Hilarische redding quadcopter

Vind het wel een beetje zwart-kijkerij Ernst , sorry.

Als je naar Russische dashcam zoekt op youtube durf je ook nooit meer auto te rijden
( laat staan in Rusland )

Hoeveel filmpjes zijn er wel niet dat iemand met een bigscale rc auto ergens op/over/tegenop vliegt ? ... Die dingen wegen 5 kilo , gaan 70 km/u en geloof me,
ook die kunnen op hoofd-hoogte overkomen.
Kwestie van gang maken zeg maar.

Als je een reguliere rc heli kwijtraakt ( zender of vingerstoring .. vastlopende servo.. motorstoring ) , komt ie ook als een baksteen naar beneden.

Neem een beetje speedkistje, als je die verliest door bovenstaande reden word
het ook een projectiel.

Er is heel veel, best gevaarlijk..
Als er maar genoeg mis gaat , hetzij door onkunde, overmacht of stomme pech

En, iedereen moet het leren... ook de hard roepende boe-roepende rc-piloten, vind het eigenlijk een beetje flauw.
Je scheld toch ook de inzittende van een les auto niet uit als ie midden op een kruispunt stilvalt ?

Ok, sommige mensen wel..
 
Je scheld toch ook de inzittende van een les auto niet uit als ie midden op een kruispunt stilvalt ?

Die erkent dat ie niet weet hoe die moet rijden door een grote L bovenop de wagen te zetten. Je weet dus al van een afstand dat er een beginner aankomt.
 
Klopt mark , maar dat is dan nog geen reden om achter op z'n bumper te
gaat rijden & toeteren & roepen dat het een klootzak is die nog niet kan rijden


En dat is, wat er momenteel gebeurt tegenover de nieuwkomers

Zeker niet door allemaal, maar zéker wel door de residente verkeerstoren likkers
 
Als ik alle discussies rond het probleem van de losgeslagen quadcopters en ander ARF-spul een beetje begrijp en doorgrond is volgens mij alles terug te brengen tot een toenemende drang naar "instant gratification". De drempel om na een prikkel over te gaan tot de aankoop en het gebruik van een toestel waarmee je een grote maar moeilijk in te schatten impact op je omgeving kan hebben is zeer klein geworden. Moest je enkele jaren geleden je nog over enige vorm van talent, doorzettingsvermogen, kennis en inzicht beschikken, dan is op dit moment enkel een klein budget nodig om te gaan "modelvliegen". Ik zet "modelvliegen" met opzet tussen aanhalingstekens want als ik zie wat er op youtube voorbij komt qua filmpjes zie ik toch vooral heel veel situaties die a-typisch zijn voor de rechtgeaarde modelvliegers. Ik laat me niet uit over de vraag of wildvliegen al dan niet verstandig is, maar wel over het realistisch inschatten van risico's en het ernstig omgaan met de hobby. Ik maak me zorgen over de toekomst als ik zie dat zelfs op dit forum er weinig weerwerk wordt geboden op personen die vinden dat het allemaal maar kan omdat er situaties voorkomen die potentieel nog gevaarlijker zijn.
 
Die Facebook pagina kende ik al ... evenals Youtube :cool:

Vind het wel een beetje zwart-kijkerij Ernst , sorry.

Als je een reguliere rc heli kwijtraakt ( zender of vingerstoring .. vastlopende servo.. motorstoring ) , komt ie ook als een baksteen naar beneden.

Dat is mij dus gebeurd, gelukkig binnen en niet in de vrije natuur - ik vlieg nooit buiten -
Ik had een Robbe coaxiale heli, die had ik goed onder controle, tot een buurman iets aanzette en ik storing kreeg, resultaat heli finaal in puin de stukken vlogen letterlijk om mijn oren.

Dit heeft er mede voor gezorgd dat ik zeker niet naar buiten ga om te vliegen, je weet nooit wat er gebeurd, ook niet met een 2,4 GHZ set al zijn die natuurlijk wel veel betrouwbaarder dan de oude frequenties.
Hier vlakbij word er maandelijks of wekelijks ( afhankelijk van de vraag ) in een grote sporthal gevlogen, kost €10,-- maar je bent wél verzekerd via de organisatie en niet vliegers staan achter een groot stevig net op ruime afstand.
Als ik overga tot aanschaf van een drone of andere heli ga ik zeker niet buiten vliegen maar ga ik liever naar die sporthal, je toestel waait niet weg, je staat warm en droog en je hebt advies en raad van andere modelpiloten.

Verder heb ik, omdat ik vroeger met modelwagens wel buiten reed, een uitgebreide W.A verzekering waar een modelbouwclausule in is opgenomen.
Mocht ik schade bij iemand maken ben ik daarmee verzekerd.
 
Stefan, dat is geen zwart-kijkerij, het is (helaas) de keiharde werkelijkheid.

In Rusland zou ik inderdaad niet in een auto willen stappen! Die keer dat ik in Napels in een taxi naar een hotel ben gebracht zal me ook m'n leven lang bij blijven. Ik had nog net geen schone onderbroek nodig. ;)

En zo'n big-scale auto is inderdaad gevaarlijk. Het is zelfs denkbaar dat je het leven er bij zal laten als je zo'n ding met 50+ km/uur tegen je hoofd krijgt. Maar hoe veel kans loop je daar op? Met zo'n auto rij je meestal op een stuk ruig terrein of op een circuit. Je hoeft echt niet bang te zijn dat zo'n ding er vandoor gaat en op grote afstand compleet ongecontroleerd ergens tegenaan klapt.
Natuurlijk heb je daar ook onverantwoorde figuren die op een parkeerplaats tussen de auto's en het publiek met de winkelwagens door gaat crossen. Dat zijn dus ook gewoon knurften die de hobby in gevaar brengen.

Met een RC heli wordt normaal gesproken ook alleen op een modelvliegveld gevolgen. Ik vlieg zelf ook met heli's en weet dat zo'n ding binnen heel korte afstand op de grond klapt als er iets met de besturing fout gaat. De kans dat een heli er vandoor gaat en op grote afstand iets of iemand raakt is zo goed als 0. Ik zie geen heli in een achtertuin opstijgen en er dan onbestuurbaar vandoor gaan om laag over een ziekenhuis te scheren en vlak voor een auto langs tegen een reclamebord te pletter slaan. Als er iets mis gaat ligt die heli binnen de kortste keren in puin in die achtertuin al dan niet met een gewonde vlieger.
En ook hier weer, je hebt altijd figuren die toch met zo'n ding in het lokale park gaan vliegen of zelfs vanaf het balkon van hun flat. 8O Het zijn die figuren die dom, onverantwoord en gevaarlijk bezig zijn en de hobby in gevaar brengen.

Het bovenstaande geldt ook voor een speed kistje.

Maar die multicopters zijn zo eenvoudig te koop en door al die extra computer kracht "makkelijk" te besturen dat er door steeds meer mensen wordt gedacht "dat wil ik ook".
Iedereen moet het leren, dat klopt maar dat moet je niet in een park of je achtertuin doen! Het gebeurt veel en veel te vaak dat iemand zo'n ding koopt om de volgende dag al zijn eerste filmpje van de lokale windmolen of dat mooie huis aan het einde van de straat te gaan maken.
Door onkunde, onwetendheid, technische storingen en wat je ook maar wilt bedenken gaat het heel vaak mis met die dingen. Omdat er zo vaak in de stad of daar heel dicht bij wordt gevlogen is de kans op ongelukken gewoon vele malen groter. Niet dubbel maar misschien wel 100 keer zo groot.
Een groot deel van de oorzaak ligt in het feit dat de stabilisatie elektronica die multicopter netjes in de juiste vlieg positie houdt. Als er dan iets mis gaat met de navigatie gaat zo'n multicopter er vandoor, netjes stabiel gehouden door de flight controller. Pas als de accu leeg raakt of als hij niet hoog genoeg vliegt zal hij naar beneden komen of ergens tegen aan vliegen. Dat kan heel makkelijk op grote afstand (>> 1km) van de plaats van opstijgen zijn.
Het gebeurt echt maar heel zelden dat zo'n ding automatisch netjes naar beneden komt en landt. Als je er geen controle over hebt eindigt zo iets vrijwel altijd in brokken. Als je pech hebt raken daar ook nog derden bij betrokken en dan heb je de poppen aan het dansen.
 
Ik zeg niet dat je helemaal ongelijk hebt Ernst ,

Persoonlijk zie ik het als een groot voordeel die nieuwe zaken zoals een Naza.

Waarom ?

Vroegah ( je hebt volgens mij nog een tikje meer ervaring als mij, je kent die tijd ook )
Was het leren met vallen & opstaan en héél veel balsa splinters.
( Ik heb wat kisjes aan brokken gevlogen voor ik het "kon" )

Moet je behoorlijk volhardend en eigenwijs zijn om stand te houden & door te gaan met "de hobby" .

Nu.. ok, je eerste keer opstijgen kan wat lastig zijn , maar kan je met een beetje stick controle een kind een drone laten opstijgen.
Heb het geprobeerd, jochie van 5 leert het sneller als *mij* .

Ik zou die 5 jarige niet een van m'n eerste kistjes in handen hebben kunnen geven,
een foutje.. en hij gaat neer.

Nu zal, denk ik.. als je eenmaal een phantom (achtige) onder de knie heb, hopelijk een honger ontstaan naar méér.. heli , fixed wing.. verzin eens een vliegende zijstraat.

Dit is de nieuwe generatie modelvliegers


Ja, indien je het fout gebruikt kan je een fly-away hebben met een Phantom,
Vertrouw teveel op de gps.. of erger , weet niet de exacte functie's van de
schakelaars om hem terug te halen / manueel te vliegen ( zonder gps ! )

Neem een snelle warplane , spitfire ofzo.. bloedsnel, niet al te groot.
Verlies een paar seconde je concentratie en hij gaat over de horizon, weg is ie..
En waar die gaat landen.. geen idee.. Best ver weg :) (geloof me ! )

Verlies je de concentratie met een Phantom-achtige . blijft ie gewoon hangen waar die op dat moment is.. Tot je hebt uitgevist waar die is .. en hoe hem terug te halen.

Veel beginners-vriendelijk ( en , gevorderde )


ja, hij kan vanzelf naar beneden komen als de accu leeg is.
Eerlijk gezegd, ben ik nog nooit een gemotoriseerd toestel tegen gekomen wat
niet vanzelf naar beneden komt als de brandstof of accu leeg is.

Ik weet niet of je er ooit mee heb gevlogen ( Phantom ) , eigenlijk zou je het eens
moeten proberen indien niet.
Het valt allemaal best wel mee met het gevaar..
Wel blijven nadenken, met stommiteiten kan alles gevaarlijk zijn.

Maar dat zijn bigscale's ook , een 4 meter zwever , turbine toestel, warbird, easystar
en alle andere varianten met of zonder motortje. ( of... motor )

Iets meer samengevat ,
Ik juich ze oprecht toe , hoe meer zielen in de hobby, hoe leuker ( zo dik is t niet gezaaid in Nederland ) . Máár het is wel de taak aan de huidige *piloten* ( of, zoals ergens anders genoemd , de klassieke piloten ) . Om de nieuwe generatie de do's en don't uit te leggen.

Om te voorkomen dat de wetgever dit voor *ons* doet.
En daar komt zelden wat fatsoenlijks vandaan :)


Btw.. Napals ? nooit geweest..
Probeer de ring eens van Parijs.. in de spits... op de motor..
Nóóit meer.. al moet ik die 240 kilo de volgende keer duwen!
 
Iets meer samengevat ,
Ik juich ze oprecht toe , hoe meer zielen in de hobby, hoe leuker ( zo dik is t niet gezaaid in Nederland ) . Máár het is wel de taak aan de huidige *piloten* ( of, zoals ergens anders genoemd , de klassieke piloten ) . Om de nieuwe generatie de do's en don't uit te leggen.

Om te voorkomen dat de wetgever dit voor *ons* doet.
En daar komt zelden wat fatsoenlijks vandaan :)

Leuk maar ik ben het er niet mee eens. Je ziet het hier op het forum ook dat veel nieuwkomers wel veel vragen hebben maar tegelijk geen verhalen willen aanhoren over gevaren en het beoefenen van de hobby bij verenigingen. In dit geval zeg ik dan hoe meer zielen des te meer de clubs onder druk staan.
 
Is ook waar, die zijn er ook..
Er zijn er ook die wel wat aannemen.

( het lijkt de echte wereld wel )


Hier is ook een bijkomend ( probleem ) , en niet zo een pasklaar antwoord om op te lossen.
Het is helemaal niet interessant om bij een club te vliegen met een camera-drone ,
dat veld heb je met 1 rondje ook wel gezien...
Ze zien je ook niet graag komen met je fpv video link als er piloten zijn die op 5,8ghz vliegen. ( begrijpelijk )
Ikzelf wil ook niet in de buurt komen van fpv vliegers, mijn zender zit op dezelfde band :)
Ook liever niet bij krachtige 2,4 zenders.. want daar werkt mijn video-link op.

Ik zou zo ook niet weten hoe dit op te lossen
 
Natuurlijk kan elk model er een keer vandoor gaan, dat is bij ons op de club ook wel eens gebeurt. Eerlijk gezegd is het mij heel lang geleden (30 jaar?) ook een keer gebeurt dat mijn zwever er onbestuurbaar vandoor ging. Die zwever is 5km van het veld vandaan in een boom terecht gekomen. Ik, o stommeling, was vergeten de ontvanger aan te zetten. :oops: :oops: :evil:

Dus dat is mij ook gebeurt. Maar waar ik problemen mee heb is dat er met die multicopters gewoon in de stad en zelfs rond een vliegveld wordt gevlogen. Daar zit dus het grootste probleem. De kans dat er dan iets gebeurt als er een hik in de besturing zit is gewoon vele malen groter. En zeg nu eerlijk je hoort heel vaak dat er problemen zijn met de besturing van die dingen. Het gebeurt gewoon heel vaak dat er iets mis gaat en dat de computer zo maar met dat ding aan de haal gaat. Met de zender kan je dan proberen wat je wilt maar daar "luistert" hij gewoon niet (meer) naar. Of dat komt door verkeerde gegevens van de navigatie module(s) of door een fout in de computer software of een verkeerde schakelaar of ........ vul maar in? Ik weet het niet maar het gebeurt!

Nog niet zo lang geleden bij ons op het veld ging zo'n phantom er ook vandoor. De vlieger had er van alles mee getest en alles werkte prima. Hij gaf flink "gas" en de phantom ging als een speer omhoog, alles ging goed. Hij schakelde de "hold" mode in om hem op die plek en hoogte te houden. Hij bleef daar een poosje hangen om rond te kijken. Nog steeds alles goed tot hij die mode wilde uitschakelen. In plaats van netjes naar beneden te komen zoals hij wilde ging hij juist verder omhoog! Zo hoog dat hij vrijwel onzichtbaar was. "Gelukkig" raakte de accu al snel leeg omdat hij redelijk lang laag aan het rondvliegen was geweest en greep de beveiliging in. De phantom kwam netjes naar beneden met een piepende low voltage waarschuwing. Toen hij nog op een meter of tien hoogte was bleef hij stil hangen en reageerde hij plotseling weer normaal op de besturing. De eigenaar kon hem netjes landen en er was verder niets aan de hand. Maar waarom ging hij als een speer omhoog in plaats van te luisteren naar de zender en naar beneden komen toen de hold mode werd uitgeschakeld? Gelukkig bleef de hold mode verder wel werken en dreef de multicopter niet met de wind mee weg van het modelvliegveld.

Ja het kan dus ook op een modelvliegveld fout gaan maar de kans op problemen is dan wel kleiner. Zo'n veld is normaal gesproken voldoende ver van bewoond gebied verwijderd. Maar nogmaals, in de stad, vanuit je achtertuin, in een park of van een speelveldje moet je niet met zo'n ding gaan vliegen. Dat is vragen om gevaarlijke situaties.

Het feit dat er bosjes mensen zijn die dat niet (willen) inzien maakt mij treurig en kan verkeerd uitpakken voor "de hobby". Die figuren lopen te miepen dat er niet zo gezeurd moet worden en dat zij alles doen om veilig te vliegen dus is er niets aan de hand. "De straat oversteken is gevaarlijker", ja zo lust ik er nog wel één.
 
