Na een zeer geslaagde maiden afgelopen zaterdag, moest ik die dag het vliegen afsluiten met een onvrijwillige landing. Een stuurfout of door uitvallende ontvanger? Wel... ik was de controle kwijt... en ging pardoes met de kist de akker in...
Engelenhandjes in de vorm van een baal stro hebben de kist wonderwel opgevangen. Aanvankelijk leek er geen schade te zijn.... te mooi om waar te zijn... helaas... whip lash!
Barsten en kreukels net voor het kielvlak. Zonde. Nieuwe kist.
Bij de F5B meeting bij de Modelvliegclub Kennemerland volgepropt met nuttige tips van Gerben, Gert-Jan en anderen. We gaan maar eens aan de slag.
O ja, nog even. Alle tips zijn welkom, en alles ter lering van de lezer.
Hou het kort en bondig (ga ik ook proberen...) en een foto verteld meer dan duizend woorden.
Reparatie
Met een beetje wrikken en torderen, duwen met een vouwbeen heb ik de breuken zo goed mogelijk weer terug in het gareel gedrukt.
Waar dat minder goed lukte, met een scherpe passerpunt in de breuk, het geheel zo goed mogelijk gericht.
Om weer enig verband in de romp te krijgen, adviseerde Gerben de barsten te lijmen met dunne CA.
Om de romp goed te kunnen reparen moet de gelcoat worden verwijderd tot aan de glasvezel. De gelcoat laat zich lastig verlijmen, te hard en te glad.
Met het verwijderen van de coating komt ook de omvang van de aanvankelijk niet zichtbare schade goed naar boven. Breuken en kreuken tonen zich als witte adertjes door het glasvezel verstekte epoxy. Verder trof ik te veel luchtbelletjes in de epoxymat.
De rompjes van de F5B zijn dunwandig, het afschuren moet dan ook met beleid worden gedaan.
Gebruikt Proxxondremel met schuurtonnetjes op niet te hoge snelheid, beeldhouwers vijlen/raspen en zelfklevend schuurpapier.
Onderstaand enige foto's. Tot zover!
Engelenhandjes in de vorm van een baal stro hebben de kist wonderwel opgevangen. Aanvankelijk leek er geen schade te zijn.... te mooi om waar te zijn... helaas... whip lash!
Barsten en kreukels net voor het kielvlak. Zonde. Nieuwe kist.
Bij de F5B meeting bij de Modelvliegclub Kennemerland volgepropt met nuttige tips van Gerben, Gert-Jan en anderen. We gaan maar eens aan de slag.
O ja, nog even. Alle tips zijn welkom, en alles ter lering van de lezer.
Hou het kort en bondig (ga ik ook proberen...) en een foto verteld meer dan duizend woorden.
Reparatie
Met een beetje wrikken en torderen, duwen met een vouwbeen heb ik de breuken zo goed mogelijk weer terug in het gareel gedrukt.
Waar dat minder goed lukte, met een scherpe passerpunt in de breuk, het geheel zo goed mogelijk gericht.
Om weer enig verband in de romp te krijgen, adviseerde Gerben de barsten te lijmen met dunne CA.
Om de romp goed te kunnen reparen moet de gelcoat worden verwijderd tot aan de glasvezel. De gelcoat laat zich lastig verlijmen, te hard en te glad.
Met het verwijderen van de coating komt ook de omvang van de aanvankelijk niet zichtbare schade goed naar boven. Breuken en kreuken tonen zich als witte adertjes door het glasvezel verstekte epoxy. Verder trof ik te veel luchtbelletjes in de epoxymat.
De rompjes van de F5B zijn dunwandig, het afschuren moet dan ook met beleid worden gedaan.
Gebruikt Proxxondremel met schuurtonnetjes op niet te hoge snelheid, beeldhouwers vijlen/raspen en zelfklevend schuurpapier.
Onderstaand enige foto's. Tot zover!
Laatst bewerkt door een moderator: