er kunnen een paar dingen zijn.
- Gain te hoog, dan gaat de stabilisatie overcorrigeren, en komt er niet meer uit. Als hij echt te hoog is.
1 keer gehad. heel eng.
punt is wel, dan moet het wel heel erg uit de lijn zijn van wat opgegeven wordt, en dan merk je het ook echt wel tijdens rondvliegen.
Als je alleen nog hoovert, kun je de gains ver opschroeven... aileron en elevator gaan niet zo snel in de "hunt" (net als bij de staart)
maar als het gebeurt.. ben je niet gelukkig.
ik ken je natuurlijk niet..
maar als je in het hooverstadium zit, en daar je gains zo hoog mogelijk op hebt afgesteld, kan dat je uitdaging zijn.
- resonantie.
de (misschien wat onzachte) tik op de grond brengt de flex in kop en bladen aan de rammel, en misschien komt hij daar niet uit.
eventueel "geholpen" door een stabilisatie die probeert te corrigeren, maar niet lukt omdat het hier over flex en resonantie gaat.
Zie ik ook wel vaker bij 450'ers.
meestal komen die heli's daar zelf uit door ze gewoon een poosje op hun plek te laten hangen. zo min mogelijk corrigeren (maar wel binnen de meter houden..)
Maar kan ook zijn dat de kop niet lekker in elkaar zit, dat daar wat speling in zit.
of juist te weinig. rubber misschien niet goed (als dat er al in zit)
Losse vragenlijst:
- zijn de bladen gebalanceerd?
- je probeert verschillende gyro settings, welke settings? alleen staartsettings, of ook van de rest?
en wat pas je dan aan? hoe groot zijn de wijzigingen (1 punt omlaag of omhoog gaat je niet helpen als het inderdaad een te hoge gain is)
- als je de heli optilt op je vingertoppen op de punten van de bladen, zit er dan verschil in hoeveel de punten omhoog wijzen, en zit dat alleen in de bladen, of ook in de kop? (soms zie je wel eens dat 1 blad hoger gaat dan een ander, kan productiefout zijn, kan ook dat er in de bladhouder teveel speling zit)
- bladen niet te strak, niet te los, wat is jouw punt om dit op te baseren?
ikzelf hou, als ik het moet laten zien, aan dat de heli aan zijn staart hangt, bladen dwars. dan moet het precies goed blijven zitten, 1 tikje en de bladen vouwen om. hier kan ook makkelijk je probleem vandaan komen trouwens.
- hoe soepel loopt alles in de kop?
maak een servostang los aan de servokant, en beweeg dit. moet soepel gaan.
zit daar veel weerstand in (kan uit de balls komen) wordt de kop "plakkerig", en loopt de stabilisatie continu een beetje achter de feiten aan.
lang verhaal, maar ik hoop dat je er mee uit de voeten kunt