Het Wilco reparatie draadje.

Ik ga er straks mee oefenen in het park. De teckel mag vangen.:p

Maar GJ, het is gelukt! Natuurlijk veel tijd want het was een heel lastig hoekje.
Overigens, de servo heb ik er 90% heelhuids uitgepeuterd. Anders kon ik er niet goed bij. De Graupner DES 428 BB (Hyperion) kastjes zijn bijzonder broos.

Ook weer opvallend hoe snel epoxy vergeelt en hoe belangrijk her is er een UV-block op te spuiten. Binnen een week!

De West epoxy vloeit goed. Is goed materiaal om mee te werken.

Als je epoxy gaat verdunnen, kan het er weer een tikkeltje brozer van worden. Dat is prettig als je een motorcompartiment brandstofdicht wilt hebben, het penseelt dan lekker uit. Hier durfde ik dat niet te doen.

Het lokaal opwarmen van de reparatieplek deed de epoxy gelukkig goed vloeien.

Kan jij nog aan een nieuw rompje komen? Denk dat ik toch eens matrijsje wil gaan maken. Ik heb zo m'n iedeeën.

Laatst bewerkt:
Nou, dus je kan bijna weer vliegen.
Ik ga het trouwens niet redden om op jullie Fly In te zijn, kan misschien niet eens op onze eigen Fly in zijn.

Ik ben van plan om een nieuw S14 rompje te bestellen, als reserve.
Die zou je wel mogen lenen om een malletje van te trekken.
En als je wilt oefenen om een romp te maken dan heb ik nog wel een mal van een RW1 achtige romp, daar past de Hawk/ Wilco vleugel gewoon op.
Het is alleen een V staart, maar dat is niet zo'n probleem.
Daar heb ik ook de mal van...

GJ

Hallo GJ,

Hopelijk wel hè! Het moet tussen de bedrijven door gebeuren...

Mogelijk kunnen we iets afzonderlijks organiseren bij de OLC. Bestuur is positief.
Eerst maar eens de Fly-In over laten waaien en bijkomen.
Stilletjes hoop ik op ergens in oktober.

Dank voor het aanbod van de rompjes. Lastig, lastg en aanlokkelijk.... Oefenen is niet helegaar de bedoeling :mrgreen:

Ik hoopte stiekem dat je een Hawk rompje kon ritselen. Anders bestel ik wel een complete Hawk of Evo V-Max (Lindinger).

Uiteindelijk wil ik toch naar een Surprise toe. Is wat doordachter van ontwerp.

Gr Bas

Een Hawk rompje is in verhouding duur.
dan is een S14 rompje dus aantrekkelijker.
Ik ga even op zoek naar een andere optie.

GJ

GJ, maak er niet te veel werk van!
Sowieso... werk gaat voor.

Het kan zo maar zijn dat het beter is de Wilco op te vliegen, over te stappen op de Surprise.
Ofwel nog niet te ver vooruit denken.

De wens is de vader van de gedachte.. zullen we maar weer zeggen.

Zo! We pikken de draad weer op.

Wat vakantie in de bergen met vrouw en teckel. Wat werk de deur uit (zeer belangrijk), en nu even een gaatje om wat te frutten.

Verder 2K lak in de spuitbus besteld. RAL 2009.

De breuk is mooi schoon geschuurd. De reparatie gaat een beetje in de vorm van een mof er uit zien (denk aan een fietsframe).
Kunsstof ontvet met een speciale ontvetter van Viba, ThreeBond.

Aan de binnenzijde zeer succesvol met een DIY ballon een matje aangebracht (90-100grs doek). Dit gaf reeds sterkte. Maar nog niet optimaal.
De oorsprongelijke stijfheid vond ik al belabberd.
De op maat gemaakte ballon voorkomt dat je de zaak niet forceerd of ontzet.

Aan de buitenzijde inmiddels 1 laagje carbon-roving aangebracht.
De roving heb ik uitgeplozen en gehusselt opgebracht na het nat te hebben gemaakt. Omwikkeld met cellofaanfolie van de Macro om het goed aan te drukken. Vervolgens geforceerd gedroogd met de föhn op 250 graad, de warmte verstrooiend, en het werkstuk meer dan handwarm gehouden.

Da deze eerste buitenlaag zit er al behoorlijk meer sterkte in.

Carbon-rovings aangebracht op de breuken.
De laagjes zijn wederom zeer dun aangebracht in de vorm van een patch.
Deze patches maak je op de werktafel op huishoudfolie.
Snij je vervolgen rondom uit, en plak je met folie en al als een pleister tegen de romp.
Dan stevig aanrollen (walsen), zodat zoveel mogelijk epoxy wegvloeit, de zaak goed verdicht. Dan trek je de folie er weer af voordat het uithardt.

12504abd321c66a97.jpg

Daarna versneld uitharden met de föhn er op. Let op niet te heet!
Opvolgend zorgvuldig schuren met de schuurlat, beeldhouwvijlen of sleutelvijlen.

In totaal zijn nu vier patches gehusseld roving aangebracht.

Noot: Dij de doe-het-zelf kan je zelfklevend schuurpapier kopen. Dat plak je op een roerhoutje... en je hebt een schitterend schuurlatje. Iedeaal om oppervlaktes netjes glad te schuren.

