Die Faceboek pagina heb ik eens bekeken en ik schrok toch behoorlijk. Opvallend voor mij is dat er zo vreselijk veel van die ongelukken met DJI Phantoms gebeuren. Daar is (was?) duidelijk iets goed mis mee. Ook de commentaren over de Naza controller (van DJI) zijn niet erg lovend. Er zijn zelfs filmpjes van mensen die zo'n controller met explosieven opblazen of met een zware voorhamer "open" maken. Dat geeft te denken.
Terug naar die filmpjes over crashes van "drones". Er zijn filmpjes bij waarbij de drone maar net over een dak scheert of tussen een paar bomen door. Andere gaan net langs een huis, een hoogspanningslijn of zelfs langs een nietsvermoedende voorbijganger. De meeste "vliegers" beginnen netjes op een flink open veld soms zelfs ruim buiten bebouwd gebied. Helaas is die afstand hemelsbreed meestal kleiner dan gedacht wordt dus zo'n drone is heel snel boven bebouwing of een weg of spoorlijn.
Volgens mij blijkt ook heel duidelijk dat het GPS systeem echt niet nauwkeurig en betrouwbaar genoeg is voor deze toepassingen. Hoe vaak gaat de zaak niet grondig de mist in doordat het GPS systeem de satellieten "kwijt raakt"? Ook het kompas systeem is niet echt betrouwbaar en het lijkt er zelfs op dat die twee elkaar soms in de weg zitten. Als de computer tegenstrijdige gegevens krijgt van het kompas en de GPS waar moet dan naar toe gestuurd worden? Het gebeurt in diverse filmpjes dat de drone er met een flinke vaart vandoor gaat. In plaats van terug naar de thuisplaats gaat hij in de tegenovergestelde richting! Dat kan gebeuren doordat het kompas een verkeerde richting doorgeeft. Volgens dat kompas vliegt hij naar het noorden en hij moet naar het zuiden. Dus richting het zuiden sturen. Helaas was het kompas verkeerd en gaat de drone nu nog verder weg. Als de software een beetje slim in elkaar zit kan die aan de GPS gegevens zien dat hij in werkelijkheid naar het noorden vliegt ook al vertelt het kompas het tegenovergestelde. Op dat moment zou de software het kompas moeten negeren en aan de hand van het GPS systeem de andere kant op sturen. Maar......
Wat als het kompas gelijk blijkt te hebben en het GPS systeem door een verstoring verkeerde gegevens doorgeeft? Hoe slim kan de software zijn?????
Van één filmpje kreeg ik echt kromme tenen. De eigenaar steeg op bij hem in de tuin en testte alles. Alles werkte goed dus ging hij omhoog. Al heel snel viel de "verbinding" uit en ging de Phantom er vandoor. De video verbinding was er nog wel dus hij kon zien dat de drone iets naar beneden dook en flink snelheid ging maken. De drone ging op geringe hoogte over het ziekenhuis wat achter zijn huis stond heen en bleef lager en lager komen. Uiteindelijk schoot hij zeer laag over de weg vlak voor een auto langs en sloeg tegen een reclame bord of zo iets te pletter. Moest ik om het filmpje waar dit draadje eigenlijk over gaat best nog wel lachen, dit filmpje was echt griezelig.
Helaas zijn er meer van dit soort gevallen, lang niet iedere "vlieger" zal daarover een filmpje plaatsen! Aan de andere kant gaat het natuurlijk ook heel vaak wel goed. Die filmpjes kan je ook ruimschoots op het internet vinden. Sommige zijn echt schitterende filmpjes geworden waar je met genoegen naar kan kijken.
Maar wat als het nu echt een keer goed fout gaat? Hoe zal er dan gereageerd worden?
Een papiertje in de verpakking stoppen met wat je vooral wel en niet moet doen? Dat kan je doen maar zal het helpen? Wordt dat überhaubt wel gelezen? De fabrikant (DJI) heeft tijdens een persconferentie op de vraag wat ze gaan doen aan de problemen met de Phantom geantwoord dat "de vlieger" naar hun idee in de meeste gevallen de oorzaak is. De zaak is niet goed ingesteld en/of gekalibreerd of er zijn niet geautoriseerde aanpassingen gedaan (er is zelf aan gesleuteld). Dat zou er op wijzen dat de gebruiksaanwijzing niet of niet goed is gelezen. Of hij was niet duidelijk genoeg!
En zelf er aan sleutelen? Dat doen we toch allemaal? Lees hier op het forum maar. Er zijn heel veel mensen zonder enige kennis of ervaring die willen gaan vliegen. Deze mensen missen de meest elementaire kennis maar kopen zo'n ding en gaan aan de gang. Op zich kan je die mensen
niets verwijten want die dingen zijn vrij te koop en je mag er mee vliegen.
Al snel blijkt dat er meer bij komt kijken dan simpel de batterij erin en vliegen. Hoe zit het met de regelgeving? Hoe moet ik de accu opladen? Welke FPV set is het beste. Waarom kan ik geen 2,4GHz video verbinding gebruiken? Hoe kan ik zo ver mogelijk weg vliegen? En ga zo maar door. Allemaal vragen waar vele antwoorden op worden gegeven die lang niet allemaal in goede aarde vallen. Er gaan verwijten over en weer en het bestaan van regels die verschillende zaken gewoon verbieden wordt in twijfel getrokken of zelfs ontkent.
Noem me maar een zwartkijker maar ik ben bang dat dit een keer echt verkeerd gaat aflopen. Wat dan gaat gebeuren is koffiedik kijken maar mijn koffiepot vertelt me dat die dingen dan wel eens totaal verboden kunnen gaan worden. En nu een kop thee!