeggen mijn naam is jaap en ik volg deze discussie al vanaf het begin.Ik ook ben gegrepen door deze micro helis mooi wat ze tegenwoordig maken.Ik ben jaren geleden ook besmet geraakt met RC PB iternational autos ELEC rider motorfiets verschillende tamiya electice autos (countach 500 tyrell 6 wheeler wild willy)enz.Nu bezit ik een lama v3 totaal omgebouwd met extreem materiaal vliegt erg leuk.Nu wilde ik eens wat meer een FP dus na het lezen van julli verhalen heb ik ook een walkera 4#3B aangeschaft.Dit is echt leuk vliegen hier moet je wat voor doen prachtige techniek als ik naar die swashplate kijk word ik vrolijk.Dat ze dit met de huidige kennis van electonica en cnc op dit nivo hebben gebracht EN DAN met zon vliegbeeld daar word je even stil van altans ik geniet er van.Ik heb toevallig vandaag een heli zien staan bij IT(zal geen namen noemen)de salvation 9 tis geen hoogstaande techniek als de 4#3b maar het vliegt erg leuk en is MEGA chrasbestendig 3kanaals weliswaar maar naar mijn idee ideaal beginers micro veel beter dan piccoZ een coaciaal dus erg stabiel voor maar 49 e echt leuk /mooi ding. MANNEN tot ziens ik blijf julli praatjes volgen over deze mooie hobby Gr jaap

Laatst bewerkt:
He Sietse,

Ik heb nauwelijks kunnen vliegen deze week, druk, druk, druk.....

Maar vanavond,..... 4 lipo'tjes leeg gevlogen in de huiskamer op 3 m2. Ging waanzinnig goed, kon hem gewoon 3 minuten in de lucht houden (wel tail-in), beetje op 1 plek hooveren, beetje sturen (links, rechts, voor, achter) en weer stil laten hangen. Diit is waanzinnig leuk, veel leuker dan de Lama. Ik zette hem na 3 minuten steeds maar weer aan de grond om de hoofdmotor te laten afkoelen, maar ik had hem makkelijk 10 minuten non-stop in de lucht kunnen houden op dit kleine oppervlak.

De tail verloopt wel enorm tijdens 10 minuten vliegen. Ik zet de trim al helemaal naar links tijdens binden (aanzetten van heli en zender), dan begin ik met de trim van de tail in het midden. Na circa 5 minuten heb ik de trim al helemaal naar rechts en daarna moet ik de tail met de stick naar rechts sturen om hem recht te houden. Heb jij dit ook of is mijn tail-motor de geest aan het geven ???

Trouwens, de aftelling van dat Bic-veertje is inderdaad wel kritisch. Als er teveel spanning op staat, gaan de paddles handmatig maar moeizaam op en neer. Je moet dus net voldoende druk hebben om de swashplate te fixeren, zonder dat ie uit zichzelf speling heeft. Volgens mij is dit nog steeds een zeer waardevolle mod. Mijns inziens is tie een stuk stabieler, lees ook maar eens reacties op Rcroups (wel lastig te vinden, ze zitten intussen op 155 pagina's in 1 draadje).

Enne Jaap,

Welkom bij de club, goed dat je na de lama V3 al zo snel de 4#3 onder controle hebt. Vliegt toch heel anders is mijn ervaring, het heeft mij 2 weken gekost om het bovenstaande beschreven hooveren onder de knie te krijgen. Ben je het met me eens dat dit 10x leuker is dan een lama???

Paul

Laatst bewerkt:
Back