Nog niet zo lang geleden bij ons op het veld ging zo'n phantom er ook vandoor. De vlieger had er van alles mee getest en alles werkte prima. Hij gaf flink "gas" en de phantom ging als een speer omhoog, alles ging goed. Hij schakelde de "hold" mode in om hem op die plek en hoogte te houden. Hij bleef daar een poosje hangen om rond te kijken. Nog steeds alles goed tot hij die mode wilde uitschakelen. In plaats van netjes naar beneden te komen zoals hij wilde ging hij juist verder omhoog! Zo hoog dat hij vrijwel onzichtbaar was. "Gelukkig" raakte de accu al snel leeg omdat hij redelijk lang laag aan het rondvliegen was geweest en greep de beveiliging in. De phantom kwam netjes naar beneden met een piepende low voltage waarschuwing.

Eerst even deze..
Opgestegen in Atti mode ( of manueel ) .. daarna gps( hold ) ingeschakeld..
( Naza heeft geen home positie opgeslagen )
GPS signaal werkt niet goed.. Phantom raakt weg kwijt en vliegt weg.

... pilot error...

Nooit opstijgen in Atti ( of manueel ) en dáárna pas gps gebruiken..
Ben je van plan op GPS te vliegen, starten met een home positie opgeslagen.
Daarna ben je vrij om Atti / manueel te gebruiken.. ( en weer terug te schakelen )
Hou je deze volgoorde niet aan, heb je inderdaad kans dat de Naza boos word.



Máár , ik ben het wel met je eens
Een drone/phantom/ moet je niet ergens vliegen waar je niet met
een gewoon toestel zou vliegen.
Als je je gewoon aan de geldige regels houd is er ruimte zat in Nederland
om een rondje te vliegen zonder vast te zitten aan een modelvliegveld/club.

Het gevaar is inderdaad als mensen spannende filmpjes willen maken van mensen/binnenstad en dat soort ongein..
Wat , op dit moment al gewoon verboden is.

Mijn idee is, de grootste uitdaging is om die basisregels duidelijk te krijgen
op het moment dat een nieuwe hobbyist die drone uit de doos trekt..
Of het liefst al voordat ie hem heeft afgerekend.



Geheimpje..

Na aanleiding van vorige week een soortgelijke discussie , heeft een mbf én nsb lid aangifte tegen mij gedaan bij de politie. ( Heeft een van mijn youtube filmpjes hiervoor gebruikt )

Deze is opgevolgd en moet je raden wie er afgelopen weekend bij mij een babbeltje kwam maken, juist. De politie.

Zij konden niks strafbaars vinden, hield me keurig aan de geldende regels, ( zij hadden informatie ingewonnen bij de luchtvaart politie hierover )
Kreeg complimenten, helaas was het te donker om ze die Phantom even voor te vliegen. ( en dat mag niet, in het donker ;p )

Ze kwamen praten omdat ze benieuwd waren waarom een persoon uit woonplaats X ( ver bij mij vandaan ) , de moeite had genomen om naar het politie bureau te gaan met een aangifte.
Na een bak koffie zijn wij weer uit elkaar gegaan, met de gemeenschappelijke mening dat sommige mensen internet discussie's iets te zwaar opnemen.
( heb dus ook geen tegen-aangifte gedaan, vond dit een beetje triest .. iets met me verlagen tot hetzelfde niveau )


En verder...


Inderdaad, met meer vliegend spul in de lucht is het risico op brokken
wel groter , is niks van te zeggen.
Is het te voorkomen? ..
Ben bang van niet , ( zou ieder geval niet weten hoe )
behalve dan wéér , voorlichting.. Je kan mensen moeilijk verbieden hun
speelgoed te gebruiken.
( anders weet iedereen ook nog wel een paar overlast gevende hobby's die je dan zou moeten verbieden )
 
Vind ik ook, dat je moeite met me heb... "ok" ..
Sluit maar aan in de rij.

Ik kende de heren in kwestie, wel eens wat gesproken voor wat anders ,
dus ze wisten dat er koffie was / het vermoedelijk niet zo duister was
als er verteld was.

We moesten er wel om lachen eigenlijk.

Werd me duidelijk verteld dat de luchtvaart politie/specialisten geen overtredingen hadden gezien.
Alleen het vuurwerk filmpje was op het randje, maar aangezien dat gezien de hoogte met zo ongeveer *alles* gefilmd had kunnen worden ( stok / uit raam ).
Zagen ze ook geen brood in om er drukte over te maken.
Ze hadden wel wat beters te doen.

Verder, geen zin om me over druk te maken, degene die aangifte heeft gedaan
zal er een hogere bloeddruk van gekregen hebben :)

Maar dat het nsb streken zijn , jep.. vind ik ook.. en je weet wat daar mee gebeurde
toen de hoogtij dagen voorbij waren..
Die trokken ook aan het kortste eindje :)

Nee, ik weet niet wie het was , mogen ze niet zeggen, het zal me eerlijk
gezegd ook aan de oud Hollandsche reet roesten.
 
Pilot error??? Het zou best kunnen ik heb niet constant staan kijken wat en hoe die vlieger te werk ging.
Maar als wat je schrijft klopt zou het toch fout moeten gaan op het moment dat hij de hold mode in schakelde? Het ging allemaal goed en werkte prima tot het moment dat hij de hold mode uit schakelde om te gaan landen!
En waarom ging alles weer goed werken toen hij op ongeveer tien meter hoogte weer stil ging hangen? Ik blijf het vreemd vinden. :?:
 
Even :offtopic:.
Die aangifte was een misselijke streek maar ik zie er toch ook iets positiefs in. Je weet nu zeker dat je niet te ver bent gegaan maar dat je wel een keer op het randje zat. Ik zou daar een voordeel in zien als ik jouw was.
Die figuur die je "aan gaf" is een zielig figuur die thuis misschien ook een klikker was. "Mamma, Japie heeft een koekie gepakt".
De "echte" nsb streken waren veel erger en ik vind het te ver gaan als je die term hier gebruikt. Ik zou het zeer waarderen als je dat niet meer zou doen. Exact waarom ga ik hier niet uitleggen maar ik hoop dat je het begrijpt.
 
Laatst bewerkt:
Uiteraard is het een gok ( ik denk redelijk in de goede richting ) want ik was er
niet bij.

Klopt, je zou dit verwachten. al heb ik ( met eigen gepruts tijdens leren ) , ook dit
vreemde gedrag gezien.
( alleen had ik hem heel snel weer onder controle door op manueel over te schakelen )

Doe je het overschakelen mét een goede home positie voor vertrek, gebeurt er
niks raars.

( ik leg dit uit als pilot error, aangezien je gewoonweg niet de gps moet gebruiken TENZIJ je eerst de home positie erin hebt gezet )

Dat is vragen om problemen / boos wordende Naza.

En een Naza.. moet je niet boos maken, da's vervelend :) :)


Op 10 meter weer onder controle, kan ik niet uitleggen.
Gokken..
Meerdere vliegers actief, eventueel met fpv zender(s)
Hij heeft een Vision/fc40 variant die op 5,8 zijn zender/ontvanger heeft zitten.
Z'n signaal werd weer sterk genoeg.

Maar dit is echt gokken


* Ik ben geen expert, ben nog steeds in de leerfase .. MAAR.
Tot nu toe, raar gedrag of onverwacht gedrag van de Phantom heb ik altijd
kunnen herleiden aan fouten van de pilot ( ondergetekende )
Variërend van mezelf overschatten, de drone onderschatten , vingerstoring,
of een bediening fout ( handleiding niet goed lezen )
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat de Naza faal-proof is.





En geen probleem, zal de verdere godwin's er buiten laten
 
Laatst bewerkt:
Aangaande klikkende japie ,

Hij doet maar, mocht ie *want betrokkene leest dit vast * de behoefte hebben
om nog eens aangifte te doen , ga je gang. Koffie genoeg.
Kunnen de heren van de wet misschien volgende keer wel even een vlieg-demo krijgen.

( maar heb ze uitgenodigd dus misschien komen ze vanzelf nog wel eens koffie doen ;p )


De grote grap, dat vuurwerk filmpje was een totale mislukking :)
Dit is hem:

[media=youtube]90kxVhWM4GU[/media]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is heel vaak zo. Ik fotografeer graag en vrij veel in de natuur. Zie ik een mooi "plaatje" en denk dat het hele een mooie foto gaat worden. Op het schermpje van de camera lijkt het best wel wat maar thuis op de monitor valt het toch tegen. ;)
 
Back
Top