HighLight SAL van FrankenModellbau

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Jorrit, 22 aug 2005.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.034
    Locatie:
    Huissen
    Even ontzettend opletten voor je bestelt. Lees de volgende link:
    http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=131218&page=1&sid=

    De Highlight van Frankenmodellbau is niet meer wat het geweest is. Zal wel niet aan Frankenmodellbau liggen maar aan de bouwer van de Highlight.
    Stabilo's van 17.4 gram
    Kielvlak van 15 gram.
    Losliggende aileron's

    Beslist de moeite waard om door te lezen en de plaatjes te bekijken.
     
  2. peytr

    peytr Guest

    Hoi Martin,

    In principe het draadje aan de zijde van je werparm: Dus rechtshandige werper, draadje rechts van het roer en linkshandige werper, draadje links van het roer. Nu ben jij links en dus zit het draadje (dat standaard bij de Highlight volgens mij links zit agv de opbouw van het scharnier) dus goed.

    Overigens is het geen halszaak, want mijn Highlight heeft het touwtje ook links, maar ik ben rechtshandig. Toch geen echt merkbare problemen.

    Voor het hoogteroer maakt het niet uit, maar ik heb er de voorkeur voor om het draadje voor het hoogteroer aan de andere zijde te hebben. Dan zitten ze elkaar in ieder geval niet in de weg.
     
  3. kuip

    kuip

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ik heb het draadje ook helaas aan de verkeerde kant gemonteerd. Het probleem is dat bij de start ik soms last heb van flutter op het richtings roer. ( ik heb wel mij richtings roer vergroot) .

    voor het hoogte roer maakt het niet uit, behalve als je zoals ik gebruik maakt van een singlepull, Ik heb mijn pull draad aan de onderzijde gemonteerd zodat in geval van draadbreuk het hoogte roer omhoog klapt ipv. naar beneden. Een overtrekkend vliegtuigje zal naar mijn idee minder schade oplopen dan een in duikvlucht.

    Gr. G.J
     
  4. Crazylegscrane

    Crazylegscrane

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    544
    Locatie:
    De Ronde Venen
    Kuip, Peytr,

    Bedankt voor alle advies, ik WAS inmiddels een heel eind.
    Maar ik wordt er zwaar moedeloos van.
    Het hoogte en richtingroer moest ik enige tijd geleden vervangen en had dit gemaakt van balsa......

    Helaas blijkt dat zodanig veel zwaarder te zijn, dat ik nu helemaal niet meer uitkom met het zwaartepunt.
    Ik ben in mijn hopeloosheid zelfs zover gegaan, dat ik al 1000 Mah potlood celletjes in de neus heb geduwd, en nog kom ik er niet.
    De orginele roeren waren volgens mij gemaakt van Depron, met wat strengen carbon erover, welke vervolgens waren "beplakt"met een soort plastic laminaat.
    Bij Franken kost zo'n roer setje 35 Euro, en dan moet ie nog verstuurd worden.

    Heeft er iemand nog een aardig/beter idee?????

    Ik krijg langzaam een ernstig demolition gevoel, maar ik wil hem wel graag vliegen.

    Nog dunner/lichter balsa gebruiken..... ben dan bang dat 1 van de roeren zal breken........

    Ik vond een bouwuitdaging leuk, maar dit project is allang niet grappig meer.

    Misschien de boom iets inkorten???
    Ja ja ik weet t, dat zal ook de vlieg eigenschappen nadelig beinvloeden.......
    Maar wat kan nog wel???? er moet ook al lood in de neus

    Sorry voor t lange verhaal , maar ik ben close to exit!

    alvast bedankt

    Martin
     
  5. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
    Ik heb van Theo gelezen dat het zwaartepunt best iets naar achteren kon, dat gaf betere vliegeigenschappen.
    In ieder geval hoeft het zwaartepunt niet zo ver naar voren als aangegeven.

    Scheelt weer een beetje lood :lol:

    Ik weet dat Sietse wel eens aan het experimenteren is geweest met geschuurd depron. Misschien kan hij wat voor je maken.

    Succes!

    Leon
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hallo,

    Wat is het gewicht van je nieuwe stabilo en kielvlak ?
     
  7. peytr

    peytr Guest

    Je zou het roer kunnen maken van 3mm Depron met een enkel laagje 25 gr glas en een paar Rovings erop. Dat hoeft niet per se in de vacuumzak, al geeft dat wel een wat ruw oppervlak en het is niet even zomaar gedaan. Verder staan er overal (vooral in RC-groups) goede bouwdraadjes voor dergelijke stuurvlakjes.

    Balsa kan wel, maar in de winkel planken wegen is het devies. Wanneer je winkelier daar bezwaar tegen maakt ben je aan een nieuwe toe. Ook balsa met 25gr glas kan nog, maar je moet wel erg droog werken, anders wordt het een nog zwaarder zaakje en dat moet met te veel gewicht gecompenseerd worden, zoals je al ondervond.

    Bestellen is het eenvoudigst, wanneer je geen verdere bouwplannen hebt. Met alles wat je nodig hebt ben je vrijwel even veel kwijt als voor het setje van de leverancier, alleen wanneer je een tweede (derde enz.) maakt is dat bijna voor niks. :)
     
  8. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Hallo Martin,

    Je kunt het lichte balsa nemen die je kunt vinden, schuren in de juiste vorm en dan:

    De dunste CA nemen, CA op wattestaaf (tuitje verwijderen en wattestaat in CA dompelen) en vervolgens op het balsa uitstrijken (beide kanten, hoeft niet eens op het gehele vlak, "strepen er de randen volstaan).

    Balsa blijft hierdoor zeer licht en enorm sterk!!!

    Heb mijn richtingsroer van de Highlight hiermee vergroot (te weinig uitslag bij de origenele).

    Probeer het maar op een proefstukje, echt het werkt perfect!!

    Roy
     
  9. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Hi,

    Dit moet je dus zeker niet doen. De Highlight wordt tegenwoordig door een ander gebouwd. Lees maar eens de comments in http://www.rclineforum.de/forum/thread.php?threadid=135736&sid=
    De gemiddelde gewichten van stabilo/kielvlak liggen tegenwoordig ergens rond de 17, respectievelijk 15 gram.........
    Dit was in het verleden iets van 8 en 5 gram meen ik.

    Arno
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Laatst was ik een beetje met mijn Highlight aan het zwaaien, ging niet onaardig. Maar werd door iemand getipt dat ik misschien wat mixers op m'n ailerons in kan stellen zodat het toestel langer in de lucht blijft en ik hoger kan gooien. Het is nu namelijk zo, dat wanneer ik het toestel de lucht in slinger, hij een flinke verticale hoek volgt. Bovenin leg ik hem dan recht met aardig wat 'down', maar toch verlies je aardig wat energie op deze manier.

    Dus nu was het idee om de ailerons een paar graden naar beneden te stellen bij de worp, om hem na het afvangen weer te neutraliseren, óf om een volgende mixer te activeren: Ailerons omhoog.

    Zijn er mensen die dergelijke mixers hanteren, en over hoeveel graden praten we dan?

    Bedankt. :)
     
  11. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    We gebruiken allemaal mixers/instellingen op onze DLG's.
    Tijdens de worp niet de ailerons naar beneden maar omhoog 2 à 3 mm om een zo snel mogelijk profiel te krijgen. Tijdens normaal vliegen gaan de ailerons dan neutraal en tijdens het circelen in thermiek iets na beneden. Ook weer zo'n 2 á 3 mm. Verder gebruiken de meesten een pre-set op het hoogteroer tijdens de start. Afhankelijk van je zwaartepunt kan dit betekenen dat je je hoogteroer iets up of iets down geeft om een mooie rechte stijgvlucht te krijgen. Sommigen mixxen ook nog richting bij wanneer het model niet in een rechte lijn omhoog gaat. Na de stijgvlucht ontkom je er niet aan om met een hoeveelheid down je model vlak te leggen.
     
  12. kuip

    kuip

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Haaksbergen
    Ik heb bij mijn highlight het hoogteroer 1mm naar beneden tijdens de start. hij stijgt dan mooi vlak en legt zich zelf vlak.

    Ailerons iets omhoog bij de start leverde naar mijn mening geen voordeel op bij de Highlight.

    GJ
     
  13. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Oké, bedankt. Ik ga er eens mee experimenteren. :)

    Denk dat een 3-weg schakelaar het makkelijkst is. Dan heb je up, neutraal en downtrim.
     
  14. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    En ik ben nu ook bezig aan een highlight. Ik heb deze voor een spotprijs van een Tsjechische ex-DLG-er kunnen overnemen. Maar ik zit een beetje vast met de roerheveltjes op de rolroeren. Deze staan er niet meer op en lijken me afgebroken. Nu wou ik deze graag uit een koolstof plaatje frezen, alsook een brugje over de stabilobevestiging.
    Weet er iemand waar ik aan een plaatje karbon van ± 1.2mm tot ± 1.5mm kan komen?
    Ohja, nog een vraagje: Heeft er iemand een duidelijke foto waar de bevestiging van de single pull kabel aan de servohevel op staat? Ik wil graag de "ruwe" (hardware) trimming van de hoote en richting zo secuur mogelijk maken dus het lijkt me niet echt handig om dan het koordje rechtstreeks aan de servohevel te knopen. Ik was aan het denken om de lijn in een kort stukje Ø0.8mm kunststof buisje te vangen en dit via een "gestängeanschluss" op de servohevel te monteren. Zo kan ik de finetuning via een imbusboutje doen. Qua gewicht lijkt mij dit verwaarloosbaar.

    De ontbrekende rolroerhevels....
    [​IMG]

    [​IMG]
    "Gestängeanschluss":
    [​IMG]

    Nog een vraagje: De vorige eigenaar heeft 2 mooie rondjes uit de onderzijde van de vleugels gezaagd. Ik ben niet van plan om de rolroeren in de vleugels te bouwen dus ik neem aan dat ik deze gewwon terug kan dichtmaken?
    [​IMG]
     
  15. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp
    Ik denk niet dat je deze kist zonder rolroeren kan vliegen. Daar heeft hij te winig V-stelling voor. Als aansluiting voor de draden aan de hevels zou ik aanraden om de draad simpel door de servohevel te halen en dan een paar slagen om het servohevelschroefje te draaien. Eerst natuurlijk even het schroefje een paar slagen los draaien,omwikkelen en weer vast zetten. Laat het draadje iets te lang zodat je 'm na kunt stellen als dat nodig is. Dit is wel verwaarlloosbaar qua gewicht.
     
  16. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Hallo Alex, het was zeker niet mijn bedoeling om deze kist zonder rolroeren te vliegen. Ik heb er geen idee van waarom de vorige eigenaar 2 mooie gaten uit de vleugel heeft gezaagd aangezien de servotray voorzien is voor 4 servo's. Ik moet alleen 2 nieuwe rolroerheveltjes maken aangezien de vorige zijn afgebroken of weggesneden bij de vorige eigenaar. Ik wil deze graag uit een koolstof plaatje maken aangezien ik dit materiaal meer vertrouw dan triplex of gelamineerde balsa. Zo zou het er moeten gaan uitzien:
    [​IMG]

    Voor de aansluiting van de stuurlijnen aan de servo had ik aan een gelijkaardig systeem als op volgende foto gedacht:
    [​IMG]

    Dit lijkt mij wat eenvoudiger af te stellen dan:
    [​IMG]

    Heeft er niemand meer een klein stukje ±1.2mm a ±1.5mm gelamineerd carbon liggen dat ik voor en prijsje kan overnemen?

    Groeten,

    Jo
     
  17. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Let er bij de Highlight wel op dat je de servotray in de romp door laat lopen tot minimaal de de LE. Ik heb meerdere rompen hier in tweeen zien gaan van de Highlight.
    Deze versteviging heeft hij echt nodig
     
  18. classicracer

    classicracer

    Lid geworden:
    2 sep 2005
    Berichten:
    1.512
    Locatie:
    Genk - België - EBZW
    Theo, de servotray loopt helemaal door tot op de plaats waar de romp overgaat in de tailboom. Op die plaats is ie wel niet "dicht" maar zijn er uitsparingen uitgezaagd. Het is ook een carbon servotray die mooi tegen de romp aansluit dus ik vermoed dat deze wel voor wat stevigheid en stijfheid zorgt. Ik had inderdaad al gelezen dat er paar rompjes afbraken of uitscheurden. Bedankt voor alle goede raad die ik hier kan vinden!
     
  19. bluefalconholland

    bluefalconholland

    Lid geworden:
    6 jun 2007
    Berichten:
    1.121
    Locatie:
    den helder
    Onlangs heb ik een ongebouwde Highlight Sal overgenomen die zeker meer dan 2 jaar oud is. Heb ik dan met een niet-geupdate versie van doen? Kielvlak en hoogteroer zijn wel van depron met glas voorzien. Kaal weegt het model 182 gram.
     
  20. Alex Hoekstra

    Alex Hoekstra

    Lid geworden:
    26 dec 2006
    Berichten:
    1.543
    Locatie:
    Hurdegaryp

Deel Deze Pagina