Vervolgens een laag 90-100grs glasmat aangebracht met een stevig varkenshaar penseel. Goed tamponeren. Daarna met garagedoek overtollig epoxy opnemen.
Luchtblaasjes terug tamponeren.

12504abd31bf85b28.jpg

En weer föhnen... tot het rap droog is.
Zo wordt 24 uurs epoxy 1 uurs epoxy!

12504abd31c11174c.jpg

Schuren en nog eens schuren. Vervolgens een laag epoxyplamuur (aanlengen met glasparels) op penselen. Föhenen en schuren tot je een ons weegt.

En dan krijg je dit resultaat. Nu is het echt heel sterk geworden.
De romp is 3 gram zwaarder geworden.

12504abd31c0472ef.jpg

12504abd321b99b7f.jpg

Voor het afspuiten gaat alles opnieuw afgetaped worden.
2K lak in spuitbus 21 euronen.... en beperkt houdbaar.

Geen goekope reparatie.

Laatst bewerkt door een moderator:
En klaar is de Wilco!!!!

Lak niet geheel niet in de kleur. Maar goed genoeg.
Mooi oranje is niet lelijk. Ofwel RAL 2008 is te licht, 2009 te donker. Is wat!
Romp is ook een beetje opaque....

Staart is op de knik een stuk sterker geworden.
Volgende ronde is de electronica er in, en vliegen maar!

hoi bas
is mooi gelukt zo te zien? hoeveel gewicht is er nog bij gekomen na het verven? geen mogelijkheid om ral 2008 en ral 2009 iets met elkaar te mengen en daarna aan te brengen? misschien vind je dan een soort tussenweg ;)

Yeeep! Heb de lak aangebracht als UV-block en... om esthetische redenen (gekrenkte trots).
Ik ben juist geen fan van gel coats meer... na deze reparatie. Te veel massa zonder toegevoegde sterkte.
Romp gewoon romp direct trekken. De PU-lak is zeer licht van gewicht.
Lak zou later aangebracht kunnen worden... en is per volume eenheid lichter dan 'sjel-koot'.

En Jos... jouw kisten zijn doelgerichte werkpaarden, verbruiksgoed gericht op het winnen van wedstrijden. Andere koek! :worship:

Een Wilco is maar een flimsy kistje... en die moet je pamperen.
Verder is alles een leerschool... ook voor anderen.

Groetekees,
Bas

En nog even de laatste plaatjes.
Moet nog wel gepoetst worden met Commandant. Als een keutel in de maneschijn!

12504ac13e4aa3be4.jpg

12504ac13e4b5da97.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi hoor.

Maar persoonlijk had ik de staart doorgehakt, verlengd en het een modificatie genoemd implaats van een crash. :)

Dan krengt het je trots niet zo en hoefd het er ook niet gelikt uit te zien. ;)

Joe

@Jos en de anderen....

Wat anders. 2,4Ghz (Jeti)... de antennnes... inbouw, hoe en wat... en waar op te letten.
Het is de laatste stap voor het vliegklaar maken.

Langere staart? Hmm. Daar zeg je wat. Da's voor de volgende keer (liever heel houden doch...)
Zat al aan een telescopische staartboom te denken... gemodificeerde carbonhengel...
Maakt de rugvlucht of meskant ook wat makkelijker....

Bas, aangezien je geen carbon in je model hebt kan je de antennetjes gewoon 180 graden gespreid in je romp zetten.
Bij carbon moet je ze naar buiten leiden.
Natuurlijk wel eerst een reikwijdtetest doen voordat je gaat vliegen.

Een langere staart zie ik het nut niet van bij de Hawk.
Hij schommelt niet, gaat niet als een krab door de lucht en vliegt goed stabiel.
Meskant?? dat heeft helemaal niets met langere staart of zo te maken.
Voor meskant wil je een hoge romp hebben en dan ook niet te lang.
Je zou dan ook de vleugel en stabilo aan moeten passen om strak meskant te laten vliegen maar dat is niet het idee van deze klasse.

Ik ben trouwens met China bezig om wat modellen deze kant op te laten komen, kijken wat ze voor die dingen willen hebben.
Zelf bouwen kan ik niet meer, heb enorme last van mijn epoxy allergie en ben daardoor een paar dagen uitgeschakeld geweest.
Dus het word nu alleen maar kopen.

GJ

Epoxy allergie? Oef! Zo erg al?
Dat klinkt als mijn oude fotografie leraar. Die hoefde maar te wijzen naar de ontwikkelaar...

China verhaal! Top. Je zit er bovenop. Klinkt interessant! Hou me op de hoogte.
Immers... dat DIY is heel leuk in den kop (secondenwerk, zus en zo)... maar in de praktijk is het altijd uit de hand lopend geklieder.

180 graad... dan zal ik toch gaatjes in de romp moeten boren. Ergens moeten de sprietjes naar buiten... was ik al bang voor...
De ontvanger zit bij mij midden in de opening, niet in de staart boom,
waar ook weer een schakelaartje zit... een O.H. vleugelbevestegingsmoertje.

naja... lood in de neus... en ontvanger in de boom :rolleyes:

Back